Lyžař tedy rád využije možnosti dojet na lyžích až ke svému autu.
Jenže na parkovišti doslova vyráchá lyže i vázání v prosolené břečce,
kterou tam auta navážejí. O její zapracování do případného nového
sněhu se pak přes noc starají upravující rolby (a na pásech pak sůl
natahají na přilehlý dojezd sjezdovky).
Pokušení dojet mezi auty až ke svému vozu se proto vyhněte, byť to na
velkých parkovištích může znamenat i pár set metrů. Máte-li jeden pár
lyží, nejlépe jděte s lyží v každé ruce (hůl v dlani, případně s
poutky okolo zápěstí). Jednak se nedřou skluznice o sebe, jednak máte,
oproti lyžím přes rameno, nízko těžiště kvůli případnému
uklouznutí.
U auta se vyplatí mít připravené košťátko na ometení sněhu a menší
plochý šroubovák na jeho vyšťourání ze všech zákoutí, jež dnešní
lyže, deska a vázání poskytují. Sepnout dvěma pásky v kontaktních
bodech.
Na chatě je největším zvěrstvem nechat lyže sepnuté ve vlhké lyžárně
(jaká jiná než vlhká, když tam spousta lidí hodí lyže a prkna obalená
sněhem?). Rozděláme je, dáme skluznicemi od sebe, necháme okapat a pokud
nebudeme mazat ani brousit, otřeme hadrem hrany do sucha. Pásky dáme
vyschnout.
Pozor na borce, kteří tam, kde nejsou separátní boxy, po bujarém návratu z
apres-ski mrsknou svoje prkýnka obalená sněhem klidně přes vaše osušená.
Večer se vyplatí tohle si zkontrolovat. Mnohdy, pokud to režim chaty
umožňuje, je lépe odnést kvalitní lyže na pokoj, už kvůli bezpečnosti.
Ještě více to platí pro boty, jež v nevyhovujících botárnách přes noc
často pláčou. A lyžaři pak ráno při obouvání. (Chataři, sorry.)
Podobně si zaděláte na rez, když po posledním lyžování v Alpách
naložíte sepnuté mokré lyže do auta a necháte je tak těch pár hodin a
set kilometrů cestou domů. Pokud tomu nebrání počasí, vyplatí se nejdéle
po hodince zastavit a hrany otřít do sucha. Pečlivka by měl mít i suché
pásky. Z některých vázání vám ale stejně na lyže půjde voda ještě
dlouho, takže třeba Speedlocky je lépe sejmout, navíc pak i lépe
vyčistíme otvory v desce.
Jsou to zdánlivé prkotiny? Pro někoho snad. Ale lyžař „srdcař“ by měl
mít rád i svou výzbroj. Lyže jsou jeho zásadním pracovním nástrojem a
zaslouží si péči. Dobrodružné knížky nás kdysi také učily, že
správný zálesák sice nemohl být žádný arbiter elegantiarum, ale jeho
puška byla vždy v nejlepším stavu.
Jak zacházet s lyžemi: nepodstatné maličkosti?
Lyžařské vybavení |
07.01.2009 |
Ivan Sosna

Dnešní sjezdující lyžaři jsou stále méně ochotní ve svých botách chodit. Doby, kdy návštěvník Krkonoš od konečné autobusu natěšeně vyrážel na pochod k vleku směr Zahrádky, Svatý Petr nebo Rýžoviště, jsou už daleko jak husitské války. Nejde jenom o pohodlnost. Vysoká plastová bota není určena k chůzi. Krátké carvingové lyže s nešikovně umístěným těžištěm se nosí hůř než staré dlouhé s lehkými vázáními.