K lyžování se člověk jednou přichomýtne a už se ho nechce vzdát. Mnohý podnikatel v zimním byznysu to zná. Touha lyžovat – anebo být prostě nějak blízko lyžování – zastíní racio, člověk přestane počítat ekonomické ukazatele a oddá se opojné radosti z toho, že si v rámci své profese občas stoupne na lyže. Jaroslava Zemana, dnes spolumajitele novotou voňavého sportovního obchodu, přivedla k lyžování rodina. Babička z Vysočiny závodila, on s rodiči trávil volné zimní dny na horách a lyžoval, byť z Jindřichova Hradce to neměli zrovna blízko. V 17 letech sedl na vlak směr Jeseníky a jeho osud byl zpečetěn. Začal jako učitel, v době vrcholného kvasu nového lyžování na vykrojených lyžích absolvoval řadu kurzů doma i v Rakousku, vedle carvingu i třeba telemark. Nějakou dobu provozoval v Jeseníku vlastní lyžařskou školu, než se přesunul do byznysu s lyžařským vybavením. A tomu se věnoval opravdu poctivě, například se hned desetkrát účastnil slavného Supertestu, a to v době, kdy se lyže přetvářely z rovných na vykrojené a rok co rok zaznamenávaly inovační otřesy. „Je to pro mě stále obrovská zkušenost,“ vzpomíná dnes na Supertesty Jarda.
Majitelé prodejny NIXSKI, Markétka Dostálová a Jarda Zeman.
Mimochodem, koho by zajímalo, co znamená ono NIX, tak je to latinsky
sníh
Do vlastní stopy
Zatímco mu dlouhé roky v pozici poradce předního sportovního obchodu přinášely další zkušenosti, osud zavelel přestoupit do vlastní stopy. „Po odchodu z předchozí firmy jsem se těšil na klid, do ničeho nového se mi nechtělo, protože za ta léta moc dobře vím, co vše za tím je. Jenže pak přišlo několik impulsů, z nichž tím největším byla moje přítelkyně Markétka.“ (Markéta Dostálová, ale Jarda o ní nikdy nemluví jinak než jako o Markétce.)
Rozhodnutí do toho jít začalo psát příběh NIXSKI na začátku ledna 2019. V půlce ledna to trochu zkomplikoval Jardův utržený meniskus, ale závod pokračoval, byť by se zdálo, že jaksi inverzně, zespoda nahoru: nejprve totiž přišly první předobjednávky a až poté založení firmy. „Bylo to hektické. Kamarád architekt přijel na obhlídku toho objektu den před Ispem (ISPO je zásadní veletrh sportovního zboží konaný každoročně v Mnichově – pozn. red.), pak celou noc kreslil. Já ráno ve tři vyrazil do Mnichova, načež mi on v devět ráno poslal první návrhy obchodu, které jsem obratem prezentoval firmám – objednávali jsme zboží na firmu, která neexistovala, tak jsme měli aspoň ten projekt.“
A frčíme dál: V březnu začala rekonstrukce dvoupatrové budovy s cílem otevřít v září. „Byl to boj, všechno vyřídit od stavebního povolení a dalších formalit, obhajovat se proti udání, pak bourat a řešit stavbu, kde jsme záhy museli zrušit nasmlouvanou firmu… Naštěstí nová firma byla velmi schopná a fungovala skvěle, podobně místní úřady byly velmi korektní, jejich upřímného jednání si velmi cením.“ A jak jinak, nešlo by to bez podpory rodiny: „Velmi nám pomohl taťka Markétky, uklidňoval a podporoval nás, obrovsky nám pomohl,“ vypočítává příznivé okolnosti a dobré duše Jarda.
![]() |
![]() |
Březen 2019 | Září 2019 |
Září 2019 – otevření
První mezičas dopadl na jedničku a v září se rozsvítily výlohy moderní a působivé prodejny sportovního vybavení v Hranicích na Moravě. Všechno se dařilo, díky silné propagaci a síti osobních kontaktů byl i dostatek klientů. „Do února jsme si nemohli vůbec na nic stěžovat, než nás pak zavřel systém s koronavirovou krizí… Ale i v tom jsme si našli něco pozitivního, odpočinuli jsme si, popřemýšleli, získali trochu nadhled. Třeba jsme pořídili sedm ovcí a ovčín…“ A taky si zařídili velkou půjčovnu, kde se půjčuje sezonně i jednodenně, dětské, dospělé, lyže, boty, snowboardy i skialpové sety.
A začátek sezóny 2020/21? „Opět, září bylo obchodně skvělé, ovšem přesně v momentu, kdy se začalo mluvit o nárůstech covidu-19, se všechno totálně zastavilo.“

Jarda Zeman a Brita.
Brita k nám přišla v první den stavby.
Po měsících jsem metodou pokus omyl zjistil,
že se jmenuje Brita.
Prostě jsem vyzkoušel všechna možná oslovení
a na Britu zabrala. Je to takový náš maskot,
"manažerka našeho volného času",
protože když přijde a tahá nás na procházku,
nejde ji odbýt.
