Ačkoli Dolní Morava patří spíš mezi mladší české trailparky, už
letos se může pochlubit 30 km traily všech obtížností. A jde o trailpark,
kde opravdu „jezdíte“, protože nahoru vás veze sedačková lanovka jen
pár minut a jízdu dolů si pak užíváte mnohem déle, protože traily na
Dolní Moravě jsou poměrně dlouhé – ten nejdelší Mlýnský má dokonce 7
km.
Ale pojďme rovnou na novinky. Letos tu vznikla nová Selská Airline, což
je podobně jako modrý Selský nebo zelený Mlýnský trail vyhlazený tobogán
plný klopených zatáček pevných jak beton, takže se do nich můžete
opírat, co vám tělo dovolí. Jeho hlavní přísadou jsou ovšem středně
velké skoky, které mají být ideálním přechodem mezi modrým a červeným
trailem.
Na Selské Airline, jejíž start je zhruba v polovině modrého Selského
trailu, se tedy proskočíte na lavicích, které případně můžete i
přejet, nebo pokud je nedoskočíte, tak vás tyto skoky nijak nepotrestají.
Jde o ideální velikost skoků pro trénink pro méně zkušené jezdce nebo i
pro trénink triků. Tato lajna vás parádně připraví na náročnější
červený Oakley trail, kde už jsou skoky větší.
U červeného Oakely trailu stále platí, že jde o sakramentsky rychlou
vyhlazenou dráhu, která vás vyveze v ještě větších klopkách a větší
skoky vás tu pošlou ještě výš a dál. I tento trail má ovšem projít
jistou úpravou a přestavbou, takže by se jízda na něm měla stát ještě
zábavnější.
Mně osobně se na této trati docela dobře skáčou skoky do první
poloviny trati bez většího úsilí, v druhé polovině ale jakoby mi už
scházela rychlost a většinu skoků „ohraním“ zadním kolem.. Nejraději
mám ale spodní pasáž za přejezdem cesty, kde mi přijde, že mám
akorátní rychlost, nemusím se nijak rozšlapávat a stačí mi vždy rychlost
z předchozího skoku, které jsou tu seřazeny tak, že ten nejdelší je až
na konec, jako třešinka na dortu.
Letošní novinkou na tomto červeném Oakley trailu je dřevěný wallride,
který sice na první pohled může budit lehce respekt, je ale postavený tak,
aby vám na něj v pohodě vycházela rychlost z předchozí sekce, takže v
jízdě s ním nebudete mít žádný problém. Navíc je to parádní
fotospot!
Novinka, která letos potěší hlavně milovníky přírodních trailů, je
nový Endurový trail, který má bezmála 3 km. Tento trail začne rovnou
prudkou dřevěnou lávkou, která de facto představuje úvodní síto pro
jezdce – kdo se na tuto lávku neodváží, nemá vzhledem k následné
náročnosti trailu cenu pokračovat dál. Na druhou stranu zrovna první část
trailu je vybudovaná v podobě širšího a relativně jednoduchého plynulého
trailu, který vás má na začátek jen tak rozehřát.
Následně se totiž o slovo začne hlásit poctivá lesní technika v
podobě spletitých kořenů i kamenitých sekcí. Ačkoli jsme trail jeli po
dvou dnech bez dešťů, i tak se v této části kopce zřejmě víc drží
voda, takže kameny a kořeny byli solidně oslizlé, tedy z relativně
technicky náročného trailu učinily ještě techničtější.
Terén ve střední části v kořenech a kamenech není nějak uměle
upravený a techniku tvoří zkrátka příroda, jaká je. V některých
místech se dokonce vyjelo i několik stop, takže můžete volit
náročnější i méně náročné varianty. Za mě je tu i pár míst, před
kterými se vyplatí zastavit a nejprve si je prohlédnout, abyste si vybrali
stopu pro vás nejvhodnější. Poslední úsek trailu se nese opět ve stylu
flow, takže ubyde technika a na řadu přijdou skoky, které začínají
nevinně malými odpaly až se ke konci rozrostou na pořádně velké dvojáky,
z nichž jsem některé s respektem objížděla.
Přímo vedle nového Endurového trailu startuje také poměrně mladičká
Downhillová trať, na které se jezdí i Český pohár ve sjezdu. Tahle trať
už je opravdu jen pro zkušené, protože hned na úvod prověří dovednosti
bikerů dropem, následně se zalomí do prudkého padáku a rovnou tak
naznačí, že tady se pojedou zkrátka bomby. Skoro bych si i na začátku
myslela, že jde ale technicky o trošku jednodušší trať, než je endurová,
pak jsme se ale dostali k nejnáročnějšímu lesnímu úseku a názor jsem
přehodnotila. Už tak prudká lesní pasáž je tu ještě okořeněná
hlubokými dřevěnými schody, na které jsou už možná i moje zdvihy 160 mm
nízké. Díky tomuto úseku bych tuto černou trať pasovala na jednu z
nejtěžších u nás.
