Co přesně znamená koncept X – Race?

Salomon v loňské sezoně přišel se zajímavou, a mně osobně i sympatickou myšlenkou prolnout komerční slalomky s obřačkami a umístit do své kolekce pouze jediný model, který vlastnosti těchto sportovních top modelů spojuje. Pointa spočívá zejména v preferenci délky lyže a poloměru. Je pravda, že vyrábět komerční obřačku v nejkratší délce 165 cm s poloměrem 12-15 metrů tak, jak činí většina výrobců, je určitým způsobem malá lež zákazníkovi, který vzhledem ke své malé tělesné výšce do delších nepůjde. Lyže s takovým poloměrem už mají prostě k obřačce daleko a v nejkratších délkách jsou prostě chtě nechtě spíše slalomkami. V takovém případě je nabídka produktů v podstatě zdvojená a tedy i trochu zbytečná.

Salomon na to šel jiným způsobem a do určité míry možná ukázal cestu, kudy by se segment těch nejvýkonnějších komerčních lyží mohl ubírat. Model X–Race se vyrábí v délkách 155-180 cm vždy po pěti centimetrech (vyjma délky 160 cm), s poloměry od 11 v nejkratším provedení po 19 metrů v nejdelším, a zákazník si tedy vybírá nikoliv obřačku nebo slalomku, ale sportovní lyži podle svých preferencí a tělesných předpokladů.





Modelové příklady výběru X - Race

Žena 162 cm, preference delších oblouků.

Vzhledem k tělesné výšce má na výběr mezi modely 155 cm/11 m, 165 cm/13 m, pokud bude preferovat delší lyže, tak i 170 cm/15 m. Musí se tedy smířit s tím, že modely odpovídající její tělesné výšce jsou více vykrojené a nepodobné slalomkám, nicméně s touto realitou by se setkala i u kratších délek komerčních obřaček jiných výrobců. Bonusově dostává u X–Race vlastnosti lyže, které v sobě velmi dobře mixují slalomky a obřačky a jsou i přes malý poloměr oblouku univerzálnější pro široké spektrum poloměrů oblouku, než by tomu bylo u specializované slalomky.

Muž 178 cm, preference kratších oblouků.

Vybere si v délkách 165 cm/ 13 m, nebo 170 cm/15 m. Získává tedy vykrojením velmi podobnou lyži, jakou by byla specializovaná slalomka, přesto by mu taková lyže měla i přes předpokládanou vyšší tělesnou hmotnost, než u předchozí lyžařky, vyhovovat. Bonusem opět dostává lyži s univerzálnějším použitím pro širší spektrum oblouků, než pouze specializovanou slalomku.

Modelové příklady tedy ukazují, že i kratší délky jsou použitelné pro vyšší postavy a vyšší tělesnou hmotnost lyžaře. Naopak delší varianty jsou jasně zaměřené na delší oblouky a vyšší vzrůst.



Jaké jsou doopravdy?

Koncept střídání délek jediné univerzální lyže podle potřeby, momentální nálady, nebo preference poloměru oblouku mě zaujal. Měřím 173 cm, vážím 70 kg, preferuji spíše delší oblouky a delší lyže, valnou část sezony se pohybuji spíše na lyžích kolem 180 cm i více. Jsem tedy přesně na středu nabízených délek i jejich preferencí. Pro intenzivní test jsem postupně zvolil délky 155, 165, 175, a 180 cm, které jsem měl k dispozici tři týdny v různorodých podmínkách, chyběl pouze vyloženě ledovatý povrch.

Nejvíce jsem si vzhledem k tělesné výšce, preferencím oblouku i tomu, že jsem po většinu času při své práci potřeboval maximálně univerzální lyže, oblíbil model 175 cm/17 m. Vzhledem k nepatrně širšímu středu (71 mm) mi umožňoval i občasný pohyb mimo značené tratě, byť samozřejmě s logickými limity, které takhle široká lyže má, na sjezdovce se choval jako velmi hravá komerční obřačka, čemuž nahrává i ideálních 17 metrů, velmi pozitivně mě ale překvapil v krátkých obloucích. Kratší varianty jednoznačně potvrdily predikovanou použitelnost pro široké spektrum lyžařů, respektive výšek a hmotností. Model 155 cm/11 m bych doporučil spíše lyžařkám menšího vzrůstu a nižší hmotnosti, ve své délce je logicky již trochu neklidný a vzhledem k tomu, že se nejedná o specializovanou slalomku, tak i trochu měkčí. Varianta se 165 cm a poloměrem 13 metrů už byla ovšem plnohodnotně použitelná zejména pro kratší oblouky, ale nebránila se ani delším obloukům přes svůj poloměr. Naopak variantu se 180 cm při poloměru 19 metrů, od které jsem očekával, že mi bude sedět nejvíc, bych doporučil spíše těžším a vzrostlejším jezdcům, než jsem sám. Lyže byla perfektní na tvrdé pistě pro dlouhé a střední oblouky, ke kratším už, vzhledem ke své vyšší hmotnosti a naopak nižší hmotnosti mojí, přistupovala mírně neochotně, což nakonec při poloměru 19 metrů nebylo žádné překvapení. V rozměklém sněhu pak byla hůře ovladatelná, což opět přisuzuji zejména její hmotnosti a délce vůči mé postavě, protože na kratší 175 cm dlouhé verzi jsem tento pocit vůbec neměl.

Technologie a realita

Všechny modely X–Race jsou vybaveny Carve Rockerem ve špičce, který velmi citelně usnadňuje nájezd do oblouku. Posléze, zejména díky kvalitní sendvičové konstrukci a závodní desce Race XX Plate lyže v průběhu oblouku výrazně ztuhnou, výborně drží i na tvrdém povrchu a velmi příjemně akcelerují na konci oblouku. Trochu širší střed bez problému umožní i smýkané oblouky, zároveň stále poskytuje možnost velmi rychlého přehranění. Celkově působí X–Race velmi přátelsky a výrazně stabilně, pochválit musím zejména rocker, který znatelně zahajuje oblouk a lyže do něj bez výraznějšího úsilí vtáhne. Lyže byly navíc naprosto klidné při všech rychlostech, stejně jako samotný rocker, který byl bez zásadních vibrací.

Stojí rozhodně za vyzkoušení

Byť jsem k novému konceptu „slalomkoobřačky“ přistupoval ze začátku s nedůvěrou (ač samotný nápad mi byl sympatický) a s předsudky, že „all-in-one“ většinou pořádně nefunguje ani na „one“, ani na „all“, realita byla nakonec úplně jiná. X–Race stojí rozhodně za vyzkoušení, zejména pak v tescentru nebo na testovací akci, kde bude k dispozici více délkových variant, a můžete vyzkoušet, co vám přesně sedí. Jak se mi zcela nepředpokládaně potvrdilo, i pět centimetrů může hrát výraznou roli a zatímco 175 cm varianta patří mezi mých „top five“ lyží na trhu, stoosmdesátky už mi tolik k srdci nepřirostly.