Údaje v tomto textu už nejsou aktuální. Nejnovější verzi čtěte v článku Ceny sezónních superskipasů 2015/16!

Do Tyrolska za dvacet na půl roku

Hodně náruživý německý nebo rakouský lyžař si touto dobou pořizuje skipas, se kterým si vystačí celou sezónu. Kupříkladu tyrolská SnowCard platí od října až do půlky května v 86 střediscích se 4 000 km sjezdovek – přijde ovšem na více než 700 EUR (v přepočtu téměř 20 000 Kč), takže se vyplatí zhruba při více než 15 dnech v tamějších nejdražších střediscích. Tyrolané, mající trvalý pobyt tamtéž, si mohou pořídit také mnohem levnější celoroční kartu za 425 EUR (Freizeit Ticket Tirol), která je omezená zhruba na třicítku středisek, zato platí i v létě, a to na lanovkách i koupalištích.

Novinka: český superskipas

Velkoplošné sezónky se – konečně – letos dočkají i věrní domácí lyžaři. Zahrne více než desítku středisek, z toho většinu českých „top“ (Špindl, Černá hora, Pec, Dolní Morava, Klínovec, Špičák), pokryje tak sever, západ, jih i východ republiky a v prodeji bude od 1. listopadu. Na cenovce bude mít 11 000 Kč za dospělého, což je s ohledem na ceny sezónek do jednotlivých středisek celkem přiměřené – vyplatí se asi při 20 návštěvách. Nakolik taková možnost našim lyžařům chyběla, se teprve ukáže.

Rakouská Sunny Card pro děti zdarma

Cenovým hitem je rakouská Sunny Card, která pokrývá osm menších středisek, rozptýlených hlavně v Horním a Dolním Rakousku – od Hochfichtu přes Hinterstoder až po Hochkar, zahrnuje ale i vysokohorský korutanský Heiligenblut. Díky tomu se dá využít jak na jednodenní nebo víkendové výlety, tak na hlavní dovolenou. V předprodeji do konce října přijde na 359 EUR, tedy necelých deset tisíc korun. Její rodinnou využitelnost podtrhuje fakt, že děti do 10 let (v případě koupě jedním rodičem), nebo dokonce do 15 let (oběma rodiči), ji získají zdarma. Za příplatek se dá rozšířit i o jihotyrolský Schnalstal nebo švýcarský Savognin.

Pro lyžaře z jihu Moravy může být zajímavá i sezónka Ostalpen-Card, která platí v 25 menších střediscích Dolního Rakouska a Štýrska. Přijd ezhruba na 13 000 Kč (479 EUR).

U všech sezónních skipasů platí, že včasným nákupem (do začátku prosince, někdy ale jen do konce října) hodně ušetříte – běžně okolo 100 EUR.

Česko

Czech skipass

http://www.czechskipass.cz
počet středisek: 14 (Špindlerův Mlýn, Skiresort Černá hora – Pec, Malá Úpa, Skiaréna Jizerky, Klínovec, Dolní Morava, Lipno, Špičák)
celkem sjezdovek: 128 km
platnost: 1. 11. 2014 až 30. 4. 2015
cena dospělí: 11 000 Kč (v prodeji od 1. 11. 2014)

Slovensko

Slovakia Super Skipas

http://www.superskipas.sk
počet středisek: 7 (Jasná Nízke Tatry, Tatranská lomnica, Starý Smokovec, Štrbské Pleso, Tatralandia, Donovaly, Veľká Rača – Oščadnica, Malinô Brdo – Ružomberok a Vrátna)
celkem sjezdovek: 122 km
platnost: n/a
cena dospělí: n/a

Německo

Superschnee (Bavorsko – Allgäu)

http://www.superschnee.com
počet středisek: 8
celkem sjezdovek: 550 km
platnost: 1. 10. 2014 až 4. 5. 2015
cena dospělí: od 430 EUR

Allgäu Gletscher Card (Bavorsko – Allgäu, Pitztal, Kaunertal)

http://www.superschnee.com
počet středisek: 10 (Superschnee + Pitztaler Gletscher + Kaunertaler Gletscher)
celkem sjezdovek: 580 km
platnost: 1. 10. 2014 až 7. 6. 2015
cena dospělí: 510 EUR

Rakousko

Snow & Fun (Horní Rakousko)

http://www.snow-and-fun.at
počet středisek: 7 (Hochficht, Hinterstoder, Wurzeralm, Kasberg, Krippenstein, Dachstein West a Feuerkogel)
celkem sjezdovek: 210 km
platnost: 2014/15
cena dospělí: 389 EUR (při koupi do 31. 10. 2014)

