Šumavský Špičák a sousední Velký Javor (Arber) se liší snad ve všech ohledech – česká jednička má tratě hravě proměnlivé, německá holduje rovným dálnicím. Svahy Arberu míří k severu, na Špičáku k jihu. U nás si dáte na sjezdovce nejspíš jen „rychlovku“ v bufetu, v Německu poobědváte na horské chatě. Málokde jinde najdete dva tak rozličné lyžařské sousedy.

Jeden protiklad ovšem letos Špičák vymazal – své pověstně úzké sjezdovky. Ohromným dálnicím na Javoru se sice nepodobají, ale i obě hlavní červené jsou konečně dostatečně až příjemně široké. Žádná vynuceně opatrná jízda, která požitek z profilově krásných tratí při plném provozu poněkud kazila. Zvykli jsme si vyžadovat sjezdovky co nejširší, ale trochu zapomínáme, že přiměřeně široké tratě s prolínajícími se variantami jsou vlastně zábavnější. Určitě ne pro každého, ale pro sportovněji naladěného jezdce často ano. Špičácké sjezdovky vyplňují celé spektrum obtížností až do krajnosti – od relaxačně lehké modré přes svižnou červenou až po extrémní černé Šance – a díky jejich vzájemné propojenosti vzniká nespočet pestrých kombinací. Ve své kategorii jsou teď v podstatě perfektní.

Špičák má i prostornou cvičnou louku přímo u nádražního parkoviště pod hotelem Sirotek, letos nově s dětským parkem a pojízdným kobercem. Zdejší lyžařská škola zaměřená na výuku dětí patří k těm s nejdelší tradicí, a tedy nejzkušenějším u nás.

Největší pihou Špičáku je zatím stále parkování – nejbližší, vzdálené zhruba 200 m od pokladen, je placené (100 Kč/den). Bezplatné a velkokapacitní parkoviště (Kaskády) je ještě o 300 m dále. Elegantní řešení neboli vlastní parkoviště areálu bez nutnosti docházení se připravuje, ale termín dokončení ještě jistý není. Jednou z pohodlných možností je příjezd vlakem.

Aktuální report z 12. 1. 2012:

Stát: Česká republika
Lyžařský areál: Špičák na Šumavě

Nejsilnější dojmy:

Sjezdovky

  • tři velmi pěkně členité tratě, měnící sklon i směr, nově velkoryse rozšířené, a jedna černá „stěna“
  • nejde o dálnice, ale proměnlivé až hravé tratě, které se občas jakoby slévají nebo jsou propojeny přejezdovými cestami
  • Turistická (č. 1) – nejmírnější, modře značená, přesto místy příjemně svižná (t. č. uzavřena pro trénink)
  • U zalomeného (č. 2) – typická příjemná a nově i prostorná červená s proměnlivým sklonem a možností přejezdu na sousední modrou i červenou trať
  • Slalomová (č. 3) – terénně proměnlivá a středně široká červená trať s několika středně náročnými hangy
  • Šance (č. 4) – v českých poměrech unikátní černá trať: po nenáročném začátku se postupně lomí, až se za třetím zlomem (možnost odjezdu na sousední Slalomovou) začne skutečně propadat ve sklonu až 100 % (tento úsek se neupravuje a kypí boulemi), dojezd trati je velmi mírný, přitom nikoliv plochý a velmi široký (možnost přejezdu z Lubáku)
  • cvičná louka s dětským parkem pod hotelem Sirotek

Sněhové podmínky

  • všechny sjezdovky kromě nejstrmějšího úseku Šancí (boulový svah) byly vymanšestrované s příjemně ztuhlým prašanem, který během dne při plusových teplotách místy vatovatěl
  • při rychlejší jízdě byly cítit nerovnosti po úpravě ve střední pasáži obou červených tratí, které během dne vlivem provozu v podstatě zanikly

Zalidněnost

  • příjemně živý provoz bez čekání na lanovky, jen nárazově do 3 minut (při nástupu můžete využít i „single line“ neboli přednostní vstup pro jednotlivce – zcela bez čekání po celý den)
  • navzdory uzavřené Turistické sjezdovce se na tratích vytvářely jen občas nárazové shluky (školních kurzů)
  • nejvolnější tratí je tradičně Šance, ve strmém středním i plochém spodním úseku je pak zcela liduprázdná

Komfort

  • všechny tratě obsáhne moderní 4sedačka s nástupním kobercem
  • hlavní část obou červených tratí obsluhuje i rychlopoma
  • základní zázemí (pokladna, krásné nové WC, bufet, půjčovna či lyžařská škola) stojí přímo pod nástupní stanicí 4sedačky
  • klasické „papírové“ skipasy s čárovým kódem i zálohované čipové karty (čtecí zóna turniketů je však umístěna jen ve výši boků)
  • cca 200m docházka od nejbližšího parkoviště u nádraží

Občerstvení na sjezdovce

  • bufety s venkovním posezením – u nástupu na sedačku, na vrcholu i na dojezdech sjezdovek
  • malý bufet s posezením uvnitř v chatě Blaženka
  • samoobslužná jídelna v chatě Hanička (mimo čas obědu ubytovaných)
  • klasická restaurace v hotelu Bohemia pod nástupem na 4sedačku

Doprava do střediska

  • příjezd do Železné Rudy a Špičáku vede po silnici 1. třídy, která je v cca 5km úseku kolem říčky Křemelná udržovaná jen štěrkem
  • parkoviště Kaskády (přímo u hlavní silnice vedoucí přes Špičák, cca 500 m od areálu) – zdarma
  • parkoviště u nádraží (cca 200 m od areálu) – 100 Kč/den
  • parkoviště na Špičáckém sedle – placené
  • o víkendech a svátcích pendluje skibus ze vzdálenějších parkovišť do areálu

Plus lyžařského areálu:

  • dlouhé, dostatečně široké a proměnlivé lehké i sportovní sjezdovky
  • všechny tratě obsáhne 4sedačka
  • přednostní nástup na lanovku pro jednotlivce (single line)
  • unikátní extrémní černá trať Šance
  • přiměřené ceny občerstvení

Mínus lyžařského areálu:

  • jižní orientace tratí
  • parkoviště s pěší docházkou do areálu
  • na sjezdovkách jen bufetové občerstvení

Odkazy:

Homepage: http://lyzovani.spicak.cz/
Ceník: http://lyzovani.spicak.cz/component.php?…
Otevřené sjezdovky: http://flash.holidayinfo.cz/…flashmap.php?…