Ve sporech o to, zda se jedná jen o rozšíření stávajících
zařízení, nebo o zpřístupnění prostoru nového, bylo rozhodnuto o
nutnosti dodat obávaný EIA, tedy posudek o vlivu na životní prostředí. Je
tedy docela dobře možné, že projekt starý už třicet let (s touto
variantou se počítalo od začátku, ale tehdy na ni nebyly peníze), navždy
zůstane jen na papíře.
Symbolicky by se tak mohl sejít s dalším, vzdušnou čarou ne příliš
vzdáleným. Tím je lyžování na ohromné ploše ledovců Zufallferner a
Langerferner v masivu jihotyrolského Ortleru, nad chatou Casati. Jde o možná
největší ledovcovou plochu Alp, dosud eldorádo skialpinistů a
vysokohorských turistů. Na rozdíl od nepo- skvrněného Gepatschferneru ale
nad Casati-Hütte (3 254 m) už letní lyžování kdysi existovalo. I třicet
let po skončení provozu stále stojí pokroucené tři portály tehdejšího
kotvového vleku. A právě popularitě letního lyžování v 70. letech
vděčí objekt za svou dnes předimenzovanou velikost s 260 lůžky. Trochu
tím připomíná naši starou dobrou Luční boudu, jež ještě v 60. letech
měla lůžek až čtyři sta. Lyžování pod Mt. Cevedale (3 769 m) a
Zufallspitzen (3 754 m) by mělo šanci zastínit i Saas-Fee, o areálech
rakouských nemluvě. Na google maps dobře vidíme, jakými trpaslíky jejich
ledovce vlastně jsou. Kdoví, možná se na úspěších slavné Valangy
Azzury, modré laviny italského sjezdařského týmu 70. let v čele s Gustavem
Thönim a Piero Grossem, podepsaly i úžasné podmínky, které zde vždy v
létě před těmi více než třiceti lety museli mít. Vždyť samotná chata
strojí ve výšce horní stanice vleků na tuxské Gefrorene Wand. Plocha
ledovce dovoluje představit si v tříapůkilometrové výšce trénink sjezdu
v délce klidně dva kilometry.
Ledovec ale leží na území národního parku Stelvio. Navíc by k jeho
dosažitelnosti bylo třeba vybudovat přístup lanovkami odspodu (možnosti
jsou ze strany St. Cateriny, z Martelltalu či Suldenu). Snaha suldenských
obnovit tam lyžování proto logicky narazila na neprůstřelnou bariéru. Na
99 % lze říci, že lyžovat na vlecích se tam už nikdy nebude. Tím spíše,
že s výjimkou závodníků už dnes o letní lyžování skoro nikdo nemá
zájem.
Na existenci zmíněného národního parku ztroskotal i projekt spojit
lanovkami vesnici Trafoi se sedlem Stelvio, dalším známým místem letního
lyžování. Trafoi je v zimě poslední osadou, kam se lze po slavné silnici
dostat. Od listopadu do května je Passo Stelvio, Stilfserjoch, nepřístupný a
liduprázdný. Propojení by tamějšímu regionu umožnilo přinejmenším
bezpečný začátek zimní sezóny a jisté jaro, plynule pokračující do
léta na ledovci. Vlastně tedy lyžování skutečně celoroční. Velmi by
pomohlo upadajícímu areálu nad průsmykem, který má své slavné roky již
dávno za sebou a na němž je skutečnost, že letní provoz je na hranici
rentability, stále více vidět. A v neposlední řadě i Trafoi, rodišti
Gustava Thöniho. Tam v létě 2009 ještě nevěděli, jestli vůbec na provoz
opakovaně prodělečného areálku seženou peníze. Zatímco Gustavově
vesničce bychom jistě lyžařskou budoucnost přáli, u zprovoznění
úžasné plochy nad Casati-Hütte člověka napadají svatokrádežné
myšlenky. Ubývající možnosti lyžovat v létě mě mrzí, ale zde je snad
opravdu lépe, když tamější nádhera zůstane tak jako dosud.
A jako lyžař se skoro rouhám, ale o ledovci Gepatsch asi platí totéž.
Trénující lyžaře bych tam ještě snesl, ale představa, jak kabinkou
nahoru na Weisseespitze v létě vyjíždějí uječené německé důchodkyně,
typický pasažér znuděných autokarových zájezdů, mě děsí. I
lyžař-technokrat by si před majestátem hor měl zachovat pokoru.
Kaunertal - mrtvá šance
Lyžařské oblasti |
15.11.2009 |
Ivan Sosna
| počet komentářů: 0
Odvážný a silně kontroverzní projekt na rozšíření lyžování ze stávajícího kaunertalského ledovce na „vyšší patro“, obrovský Gepatsch pod horou Weisseespitze, čeká na svůj další osud.
Komentáře (celkem 0)
04.07.2011 19:12:34 #1
Odvážný a silně kontroverzní projekt na rozšíření lyžování ze
stávajícího kaunertalského ledovce na „vyšší patro“, obrovský
Gepatsch pod horou Weisseespitze, čeká na svůj další osud.
Odkaz na článek
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.