Na skialpy s klienty a kolegy
Team NIXSKI ovšem nestojí jen za pultem. Často vyráží se svými kamarády a klienty na lyže, buď na výlety na skialpech, do českých středisek nebo na vícedenní akce v zahraničí s testováním lyží. „Často chodíme večer na Lysou z Papežova, odkud vede výstup s největším převýšením. Pro mě to je nejlepší relaxace: vyrazit večer po práci s čelovkou. Loni jsem dal spontánně na sociální sítě pozvánku na silvestrovský výlet a nahlásilo se tolik lidí, že našich tehdejších 20 kompletů z půjčovny nestačilo zájem pokrýt. Tak postupně vznikly naše akce pro kamarády a klienty.“ Letos je zatím v plánu třídenní Skitest v Alpách a asi deset akcí v Česku: víkend ve Vítkovicích a pak jednodenní akce v Beskydech a Jeseníkách. „Je důležité mít kontakt se zákazníky, je to prostor pro získání důvěry, samozřejmě, když se to neošidí. Je to hodně o dobrých lidech v týmu.“
Kde se berou dobří spolupracovníci? Možná i tomu pomáhá jakási vnitřní touha nebo snad osud. „Máme super servisáka, Marka Fojtíka, a můžu říct, že ne my jeho, ale on si našel nás. Měli jsme tehdy rozestavěný obchod, seděli jsme v holínkách na obráceném kýblu u maringotky a debatovali, co a jak uděláme. Do toho se ozval on, že má dost zkušeností i se závodními lyžemi a že by chtěl pro nás dělat. Přijel do tý maringotky, kde jsme si uvařili turka. Já mu tenkrát nedokázal nic slíbit, ale on přesto, že počká a bude chodit aspoň na pár dní. Ukázal se jako velmi šikovný člověk, který se nebojí práce, dnes je opravdu velkou posilou.“ Podmínkou pro práci v NIXSKI je nadšení a zapálení pro věc – zákazník pak má jistotu, že personál ví, o čem mluví. Na prodejně jsou vedle Jardy a Markétky ještě zaměstnankyně v sekci oblečení a skialpu a brigádníci v prodejních špičkách. V hledáčku je ještě člověk („šikovný kluk“), který by Jardu dokázal výhledově ve všem zastoupit. „Mým hlavním zájmem je, aby zaměstnanci byli spokojení. Když budou zaměstnanci spokojení, budou spokojeni zákazníci i já sám. Nemám ambice mít miliony pod polštářem, mám ambice být spokojený – to je víc než peníze.“

Čím je NIXSKI jiný?
Poctivým přístupem ke službám, důrazem na jejich komplexnost
a kvalitu. Bootfitting, skener chodidel, anatomické vložky, kvalitní
i závodní servis, kompletní servis na skialpy, skidepo*… „Já věřím,
že ty služby děláme dobře a zákazníci jsou spokojení. Tuhle k nám
přijel pán z Prahy nechat si namontovat vázání, máme spoustu šablon
a tu potřebnou objevil až u nás…
Tím, že nejsme v oblasti s přirozeným pohybem osob, má zákazník mnoho
výhod: obrovské soukromí, klienti se objednávají individuálně jako
k doktorovi, nikdo nikomu nekouká přes rameno, není problém zaparkovat hned
u dveří… “
Skidepo znamená možnost uskladnění lyžařského vybavení včetně servisu po a před sezónou. Lyže jsou pak připraveny přesně v moment, kdy chcete vyrazit, a nemusíte s nimi vůbec manipulovat.
Sortiment v NIXSKI:
„Mám značky, co mám rád, kterým věřím, a ty taky prodávám. Dost se rozhoduju pocitově podle lidí, již je zastupují. Například letos jsem se rozhodl pro Lusti, protože příběh Milana Luštince znám a chci ho podpořit. Podobně skialpy, chceme dělat to, čemu rozumíme a co sami provozujeme, tedy spíš vybavení pro turistickou veřejnost, fitness skialp či na freetouring a freeride.“
Pozvánka
NIXSKI najdete na kraji Hranic na Moravě, přímo u cyklostezky, pouhý
kilometr od dálnice. Okolo se pasou ovce a pobíhá pes Brita.
Sjeďte z dálnice a přijďte se sami podívat na zhmotněný příběh Jardy
Zemana a Markétky Dostálové. „Přijeďte s dětmi nakrmit ovce, pohladit
si Britu. Nebo jen na kafe. Lidé se občas u nás cíleně setkávají, třeba
si tu dají schůzku. Nemám s tím problém, není přeci potřeba při
každé návštěvě něco hned koupit.“ A jaká je šance potkat se přímo
s Jardou? „Pravděpodobnost setkání je velká, jsme tu sedm dní
v týdnu,“ uzavírá. Třeba vás jeho zkušenosti z deseti Supertestů
navedou do nových objevných prostor vašeho lyžování.