David Pražák - komentář k analýze č. 1: Pavlos1 - SNOW.CZ

David Pražák - komentář

k analýze: Pavlos1 (lyžařská analýza č.1) | Zpět na analýzu

První dojem:

Ahoj Pavlosi, pěkné dynamické krátké oblouky se snahou je co nejčistěji vyjet po hranách. Je vidět, že máš za sebou pravděpodobně nějakou závodnickou průpravu. Také ale máš zažito několik zásadních chyb.

Analýza:

Tvoje jízda je typická velkým vertikálním pohybem těla a měnící se šířkou stopy lyží. Obojí je následkem toho, že ti nevzniká dostatečný tlak na vnější lyži, o kterou by ses mohl v jízdě opřít a využít ji k efektivnímu zatáčení. Místo toho se nakláníš dovnitř oblouku, což má za následek zatížení vnitřní lyže. Odlehčená vnější lyže ti potom odjíždí z oblouku a dostává se do nežádoucího „véčka“. Abys dohnal ztrátu tlaku na vnější lyži, pomáháš si nakloněním vnějšího kolena dovnitř oblouku a snažíš se zahranit vnější lyži. Na konci oblouku se pomocí pohybu vnější ruky snažíš o zrychlování lyží. To je hezká věc, ale v tvém případě spíše škodí, než pomáhá. Tento pohyb tě totiž dostává do rotace trupu a ještě více přispívá k zatížení vnitřní nohy. Z takové nevýhodné pozice už ti pak nezbývá nic jiného, než zahájit nový oblouk odlehčením lyží pomocí masivního zdvihu z nohou.

Cvičení:

Určitě se ze začátku soustřeď pouze na nohy a snaž se zklidnit trup. Klíčová je pro tebe vnější noha v oblouku. Zkus využít maximální biomechanický potenciál tvého těla a rozhodně nelámej koleno dovnitř do oblouku. Spíše zkus při zatáčení použít celou vnější nohu jako páku. Spojnice mezi vnitřní hranou vnější lyže a tvým těžištěm (bod cca lehce pod pupíkem) by měla zůstat neporušená. Doporučuji procvičovat tzv. pedálovitý pohyb, kdy se nohy podobně jako na šlapacím stroji v posilovně střídají. O tu delší (vnější nohu) se opřeš, kratší (vnitřní nohu) odlehčuješ. Samozřejmě stále budeš používat obě lyže, ale dominantní bude ta vnější. Jako zdokonalující cvičení zkus jezdit např. jen po vnější lyži. Také se neúměrně k mírnému svahu tolik nedři a zkus omezit vertikální pohyb. Uvidíš, že tvoje jízda bude stabilnější. Ušetříš spoustu energie a vydržíš jezdit o mnoho déle.

Zpět na analýzu - Pavlos1 (lyžařská analýza č. 1)

Články

19.02.2019

Tipy SNOW tour: Branná - jako doma

Lyžování v jesenickém areálu Branná neohromí počtem ...
19.02.2019

Jak zvolit funkční prádlo na skialp?

Z pohledu výběru vhodného typu funkčního prádla se m...
19.02.2019

O'Neill Czech Freeski Tour 2019 v Deštném

V sobotu 16. 2. pokračoval český pohár ve freestyle ...
18.02.2019

Tipy SNOW tour: Servis lyží – proč a jak často?

I rekreační sportovní lyžař potřebuje své lyže servi...
18.02.2019

Bormio prostě musíte zažít

Na svahu široké, strmé, dokonale upravené sjezdovky ...
18.02.2019

O'Neill Europa Cup 2019 v Deštném v Orlických horách

Po roce se do ČR opět vrací závod FIS Evropského poh...

Diskuze o lyžování

Kalhoty pro špekouna

dnes 10:04:47 od Odjinud

Náklon do oblouku

dnes 09:58:57 od valerius

vnitrni boticky zipfit

dnes 09:49:48 od valerius

Co trénovat

dnes 07:10:21 od ˘Ö˘Krab

Vaše maximálka na lyžích

včera 22:02:30 od ZB?

Smýkaný oblouk

včera 21:45:59 od atropa33

Univerzálka pro mírně pokročilého

včera 21:39:10 od Vlark

Bormio: [Středisko]

včera 21:30:55 od Radek Holub - SNOW