Ondřej Bank se navzdory předchozímu vážnému zranění a ročnímu výpadku umístil v minulé sezóně mezi „kombiňáky“ třikrát v prvé desítce, Kryštof Krýzl byl naopak před svým zraněním páteře jen o jedno místo za desítkou v kombinaci na MS ve Val d´Isére.

Zatímco letní slalomářská příprava našich reprezentantů, s ohledem na snadnou dostupnost alpských ledovců, nepředstavuje vážný problém, nezbytný trénink obou rychlostních disciplín vyžaduje mimořádná řešení. Patří mezi ně v prvé řadě cesta do některého z míst na jižní polokouli, kde jsou k dispozici optimální tratě pro trénink sjezdu a superobřího slalomu a zpravidla příznivé klimatické podmínky.

Na podrobnosti týkající se zářijového dvacetidenního tréninkového kempu našich dvou reprezentantů, jenž proběhl v Chile, jsem se ptal trenéra a vedoucího výpravy Tomáše Banka.

Podle zeměpisného atlasu je hlavní město Chile-Santiago vzdáleno od Prahy vzdušnou čarou 12 000 km. Kudy a jak dlouho jste tam cestovali vy a jaký byl váš konečný cíl?

V sestavě 2 trenéři, 2 závodníci , servisman a fyzioterapeut jsme se nejprve autem přesunuli do Frankfurtu a odtud jsme spolu s 800 kg bagáže doletěli za 20 hodin do Santiaga s mezipřistáním v Madridu. Celá cesta se startem v Brně přes Rudu na Moravě a Prahu trvala 40 hodin. Naším cílem bylo lyžařské středisko La Parva vzdálené asi 30 km od Santiaga, ležící v chilských Andách 2 650 m n. m. Horní hranice lyžařsky využitelných terénů je zde ve výšce 3 650 m n. m.

Zimní období v Chile jste nevyužili k tréninku poprvé. Jaké byly tentokrát podmínky?

Na rozdíl od předchozích pobytů přišlo tentokrát do Chile jaro téměř o měsíc dříve. Situaci naštěstí zachránilo vydatné sněžení třetí den po našem příjezdu. Sníh rychle zfirnovatěl a my měli každé ráno k dispozici perfektní přemrzlou pistu. Co se sjezdu týče, trénovali jsme na členité trati s padákem, kompresí, dvěma skoky a několika zatáčkami s časy okolo 1:15 min. Trať na SG byla lehčí, ale delší. Díky slunečnému počasí byla dokonalá viditelnost.

Které další týmy trénovaly v La Parvě? Byli přítomni sjezdaři, případně sjezdařky „zvučných jmen“?

V místě je zaběhnutý režim, podle kterého ženské týmy trénují v srpnu a mužské v září. Vyžaduje to nutná koordinace tréninku rychlostních disciplín. Tentokrát tam s námi trénovali Němci, Slovinci, Rusové (9 juniorů) a Kanaďané. K závodníkům s vysokým renomé patřili především Slovinci Jerman a Sporn a Němec Keppler. Krok s nimi držel jak Ondra, tak Kryštof. Trochu v rozporu se zmíněným programem absolvovala společně s námi několik tréninků sjezdu Francouzka Sandrine Aubertová.
(Poznámka autora: Sporn letos způsobil senzaci druhým místem ve sjezdu v Kitzbühelu, Jerman totéž vítězstvím v Bormiu. Aubertová vyhrála 2 slalomy SP a jednou byla druhá. Celkově obsadila jedno místo před Š. Záhrobskou a její chilská aktivita naznačuje snahu o prosazení se i v kombinaci.)

V některém ze závodů Kontinentálního poháru jste nestartovali?

Měli jsme v plánu absolvovat pouze závod v La Parvě. Ten se neuskutečnil, což se nakonec příznivě odrazilo na kvalitě i objemu tréninku.

Jaká tréninková kvanta v rychlostních disciplínách mají Ondra a Kryštof za sebou?

Ondřej absolvoval 60 km sjezdu v pěti dnech a 50 km SG ve čtyřech dnech, Kryštof má bez 10 km SG v nohách totéž. Dalších 6 dnů jsme věnovali obřímu slalomu a 3 dni slalomu. Kryštof se po lehkém zranění kotníku v závěru musel věnovat jen volné jízdě.

Byla v La Parvě příležitost k otestování nového materiálu?

Testování lyží jsme se tentokrát mohli věnovat v mimořádném rozsahu a intenzitě prakticky při každém tréninku. Všechny jízdy máme změřené a zachycené v některých případech i třemi kamerami. Ve spolupráci se Slovinci jsme otestovali 25 párů sjezdových lyží a 15 párů superobřaček. Lyže pro obří slalom máme již definitivně vybrané. Celkově jsme prověřili okolo 50 párů Elanek a firemní servisman ocenil mimořádné kvantum získaných kvalitních informací. Naši práci ocenil i přítomný expert od firmy Swix. Úspěšně jsme otestovali i nové boty.

Jaká je běžná lyžařská frekvence v chilských střediscích ve srovnání s Alpami?

Z pohledu trénujících závodních teamů jsou chilské Andy lyžařským rájem. Ve všední dny je návštěvníků minimum, vleky, převážně klasické, rychlé pomy, jezdí prakticky prázdné a vytrvalý, zdatný lyžař zde může natočit kvantum kilometrů. Pohodlnějším slouží pomalejší sedačky. Parkoviště středisek nad Santiagem se zaplní jen o víkendech, ale ani tehdy se fronty u lanovek nevytvoří.

Máte již dnes plán startů v rychlostních disciplínách a v superkombinaci v závodech SP a v rámci MS?

Ondra by měl absolvovat první dva sjezdy v USA jako přípravu na kombinace ve Wengenu a v Kitzbühelu. Samozřejmě pojede i kombinace v Chamonix, Bansku a na MS v Ga-Pa. Kryštof má před sebou čtyři kombinace počínaje Wengenem.

Do prvního „svěťáku“ v Söldenu zbývají dva týdny. Na kterém ledovci budete finišovat v přípravě v brankách?

Pokud se nějak radikálně nezmění počasí, absolvujeme jeden tréninkový blok v Saas-Fee a jeden na Pitztalu a to společně s třetím členem teamu F. Trejbalem, který se zaměřuje na slalomové disciplíny.