Pohon všech kol a vysoký podvozek jsou první atributy, jež se nám asociují, slyšíme-li slovo Jeep. Námi testovaný vůz však nebyl zdaleka jen teréňák, ale moderní, elektronikou nabitý vůz, který navíc dokáže jezdit nejenom díky spalovacímu pohonu, ale i na elektriku.
Pojetí tohoto hybridu je svébytné a jen tak nějaká automobilka podobný koncept nepoužívá. Vedle Jeepu prý jen BMW. Spalovací motor pohání přední nápravu, dva další elektromotory na zadních kolech se přidávají podle aktuální potřeby, nebo na základě pokynu řidiče. Díky takovému konceptu dostanete inteligentní čtyřkolku, ale i elektromobil do města.
Do sněhu a terénu!
Díky koncepci pohonu a elektronice je pohon distribuován přesně podle požadavků terénu, díky stavbě vozu zase můžete vjet bez problémů i do toho těžšího. Dokonce lze zapnout redukci převodovky, nikoli ale mechanickou, nýbrž elektronickou. Vůz má v prostředním panelu tlačítka pro volby režimu, tzv. Jeep Select-Terrain, se specifickými režimy. Samozřejmě jako první zaujme Snow určeným kam jinak než do sněhu. Režim Snow maximalizuje trakci ve složitých, kluzkých podmínkách, a ovlivňuje všechny systémy – nikoli jen distribuci sil na kola. Na podmínky jízdy ve sněhu nastaví odezvu motoru, převodovku a samozřejmě elektronické asistenty trakce a stability. Jako další jsou k dispozici ještě režimy pro bláto a prach, poté automat, který jízdní podmínky vyhodnocuje sám, nebo už silniční mód sport, který promění klidný projev robustního SUV ve hbitý sporťák. Ještě ale zpět do terénu. Vůz zahrnuje už ve standardu i speciální systém pro zdolávání náročných sjezdů pokrytých sněhem nebo ledem. Tzv. Hill-Descent Control omezuje rychlost při jízdě z kopce inteligentní distribucí sil na jednotlivé brzdy.
Hybrid do města
Milovníci hor jistě ocení i koncept chránící životní prostředí, v našem případě tedy hybridní pohon, který umožňuje jezdit i čistě elektricky. Skvělá je už jen možnost vyparkovávat bez spalin, pokud vyjíždíme třeba z podzemních garáží. Podobně jízdu ve městě zvládne Jeep v hybridní verzi také čistě na elektromotor. Výrobce udává, že na elektřinu můžete jet plnohodnotně až 50 km a maximální rychlostí 130 km/h, v praxi se nám to v mrazivém počasí zdálo méně, ale nutno dodat, že v takto komplikovaném novém voze chvilku trvá, než se člověk zorientuje v ovládání všech prvků a koná všechny potřebné kroky správně. Je tedy možné, že při vícero pokusech bychom se v dojezdu zlepšovali. Tak třeba jsme se v průběhu testu ani nestihli dostat k funkci e-Coasting, která přeměňuje pohyb kol na energii dobíjející baterii například při dlouhých sjezdech z hor.
Za volantem
Prémiový je nejen vnější vzhled vozu, ale i interiér, který je důkladně zpracovaný a prostorný. I na zadních sedadlech se vejdou i větší dospělí pohodlně, sedačky jsou rozděleny v poměru 40:20:40, což dává prostor pro přepravu lyží, pokud nejsou ve střešním boxu – tuto variantu ale doporučujeme, protože vůz není tak dlouhý, aby vměstnal třeba dvoumetrové běžky.
Řídí se velmi pohodlně, při jízdě působí robustně a je z něj výborný výhled. Obzvlášť poté, co se řidič s vozem důkladně sžije – tuto fázi prodlužuje množství asistentů a jízdních programů – lze s čistým svědomím hovořit o nové úrovni řízení s vysokou mírou autonomní podpory. Člověk už prostě neřídí mechanické zařízení, ale inteligentní stroj, který ho v lecčems sám zastoupí. Je to efektivní a návykové na dálnice, ve městě i v horách na sněhu.
Digitální paluba
Jak tradiční tachometr, tak i velký displej infotainmentu jsou přeplněné údaji, obzvlášť efektní je grafické vyobrazení průběhu pohonu, kde se zobrazují přelivy energie ze spalovacího motoru a elektromotoru do kol, ale i opačným směrem do baterie. Dnes možná už tak trochu standardem, ale vysokým vkladem do komfortu i bezpečnosti, jsou všemožní asistenti, kteří například hlídají směr vozu podle jízdních pruhů, sledují značky nebo optimalizují poloautomatickou jízdu na dálnici. Díky adaptivnímu tempomatu se řidič může uvolnit v zácpě i na dlouhých dálničních úsecích, kde zásadně zpříjemní časově náročné přejezdy. Doplníme, že na seznam standardních výbav všech modelů patří i systémy varování před čelním nárazem, sledování jízdních pruhů, elektronická kontrola stability ESC, elektronická kontrola proti převrácení ERM, jakož i čelní, boční a hlavové airbagy. A taky systém rozpoznávání dopravního značení – na displeji se neustále ukazuje aktuální rychlostní limit, v případě jeho překonání to dá vědět změnou grafiky –, inteligentní rychlostní asistent, asistent pozornosti řidiče a autonomní nouzové brzdění s detekcí chodců a cyklistů.
Tři v jednom
Po víkendovém testu můžeme konstatovat, že Jeep je vůz vícero tváří a dokáže excelovat ve zdánlivě protichůdných prostředích. Na dálnici se změní v pohodlnou limuzínu s vysokou mírou autonomie, ve městě v ekologické vozítko, v horách zase v robustní terénní vůz, který hned tak nějaká špatná cesta nezastaví. Za tuto šíři dovedností ale platí i nějakou daň, třeba ve formě vyšší spotřeby, která společně s menší nádrží nutí k častějšímu tankování, nebo omezeným zavazadelníkem, pokud lze prostor o objemu asi 420 l takto označit. Obecně se proto dá říci, že spíš než pro lyžující rodiny s vysokými nároky na objem přepravovaných zavazadel se vůz hodí pro dvojice nebo fajnšmekry, řidiče, kteří se často pohybují v náročných podmínkách, ve sněhu, v horách, v terénu a užijí zvýšený podvozek a terénní schopnosti vozu. Zároveň je to ale stylové a reprezentativní auto i do města, kde všichni, nejen majitel a řidič, ocení jeho bezemisní elektromotor.
Výhody
- široké spektrum dovedností
- na bezemisní použití ve městě
- velké množství asistentů
- komfort pro posádku vepředu i vzadu
- vzhledem k výbavě a technice dobrá cena
Nevýhody
- omezený prostor pro zavazadla
- spotřeba a velikost palivové nádrže