BIKE tour 2022 - Dolní Morava from SNOW.cz on Vimeo.
Dolní Morava je sice mezi českými bikeparky lomeno trailparky pořád tak
trochu benjamínkem, za poměrně krátkou dobu se ovšem dokázala vyhoupnout
rovnou na přední příčky. Za 3 roky na Dolní Moravě vybudovali 25 km
trailů, které jsou v drtivé většině vyhlazené, jako by snad trať ani
nebyla určená pro kola a šlo spíš o klikatou bowlingovou dráhu.
Kdo tedy spíš vyhledává technické pasáže nebo přírodní traily plné
kamenů a kořenů, ne že by na Dolní Moravě neuspěl vůbec, nicméně
kvalita trailparku spočívá spíš v precizně vyhlazených a vytvarovaných
klopených zatáčkách a hlavně skocích, takže se tu bude líbit hlavně
těm, co bývají s kolem rádi ve vzduchu.
Letos tu ke stávajícím trailům přibyl nový Mlýnský trail, který má
být zelené barvy, tedy měl by být ze všech nejjednodušší. Co se týká
jeho struktury, tak tu opět hraje prim naprostá vyhlazenost a pozvolné
klesání. Jediným techničtějším prvkem jsou vyšší klopené zatáčky,
které můžou dělat úplnému začátečníkovi trochu problém – takovým
doporučuji jet klidně „vnitřní stopu“ v zatáčkách.
Jinak ale kdo už se s nějakou tou klopenkou někde potkal, bude se mu
Mlýnský trail líbit, protože klopenky mají tak akorátní rádius, že
prakticky není potřeba do nich brzdit a krásně se do nich dá opřít, bez
jakýchkoli obav, že by vám mělo „ustřelit“ kolo. Díky tomu, že jsou
zatáčky relativně otevřené, je v nich dostatek času na to soustředit se
na správné rozložení váhy, takže tento trail je ideální na učení se
projíždění klopených zatáček.
Mlýnský trail je ovšem se svými 8 kilometry nejdelším trailem Dolní
Moravy, takže je fajn, že se tu myslelo i na ty, kteří trail nesjedou na
jeden zátah a je tu podél trati vybudovaných několik odpočívadel. Jednak
se tu dá i sednout na lavičku, jednak jde o bezpečně široké místo, kde
mohou pomalejší pustit ty rychlejší. Za odpočívadla tu byly rády hlavně
malé děti, které si tak trail mohly nakouskovat.
Modrý Selský trail je Mlýnskému velmi podobný a popravdě se mi kromě
kratší délky o 1 km hledá výraznější rozdíl poměrně těžko. Je
stejně jako Mlýnský trail naprosto hladký, také klesá pozvolně, snad jen
klopené zatáčky tu nejsou tak otevřené a najde se tu i nějaká
zavřenější. Na pár místech na modrém trailu je dokonce potřeba si i
přišlápnout, takže se nebojte na tyto hladké traily dostatečně dofouknout
kola, ať vám to tu hezky valí.
Takovým ikonickým trailem Dolní Moravy je červený Lesní trail, který
představuje širokou vyhlazenou dráhu s poměrně velkými lavicemi, na které
osobně nejsem běžně z bikeparků zvyklá. Respektive oproti modrému trailu
se nejde o jeden level výš, ale možná o dva až o tři. Nejde o to, že by
méně zkušený jezdec na červenou nesměl, koneckonců klopenky jsou tu
vystavěné opět jak ze žurnálu, ale pravděpodobně na skocích nebude
doskakovat až do dopadů.
I když se v bikeparcích obvykle od země alespoň na nějakou chvíli
odrazím, přesto jsem si nebyla všemi skoky na červené jistá, takže jsem
si na pomoc zavolala přední českou bikerku Kristýnu Havlickou, která je
zároveň instruktorkou v Bajkové škole právě tady nad Dolní Moravě. Co může
totiž při prvních pár jízdách dělat problém, je různá délka skoků,
kdy na začátku je jich pár kratších, kde je možná potřeba si spíš
přibrzdit, od druhé třetiny trailu se ale lavice rázem zvětší a je naopak
potřebná vyšší nájezdová rychlost. S tímhle vším mi přesně Kiki
pomohla, protože trail dobře zná, takže mě navedla tou správnou
rychlostí, která byla třeba.
Samozřejmě jsme v průběhu dne viděli i bikery, kteří skoky nijak
neřešili, buď je přejížděli, nebo se trochu odrazili a dopadli na horní
placku skoku. To bych za takový problém neviděla, ten přichází až ve
chvíli, kdy dolet jezdci vychází přímo na koncovou hranu skoku a kolo ho
pak může „kopnout“ do nepříjemného pádu. Pro tyto jezdce, kterým
chybí kousek, bych proto služby instruktorky Kiki či jiného zdejšího
instruktora upřímně doporučila, protože kromě toho, že vaše jízda bude
mnohem bezpečnější, tak budete mít i větší radost z Lesního trailu,
který je zkrátka víc koncipovaný pro skokany, kteří se to nebojí
„potáhnout“ víc do vzduchu.
Jinak pokud jsme si zrovna s Kiki neužívaly polety na skocích, tak jsme
nechávaly zatlačit do příjemné komprese v tobogánovitě vysokých
klopených zatáčkách.
Trail, který v České republice nemá obdoby, je rozhodně černý Mamutí
trail, u kterého se zkrátka stavitelé rozhodli, že nepůjdou s davem a
udělají u nás něco unikátního. Na černém trailu se totiž s rozměry
skoků šlo ještě výš a leccos už ani není na „přejíždění“, ale
na pořádné polety do výšky i do dálky. Pokud nemáte do čista naskákanou
červenou, tak černý trail zatím vynechejte.
