Tento článek vyšel v časopise SNOW 151 (únor-březen 2024)

Aby vznikl mimořádný projekt, musí se obvykle sejít řada faktorů. Základem bývá samozřejmě láska – v našem případě láska ke sportu. Jaké by to bylo vybudovat „na zelené louce“ prostor s kolekcemi vybraných lyží nebo jízdních kol a dalšího sportovního vybavení absolutně bez kompromisů? Místo, kam by se sportující komunita ráda vracela, i když zrovna nic nepotřebuje, místo, které by bylo obchodem, servisem, půjčovnou, stejně jako komunitním centrem, kde začínají a končí vyjížďky, projekce, workshopy? Takové podobné úvahy možná probíhaly v hlavách úspěšných podnikatelů Karla Konečného a Daniela Matuly, než začali svou vizi realizovat. Chyběla jim na trhu skutečně profesionální sportovní speciálka se špičkovými službami a individuálním servisem. Tak vznikl M1 Project – vymazlený prostor, kde si může nakoupit, půjčit nebo servisovat sportovní vybavení nebo jen tak zameditovat.

Záruka odbornosti

Idea byla na světě, ale abyste takový projekt uvedli v život, potřebujete k tomu mimořádně schopné lidi. V našem případě se výzvy chopil Petr Dejl, nadšený sportovec a zároveň zkušený profesionál, který se ve sportovním byznysu pohybuje dlouhé roky. „Po celých 25 let, co jsem v branži, jsem věděl, že to jde dělat líp, a přál jsem si mít možnost to dokázat,“ popisuje, „až jednou přijel do prodejny, kde jsem působil, zákazník pro skialpové boty. Zanedlouho se vrátil, přiznal, že přijel na doporučení a ten nákup byl jen test.“ Byl to právě jeden z výše uvedených investorů a předestřel Petrovi svou vizi: Vybudovat specializovanou sportovní prodejnu postavenou na skutečně kvalitních službách a znalých lidech. Ve filozofii se sešli, pak šlo už jen o reálie. „Zásadní bylo najít vhodné místo se skvělou dostupností, parkovištěm pro zákazníky a dobrou visibilitou. Někdy v dubnu 2021 jsme takové místo našli a pustili se do práce.“


800 m2 prodejní plochy, vybrané produkty a důkladně vyškolený personál – to je M1 project


Start hodný sprintera

Věci pak nabraly rychlý spád. „Všechno to tady vypadalo žalostně, vedle přestavby jsme museli překonat řadu problémů včetně konkurenčních obstrukcí, ale teď tady stojí tento sportovní chrám…“ Velkorysých 800 m2 útulné prodejní plochy naplněné chytře vybranými produkty pro příznivce všech forem lyžování s důrazem na skialpinismus. „Podle mě jsme běžnou firemní evoluci předběhli tak o 20 let,“ uvažuje Petr. „Jasně, dobré finanční zázemí je potřebná věc, my ale klademe hlavní důraz na skvělý tým a na kvalitu služeb, a to už se jen tak koupit nedá. Službu, tak, aby byla dokonalá, tu člověk musí léta vypracovávat, brousit a cizelovat tak, aby každý zákazník, ať je, jaký je, dostal stejně kvalitní službu. My jim to chceme přivézt, odvézt, rozmazlit je, dát jim špičkový servis, chceme lidem individuálně předávat osobní zkušenost, předat jim příběh. V tomhle jsme určitě velmi vepředu.“

Moderně řízená firma

Odborné zázemí a nadšení do sportu ovšem nestačí. Aby firma úspěšně fungovala v reálném prostředí 21. století, je potřeba nastavit a řídit veškeré firemní procesy od skladového hospodářství přes životní cyklus produktů až po marketing efektivně a moderně s výhledem do budoucna. Tak do personální skládačky M1 Project zanedlouho zapadl Jiří Macek. Ten přinesl nový pohled na firemní environment s důrazem na digitální technologie. „Rozvoj firmy obnáší spoustu procesů a projektů, ale nikdo nechce trávit čas administrativou. Čím více budou firemní procesy automatizované, tím víc času budeme mít na to podstatné – prozákaznický přístup, skvělé služby a... taky zbyde více času na sport,“ vysvětluje svou roli druhý ze společníků, který je společně s kolegy hlavním hybatelem budování a rozvoje e-shopu.


