Celkový dojem z návštěvy střediska
Rozhodli jsme se s partou kamarádů (www.SnowPigs.cz) strávit Silvestr na horách, a to někde, kam se většinou na víkend z Čech nejezdí. Naplánovali jsme desetidenní výlet přes francouzské Alpy do Andorry, během kterého jsem si i 2 dny zajezdili ve středisku Grandvalira.
Andorra je velice malebná a svérázná horská minizemě se zajímavou kamennou architekturou. Lyžařská střediska a s nimi spojený turistický ruch jsou důležitý zdroj zdejších příjmů. Grandvalira je komplex několika propojených skiareálů, který začíná kousek od hlavního města a táhne se po hřebeni až na hranice s Francií. V souběžném údolí jsou pak ubytovací kapacity, parkoviště a přístupové lanovky (Encamp, Canillo, El Tarter, Soldeu, Grau Roig).
Kromě Grandvaliry jsem navštívili i druhé menší středisko Vallnord - Arcalis, které se nám libilo daleko víc, bylo zde mnohem méně lidí, lepší terény (červené byly opravdu červené a mimo sjezdovky se daly najít i prudké náročné žleby). A navíc skipas stál o 10 euro na den méně.
Nejsilnější zážitky a zkušenosti z návštěvy střediska
Sjezdovky:
Sjezdovky byly vesměs kvalitně upravené, poměrně široké a dobře značené. Chyběl jim trochu větší spád, proti většině alpských středisek byla stupnice obtížnosti posunuta asi o půl stupně dolů. Občas se vyskytovaly taky dlouhé traverzu a vodorovné dojezdy k lanovkám, a to i na červených sjezdovkách. Charakterem připomínaly okolní kopce spíš Nízké Tatry než Alpy, vrcholové partie byly většinou zaoblené.
Hlavní cíl naší skupiny bylo ježdění v terénu mimo sjezdovky. To je v areálu podporováno (místní pochopili trend vzrůstající obliby "frírajdingu") a je zde několik vyznačených "freeride zones". Stejně jako sjezdovky je i volný terén spíš jednodušší a méně prudký, ale za dobrých sněhových podmínek to je pěkné svezení. Nejvíc se mi líbily trasy horními partiemi řídkých jehličnatých lesů.
Sněhové podmínky:
Ještě několik dní před naším příjezdem nebyly podmínky moc dobré, naštěstí přechod fronty přinesl zhruba 30 cm nového sněhu. Bohužel ale i silný vítr, kvuli kterému dokonce jeden den nejezdila většina střediska. Další den už přestalo sněžit a svítilo sluníčko, bohužel vítr se utišil jen trochu a byl nadále velký mráz, takže několik lanovek v horních partií střediska stále nejezdilo a navíc kvalita sněhu byla silným větrem dost poznamenána. Druhý den po sněžení se počasí konečně umoudřilo a vítr i mráz už byly na snesitelné úrovni, takže jsem si ježděni více užívali. Dolní partie sjezdovek byly vysněženy technickým sněhem, takže nebyl problém dojet na lyžích až na parkoviště.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Důležité páteřní lanovky jsou většinou moderní a rychlé 6sedačky, přístupové lanovky z údolí jsou většinou osmimístné kabinky. Je zde ale i dost starších pomalejších čtyřsedačkových lanovek a vleků. Bohužel jsme nenarazili ani na jednu lanovku s plastovou "bublinou", která by se za větrného počasí docela hodila (obzvláště když se lanovka zastavila 30 m před výstupní stanicí a na hřebenu foukalo 20 m/s).
Zalidněnost:
Počet lidí ve středisku byl bohužel obrovský. Už nákup skipasů nám trval přes půl hodiny, tady na jihu se prostě nic neuspěchává, s každým je potřeba u okýnka pár minut poklábosit... Naprostá většina návštěvníků byli Španělé, kteří většinou nejsou moc dobří lyžaři, ale je na nich vidět, že je pobyt na horách velice baví. Potkali jsme i hodně Francouzů a Rusů, několik Angličanů a dokonce i dva Čechy. Na většině lanovek se bohužel tvořily dost velké fronty a zdaleka nejhorší byl pak večerní návrat autem z parkoviště na ubytovaní, necelých 20 km jsme popojížděli celkem tři hodiny.
Občerstvení a aprés-ski:
Ceny jídla na svahu byly zhruba ve stejné relaci jako v Rakousku, to znamená nižší než třeba ve Francii. Dokonce některé nápoje (káva, svařené víno) byly ještě levnější a v docela slušné kvalitě. Dojem opět docela kazily všudypřítomné fronty, které sice nebyly příliš dlouhé, ale zato extrémně pomalu postupovaly.
Doprava do střediska a parkování:
Doprava v Andoře je kapitola sama pro sebe. Řidič se musí obrnit
trpělivostí a zároveň být stále ve střehu, protože používáni blinkrů
nebo dávání přednosti v jízdě je zde chápáno velice svérázně.
Dopravní zácpa je zde zřejmě běžná věc a všichni jsou na ní už
zvyklí. Plynulosti provozu moc nepomohli ani španělští řidiči na letních
gumách, kteří při spatření první sněhové vločky zastavovali a
nasazovali řetězy.
V Encampu je placené podzemní parkoviště přímo v budově lanovky, bohužel
je výškově omezeno na 2 m, takže náš Ford Tranzit se tam nevešel. V
ostatních nástupních místech jsou klasická bezplatná parkoviště pod
širým nebem, která se sice rychle plnila, ale vždy jsme nějaké místo k
zaparkování našli.
+ plusy
- Velká rozloha, ráj pro sjezdovkovou turistiku
- Většinou moderní lanovky
- Dobře upravené sjezdovky
- mínusy
- Velká zalidněnost, fronty všude
- Malý počet náročnějších terénů (jak sjezdovky, tak i mimo)