Loňské ISPO představilo jednu zásadní novinku na poli lyžařských vázání. S čistým svědomím můžeme říct, že revoluční, jelikož podobný koncept se v lyžařském světě ještě neobjevil.
Na počátku byl záměr ze strany freeski komunity kolem Codyho Townsenda a jezdců týmu Salomon vyvinout vázání, které pro jejich lyžařské potřeby pozbude kompromisů. Což v praxi znamená, že při stoupání bude nabízet veškeré výhody vázání pinových, a naopak při sjezdu poskytne vlastnosti vázání sjezdových se všemi jeho přednostmi. Po letech – někdo říká pět, někdo sedm, někdo až deset – vývoje se takové vázání s označením Shift objevilo na lednovém ISPU ve vitrínách značek koncernu Amer Sports, tedy Atomic a Salomon. A jelikož to je novinka s velkým N, pustili jsme se do vlastního pozorování.
Zkušenosti s užíváním produktu
První pocity
Každé lyžařské vázání je dnes už hi-tech výrobek, takže dokonalé
řemeslné zpracování se od tohoto typu produktu tak nějak automaticky
očekává. Zatímco pata první zájem nijak moc nepřitahuje, jeví se v
zásadě jako konvenční nášlapná pata tradičního alpského vázání,
špička se o pozornost přihlásí o to víc: jak tvarem s podivným zobákem
vpředu, tak i strukturou povrchu použitého plastu. Právě plast jí
dominuje, ovšem v mechanicky přesné kombinaci s kovovými prvky. Na plast je
potřeba vsadit proto, aby se minimalizovala hmotnost produktu – to je totiž
veličina, která je pro reakci trhu zásadní. Proto technici vybrali –
vůbec poprvé pro lyžařské vázání – karbonem vyztužený polyamid,
který má poměr pevnosti a hmotnosti pro tyto účely optimální. Na
páteřní prvky konstrukce je použita ocel a hliník, ta prvně jmenovaná ale
v míře minimálně nutné.
Hmotnost
Podařilo se tak dosáhnout hmotnosti 1700 g na pár. Taková hmotnost je
konkurenceschopná s obdobně „silnými“ vázáními pinových konceptů
(Market Kingpin: 1460 g, Dynafit Beast 14 cca 1600 g), ale výrazně lehčí
než adekvátní rámová vázání (Fritschi Freeride Pro 2014 g, Marker Baron
13 2450 g, Atomic Tracker 13 2920 g, Tyrolia Adrenalin 13 2720 g). V ohledu
hmotnost tedy lze konstatovat, že úkol obsadit čelní skupinu pelotonu byl
splněn.
Rámová, nebo pinová?
Rámová vázání zažívala boom nějakých deset let nazpět, ale nyní již
pomalu ustupují do pozadí. Stojí za tím zejména jejich vysoká hmotnost
ztěžující výstup, takže jejich klientelou jsou zejména freerideři,
kteří možnost stoupat využívají spíše výjimečně a nějaké to kilo
navrch na svých krátkých trasách zvládnou. Lehčí rámové modely navíc
oproti klasickým sjezdovým i pinovým modelům nedostačují v tuhosti, což
limituje výkon a přesnost vedení lyže zejména u ambiciózních lyžařů,
těch nejnáročnějších klientů.
V sekci skialpinismus dnes válcuje konkurenty pinový koncept, který se propil do nabídky všech skialpových a většiny tradičních sjezdových výrobců. Nedá se ale říci, že by neměl své limity. Jako první nikoli optimální faktor se jeví bezpečnostní standardy, které jsou v porovnání s tradičními alpskými nedostačující. Mnoho náročnějších jezdů irituje i přenos sil do špičky vázání, tedy gro impulsů k ovládání lyže přes ocelové piny. Vedle potenciálních ztrát energie (délka pák = nepřesnost) hraje roli i nízká elasticita vázání. A právě tyto nedostatky má nový Atomic/Salomon Shift vymazat.
