Livigno Lyžování a lyžařské středisko

Itálie Itálie - Lombardie | Alta Valtellina - Carosello 3000, Mottolino

Foto

Malebné vysokohorské městečko Livigno v bezcelní zóně s levným benzínem a alkoholem je obklopeno bezlesými svahy s přehlednými a širokými cvičnými i sportovními tratěmi. Sněhové podmínky jsou díky nadmořské výšce i zasněžování spolehlivé od prosince až do konce dubna. Příjezd ze severu trochu komplikuje jednosměrný tunel.

Livigno - sjezdovky

26%57%17%
115 celkem sjezdovek (km)
115 zasněžování (km)

Livigno - lanovky a vleky

pojízdný koberec
2
vlek
12
sedačka
4
sedačka expres
2
sedačka krytá
8
kabinka
6
50200 os./h Přepravní kapacita

Nadmořská výška

1815-2798 m n.m.983 m

Mapa sjezdovek

Livigno - mapa sjezdovek
  leden únor březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec 

Livigno - lyžování

Livigno, kdysi zapadlá horská vesnička na pomezí Itálie a Švýcarska, se v posledních 20 letech stalo velmi přitažlivým magnetem pro lyžařské návštěvníky ze střední Evropy, zejména z Česka a Polska. Kromě širokých a sněhově spolehlivých sjezdovek s vysokohorským duchem je lákají příznivé ceny zdejší bezcelní zóny.

Lyžařské terény jsou rozprostřené po dvou protilehlých svazích, lemujících horské letovisko v protáhlém, prostorném a vysoko položeném údolí v 1 800 m n. m. – jak na Carosellu 3000, tak na Mottolinu pocitově převažují širokánské sportovně červené tratě, ovšem nechybí ani velmi pohodové mírnější pláně. V údolí se soustředí cvičné louky s vleky, velice snadno pěšky dostupné přímo z městečka. Sjezdovky doplňují hravé fun parky všeho druhu – obří freestylový snowpark s překážkami a skoky se nachází na Mottolinu, menší pak i na Carosellu, děti se zase rády vyřádí na dlouhých „skicrossových“ dráhách zvaných funslope a hravé prvky a vlny se najdou také v údolí u cvičných vleků.

Nejvíce sjezdovek se rozbíhá na východně orientovaném hřebeni Carosello 3000 s vrcholem Vetta Blesaccia (2 796 m), kam z obou konců Livigna stoupají kabinkové a výše pak expresní sedačkové lanovky. Nejprudší, avšak ohromně široké sjezdovky se řítí v okolí kabinkové lanovky Carosello a sedaček Blesaccia. Mezi vrcholem Vetta Blesaccia a lokalitou Costaccia se rozlévají mírnější, rovněž neskutečně široké dálnice s krytými 4sedačkami. Na strmosti tratě přidají až v nižších, zalesněných partiích při sjezdu do Livigna. Úpatí svahu v lokalitě Tagliede už je pak zase mírnější, využívané lyžařskými školami.

Menší, kompaktnější a celkově sportovněji laděný areál Mottolino spojuje s centrem Livigna 12místná gondola a z lokality Teola ještě krytá 4sedačka. Hustá spleť přehledných tratí spadá z vrcholů Monte Sponda (2 576 m) a Monte della Neve (2 785 m) – kromě mírné hřebenovky bičují holé severní svahy červené až černé tratě dálničního charakteru. Všechny obslouží dvě lanovky, a to starší krytá 4sedačka a novější krytá 6sedačka. Velmi příjemná „na rozlyžování“ je široká pláň podél kryté 4sedačky z Trepalle s mírnější červenou sjezdovkou, v sousedství je pak ještě jedna nenáročná modrá trať nad Passo d´Eira. Podél přístupové kabinkové lanovky zpět do Livigna stéká široká a oblíbená červená sjezdovka, strmější černá s terénními zlomy pak kopíruje 4sedačku Teola.

Livigno je díky nadmořské výšce (městečko v 1 800 m, vrcholy nad 2 700 m n. m.) sněhově spolehlivé od začátku prosince až do konce dubna, jen v případě absolutního „výpadku“ sněhu na jižní straně Alp se musí spolehnout na zasněžování, které však plně nepokryje jinak velkorysou šíři sjezdovek. Silný vítr může uzavřít vrcholové partie Carosella i Mottolina.

