David Pražák - komentář k analýze č. 1: paaja - SNOW.CZ

David Pražák - komentář

k analýze: paaja (lyžařská analýza č.1) | Zpět na analýzu

První dojem:

Ahoj Pavlíno, tvoje lyžování je na velmi dobré úrovni. Rozhodně patří k tomu lepšímu, co můžeme na sjezdovkách spatřit.

Analýza:

Jak asi sama cítíš, pár nedostatků ve tvé technice lyžování by se ale našlo. Jako hlavní vidím tyto:

V zahájení oblouku se příliš zvedáš z nohou, a to ještě dost impulzivně. Když se podíváš na video ještě jednou a budeš se soustředit na horní polovinu těla, bude to působit, jako bys poskakovala. Poté se natočíš pánví příliš z oblouku (protirotace). Přestože se ti daří udržet tlak na hranách obou lyží, hrozí ti, že nadměrně zatížíš vnitřní lyži a ta vnější odlehčená ti začne ujíždět ven z oblouku. Na točivých slalomkách ti to ještě prochází, ale domnívám se, že když vyzkoušíš lyže s delším poloměrem otáčení, budeš už mít co dělat, abys vnější lyži ukočírovala.

Cvičení:

Přestože na slalomkách lze v oblouku bez problémů jezdit na obou lyžích, lepší a snadnější cestou pro tebe bude se soustředit na opírání se na vnější lyži. To má totiž zásadní vliv i na postavení zbytku těla. I tady platí zlaté pravidlo: „Lyžuj od lyží nahoru.“ V praxi to znamená, že se především soustředíš na to, co dělají tvoje nohy a lyže, a potom teprve v reakci následuje zbytek těla. Pracuj na tzv. „pedálovitém“ pohybu. Tzn., že se během oblouku vnitřní noha plynule pokrčuje a tím i odlehčuješ lyži. Čím více ji pokrčíš, tím více zatěžuješ a zahraňuješ vnější lyži a opíráš se o ni. Až dospěješ ke konci oblouku, nohy vystřídáš. Natažená se pokrčuje, pokrčená natahuje (pozor: ne až do přímé polohy, noha musí být lehce pokrčená, jinak ji zablokuješ). Je to pohyb jako např. na stepperu ve fitku. Soustřeď se na nohy, zbytek těla by měl zůstat klidný, nenadskakovat. Pokrčuj nohu v koleni a kyčli, ale netlač pánev ke svahu.

Extra tip: Pro stabilizaci trupu můžeš zkusit toto cvičení: chytni si obě hůlky tak, aby hroty holí ukazovaly do nebe. Upaž a postupně polož hroty holí co nejdál od těla na sníh, ruce dlaněmi vzhůru. hroty holí ti teď leží vedle lyží na každou stranu jako prodloužené ruce. Rozjeď se a hroty obou holí táhni tak, že během jízdy budeš kreslit do sněhu dvě čáry. Hole se nesmí zvednout. V tomto sníženém postavení by se ti mělo i lépe „pedálovat“. Také zkus lyže s delším poloměrem, řekněme větším jak 17 m. Ty ti samy ukážou chyby, anebo potvrdí úspěchy.

Zpět na analýzu - paaja (lyžařská analýza č. 1)

Články

16.02.2019

Skitouringové lyže K2 Wayback a Talkback

V kolekci amerického výrobce, který se zaměřuje hlav...
15.02.2019

Jarní lyžování na Stubai

Lyžovačku na Stubai si můžete užít i na jaře! Užijet...
14.02.2019

TriggerS Vertical – to pravé pro skialp a freeride

Pokud jsou vám skiareály malé, nebo toužíte být o sa...
14.02.2019

Aktuálně: hory zalité sluncem, sněhu dostatek

V minulých dnech na českých horách napadlo trochu no...
13.02.2019

Jak na skialpech v Krkonoších nezabít tetřívka

Není nad to, udělat krásnou lajnu v panenském prašan...
12.02.2019

Ze světa Merina by Sensor: Lyžujte na správné vlně

Světovější už to být nemůže. Ovce druhu Merino vyšle...

Diskuze o lyžování

Je technika správná?

dnes 10:39:38 od Jarda K

Smýkaný oblouk

dnes 09:37:39 od IIIvan

Vaše maximálka na lyžích

dnes 07:44:47 od ˘Ö˘Krab

Skluznice

dnes 06:21:22 od johnycek

Vyber bot, je dulezita velikost stelky?

včera 22:11:05 od HonzA_

Aktuálně: víkendové slunečno [článek]

včera 21:15:51 od silversurfer

Blizzard WRC

včera 21:05:36 od Vvladimir

Konec zimy...

včera 17:38:21 od PetrAT

Alpine Ski World Cup 18/19

včera 17:07:33 od PetrAT