Nahoru i dolů bez kompromisů
Zadání na nový produkt ze strany jezdců tedy znělo: chceme vázání, na
kterém se stoupá komfortně a efektivně jako na pinovém, ale zároveň na
němž se sjíždí jako na alpském – sjezdovém. Cody Townsend připomíná,
že oproti prvním návrhům se finální produkt dostal úplně někam jinam.
„Je to jako sen“, vyznává se v jednom z videí.
A naše poznatky?
Oproti pinovým vázáním dominuje Shift zejména v režimu sjíždění,
přičemž zřetelné jsou tři výhody: Bezpečnostní funkce, která splňuje
předpisy pro sjezdová vázání (DIN 6-13). Netřeba rozebírat. K té se
váže i elasticita vázání. Salomon tvrdí, že elasticita Shiftu je shodná
jako u vázání STH12 roky úspěšně používaného pro konvenční sjezdové
vázání. Při jízdě to nepoznáme, ale když si zahýbeme s upnutou botou ve
vázání, nemáme důvod toto tvrzení rozporovat. Zmíněná fakta nejenže
snižují riziko pro tělo, ale nejsou nevýznamná ani z hlediska
psychologického: důvěra v kvalitu a funkčnost vybavení je předpoklad pro
plnohodnotné zážitky na kopci. Zmíněný psychologický efekt –
přinejmenším – podporuje i skutečnost, že zatěžujete lyži přímo z
podrážky lyžařské boty, nikoli přes piny. Lyžařská bota je v bližším
kontaktu s lyží, a takový přenos sil je účinnější.
Uživatelský komfort
Líbil se nám. Chce to trochu grif, ale pokud ho získáte, není potřeba
hrubá síla. Příjemný je výstup z pinů, kde se po zmáčknutí nosu
špičky holí čelisti otevřou, stejně jako u pinové klasiky. Zcela
radostné je ale užívání v módu sjezd. Při tomto režimu nenajdete rozdíl
mezi Shiftem a vázáním sjezdovkovým včetně třeba zaklesnutí lyží do
sebe pomocí brzd při transportu. Za nějakých 14 dní našeho testu jsme
nenarazili na problém.
Pokud bychom chtěli dosáhnout funkční dokonalosti vázání, mohli bychom uvést jako nevýhodu nutnost vystoupit z vázání při přestavování režimu sjezd/chůze. Rámová vázání to umí, pinová ne. Na druhou stranu situací, kdy přepínáte režim, a při tom si nesundáváte/nenadáváte stoupací pásy (které samozřejmě vyžadují sundání lyže), nebývá moc.
Stoupání je obdobné jako při použití jiných pinových modelů. Nižší podpatěnka s úhlem zdvihu 10° koresponduje s trendem, kdy větší náklon při strmých stoupáních absorbuje významně ohebná bota. Při použití tvrdších bot to ale může komfort výstupu trochu omezovat.
Pro všechny boty
Významná výhoda Shiftu je i možnost upnout do sebe boty všech norem, tedy
touringové a alpské, aniž by se omezila bezpečnostní funkce vázání.
(Odtud zkratka MNC v názvu: MultiNorm Certification). Jen je potřeba nastavit
správnou výšku kluzné podložky špičky, což obstará jeden šroub.
Praktické je i dlouhé lože pojezdu patky, jedno (už namontované) vázání
se tak dá použít pro široký rozsah velikostí. Díky separátní montáži
paty a špičky také neexistují velikostní varianty produktu, což ocení
třeba obchodníci. Pěkné a unikátní je, že na čistě sjezdové použití
si můžete vzít třeba závodní semiplugy bez pinů.
Video – ovládání a funkce vázání Salomon Shift MNC 13 a Atomic Shift MNC 13
A jedno delší video přímo od Salomonu
+ plusy
- mimořádný poměr hmotnost/funkčnost
- nekompromisní bezpečnostní funkce
- elasticita vázání
- přenos sil přes celou šíři lyže a uživatelský komfort (zejména v režimu sjezd)
- mínusy
- nutnost sundat lyži při změně režimu sjezd/chůze
- nižší podpatěnka
Diskuze: Atomic Shift MNC 13
K recenzi nebyly dosud napsány žádné komentáře.Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.