Až na výjimky vozí lyžaře a snowboardisty na svah expresní lanovky, některé však již značně letité (Blesaccia I a II, Fontane, Costaccia) nebo kapacitně přetížené (Valsponda). Nejnovější 10místná kabinková lanovka Carosello 3000 je elegantní a prostorná, nicméně její betonové stanice působí poněkud syrově a nedostavěně.
Díky velké oblibě Livigna se u hlavních lanovek prakticky po celou sezónu nelze vyhnout minutovým frontám a občasnému mumraji, nicméně extrémně široké sjezdovky i tak umožňují svižnou jízdu. Mohou však zároveň svádět k mylnému pocitu bezpečí a riziku kolize. Dopoledne bývá volněji na zastíněném Mottolinu, ráno totiž většina lyžařů vyráží na osluněné Carosello 3000.

Na svazích se horské chaty a občerstvení soustředí k páteřním lanovkám, přičemž převažují kapacitní „tácovky“, naopak malé a malebné horské chaty jsou spíš výjimkou. Na Carosellu 3000 je rušná samoobslužná restaurace a o trochu klidnější samoobslužná pizzerie fast-foodového charakteru, kromě nichž jsou ti ještě menší restaurační sály s obsluhou a velká sluneční terasa. Milá a útulná je horská chata s obsluhou Berghütte v lokalitě Tagliede. Na Mottolinu je velkokapacitní restaurace u horní stanice kabinky a stylovější chata Camanel pod Monte della Neve.
Velmi příjemná je procházka pěší zónou Livigna s mnoha zachovalými tradičními dřevěnými stavbami, stejně tak je příjemné posezení v typicky italských restauracích a barech.

V městečku, roztaženém podél údolí, je velké množství hotelů a apartmánů v pěší vzdálenosti od přibližovacích lanovek. Relaxovat se dá v novém akvaparku Aquagranda s wellness areálem. Přímo z centra města vybíhá do zadní části údolí pečlivě upravovaná běžecká trať.
Celé město v častých intervalech pročesávají čtyři linky skibusů, další expresní spoj pendluje mezi oběma protilehlými svahy.

Hlavní příjezdová trasa z Česka vede přes rakouský Landeck a švýcarský Zernez, do Livigna se pak vjíždí jednosměrným tunelem s vysokým mýtným a kyvadlově řízeným provozem – zvláště o sobotách je vhodné počítat se zdržením. Tunel Munt La Schera, provozovaný švýcarskými elektrárnami, které obhospodařují i přehradní nádrž zkraje údolí, je otevřen 7 dní v týdnu 24 hodin denně, a to střídavě ve směru do a z Livigna, pouze v sobotu má „pevně“ stanovený směr od 6 do 10 hodin pouze pro výjezd z Livigna a od 10 do 18 hodin pouze pro vjezd do Livigna.
Kapacitní a prostorné parkoviště je k dispozici u kabinky Mottolino, o něco menší terasovité pak pod kabinkou Carosello 3000, ještě menší parkoviště a parkovací „domečky“ jsou i u dalších lanovek, a to zpravidla zdarma. Čtyři linky skibusu (červená Rossa, modrá Blu, žlutá Gialla a zelená Verde) projíždějí Livignem v polookružní trase, tedy „ke sjezdovce“ se často jede jinou linkou a někdy i jinou trasou než „ze sjezdovky“. V exponovaných časech jsou vytížené, jezdí ale časově spolehlivě a zdarma.

Livigno - SNOW rating

SAFE-SKI RATIO

440

Lyžování

sjezdovky:
velikost areálu:

Komfort

lanovky a vleky:
kompaktnost:
ski-in/ski-out:

Klima

sněhová jistota:
slunce:
chráněné terény:

Atmosféra

scenérie a genius loci:

Doprava

příjezd:

Pobyt

Optimální doba pobytu: 2 - 4 dní
Vysvětlivky k ratingu SNOW

PLUS A MINUS

Plus:

  • ultraširoké, pohodově i sportovně skloněné sjezdovky
  • trvanlivý sníh, zejména na Monte della Neve
  • převážně kryté lanovky
  • malebné městečko s horskou atmosférou
  • bezcelní nákupy (benzín, alkohol, tabák, kosmetika)
  • dobře fungující skibusy

Minus:

  • pravidelné až monotónní svahy
  • několik vysloužilých lanovek
  • minimum sjezdovek chráněných lesem proti nepřízni počasí
  • poměrně rušné středisko
  • komplikovanější příjezd a sobotní dopravní zácpy

Livigno - komerční prezentace



Lyžařské zájezdy - Livigno - od 5 260 Kč


Hledáte v tomto středisku vhodné ubytování? Hotel s wellness, u sjezdovky nebo třeba apartmány s výhledem na zasněžený svah?
Oslovte nás pro nezávaznou nabídku, rádi Vám poradíme s výběrem, máme více než 25 let zkušeností. Více na www.consultour.cz

Livigno - vyhledání ubytování

Booking.com

Odkazy

Reporty z lyžařských středisek

Sella Ronda

Sella Ronda

Sella Ronda

Sella Ronda