Sunny Card

http://www.skisport.com
počet středisek: 8 (Hochficht, Hinterstoder, Wurzeralm, Kasberg, Hochkar, Ötscher, Hochkössen a Heiligenblut)
celkem sjezdovek: n/a
platnost: 2014/15
cena dospělí: 359 EUR (při koupi do 31. 10. 2014)
cena dospělí: 259 EUR (při koupi do 31. 10. 2014, skipas platí jen ve všední den)

Ski amadé (Salcbursko, Štýrsko)

http://www.skiamade.com/…reise/saison
počet středisek: 5 lyžařských oblastí
celkem sjezdovek: 760 km
platnost: 2014/15
cena dospělí: 504 EUR (při koupi do 4. 12. 2014)

Salzburger Super Ski Card (Salcbursko)

http://www.salzburgerland.com/…ki-card.html
počet středisek: 22
celkem sjezdovek: 2 552 km
platnost: 8. 11. 2014 až 3. 5. 2015
cena dospělí: 593 EUR (při koupi do 4. 12. 2014)

Kitzbüheler AllStar Card (Tyrolsko a Salcbursko)

http://www.allstarcard.at
počet středisek: 10
celkem sjezdovek: 1 088 km
platnost: 18. 10. 2014 až 3. 5. 2015
cena dospělí: 598 EUR (při koupi do 4. 12. 2014)

Tirol Snow Card (Tyrolsko)

http://www.snowcard.tirol.at
počet středisek: 86
celkem sjezdovek: 4 000 km
platnost: 1. 10. 2014 až 15. 5. 2015
cena dospělí: 717 EUR

Ostalpen-Card (Horní Rakousko, Štýrsko)

http://www.skiregion-ostalpen.at
počet středisek: více než 25
celkem sjezdovek: více než 300 km
platnost: 2014/15
cena dospělí: 479 EUR

Steiermark Joker (Štýrsko)

http://www.steiermarkjoker.at
počet středisek: 26 + 4 termální lázně
celkem sjezdovek: n/a
platnost: 1. 11. 2014 až 30. 4. 2015
cena dospělí: 679 EUR (při koupi do 4. 12. 2014)

Top Skipass Kärnten (Korutany, Východní Tyrolsko)

http://www.topskipass.at
počet středisek: 30
celkem sjezdovek: 851 km
platnost: 2014/15
cena dospělí: 535 EUR (při koupi do 8. 12. 2014)

Snowpass Wallis (Švýcarsko)

http://www.bestofsnow.ch
počet středisek: 52
celkem sjezdovek: 2 800 km
platnost: 1. 11. 2014 až 30. 4. 2015
cena dospělí: 1 850 CHF


Proč to nejde?

Společný skipas by čistě teoreticky mohla mít v podstatě všechna střediska na světě – oba hlavní výrobci turniketů (Skidata, Axess) mají kompatibilní systémy, takže by stačilo stanovit klíč pro dělení tržeb. A v tom bývá největší problém, proč se někdy nedokáží domluvit ani provozovatelé na jednom kopci. Obecně přijímaný ani jednoznačně spravedlivý systém dělení totiž neexistuje. O tom, že neochota nebo neschopnost se domluvit není pouze českou záležitostí, svědčí i letošní spor švýcarských vlekařů ve věhlasné oblasti Čtyř údolí – kdyby nezasáhla walliská vláda, téměř jistě by se společný skipas rozpadl.
V praxi se uplatňuje buď dělení podle počtu jízd na jednotlivých lanovkách a vlecích, přičemž každá má svou váhu danou typem, délkou či převýšení přepravního zařízení. Čím využívanější vlek nebo lanovka, tím více ze společných tržeb získá jeho majitel. Tento systém využívá např. italské konsorcium Dolomiti Superski. Jeho výhodou je přímý konkurenční tlak na to, aby lanovky byly co nejmodernější – už jen proto, že třeba kabinková lanovka má oproti sedačce větší váhu, čili koeficient pro dělení tržeb. Kvalita a úprava sjezdovky pak má nepřímý vliv tím, že lyžaři hojněji jezdí tam, kde se jim sjezdovky více líbí. Nevýhodou „lanovkového“ klíče může být v případě roztříštěnosti majitelů v důsledku i nepohodlné propojení areálu – dejme tomu, že by dva navazující vleky bylo možné nahradit jednou lanovkou, nicméně jejich majitelé se nedomluví, a tak musí lyžař cestovat nadvakrát.
Jinou možností je dělení tržeb podle času stráveného lyžařem v daném území, které „patří“ jednomu provozovateli – tak se vlekaři dělí např. v rakouské Zillertal Areně, která pojí střediska Zell am Ziller, Gerlos, Königsleiten a Hochkrimml. Ještě jednodušší systém, který se uplatňuje zejména u superskipasů pro více rovnocenných středisek, je počítat pouze prvovstup lyžaře do daného areálu. Nejvíce pak vydělají střediska, kam přijede nejvíce lyžařů, bez ohledu na to, kolik tam nalyžují.