BIKE tour 2024 - Cyklo Švec Servis from SNOW.cz on Vimeo.
Základním krokem, kterým prodloužíte životnost vašeho kola, je pravidelné mytí kola, například po blátivé vyjížďce. K tomu vám stačí teplá voda, nějaká ta čistítka jako jsou různě velké kartáče a kartáčky a také mycí prostředek, ideálně přímo vyrobený pro kola (mají vyšší schopnost odmastit), jako je například Cyklostar. Tato značka má ve svém portfoliu dokonce několik druhů mycích prostředků, speciálně určených například pro karbonové rámy, silničky nebo pro e-biky.
Pro hlubší očistu nám odborník v písecké prodejně CykloŠvec Jirka Karfík doporučuje sáhnout po přípravcích značky R.S.P. Například čištění řetězu je už trochu tvrdší oříšek než pár kapek bláta na rámu, a tak je vhodné volit přímo speciální přípravek na mytí řetězu, který ho důkladně odmastí a očistí.
Správná očista řetězu je důležitá například kvůli tomu, že se na namazaný řetěz nabalují nečistoty, které spolu s mazivem řetězu vytváří brusnou pastu, a ta pak způsobí rychlejší opotřebení ozubených kol a pastorků. Čistý řetěz je následně důležité osušit a opět namazat (zejména vnitřní články), nechat oschnout a klidně až následující den řetěz důkladně po stranách otřít, aby se na něj z boku nelepily zmíněné nečistoty.
U řetězu je potřeba průběžně po najetí určitého množství kilometrů kontrolovat, jestli není „vytahaný“, na což dobře pomůže měrka na řetěz. Stojí pouhých 79 Kč, její použití je velmi snadné, viz video a může vám včas zachránit například kazetu, protože „vytahaný“ řetěz poškozuje dalším používáním ozubená kola a pastorky. Bikeři jistě dobře vědí, že nová kazeta je mnohonásobně dražší než zmíněná měrka na řetěz.
U celoodpružených kol je důležitá také údržba vidlice a tlumiče. U mytí vidlice je ovšem potřeba dát pozor na to, abyste ji neumývali například tlakovou vodou, čímž by se do vidlice mohly dostat nečistoty a voda. Rovněž na mazání gufer u vidlice se používají speciální oleje (od R.S.P. jde například o olej Hyper Wiper), které se nanesou na očištěné kluzáky vidlice, vidlici několikrát propružíme, aby olej vytáhnul nečistoty zpoza gufer. Malým tipem od servismanů je strčit konec elektrikářské stahovací pásky mezi nohu vidlice a gufero tak, aby olej mohl ztéct dobře dovnitř. Očista vidlice a tlumiče je obzvlášť důležitá, protože nečistoty se mohou dostat dovnitř mezi vnitřní nohy a kluzná pouzdra a vydřít nohy vidlice, čímž se po nějaké době zničí úplně.
Naopak co se týká takových brzd, je důležité nepoužívat olej, ale speciální odmašťovač, aby brzdy zůstaly suché, čisté, bez stop olejů a dobře tak brzdily. V rámci údržby brzd je důležité sledovat opotřebení brzdových destiček a nechat je včas vyměnit. Leckterý šikovný cyklista by si brzdové destičky mohl vyměnit doma sám, nicméně existuje široká škála druhů destiček, různých materiálů, který vždy nemusí být kompatibilní s materiálem kotouče, takže například při použití metalických destiček na nekompatibilní kotouč může docházet k rychlému opotřebení. Existují také i různé tvary destiček, takže pokud si nejste stoprocentně jistí, je lepší poradit se přímo v cykloservisu.
Běžné závady servisujte tedy vždy pravidelně, což vám v konečném důsledku ušetří čas i peníze a určitě je dobré udělat si jednou za rok čas i na velký servis kola, do kterého například spadá repase vidlice a tlumiče. Repasi určitě neopomíjejte po každé sezóně, stejně jako měníte olej u auta, i u kola je potřeba vyměnit oleje a těsnění u vidlic a tlumičů, aby všechno fungovalo tak, jak má.
Velký servis ideálně časujte na podzim nebo v rámci zimy, kdy mají cykloservisy volněji a navíc pak budete mít na jaro kolo nachystané. Na jaře se může stát, že váš oblíbený cykloservis bude přeplněný a na oservisování kola můžete čekat i měsíc.
Videoreport jsme natáčeli v prostorách písecké prodejny CykloŠvec.