David Pražák - komentář k analýze č. 1: paaja - SNOW.CZ

David Pražák - komentář

k analýze: paaja (lyžařská analýza č.1) | Zpět na analýzu

První dojem:

Ahoj Pavlíno, tvoje lyžování je na velmi dobré úrovni. Rozhodně patří k tomu lepšímu, co můžeme na sjezdovkách spatřit.

Analýza:

Jak asi sama cítíš, pár nedostatků ve tvé technice lyžování by se ale našlo. Jako hlavní vidím tyto:

V zahájení oblouku se příliš zvedáš z nohou, a to ještě dost impulzivně. Když se podíváš na video ještě jednou a budeš se soustředit na horní polovinu těla, bude to působit, jako bys poskakovala. Poté se natočíš pánví příliš z oblouku (protirotace). Přestože se ti daří udržet tlak na hranách obou lyží, hrozí ti, že nadměrně zatížíš vnitřní lyži a ta vnější odlehčená ti začne ujíždět ven z oblouku. Na točivých slalomkách ti to ještě prochází, ale domnívám se, že když vyzkoušíš lyže s delším poloměrem otáčení, budeš už mít co dělat, abys vnější lyži ukočírovala.

Cvičení:

Přestože na slalomkách lze v oblouku bez problémů jezdit na obou lyžích, lepší a snadnější cestou pro tebe bude se soustředit na opírání se na vnější lyži. To má totiž zásadní vliv i na postavení zbytku těla. I tady platí zlaté pravidlo: „Lyžuj od lyží nahoru.“ V praxi to znamená, že se především soustředíš na to, co dělají tvoje nohy a lyže, a potom teprve v reakci následuje zbytek těla. Pracuj na tzv. „pedálovitém“ pohybu. Tzn., že se během oblouku vnitřní noha plynule pokrčuje a tím i odlehčuješ lyži. Čím více ji pokrčíš, tím více zatěžuješ a zahraňuješ vnější lyži a opíráš se o ni. Až dospěješ ke konci oblouku, nohy vystřídáš. Natažená se pokrčuje, pokrčená natahuje (pozor: ne až do přímé polohy, noha musí být lehce pokrčená, jinak ji zablokuješ). Je to pohyb jako např. na stepperu ve fitku. Soustřeď se na nohy, zbytek těla by měl zůstat klidný, nenadskakovat. Pokrčuj nohu v koleni a kyčli, ale netlač pánev ke svahu.

Extra tip: Pro stabilizaci trupu můžeš zkusit toto cvičení: chytni si obě hůlky tak, aby hroty holí ukazovaly do nebe. Upaž a postupně polož hroty holí co nejdál od těla na sníh, ruce dlaněmi vzhůru. hroty holí ti teď leží vedle lyží na každou stranu jako prodloužené ruce. Rozjeď se a hroty obou holí táhni tak, že během jízdy budeš kreslit do sněhu dvě čáry. Hole se nesmí zvednout. V tomto sníženém postavení by se ti mělo i lépe „pedálovat“. Také zkus lyže s delším poloměrem, řekněme větším jak 17 m. Ty ti samy ukážou chyby, anebo potvrdí úspěchy.

Zpět na analýzu - paaja (lyžařská analýza č. 1)

Články

23.10.2018

Ladislav Forejtek: Žádná válka mezi sjezdaři a Ester Ledeckou neexistuje

V létě hýbala zákulisím českého lyžování kauza Ester...
22.10.2018

Nejzajímavější novinky lyžařského trhu 2018/19

Největší světový veletrh sportovního vybavení ISPO v...
22.10.2018

Seiser Alm/Alpe di Siusi: jedinečná horská louka slaví 80 lyžařských let

Prázdninový region Seiser Alm, klidná horská louka o...
22.10.2018

Atomic Allmountain - novinky na sezónu 2018/19

Názvy Vantage a Hawx jsou ve světě lyžování téměř le...
22.10.2018

SNOW 111 market - lyže 2018/19 + Supertest lyží

Lyže, boty, helmy, přilby… Jak nakupovat vybavení na...
21.10.2018

Stöckli - novinky pro sezónu 2018/19

Švýcarská značka Stöckli přichystala pro nadcházejíc...