Při cestě na italské sjezdovky strávíte v autě nejčastěji 6 až 8 hodin jízdy bez zastávek.
Zatímco nejbližší střediska za Brennerským průsmykem –
Ladurns, Sterzing nebo
Ratschings – dosáhnete už za 5,5 hodiny, do většiny
údolí Dolomit spotřebujete 6 až 7 hodin a do oblasti
Val di Sole ještě nejméně o půl hodiny více. Příjezd
prakticky do všech středisek vede přes Brennerský průsmyk, jen do
nejvýchodnějších údolí Dolomit může být alternativou „východní“
trasa přes Salzburg, která je hlavní možností jen při cestách do oblasti
Furlánska (Tarvisio, Ravascletto,
Sella Nevea).
Z brennerské dálnice se nejdříve – u Brixenu – po zhruba 5,5 hodinách
cesty odbočuje do údolí Pustertal a lyžařských oblastí
Eisacktal, Kronplatz,
Hochpustertal a Alta Badia, ale i třeba do
Arabby nebo na Civettu v jižní části
Dolomit. Dále u Klausenu se sjíždí do Val Gardeny, u
Bolzana do Obereggenu nebo Karersee a ještě
jižněji pak do údolí Fassa, Fiemme a
nakonec i Val di Sole.
O něco vzdálenější než Dolomity jsou velmi oblíbená střediska v Alta Valtellině – do Livigna se jede zhruba 7,5 hodiny, do Bormia 8 hodin a do Santa Cateriny 8,5 hodiny, nepočítá-li se zdržení před tunelem Munt la Schera ze Švýcarska. Zdánlivě přímější cesta přes vysokohorský průsmyk Passo Stelvio je v zimě samozřejmě uzavřená, jistou alternativou při cestě do Bormia nebo Santa Cateriny ale může být cesta přes Engadin a průsmyk Bernina, čímž se vyhnete drahému a v sobotu často „ucpanému“ tunelu do Livigna.
Až 9 hodin trvá cesta do vzdálenějších středisek Lombardie – Chiesy in Valmalenco, Madesima nebo Foppola, nemluvě o desetihodinové a zhruba tisícikilometrové trase do středisek na severozápadě Itálie při francouzských a švýcarských hranicích – Courmayeuru, La Thuile, Cervinie nebo Sestriere.
Kde ušetřit na mýtném
Jízda po staré brennerské silnici od hranic k Brixenu ušetří jen drobný dálniční poplatek a prakticky je zhruba o čtvrt hodiny delší. Při cestě jižněji zdržení dále roste – na trase Brenner–Egna/Ora (sjezd do údolí Val di Fiemme a Fassa) už rozdíl dálnice vs. státní silnice narůstá „papírově“ na tři čtvrtě hodiny.
Vysoký poplatek za průjezd tunelem Munt la Schera do Livigna můžete ušetřit, pokud zvolíte alternativní trasu údolím Engadin přes Samedan, průsmyk Bernina a Tirano – při cestě do Bormia nebo Santa Cateriny je zhruba o 50 km a půl hodiny delší, při cestě do Livigna ovšem kvůli další hodinové zajížďce nemá smysl. Její výhoda spočívá hlavně v tom, že se vyhnete případnému čekání před tunelem, zato přijdete o možnost bezcelního tankování v Livignu (za cenu zhruba půlhodinové zajížďky ale můžete bezcelně tankovat ve švýcarském Samnaun, kde je benzín dokonce o něco levnější).
Kam na řetězech
Sněhové řetězy je víc než vhodné s sebou mít v zimě při cestách do hor stále a automaticky, i když jejich využití v Itálii bývá jen přechodné, zpravidla v několika sezónních dnech se silným sněžením, po němž je sníh brzy „rozsolen“ a následně z povrchu silnic odklizen. Nesjízdností kvůli sněhu jsou nejvíce ohrožené strmé horské silnice a zejména nad 1 500 m n. m. Jsou ovšem i výjimečné roky jako 2014, kdy byly mnohé příjezdové cesty i v nižších polohách uzavírány opakovaně a na dlouhé dny a týdny, i když převážně kvůli lavinovému nebezpečí.
