Tento článek vyšel v časopise SNOW 150 skialp (leden 2024).
Znáte ho? Pokud jste všímaví, tak jste jistě již
nějaké modely z dílny Crazy při svých skialpových toulkách zahlédli.
Jsou nepřehlédnutelné, navíc perfektně technicky provedené a funkční.
Jak to všechno začalo? „Na konci osmdesátých let byl výběr sportovního
oblečení omezený. Existovalo pouze pár modelů. Nijak se nerozlišovalo mezi
jednotlivými sporty a jejich specifickými potřebami. Neexistoval žádný
výzkum a vývoj, nepřicházely inovace. Oblečení bylo studené,
nepohodlné, objemné a nudné,“ vzpomíná Valerie.
„Proto jsem se rozhodla otevřít si svůj obchod,
možná spíše krejčovskou dílnu. Zpočátku všechny modely vznikaly na
míru a snažila jsem se uspokojit potřeby různých horských sportů
a disciplín. Často jsem třeba jen upravovala již existující kombinézy
právě dle přání sportovců a závodníků. Během krátké doby se můj
butik stal místem, kam chodil každý sportovec, který hledal něco jiného
než úzký výběr dostupný na trhu, nebo dokonce jen nějakou zářivou barvu
či bláznivý design!“
Valerie se zaměřila na výběr specifických materiálů se správnou elasticitou, pečlivě navržených tak, aby dobře fungovaly. Experimentovala s materiály, střihy, styly a nebála se ani výrazných barev. V mnohém byla průkopnicí. V roce 1991 například ušila vůbec první lyžařskou bundu určenou speciálně pro skialpinisty. O devět let později uvedlo Crazy technologii plochých švů do světa sportovního oblečení. V roce 2013 byly opět první: tentokráte v kompletaci bundy ušité kompletně z elastických materiálů. A před dvěma lety se v nabídce objevila doposud nejlehčí péřovka na světě.
Musí fungovat i dobře vypadat. Za každou cenu

Valerie ukazuje dva z mnoha Crazy vzorů,
kterými jsou její kolekce proslavené
Za víc než třicet let své historie se Crazy samozřejmě proměnilo. Jeho kolekce vyniká svou úzkou specializací na skitouring, trekking, aktivní pohyb, vysokohorské expedice a lifestyle. V kopcích ho poznáte na první pohled díky odvážným barvám a nevšednímu stylu. Mimo to si značka stále zakládá na vysoce funkčních materiálech a precizním fitu. Když byste Crazy srovnávali s konkurencí, budete to mít složité. Jeho pozice je svým způsobem jedinečná. Na trhu najdete celou řadu značek, které cílí buď na maximální výkon a funkčnost, nebo svoji sportovní kolekcí téměř konkurují věhlasným módním značkám. Málokterá firma ale kombinuje oboje. V Crazy si uvědomují, že pokud mají coby stále malá, rodinná firma obstát ve světě, jemuž vládnou velké nadnárodní společnosti, musí se vymezit. Právě exkluzivita a zaměření na oblast, v níž je konkurentů méně, je jednou z cest.
Dokonalost v detailech
Kolekce značky už nevzniká v malém obchůdku v centru Bormia. Nově přestavěné ústředí najdete na počátku známého údolí Valtellina ležícího nedaleko švýcarských hranic v provincii Sondrio. Co ale zůstalo beze změny, je nadšení a chuť Valerie objevovat stále nové a nové materiály a postupy, stejně jako mít přehled prakticky nad celým procesem návrhů a výroby všech kolekcí. Majitelka a zakladatelka nejenže sama kreslí vzory svého oblečení, ale stále si přímo v Tiranu šije funkční prototypy, hledá, co vylepšit, a dvakrát přemýšlí doslova o každém švu. Ostatně její rukopis je propsán i třeba v nově zrekonstruovaných kancelářích firmy. Na zdech tu najdete tapety shodné s grafickým provedením trik, kalhot a bund Crazy, přičemž z Valeriiných návrhů pochází i takové detaily, jako jsou funkční stolky v konferenční místnosti nebo látkové potahy, které sjednocují design kancelářských židlí. Dokonalost leží v detailech.
Jde to gigantům navzdory
Že při správně zvolené strategii, odvážném konceptu a s osobitým stylem jde i v dnešním globalizovaném světě konkurovat gigantům, dokazuje stále se rozšiřující počet míst, kde můžete na Crazy narazit. Celosvětově je to u více než čtyřech stovek prodejců v Evropě a Severní Americe. Výsadní postavení mezi nimi mají specializované Crazy stores, kterých jsou téměř dvě desítky včetně jednoho v České republice. My jsme ostatně, z pohledu značky, hýčkaným trhem. Crazy se u nás daří nadmíru dobře.
Pro skialp i každý den
Mimochodem, ač doposud byla řeč zejména o výkonnostních a vysoce sportovních ambicích značky, svých pár vět si zaslouží i lifestylová nebo, chcete-li, každodenní kolekce. Pokud vám Crazy sedne, dost možná si s ní padnete do oka natolik, že ji budete chtít zařadit do svého každodenního šatníku. Což půjde překvapivě snadno.
Originálních, módních a zároveň městských, volnočasových modelů najdete v nabídce hned několik a můžete se spolehnout na to, že v nich budete nepřehlédnutelní. Od příští sezóny bude ostatně sortiment značky rozdělen do dvou hlavních linií: do kolekce High Mountain, která představuje vrchol v oblasti technického outdoorového oblečení, a do řady Base Camp, která bude nabízet modely právě pro dennodenní nošení. Spolu s tím představila firma i novou grafickou podobu loga a upravila hlavní marketingový claim: „Performance Mountainwear from the Italian Alps“. Je v něm prý vše, co dělá Crazy tak správně šílené.
Dovozce/Distribuce:
Deal Partner s.r.o.
www.crazyidea.cz
Interiér sídla firmy v italském Tiranu, které si Crazy navrhlo tak
nějak ve svém stylu