Livigno - lyžování
Livigno, kdysi zapadlá horská vesnička na pomezí Itálie a Švýcarska, se v posledních 20 letech stalo velmi přitažlivým magnetem pro lyžařské návštěvníky ze střední Evropy, zejména z Česka a Polska. Kromě širokých a sněhově spolehlivých sjezdovek s vysokohorským duchem je lákají příznivé ceny zdejší bezcelní zóny.
Lyžařské terény jsou rozprostřené po dvou protilehlých svazích, lemujících horské letovisko v protáhlém, prostorném a vysoko položeném údolí v 1 800 m n. m. – jak na Carosellu 3000, tak na Mottolinu pocitově převažují širokánské sportovně červené tratě, ovšem nechybí ani velmi pohodové mírnější pláně. V údolí se soustředí cvičné louky s vleky, velice snadno pěšky dostupné přímo z městečka. Sjezdovky doplňují hravé fun parky všeho druhu – obří freestylový snowpark s překážkami a skoky se nachází na Mottolinu, menší pak i na Carosellu, děti se zase rády vyřádí na dlouhých „skicrossových“ dráhách zvaných funslope a hravé prvky a vlny se najdou také v údolí u cvičných vleků.
Nejvíce sjezdovek se rozbíhá na východně orientovaném hřebeni Carosello 3000 s vrcholem Vetta Blesaccia (2 796 m), kam z obou konců Livigna stoupají kabinkové a výše pak expresní sedačkové lanovky. Nejprudší, avšak ohromně široké sjezdovky se řítí v okolí kabinkové lanovky Carosello a sedaček Blesaccia. Mezi vrcholem Vetta Blesaccia a lokalitou Costaccia se rozlévají mírnější, rovněž neskutečně široké dálnice s krytými 4sedačkami. Na strmosti tratě přidají až v nižších, zalesněných partiích při sjezdu do Livigna. Úpatí svahu v lokalitě Tagliede už je pak zase mírnější, využívané lyžařskými školami.
Menší, kompaktnější a celkově sportovněji laděný areál Mottolino spojuje s centrem Livigna 12místná gondola a z lokality Teola ještě krytá 4sedačka. Hustá spleť přehledných tratí spadá z vrcholů Monte Sponda (2 576 m) a Monte della Neve (2 785 m) – kromě mírné hřebenovky bičují holé severní svahy červené až černé tratě dálničního charakteru. Všechny obslouží dvě lanovky, a to starší krytá 4sedačka a novější krytá 6sedačka. Velmi příjemná „na rozlyžování“ je široká pláň podél kryté 4sedačky z Trepalle s mírnější červenou sjezdovkou, v sousedství je pak ještě jedna nenáročná modrá trať nad Passo d´Eira. Podél přístupové kabinkové lanovky zpět do Livigna stéká široká a oblíbená červená sjezdovka, strmější černá s terénními zlomy pak kopíruje 4sedačku Teola.
Livigno je díky nadmořské výšce (městečko v 1 800 m, vrcholy nad 2 700 m n. m.) sněhově spolehlivé od začátku prosince až do konce dubna, jen v případě absolutního „výpadku“ sněhu na jižní straně Alp se musí spolehnout na zasněžování, které však plně nepokryje jinak velkorysou šíři sjezdovek. Silný vítr může uzavřít vrcholové partie Carosella i Mottolina.
Až na výjimky vozí lyžaře a snowboardisty na svah expresní lanovky,
některé však již značně letité (Blesaccia I a II, Fontane, Costaccia)
nebo kapacitně přetížené (Valsponda). Nejnovější 10místná kabinková
lanovka Carosello 3000 je elegantní a prostorná, nicméně její betonové
stanice působí poněkud syrově a nedostavěně.
Díky velké oblibě Livigna se u hlavních lanovek prakticky po celou sezónu
nelze vyhnout minutovým frontám a občasnému mumraji, nicméně extrémně
široké sjezdovky i tak umožňují svižnou jízdu. Mohou však zároveň
svádět k mylnému pocitu bezpečí a riziku kolize. Dopoledne bývá volněji
na zastíněném Mottolinu, ráno totiž většina lyžařů vyráží na
osluněné Carosello 3000.
Na svazích se horské chaty a občerstvení soustředí k páteřním
lanovkám, přičemž převažují kapacitní „tácovky“,
naopak malé a malebné horské chaty jsou spíš výjimkou. Na Carosellu 3000
je rušná samoobslužná restaurace a o trochu klidnější samoobslužná
pizzerie fast-foodového charakteru, kromě nichž jsou ti ještě menší
restaurační sály s obsluhou a velká sluneční terasa. Milá a útulná je
horská chata s obsluhou Berghütte v lokalitě Tagliede. Na Mottolinu je
velkokapacitní restaurace u horní stanice kabinky a stylovější chata
Camanel pod Monte della Neve.
Velmi příjemná je procházka pěší zónou Livigna s mnoha zachovalými
tradičními dřevěnými stavbami, stejně tak je příjemné posezení v
typicky italských restauracích a barech.
V městečku, roztaženém podél údolí, je velké množství
hotelů a apartmánů v pěší vzdálenosti od
přibližovacích lanovek. Relaxovat se dá v novém akvaparku Aquagranda s
wellness areálem. Přímo z centra města vybíhá do zadní části údolí
pečlivě upravovaná běžecká trať.
Celé město v častých intervalech pročesávají čtyři linky skibusů,
další expresní spoj pendluje mezi oběma protilehlými svahy.
Hlavní příjezdová trasa z Česka vede přes rakouský Landeck a
švýcarský Zernez, do Livigna se pak vjíždí jednosměrným tunelem
s vysokým mýtným a kyvadlově řízeným provozem – zvláště o
sobotách je vhodné počítat se zdržením. Tunel Munt La Schera, provozovaný
švýcarskými elektrárnami, které obhospodařují i přehradní nádrž
zkraje údolí, je otevřen 7 dní v týdnu 24 hodin denně, a to střídavě ve
směru do a z Livigna, pouze v sobotu má „pevně“ stanovený směr od 6 do
10 hodin pouze pro výjezd z Livigna a od 10 do 18 hodin pouze pro vjezd do
Livigna.
Kapacitní a prostorné parkoviště je k dispozici u kabinky Mottolino, o něco
menší terasovité pak pod kabinkou Carosello 3000, ještě menší
parkoviště a parkovací „domečky“ jsou i u dalších lanovek, a to
zpravidla zdarma. Čtyři linky skibusu (červená Rossa, modrá Blu, žlutá
Gialla a zelená Verde) projíždějí Livignem v polookružní trase, tedy
„ke sjezdovce“ se často jede jinou linkou a někdy i jinou trasou než
„ze sjezdovky“. V exponovaných časech jsou vytížené, jezdí ale
časově spolehlivě a zdarma.