Článek obsahuje dlouhodobě platné informace a byl aktualizován 6. 9. 2024. Jeho autorem je Ondřej Katz, na aktualizacích se pravidelně podílí kolektiv autorů SNOW.
Na jaře jsme to všechno perfektně ošetřili, že? Lyže máme uložené na suchém, spíš chladnějším místě, léto přežily s vrstvou měkkého vosku na skluznicích, aby nám zbytečně nevysychaly. Tak pro ně skočte, připravíme je na nadcházející zimu!
Teď je ta pravá doba odnést lyže do servisu. Alespoň jednou za sezonu, pokud tak nečiníte častěji. Kvalitní komplexní servis na začátku zimy lyžím ohromně prospěje a pokud se k lyžím budete chovat hezky, možná už to opravdu bez servisu, myšleno obchodu, vydržíte až do jara. Běžná údržba lyží během zimy se pak dá zvládnout doma.
Nabrousit!
Nechte si lyže dobře nabrousit na servisním stroji. Dobře si ale rozmyslete, jak chcete lyže brousit. Poraďte se s vaším servismanem, ale vždy je dobré, když máte o způsobu broušení hran nějakou vlastní představu. Možná byste chtěli lyže nabrousit jinak, než jste brousili doposud? Má to smysl, broušení dokáže dát lyžím zajímavý, třeba zase trochu jiný charakter.
Podbrus, tedy broušení hrany odspodu od roviny skluznice, určitě! Půl stupně? Tři čtvrtě? Anebo dokonce celý jeden stupeň? No to už je hodně. V žádné případě se nenechte zblbnout řečmi, že borci podbrus neřeší. Nesmysl, podbrušují všichni, jde jen o to kolik.
Zeptejte se v servisu na radiální tuning hrany. Při něm vám lyže pod botou naúhlují méně, abyste nepřišli o pocit opravdu kvalitního držení hrany na tvrdé pistě, na špičce a na patě lyže se ale hrany podbrušují více, aby šly lyže snadno do oblouku a taky z něj plynule vyjížděly. Radiální tuning už poskytují všechny moderní servisní stroje a určitě stojí za vyzkoušení.
Kolik se chystáte brousit z boku? 89° je málo, zkuste alespoň 88°, ať to pěkně krájí. Pamatujte, že brousit se dá různě, na vlastnosti lyží to má významný vliv, a tak je škoda to nevyzkoušet. Zároveň však s každým významnějším broušením lyže ztrácí životnost, neboť hrana se dá jen ubírat, bohužel nedorůstá.
Čtěte: Jak se v chování lyže projeví různé úhly bočního broušení, podbrus nebo radiální tuning!
Zajímavé názory a informace z prostředí servisu poskytovaného závodníkům se můžete dočíst v rozhovoru s Milošem Machytkou, servismanem s obrovskými zkušenostmi ze Světového poháru.
Namazat!
Nepodceňujte to. Suchá skluznice nejede, špatně klouže, takže špatně zatáčí… Poraďte se v servisu, zda má cenu na podzim mazat jiné vosky než v průběhu zimy a na jaře. Podmínky se samozřejmě v průběhu zimy mění, takže smysl to má. V každém případě je nutné skluznici dostatečně promazat měkkým, klidně levným voskem, ať je hezky napitá a čerňoučká. Jak začne šedivět, musí se znovu mazat!
Nechte si na skluznici vybrousit strukturu, má to smysl! Servisní stroj vám do skluznice vybrousí „vzorek”, který pak lépe odvádí vodu. Funguje to podobně jako pneumatiky na silnici, lyže se strukturou jsou lépe ovladatelné. Určitě taky rychlejší, proto existují závodní struktury a jejich volba a aplikace je docela věda. Nám ale o rychlost zase tolik nejde, takže se můžeme spokojit s některou ze základních struktur. Hlavně ať na skluznici nějaká je. I tady upozorňuji, doma si strukturu neuděláte.
