Špindlu se přezdívá Praha 23 či český Aspen - jak jeho pozici
vidíte v r. 2015 sám?
Chápu příčiny, proč tyto mnohdy negativní přívlastky vznikly.
Prostřednictvím některých médií byl Špindlerův Mlýn skutečně tímto
způsobem negativně líčený. Pod našim vedením se ale těchto nálepek
rychle zbavuje. Nakonec se o tom mohou přesvědčit i samotní návštěvníci.
Není pravda, že sem jezdí jen boháči a cizinci. Nabízíme komplexní a
kvalitní služby pro každého. Na své si tu přijdou rodiny s dětmi i mladí
lidé, kteří se chtějí na horách bavit. Jsme středisko, kde se pořád
něco děje, a to chceme i nadále zachovat a rozvíjet. Po celou sezónu se u
nás téměř každý koná nějaký event. Nabízíme řadu lyžařských i
snowboardových akcí. Nejsme střediskem výhradně pro bohaté klienty, ale
moderním horských centrem s širokým spektrem nabízených služeb,
možností vyžití a zábavy pro všechny.
Jak si představujete Špindl za 5, nebo 10 let?
Chceme vybudovat moderní horské středisko, které se přiblíží alpskému
standardu. Žádný Aspen, ale resort pro všechny typy návštěvníků.
Skiareál bude kompletně propojený, a to včetně páteřních hotelů a
penzionů. Naši hosté se tak po probuzení dostanou na lyžích kamkoli, aniž
by museli využít skibusy nebo auta. Nové lanovky a sjezdovky navíc uleví
těm stávajícím, takže se výrazně sníží fronty u turniketů i
množství lidí na svazích. Horní Mísečky by se měly stát areálem pro
rodiny s dětmi a začínající lyžaře. Je to ideální svah. Plánujeme tu i
rozvoj lyžařské školy pro děti, sedačkové lanovky i rozšíření Spindl
Gastronomy. Zachováme bohatý program a široké spektrum akcí pro
veřejnost.
Zavedly se "prémiové" služby jako fresh track nebo přednostní
skipas, přitom lákáte i českou rodinu s dětmi - není to na jedno
středisko příliš ambiciózní vyhovět všem?
Příliš ambiciózní to není. Jako největší krkonošské středisko
musíme být schopni vyjít vstříc všem návštěvníkům a nabídnout jim
kvalitní služby. Movitější hosté si rádi připlatí za luxusní hotel,
navštěvují dražší restaurace, neřeší ceny skipasů a rádi si
připlatí i za nadstandardní služby, jako je přednostní výjezd lanovkou.
Kdo naopak hledá levnější variantu, může prostřednictvím karty Gopass
lyžovat za mnohem nižší ceny. V lednu to bylo skoro za polovinu. Stačí
sledovat různé nabízené akce, které posíláme všem zaregistrovaným
členům klubu Gopass.cz. Těmto věrným zákazníkům nabízíme i levnější
stravování a můžeme doporučit i výhodnější ubytování. Parkování i
skibusy jsou pro všechny návštěvníky našeho střediska zdarma. Zmiňovaný
Fresh Track není prémiovou službou, dopřát si ho může opravdu každý.
Jde spíše o takové zpestření dovolené, o lyžařský zážitek. Jde
speciální ranní lyžování, kdy každý pátek, sobotu a neděli pouštíme
pro limitovaný počet zájemců lanovku již v 7:30, tedy hodinu před
běžným provozem. Účastníci Fresh Tracku si tak užijí skvělé
lyžování na prázdné sjezdovce, které je pak zakončenou bohatou horskou
snídaní v panoramatické restauraci Na Pláni. Fresh Track si dopřávají
opravdoví milovníci lyžování, které láká ranní manšestr a prázdné
sjezdovky.
Z výroku p. Rattaje o "smrdění" jistého typu návštěvníků v
areálu se stala téměř legenda a mnozí kdysi věrní návštěvníci mají
pocit, že už nejsou vítaní - je to opravdu tak?
Výrok pana Rattaje byl tehdy poněkud vytržen z kontextu, rozhodně se jím
nechtěl nikoho negativně dotknout. To opravdu nebyl jeho záměr. Nejen pro
provozovatele lyžařských areálů, ale pro návštěvníky samotné je přeci
mnohem lepší, pokud si mohou dopřát komplexní lyžařský zážitek. To
znamená nejen absolvovat sjezdovku v co možná největším možném počtu
sjezdů a pak ze střediska odejít, ale naopak dát si několik jízd, zastavit
se přímo svahu na kvalitní občerstvení, sjet si poté zase párkrát kopec
a dopřát si třeba kávu na krásném vyhlídkovém místě. Prostě si celý
den užít a dopřát si kvalitní služby bez nutnosti opouštět skiareál.
Nám opravdu záleží na každém, kdo si k nám přijede nebo přijde
zalyžovat. O všechny se pak snažíme co nejlépe postarat. Po pravdě
řečeno, pokud bychom si nevážili lyžařů, pro koho bychom krásný a
unikátní areál Špindlerova Mlýna neustále rozšiřovali a modernizovali?
Chceme naopak přilákat co nejvíce lyžařů. I proto například zlevňujeme
skipasy a zatraktivňujeme služby prostřednictvím karet Gopass.
Co nebo koho vnímáte jako svou největší konkurenci?