Při cestě do některých středisek je využití sněhových řetězů obecně málo pravděpodobné až vzácné – to platí pro údolí na okrajích Dolomit jako jsou Eisacktal, Pustertal nebo Val di Fiemme a dále pro údolí přístupná bez průjezdu průsmyky přesahujícími 1 500 m n. m. (Alta Badia, Val Gardena, Val di Fassa). Méně vyzpytalené jsou hlavně průsmyky Passo Falzarego (mezi Cortinou d´Ampezzo a Alta Badií, příp. Arabbou a Civettou) a Passo Rolle (San Martino di Castrozza) a samozřejmě všechny čtyři na trase Sella Rondy, které však s výjimkou toho nejnižšího (Passo Campolongo mezi Alta Badií a Arabbou) nejsou pro příjezd do středisek nepostradatelné.
V oblasti Val di Sole jsou s malým rizikem sněhové kalamity přístupná střediska na dně údolí, nicméně do Madonny a Pinzola, Folgaridy, „horní“ Marillevy a zvláště na Tonale už vedou horské silnice, kde řetězy mohou být výjimečně nutností. Vysoko nad 1 500, nebo dokonce 2 000 m n. m. se pohybují i příjezdové cesty do Livigna, Bormia a Santa Cateriny.
Zrádné mohou být i horské polohy nad údolím Vinschgau (Sulden, Schnalstal), zvláště příjezd do Suldenu má místy velmi horský charakter.
stát | středisko | vzdálenost | čas | náklady | trasa |
![]() |
Alta Badia | 674 km | 6:36 | 5 374 Kč | přes Mnichov a Brenner |
![]() |
Aprica | 717 km | 8:02 | 4 540 Kč | přes Mnichov, Ga-Pa a Livigno |
![]() |
Arabba Marmolada | 684 km | 6:51 | 5 434 Kč | přes Mnichov a Brenner |
![]() |
Bormio | 692 km | 8:27 | 4 390 Kč | přes Mnichov, Ga-Pa a Livigno |
![]() |
Breuil Cervinia Valtournenche / Matterhorn ski paradise | 1027 km | 10:02 | 8 679 Kč | přes Bregenz a Milano |
![]() |
Civetta | 707 km | 7:23 | 5 572 Kč | přes Mnichov a Brenner |
![]() |
Cortina d'Ampezzo | 703 km | 6:46 | 5 548 Kč | přes Mnichov a Brenner |
![]() |
Courmayeur | 1000 km | 9:12 | 8 466 Kč | přes Karlsruhe, Basilej a Chamonix |
![]() |
Courmayeur | 1073 km | 9:48 | 9 625 Kč | přes Bregenz a Milano |
![]() |
Folgaria | 746 km | 6:58 | 6 303 Kč | přes Mnichov, Brenner a Trento |
![]() |
Folgarida Marilleva | 748 km | 6:59 | 6 164 Kč | přes Mnichov a Brenner |
![]() |
Foppolo | 952 km | 9:02 | 8 171 Kč | přes Mnichov, Brenner a Trento |
![]() |
Gitschberg Jochtal | 632 km | 5:41 | 5 122 Kč | přes Mnichov a Brenner |
![]() |
Haider Alm | 597 km | 6:00 | 3 820 Kč | přes Mnichov a Ga-Pa |
![]() |
Helm Rotwand | 623 km | 6:38 | 5 172 Kč | přes Linz, Salzburg a Spittal an der Drau |
![]() |
Helm Rotwand | 681 km | 6:25 | 5 416 Kč | přes Mnichov a Brenner |
![]() |
Helm Rotwand | 642 km | 6:15 | 5 234 Kč | přes Mnichov, Mittersill a Lienz |
![]() |
Chiesa in Valmalenco | 747 km | 8:40 | 4 720 Kč | přes Mnichov, Ga-Pa, Landeck a Poschiavo |
![]() |
Karersee | 663 km | 6:30 | 5 465 Kč | přes Mnichov a Brenner |
![]() |
Klausberg | 672 km | 6:34 | 5 362 Kč | přes Mnichov a Brenner |
![]() |
Kronplatz | 647 km | 6:07 | 5 212 Kč | přes Mnichov a Brenner |
![]() |