Seřídit vázání
Tohle mnozí z nás dělají na vlastní pěst a nic proti tomu, pokud máte o funkci vázání dostatečné povědomí a s nastavováním vázání dostatek zkušeností. I tak, stejně jako v případě broušení, doporučuju před zimou zajít za odborníky. Mají techniku, kterou my doma nemáme, to znamená hlavně „trhačku”, tedy stroj, který proměřuje sílu pružin, jež nám drží botu ve vázání. Ty pružiny stárnou! Vázání stárne, nefunguje pět let pořád stejně. Nechte si ho na podzim zase jednou seřídit v servisu, zohledněte vaši skutečnou hmotnost a třeba i to, že prvních pár dní to ještě na sjezdovkách asi nebudete nijak zvlášť hrotit. No a pak si zkontrolované, seřízené vázání třeba utahujte, jak jste zvyklí.
Co když lyžáky vyrostly?
Anebo se zmenšily. Ano, to se opravdu stává. Léto je časem kouzel. Ale vážně, zmenšit se nebo vyrůst mohly spíš vaše nohy. Asi to nebude nijak dramatické, ale někdy se stává, že noha přes léto trochu změní tvar. Spousta z nás tráví léto v pantoflích, v sandálích, někdo třeba chodí ráda a hodně bosa… Dáváme prostě nohám tímto způsobem trochu odpočinout a ono to na nich může být malinko znát. A to nemluvím o zraněních, která se nám třeba přes léto mohla přihodit. Takový výron kotníku může s nožkou v oblasti nártu udělat nečekané věci.
Neberme to nijak dramaticky, vše, co je třeba udělat, je to, že si
lyžáky na jeden večer, třeba u Stardance, obujete a alespoň půl hodinky v
nich vydržíte. Postupně je utahujte a sledujte, co to s nohama udělá. Pak
si v nich ještě dojděte pro chipsy (pozor na parkety!) a pokud je i teď
všechno ok, není třeba nic dalšího řešit.
Možná vás ale začaly tlačit tam, kde jste nikdy žádný problém neměli.
Anebo vám připadají jaksi větší, volnější než vloni. V tom případě
nejdřív zkontrolujte, že v lyžákách opravdu máte svoje lyžařské
vložky, footboardy a všechno, co do nich patří. Když jste je na jaře
nechávali vyschnout, mohly se třeba anatomické vložky někam zatoulat.
Čtěte: Bootfitting, tedy úprava lyžařských bot na míru, už se týká i skialpinistů.
Přehled bootfitterů: kde si nechat upravit lyžařské boty na míru?
K pocitu, že už lyžáky nejsou tak těsné jako dřív, a nám to vadí, ale většinou dojdeme až po prvním lyžování. Potom je tedy třeba začít řešit tuning lyžařských bot, nejlépe ve spolupráci s odborníky. Možnosti jsou dnes v tomto ohledu nekonečné.

Helma, brýle a doplňky
Podívejte se ještě pro jistotu na helmu, nepotřebuje náhodou vnitřní výstelka vyprat? Pokud se dá z helmy vyjmout, je to snadné. Když to nejde, vezměte alespoň vlhký hadřík, možná trochu pracího gelu, a helmu jím zlehka vyčistěte. Nechte ji pak dobře vyschnout!
Brýle možná mají špinavé nebo v horším případě poškrábané zorníky. Zkuste je vyčistit, doma k tomu určitě budete mít lepší podmínky než na lanovce. A když to nepomůže, objednejte si včas nové. Elastický pásek na brýlích taky není nesmrtelný. S jeho výměnou už to není tak snadné, ale třeba Giro náhradní pásky prodává.
Zkontrolujte vše, co funguje na baterky! Pípák, vytápění bot nebo rukavic, i na brýlích se občas nějaké ty výmysly najdou, třeba větrák s vrtulkou. Přes léto měly být baterky každopádně venku a pokud nebyly, tím spíš je nutné je zkontrolovat. Pokud jste baterky na jaře vyndali, mohl vám je přes léto někdo schovat, znáte to… Vyhřívané rukavice nebo ponožky párkrát nabijte a nechte puštěné, baterie se musí po létě trochu "oživit".
Jak správně pečovat o baterie do vyhřívaných rukavic a ponožek?