Tento článek vyšel v časopise SNOW 140 (listopad 2022)
Via Mala je kdysi obávaná skalní soutěska jižně od měst Chur a Thusis,
kterou již v předřímských dobách procházela obchodní stezka mezi oběma
stranami Alp. Těžko prostupná rokle podél divokého říčního úseku
Zadního Rýna byla po staletí překážkou jedné z hlavních dopravních
tepen Evropy. Za dob Říma se zde hloubily štoly a stavěly dřevěné mosty,
ve středověku naopak trasa chátrala, a tím získala i své jméno – Via
Mala neboli Špatná cesta. Dnes ji kromě silnice s působivými výhledy na
strmé stěny soutěsky prochází – z velké části tunelem – také
dálnice vedoucí do průsmyku San Bernardino a dále na jih směrem do
Itálie. Ačkoliv se v tomto dopravně významném údolí kantonu Graubünden
nenacházejí žádná známější lyžařská centra, není oblast ani zdaleka
lyžařsky nezajímavá. Ve vzdálenosti do půl hodiny od města Thusis se
nachází šestice menších areálů, z nichž většina by se dala považovat
za „vesnického“ typu – ovšem ve vysokohorských švýcarských
poměrech, tedy obvykle s alespoň 500m převýšením a se stanicemi lanovek
a vleků nad 2 000 m n. m.
Splügen: malebná pustina na hranici s Itálií
Největším lyžařským střediskem oblasti je Tambo, rozpínající se nad vesničkou Splügen nedaleko stejnojmenného průsmyku. Sjezdovky stékají z dvoutisícového hřebene na úpatí dominantní třítisícovky Piz Tambo, která dala areálu jméno, do tří směrů – na západ do mělké terénní kotliny a na sever a východ směrem do údolí. Panorama je vysokohorské a malebně pusté.
Podél přístupové dvouúsekové kabinkové lanovky z vesničky Splügen spadá prostorná, lehce stranově ukloněná a „nešizená“ černá sjezdovka, od mezistanice dolů už o něco subtilnější. Dosti strmá, zvláště v závěru, je i červená sjezdovka podél expresní 6sedačky Bodmenstafel, která obsluhuje nejzadnější část areálu. Přívětivé, modro-červené tratě se stékají do mělké kotliny Tamboalp k pomalé 3sedačce Tambo v centru areálu, jen trať spadající přímo podél lanovky je strmější, ačkoliv je překvapivě také modře značená – je přehledná, i když má nečekané terénní zlomy. Nejmírnější je vrcholová pláň s krátkou kotvou, kde je také dětský park a cvičná louka s blízkým zázemím restaurace a horní stanicí přístupové kabinky. Díky poloze přímo nad páteřní silnicí-dálnicí A13, spojující Chur s Luganem a dále s Milánem, je areál navštěvován nejen švýcarskými, ale též italskými lyžaři. Ceník skipasů už přešel na dynamickou podobu, přičemž denní lyžování si lze s předstihem pořídit za cenu okolo 50 franků.
Tschappina: hravá slunečná pláň
Vesnický areál Tschappina se rozkládá v podstatě přímo nad městem Thusis, odkud je ovšem potřeba vyšplhat se tam serpentinami za zhruba 20 minut.
Po mírné až středně strmé a terénně zvrásněné pláni se řinou červeno-modré sjezdovky s přirozenými terénními hupy. Volný terén okolo nich má úplně stejný charakter, je plný vln a ďolíčků, takže vynahradí i chybějící snowpark. Je to tu terénně i lavinově bezpečné a díky jihovýchodní orientaci sem svítí i ve vrcholu zimy od rána do večera slunce.
Přehledný areál je obsloužen čtyřmi kotvovými vleky – dva z nich slouží pro přístup z vesniček Tschappina a Oberurmein, další dvojice pak vyváží na vrcholový hřeben. Okolo nich se podle sněhových podmínek rozutíká jedna nebo vícero variant sjezdovek – nejvyšší partie jsou sytě „červené“, v nižších se střídají svižné úseky s mírnými až s rovinkami, celkově jsou tedy spíše nenáročné. Vesnický ráz lyžování se odehrává v kulisách třítisícovek – panoramatu dominuje pyramidovitý Piz Beverin.
Hned pod nástupní stanicí vleku v obci Oberurmein se nachází chaletová osada Aclas s pohlednými, prostornými a jednoduše zařízenými dřevěnými chalupami. Pronájem chaletu s kapacitou do 6 osob přijde v přepočtu na tři až 4 tisíce korun za noc. Za denní skipas zaplatí dospělý méně než 40 franků, děti kolem dvaceti.
Po dálnici za necelých 7 hodin
Lyžování na „obyčejných“ švýcarských svazích mimo vyhlášené resorty v klidné části Graubündenu má kromě příznivějších cen, než jsme v zemi helvétského kříže zvyklí, ještě jednu výhodu – dobrou dopravní dostupnost. Ze středu Čech se do Thusis, pomyslného centra oblasti, jede výhradně po dálnicích a navíc za snesitelných 6 až 7 hodin.
Klady
- dlouhé a terénně rozmanité sjezdovky
- nízká návštěvnost
- nižší ceny než obvykle ve Švýcarsku
- příjezd po dálnici
Zápory
- menší areály
- místy pomalejší lanovky nebo vleky
- na jaře kratší sezóna
Homepage střediska: www.skilifte-tschappina.ch