Jako určitou konkurenci samozřejmě vnímáme zahraniční střediska,
zejména rakouské Alpy. Bohužel se před časem v české veřejnosti
zakořenil předsudek, že alpská střediska jsou pro Čechy údajně
finančně výhodnější. Není to však pravda. Skipasy, ubytování i
občerstvení je v Alpách stále mnohem dražší než u nás. A to
nepočítám čas strávený na cestách. Češi často srovnávají množství
sjezdovek, ceny jednodenních skipasů a ubytování. Vícedenní pobyty přitom
výrazně snižují ceny permanentek, s naším Gopassem jsou pak ještě
nižší. I ubytování dokážeme zajistit zásadně levnější. Řada lidí
si dosud okamžitě zaškatulkovává Špindl pod nepravdivou nálepku
„český Aspen pro bohaté“ a už si nezjišťuje, kolik by ho tu nyní
dovolená s rodinou opravdu stála. Usilovně proto pracujeme na tom, aby do
budoucna nemuseli Češi přemýšlet nad tím, jestli pojedou raději do
rakouského střediska nebo k nám do Špindlu. Věřím, že i propojením
celého areálu a uskutečněním našich plánů toho dosáhneme.
A nyní konkrétněji - jakou výši investic si Špindl vyžádá,
aby vypadal podle vašich představ?
Vybudování moderního horského střediska alpského typu včetně včetně
uskutečnění všech našich plánů na propojení areálů si vyžádá
investici ve výši více než jedné miliardy korun.
Co konkrétně je reálné postavit a kdy by to mohlo
být?
Pokud vše půjde podle plánu, promění se areál do tří až pěti let. V
největším krkonošském středisku vzniknou minimálně tři nové lanovky se
sjezdovkami, které propojí celý areál. Z jedné části areálu se tak bez
problémů dostanete na lyžích do kterékoli další. Stěžejním místem
projektu je nové parkoviště P1 u labské přehrady, odkud povedou dvě
lanovky. Jedna na Hromovku a druhá na Medvědín. Kolem lanovek vzniknou nové
modré a červené sjezdovky a tím se tyto dva areály konečně propojí.
Nyní jsme ve fázi, kdy máme schválenou žádost o toto rozšíření od
zastupitelstva města Špindlerův Mlýn, máme pozitivní stanovisko KRNAP,
máme podán požadavek na posouzení EIA a pracujeme na změně územního
plánu. V letošním roce bychom měli mít vše pohromadě, na jaře 2016
chceme zajistit stavební povolení a v létě téhož roku postupně
odstartovat všechny stavební práce.
A nyní dvě narážky - nejprve na loňské špatné sněhové
podmínky. Kolik dní mrazů potřebujete na vysněžení všech
sjezdovek?
„Zděděný“ systém sněžných děl, kterým středisko disponovalo, byl
ve své podstatě pouze „dosněžovací“. Manipulace se sněžnými děly je
těžkopádná, manuální řízení technického zasněžování neefektivní.
Proto jsme v loňském roce investovali bezmála 70 miliońů korun do nového,
plně automatizovaného zasněžovacího systému. Na sjezdovkách „nová“ a
„stará“ Hromovka a na části modré sjezdovky do Sv.Petru jsme vybudovali
systém více než 70ti moderních sněžných sprch, s nimiž nám na
vysněžení těchto sjezdovek stačí pět mrazivých dní při ideální
teplotě -5 C. Sprchy zasněžují i při menším mraze, ale s menším
efektem. V rozšiřování tohoto systému hodláme pokračovat už v letošním
roce, abychom brzy byli schopni během zmíněných pěti dnů zasněžit celý
Skiareál.
A nakonec - někteří návštěvníci si na diskuzních fórech
postěžovali, že jim byl omylem zablokován skipas, který řádně koupili na
pokladně, a že se k nim pracovníci areálu chovali jako k
překupníkům.
Lyžařům, kteří se nechají zlákat rádoby výhodnou nabídkou a koupí
skipas někde na parkovišti, s téměř 100% jistotou hrozí, že jim tento
skipas bude při jeho průchodu turniketem zablokován. Nepřenosnost skipasů
nám hlídá systém Face Recognition, který jsme zavedli především proto,
abychom zamezili hromadnému přeprodávání skipasů. V minulosti se stávalo,
že k nám najízděly organizované skupiny překupníků a tímto nekalým
způsobem parazitovali na našem podnikání.
Systém funguje, přeprodávání se nám daří úspěšně odbourávat. Ke
každému takto zablokovanému skipasu máme i odpovídající dokumentaci a
zdůvodnění, takže má-li klient námitky k zablokování jeho permanentky,
jsme připraveni je řešit. Stačí zajít na některé z našich infocenter,
kde je během pár minut vše vyjasněno. Ke každému případu přistupujeme
samozřejmě s "presumpcí neviny" a pokud se zjistí, že k blokaci došlo
neprávem či z nejasných důvodů, skipas je klinetovi okamžitě a s omluvou
zpětně zprovozněn. Musím však říci, že většina držitelů
zablokovaných karet si je vědoma svého pochybení a blokaci dále neřeší.
Případů, kdy došlo k zablokování omylem apod., je opravdu minimum.
Všem, kteří hledají výhodnější cenu skipasů než na pokladně,
doporučuji registraci v našem již zmiňovaném věrnostním programu Gopass a
nákup skipasů v e-shopu Gopass.cz. Členství v tomto klubu opravdu garantuje
nejen nejnižší ceny skipasů, ale i celou řadu dalších výhod a slev v
našem středisku.