Na jaře jsme to všechno perfektně ošetřili, že? Lyže máme uložené na suchém, spíš chladnějším místě, léto přežily s vrstvou měkkého vosku na skluznicích, aby nám zbytečně nevysychaly. Tak pro ně skočte, připravíme je na nadcházející zimu!
Teď je ta pravá doba odnést lyže do servisu. Alespoň jednou za sezonu, pokud tak nečiníte častěji. Kvalitní komplexní servis na začátku zimy lyžím ohromně prospěje a pokud se k lyžím budete chovat hezky, možná už to opravdu bez servisu, myšleno obchodu, vydržíte až do jara. Běžná údržba lyží během zimy se pak dá zvládnout doma.
Nabrousit!
Nechte si lyže dobře nabrousit na servisním stroji. Dobře si ale
rozmyslete, jak chcete lyže brousit. Nenechávejte to na servismanovi. Anebo se
s ním alespoň poraďte, ale vždy je dobré, když máte o způsobu broušení
hran nějakou vlastní představu. Možná byste chtěli lyže nabrousit jinak,
než jste brousili doposud? Má to smysl, broušení dokáže dát lyžím
zajímavý, třeba zase trochu jiný charakter.
Podbrus, tedy broušení hrany odspodu od roviny skluznice,
určitě! Půl stupně? Tři čtvrtě? Anebo dokonce celý jeden stupeň? No to
už je hodně. V žádné případě se nenechte zblbnout řečmi, že borci
podbrus neřeší. Nesmysl, podbrušují všichni, jde jen o to kolik.
Zeptejte se v servisu na radiální tuning hrany. Při něm
vám lyže pod botou naúhlují méně, abyste nepřišli o pocit opravdu
kvalitního držení hrany na tvrdé pistě, na špičce a na patě lyže se ale
hrany podbrušují více, aby šly lyže snadno do oblouku a taky z něj plynule
vyjížděly. Určitě je to věc názoru, zda ano, nebo ne. Ale chce to
vyzkoušet. Pamatujte, že radiální tuning hran umí jen moderní servisní
mašiny, v ruce ani na dvacet let starém stroji se to dělat nedá.
Kolik budete letos brousit z boku? 89 je málo, zkuste alespoň
88 °, ať to pěkně krájí. Pamatujte, že brousit se dá různě, na
vlastnosti lyží to má významný vliv, a tak je škoda to nevyzkoušet.
Zajímavé názory a informace z prostředí servisu poskytovaného závodníkům se můžete dočíst v ""rozhovoru s Milošem Machytkou":https://snow.cz/clanek/5663, servismanem s obrovskými zkušenostmi ze Světového poháru.
Namazat!
Nepodceňujte to. Suchá skluznice nejede, špatně klouže, takže špatně zatáčí… Poraďte se v servisu, zda má cenu na podzim mazat jiné vosky než v průběhu zimy a na jaře. Podmínky se samozřejmě v průběhu zimy mění, takže smysl to má. V každém případě je nutné skluznici dostatečně promazat měkkým, klidně levným voskem, ať je hezky napitá a čerňoučká. Jak začne šedivět, musí se znovu mazat! Nechte si na skluznici vybrousit strukturu, má to smysl! Servisní stroj vám do skluznice vybrousí „vzorek”, který pak lépe odvádí vodu. Funguje to podobně jako pneumatiky na silnici, lyže se strukturou jsou lépe ovladatelné. Určitě taky rychlejší, proto existují závodní struktury a jejich volba a aplikace je docela věda. Nám ale o rychlost zase tolik nejde, takže se můžeme spokojit s některou ze základních struktur. Hlavně ať na skluznici nějaká je. I tady upozorňuji, doma si strukturu neuděláte.