Ještě minulý rok jsem se na skoky na černé trati dívala s posvátnou
úctou, letos jsem využila zkušeností Kristýny a nechala si poradit, jak se
na několik skoků na Mamutím trailu rozjet. K mému překvapení jsem pár
skoků v lese dokázala skočit (bez stylu, ale alespoň na dopad ), takže i v
tomto směru se díky Bajkové škole dají na Dolní Moravě posouvat osobní
limity.
Na černé trati můžete ovšem volit místo velkých skoků alternativu v
podobě technického trailu, což je de facto jediná technika na Dolní
Moravě. Nejde zatím o jednu dlouhou techniku od startu do cíle, ale o
dílčí části. Proslýchá se ovšem, že i toto by se v budoucnu mohlo
ještě změnit a nějakých kořenovito-kamenitých pasáží by mohlo
přibýt.
Než se ovšem vydáte na traily, zaskočte se rozehřát do nového skill
centra, které najdete na dojezdu trailů a z hlavního zázemí jste tam za
necelou minutku po asfaltové cestě. Skill centrum nabídne ke každé barvě
trailu sérii skoků příslušné obtížnosti – tedy zelené, modré,
červené a černé.
Nechybí tady ani velké skoky, které by vás eventuálně měly připravit na
černý Mamutí trail a na kterých zkušení bikeři můžou trénovat svoje
triky. Líbí se mi tu rovnou navazující stoupací trailík na start skoků,
takže tu můžete kroužit klidně až do setmění, a to zcela zdarma, bez
nutnosti bikepasu.
Na traily na Dolní Moravě vás jinak samozřejmě vyváží sedačková
lanovka, u které mají bikeři svoje vlastní turnikety, takže v případě
vyšší návštěvnosti turistů, nemusí bikeři čekat v dlouhé frontě a
můžou jet rovnou na lano. Sami jsme tu byli svědky, že se vytvořila fronta
na lanovku dlouhá až k Marcelce, jako bikeři jsme se ale napojili bočním
turniketem určeným pouze pro bikery a mohli rovnou na lanovku (každá druhá
sedačka je určená pro zavěšení kol). Tohle určitě uvítají především
ti, kteří si koupí celodenní permici na lanovku a nechtějí čas pročekat
ve frontě.
Velká fronta by se neměla vytvořit ani u turniketu pro bikery, protože díky
25 km trailů se jezdci přirozeně rozprostřou po celém areálu. Navíc je
maximální počet denních lístků limitovaný, takže by se nemělo stát,
že by traily měly praskat ve švech.
Letošní novinkou na Dolní Moravě je také nové zázemí vybudované pod
nástupištěm sedačkové lanovky a zahrnuje půjčovnu a servis kol, obchod s
bikovým oblečením a dalšími cyklodoplňky jako jsou duše, pláště,
bombičky apod. V půjčovně se dají zapůjčit enduro kola, pevná kola a
odpružené i pevné elektrobiky. Co se týká endurových kol, jsou v nabídce
modely Mondraker Foxy R na 160 mm zdvizích, což je pro dolnomoravské traily
naprosto dostačující. Kolo je dobré si dopředu rezervovat, protože v
těchto prázdninových dnech bývají v místě už vypůjčené.
Přímo vedle bikového shopu najdete také obchod s pamětními předměty
Dolní Moravy a také nový Ticket point, což jsou samoobslužné pokladny, kde
si jednoduše na displeji navolíte druh jízdenky nebo jiné vstupenky,
zaplatíte, z boxu vám vypadne karta a můžete rovnou na lanovku, aniž byste
museli do případné fronty na pokladnu. Kamenné pokladny, jak jste je znali,
jsou zrušené a nahrazuje tento Ticket point a zákaznické centrum v tomto
novém hlavním zázemí.
Pokud chcete ušetřit, dá se koupit bikepas výhodněji online
dopředu a budete mít tak jistotu, že si v daný termín na „déemku“
zajezdíte. Nově je na e-shopu spuštěná novinka, že si 24 hodin dopředu
můžete změnit datum bikepasu, což se hodí, když si například rezervujete
bikepas týden dopředu, ale předpověď počasí je nejistá.
I když naše návštěva Dolní Moravy byla tentokrát čistě bajková,
neodolali jsme a koncem dne krátce před osmou hodinou jsme se vydali ještě
navštívit slavný nejdelší most na světě Skybridge 721. Takto pozdní
návštěvou jsme si zajistili, že jsme byli na lávce dlouhé 721 metrů
prakticky sami a výšku 95 metrů jsme si mohli užít nad údolím zalitým
paprsky romanticky zapadajícího slunce. Vstupenka na Skybridge 721 stojí bez
lanovky na místě 490 Kč a celý okruh vám zabere cca 30 minut.
Dolní Morava v kostce:
Vzdálenost z Prahy | 3 hod 13 min |
Celodenní jízdné dospělí | 770 Kč |
Celodenní jízdné dospělí přes eshop | 690 Kč |
Zapůjčení celoodpruženého kola | 1 290 Kč/den |
Zapůjčení pevného kola | 790 Kč/den |
Zapůjčení celoodpruženého elektrokola | 1 590 Kč/den |
Zapůjčení pevného elektrokola | 1 090 Kč/den |
Celý ceník | www.dolnimorava.cz/ceniky-leto |
Webové stránky | www.dolnimorava.cz |

Na Dolní Moravě jsme reportovali v helmách a brýlích značky SMITH, s tlumením FOX, řetězem KMC a vložkami do kol TANNUS od firmy CYKLOŠVEC.