Součástí projektu je nejen prodejna, ale i špičkový servis a půjčovna prémiových modelů jak skialpových lyží, tak sjezdovek


Vůně novoty

Být nový má i své výhody. Servis má nejmodernější vybavení, včetně stroje Wintersteiger, půjčovna je vybavena aktuálními modely, žádný vypráskaný rentál, přitom to jediné, co potřebuje čas, je v lidech, na které jsme měli v M1 Project velké štěstí. Také sortiment je vybírán s ohledem na potřeby zákazníka a není motivován potřebou zbavovat se starých skladových zásob „Při jednání s dodavateli už vnímáme, že nás respektují jako důležitého hráče. I prestižní značky nás volí jako ten správný prostor pro prezentaci svých produktů. Můžeme si vybírat a také to s velkou pečlivostí děláme,“ dodává Jirka.

Lidé jsou nejvíc

Jirka doplňuje: „Společně s Petrem jsme vystavěli skvělý tým nadšených srdcařů. Všichni jezdíme na lyže a na kolo. Není to proto, že to musíme dělat, nás to prostě baví. A každý z kolegů dokonale a z vlastní zkušenosti zná produkty, které nabízí. V týmu máme široké spektrum osobností od horských vůdců, závodníků, certifikovaných instruktorů, servisních mechaniků... je skvělé, že se navzájem svým know-how obohacujeme.“ Petr doplňuje: „Přátelská atmosféra se přenáší dál. Trávíme spolu čas i mimo firmu, dost často při sportovních aktivitách. K těm se postupně přidávali i naši přátelé a zákazníci, až přirozeně vznikly společné skialpové nebo cyklistické akce, které jsme otevřeli i pro veřejnost.“


Jiří Macek a Petr Dejl (na obrázku s legendární běžkařkou Terese Johaug) jsou společníky a aktivními vedoucími M1 Project. Každý je trochu jiný, ale jak je známo, protiklady se doplňují. „Co mně schází, to Petrovi přebývá,“ komentuje to stručně Jirka. V druhé polovině loňského roku spustili také e-shop m1project.cz


Umění vychovat dobrého zaměstnance

Práce s lidmi je jedním ze zásadních pilířů filozofie M1 Project. Jak je Petr a Jirka společně motivují? „Vedle velmi kvalitního zázemí a ohodnocení mají všichni kolegové prostor testovat a využívat produkty, které prodáváme. Všichni také absolvují jakousi naši univerzitu a průběžně se vzdělávají i ve spolupráci s našimi dodavateli. Společně pak všichni vybíráme produkty, které budeme nabízet. Zákaznický feedback a osobní zkušenost každého z nás je to nejcennější a musí se do naší nabídky promítnout.. Produktová školení ale absolvuje celý tým, od kolegů na prodejně přes marketing, servis až třeba po finančního manažera, prostě proto, že nás to baví a zajímá.“

Lepší jedno dobré slovo než tisíce letáků

„Když se otevřou dveře, máme jen jednu šanci udělat první dojem. A my chceme nejen, aby se zákazník vrátil, ale aby nás také doporučil svým známým, aby řekl: ‚Ti mě překvapili, ty mohu doporučit.‘ Chceme nabízet vysoce nadstandardní služby, víme, že to tady chybí,“ vysvětluje Petr. Jirka doplňuje: „Když k nám člověk vstoupí, nevidíme bankovku, ale člověka, který chce zažít dobrodružství. A my ho v tom chceme podpořit, jak jen to půjde.“

Jak to v M1 Project skutečně vypadá, si může každý vyzkoušet sám. Je to příjemná zkušenost, něco jako návštěva chrámu sportu. A možná se podobného projektu dočkají i sportovci z dalších měst. „Pevně doufáme, že toto není poslední hezký prostor, který provozujeme, a i když víme, že to bude zase spousta práce, věříme, že je náš koncept předurčený k úspěchu, protože stojí na lidech. Máme za sebou zkušené byznysmeny a silné zázemí, než ale začneme dělat něco dalšího, musíme ještě nějaký čas společně brousit tento náš první diamant,“ končí naše povídání Petr. :-)