Seřídit vázání
Tohle mnozí z nás dělají na vlastní pěst a nic proti tomu, pokud máte o funkci vázání dostatečné povědomí a s nastavováním vázání dostatek zkušeností. I tak, stejně jako v případě broušení, doporučuju před zimou zajít za odborníky. Mají techniku, kterou my doma nemáme, to znamená hlavně „trhačku”, tedy stroj, který proměřuje sílu pružin, jež nám drží botu ve vázání. Ty pružiny stárnou! Vázání stárne, nefunguje pět let pořád stejně. Nechte si ho na podzim zase jednou seřídit v servisu, zohledněte vaši skutečnou hmotnost a třeba i to, že prvních pár dní to ještě na sjezdovkách asi nebudete nijak zvlášť hrotit. No a pak si zkontrolované, seřízené vázání třeba utahujte, jak jste zvyklí.
Lyžáky: co když vyrostly?
Anebo se zmenšily. Ano, to se opravdu stává. Léto je časem kouzel. Ale
vážně, zmenšit se nebo vyrůst mohly spíš vaše nohy. Asi to nebude nijak
dramatické, ale někdy se stává, že noha přes léto trochu změní tvar.
Spousta z nás tráví léto v pantoflích, v sandálích, někdo třeba chodí
rád a hodně bos… Dáváme prostě nohám tímto způsobem trochu odpočinout
a ono to na nich může být malinko znát. A to nemluvím o zraněních, která
se nám třeba přes léto mohla přihodit. Takový výron kotníku může s
nožkou v oblasti nártu udělat nečekané věci.
Neberme to nijak dramaticky, vše, co je třeba udělat, je to, že si lyžáky
na jeden večer, třeba u Stardance, obujete a alespoň půl hodinky v nich
vydržíte. Postupně je utahujte a sledujte, co to s nohama udělá. Pak si v
nich ještě dojděte pro chipsy (pozor na parkety!) a pokud je i teď všechno
ok, není třeba nic dalšího řešit.
Možná vás ale začaly tlačit tam, kde jste nikdy žádný problém neměli.
Anebo vám připadají jaksi větší, volnější než vloni. V tom případě
nejdřív zkontrolujte, že v lyžákách opravdu máte svoje stélky,
footboardy a všechno, co do nich patří. Když jste je na jaře nechávali
vyschnout, mohly se třeba anatomické vložky někam zatoulat. K pocitu, že
už lyžáky nejsou tak těsné jako dřív, a nám to vadí, ale většinou
dojdeme až po prvním lyžování. Potom je tedy třeba začít řešit tuning
lyžařských bot, nejlépe ve spolupráci s odborníky. Možnosti jsou dnes v
tomto ohledu nekonečné.
Helma, brýle a doplňky
Podívejte se ještě pro jistotu na helmu, nepotřebuje náhodou vnitřní
výstelka vyprat? Pokud se dá z helmy vyjmout, je to snadné. Když to nejde,
vezměte alespoň vlhký hadřík, možná trochu pracího gelu, a helmu jím
zlehka vyčistěte. Nechte ji pak dobře vyschnout!
Brýle možná mají špinavé nebo v horším případě poškrábané
zorníky. Zkuste je vyčistit, doma k tomu určitě budete mít lepší
podmínky než na lanovce. A když to nepomůže, objednejte si včas nové.
Elastický pásek na brýlích taky není nesmrtelný. S jeho výměnou už to
není tak snadné, ale třeba Giro náhradní pásky prodává.
Zkontrolujte vše, co funguje na baterky! Pípák, vytápění bot nebo
rukavic, i na brýlích se občas nějaké ty výmysly najdou, třeba větrák s
vrtulkou. Přes léto měly být baterky každopádně venku a pokud nebyly,
tím spíš je nutné je zkontrolovat. Pokud jste baterky na jaře vyndali, mohl
vám je přes léto někdo schovat, znáte to…
Mimochodem, poutka od holí s Trigger systémem máte na holích, nebo na těch rukavicích, co už jste je nechali v kotelně?