Jak se do auta obléknout

Začíná to už volbou oblečení, v kterém bychom se měli cítit pohodlně a uvolněně. Určitě si za volant nesedneme v těžkých zateplených botách, zimní bundě a na hlavu nenasadíme čepici. Právě naopak.
Pro ilustraci jedna zajímavost z výzkumu chování řidičů za volantem. Víte, proč jsou řidiči, kteří si za volant sedají ve svrchníku a kloboukem na hlavě vyhlášení jako pomalu to nejhorší, s čím se na silnici můžeme setkat? Podvědomě nejsou za volantem ve své kůži a svrchník i klobouk pro ně představuje jakousi ochranu před vyloženě nepřátelským prostředím. Necítí se za volantem dobře a podle toho také řídí.
Už proto se za volant oblečeme diametrálně odlišně. Na nohy třeba tenisky, pohodlné kalhoty a nahoru třeba tričko nebo mikinu, hlavně neoblékat nic co by vás jakýmkoliv způsobem omezovalo. Teplé oblečení i boty raději uložíme do zavazadlového prostoru, a abychom nezmrzli hned po startu, necháme náš automobil po nastartování třeba i čtvrt hodiny, samozřejmě v závislosti na venkovní teplotě, běžet na volnoběh. Motor se prohřeje a skutečnost, že hned po rozjezdu začne váš automobil účinně topit, bude tím nejmenším bonusem. Řidiči, jejichž vůz je vybaven nezávislým topením, to mají v tomto ohledu o něco snazší.

Plánování přestávek

Hodně pro vaši bezpečnost můžete udělat také tím, že zejména pokud se chystáte na delší cestu, naplánujete předem krátké zastávky, které by se měly opakovat zhruba po ujetí 200 km anebo po dvou až třech hodinách jízdy. Nemusíte při nich zrovna cvičit, stačí se projít kolem vozidla, zkontrolovat stav uložení zavazadel, pneumatik anebo zbavit podběhy kol nalepené sněhové břečky. Pokud jste nuceni bez střídání řídit delší dobu, můžete se setkat s nebezpečím, které je srovnatelné s vozovkou potaženou tenkou vrstvou ledu, a tím je mikrospánek, který v lepším případě končí tím, že se váš vůz opře o svodidla anebo se pohodlně uvelebí v příkopu. I z toho důvodu je lepší cestovat v dopoledních hodinách než odpoledne anebo dokonce během noci.

Pitný režim

Ani v zimě nezapomínáme doplňovat tekutiny. I když budete řídit třeba jenom v tričku, počítejte s tím, že se budete potit. Příčinou nebude fyzická námaha, ale lehký stres vyplývající z psychické zátěže, které váš organismus odolává s přibývajícím věkem stále hůře, a během řízení vozu po zasněžených vozovkách se mu v žádném případě nevyhnete. Pro váš organismus bude tedy dobré, když budete během přestávek pravidelně doplňovat tekutiny a pro vaše cestující bude příjemnější, pokud použijete deodorant s nevtíravou vůní.

Bezpečnostní pásy

Dříve než se skutečně rozjedeme ještě pozor na jednu zdánlivou maličkost. Skoro nikde se už o tom nepíše, protože se to bere jako samozřejmost, ale přece jen… Zapněte si bezpečnostní pásy, a to včetně cestujících na zadních sedadlech. Toto malé omezení v pohybu oceníte už v okamžiku, kdy se třeba jenom trochu rychleji dostanete mimo silnici, a čumák vašeho miláčka se zaboří do sněhové závěje. V ten moment budete rádi, že vás někdo podržel na sedačce a vaše hlava se nepotkala s něčím o poznání tvrdším.

Posez za volantem

Ještě zkontrolovat posez za volantem. Mírně pokrčené ruce by měly držet volant v pozici tři čtvrtě na tři a přitom pohodlně dosáhnout na všechny důležité ovladače. Vaše lopatky by se měly pevně opírat o opěradlo vozu, což vám zajistí potřebnou stabilitu, pokud budete muset řešit nějakou nepříjemnou situaci během jízdy.

  • pro jízdu použijte co nejpohodlnější obuv, zimní bundy a boty raději uložte do zavazadlového prostoru
  • po 200 km nebo po 2-3 hodinách naplánujte přestávku
  • dodržujte pitný režim
  • po nastartování nechte několikaminutovým volnoběhem prohřát motor
  • nezapomeňte na bezpečnostní pásy



Článek Autem na hory: jdeme naložit zavazadla