Zbytek downhillové trati je už jednodušší a na řadu přichází
další dřevěné dropy a také vysoké a dlouhé lavice, takže na této trati
je potřeba mít jednak dobrou techniku a jednak umět skákat. Závěrečná
pasáž sjezdové trati se odehrává skoro víc ve vzduchu, než na zemi.
A když už jsme u toho létání…o věhlas Dolní Moravy, který rezonuje
i v zahraničí, se postaral především černý Mamutí trail s „mamutsky“
velkými skoky. Jde většinou o dlouhé a vysoké lavice, ale i dvojáky,
step-upy nebo step-downy. U těchto skoků je dobré prohlédnout si je
dopředu, některé jsou totiž kratší a některé delší, takže někde je
potřeba si přišlápnout, někde naopak stačí rychlost z předchozí
pasáže. V každém případě mají ale skoky velmi pěkný a udržovaný
povrch.
Aby těch skoků na Dolní Moravě nebylo málo, chystá se tu na letošní
podzim další novinka, která už dokonce v procesu, a tou jsou nové skoky na
Mamutím trailu, které mají být delší než 10 metrů!
Přesto pořád platí, že Dolní Morava je vhodným trailparkem také pro
rodiny s dětmi a začátečníky, kterým je tu věnovaný zelený Mlýnský
trail a modrý Selský trail. Oba traily jsou si podobné, tedy opět jsou to
vyžehlené dráhy plné jednoduchých klopených zatáček, případně
terénních vln a zvládnou je klidně i děti.
Mlýnský trail měří 8 km, přičemž Selský má jen o kilometr méně,
takže jde o solidní délky trailů. Hodně se mi líbí propracované radiusy
klopených zatáček v horní části Mlýnského trailu, do kterých není
absolutně potřeba brzdit, na modrém zas oceňuji opravdu mini skoky (nebo
spíš jsou to hranatější terénní vlny), na kterých můžou
začátečníci pilovat svoje první skákací pokusy. Více jsme o Mlýnském a
Selském trailu psali v předloňském reportu zde.
Výběrem vyhlazených i přírodních trailů plných dropů a skoků je
nyní Dolní Morava velmi všestranným trailparkem, který ocení hlavně
bikeři preferující rozmanitost a samozřejmě milovníci velkých skoků,
protože takovéto nenajdete nikde v České republice.
Občerstvit se můžete v bufetu u dolní i horní stanice lanovky, oběd si
pak můžete dát například na Slaměnce, kde je na výběr z hlavních jídel
jako je pečené kuřecí stehno (175 Kč), masové koule s rajskou omáčkou
(190 Kč) nebo smažený kuřecí řízek (185 Kč). Zavítat se dá také do
moderní prosklené restaurace Skalka, kde bylo v době naší návštěvy na
výběr například z krůtího Gordon bleu (185 Kč), hovězího guláše (185
Kč) nebo vepřového vrabce se zelím (175 Kč). Obě restaurace jsou
samoobslužné.
Na Dolní Moravě se mi líbí také kvalitní zázemí, v rámci kterého
najdete skill centrum pro trénink skoků všech velikostí, sprchy na kola,
nářadí na spravení základních oprav a zajímavostí je extra vstupní
brána k lanovce pro bikery, kteří tak nemusí stát ve frontě s ostatními
pěšími a každá druhá lanovka má dva háky na kola a je věnovaná právě
bikerům. Kola si do speciálních háků nakládáte sami, takže systém
doporučujeme nejprve vyzkoušet před turniketem na cvičné lanovce. Slabším
dámám lanovkáři případně dopomohou.
K dispozici je v hlavním zázemí samozřejmě i půjčovna kol, kde máte možnost zapůjčit si dětské
kolo, horské kolo, elektrokolo, trailové kolo nebo i endurové kolo značky
Mondraker (například modely Superfoxy a Superfoxy R se zdvihy až 170 mm).
Rezervace a ceník najdete zde rámci půjčovny najdete i pestře vybavený sportovní
obchod, takže pokud byste cokoli zapomněli, tak tu není problém
dokoupit.
Dolní Morava v kostce:
Vzdálenost z Prahy | cca 2 hod 50 min (196 km) |
Celodenní jízdné dospělí | 750 Kč |
Celodenní jízdné dospělí přes eshop | 690 Kč |
Parkování | 150 Kč/den |
Celý ceník | www.dolnimorava.cz/ceniky-leto |
Webové stránky | www.dolnimorava.cz |
Na Dolní Moravě jsme reportovali v helmách a brýlích značky SMITH, na e-biku STEVENS s pružením FOX, řetězem KMC a vložkami do kol TANNUS od firmy CYKLOŠVEC.