La Thuile / Espace San Bernardo | 1015 km | 9:43 | 8 556 Kč | přes Karlsruhe, Basilej a Chamonix |
![]() |
Ladurns | 594 km | 5:21 | 4 808 Kč | přes Mnichov a Brenner |
![]() |
Livigno | 651 km | 7:27 | 4 144 Kč | přes Mnichov a Ga-Pa |
![]() |
Madesimo | 721 km | 8:40 | 4 564 Kč | přes Mnichov, Ga-Pa a St. Moritz |
![]() |
Madonna di Campiglio | 764 km | 7:31 | 6 260 Kč | přes Mnichov a Brenner |
![]() |
Monte Bondone | 736 km | 7:01 | 6 157 Kč | přes Mnichov a Brenner |
![]() |
Monterosa Ski | 980 km | 9:21 | 7 118 Kč | přes Mnichov a Lugano |
![]() |
Obereggen | 677 km | 6:17 | 5 549 Kč | přes Mnichov a Brenner |
![]() |
Paganella | 722 km | 6:46 | 6 008 Kč | přes Mnichov a Brenner |
![]() |
Pejo | 765 km | 7:29 | 6 266 Kč | přes Mnichov a Brenner |
![]() |
Pinzolo | 772 km | 7:56 | 6 373 Kč | přes Mnichov, Brenner a Trento |
![]() |
Plose | 639 km | 5:48 | 5 164 Kč | přes Mnichov a Brenner |
![]() |
Ratschings | 607 km | 5:36 | 4 886 Kč | přes Mnichov a Brenner |
![]() |
Ravascletto | 617 km | 6:49 | 4 215 Kč | přes Linz, Salzburg a Spittal an der Drau |
![]() |
S. Martino di Castrozza Passo Rolle | 730 km | 7:25 | 5 975 Kč | přes Mnichov a Brenner |
![]() |
Santa Caterina | 702 km | 8:36 | 4 450 Kč | přes Mnichov, Ga-Pa a Livigno |
![]() |
Seiser Alm | 651 km | 6:07 | 5 296 Kč | přes Mnichov a Brenner |
![]() |
Sella Nevea / Kanin | 613 km | 6:21 | 5 112 Kč | přes Linz, Salzburg a Villach |
![]() |
Sestriere / Via Lattea | 1075 km | 10:20 | 9 491 Kč | přes Bregenz a Milano |
![]() |
Schnalstal (Val Senales) | 730 km | 7:16 | 5 899 Kč | přes Mnichov a Brenner |
![]() |
Schnalstal (Val Senales) | 673 km | 7:30 | 4 276 Kč | přes Mnichov, Ga-Pa a Landeck |
![]() |
Schöneben | 590 km | 5:54 | 3 778 Kč | přes Mnichov a Ga-Pa |
![]() |
Schwemmalm | 714 km | 6:40 | 5 803 Kč | přes Mnichov a Brenner |
![]() |
Speikboden | 663 km | 6:24 | 5 308 Kč | přes Mnichov a Brenner |
![]() |
Sterzing - Rosskopf | 578 km | 5:31 | 4 712 Kč | přes Mnichov a Brenner |
![]() |
Sulden | 710 km | 7:00 | 4 498 Kč | přes Mnichov, Ga-Pa a Landeck |
![]() |
Tarvisio | 594 km | 5:57 | 4 998 Kč | přes Linz, Salzburg a Villach |
![]() |
Tonale Ponte di Legno | 785 km | 7:44 | 6 386 Kč | přes Mnichov a Brenner |
![]() |
Trafoi | 629 km | 6:35 | 4 012 Kč | přes Mnichov a Ga-Pa |
![]() |
Tre Valli | 700 km | 6:50 | 5 795 Kč | přes Mnichov a Brenner |
![]() |
Val di Fassa | 701 km | 6:51 | 5 801 Kč | přes Mnichov a Brenner |
![]() |
Val di Fiemme | 708 km | 6:37 | 5 843 Kč | přes Mnichov a Brenner |
![]() |
Val Gardena (Gröden) | 657 km | 6:12 | 5 332 Kč | přes Mnichov a Brenner |
![]() |
Valdidentro San Colombano | 669 km | 7:20 | 4 252 Kč | přes Mnichov a Ga-Pa |
![]() |
Watles | 612 km | 6:21 | 3 910 Kč | přes Mnichov a Ga-Pa |
Poznámka: Vzdálenost a čas dojezdu jsou počítány z centra Prahy dle plánovače trasy Google maps a nezohledňují případné zdržení. Doporučená trasa vychází ze zkušeností redakce SNOW. Orientační náklady na cestu zahrnují spotřebu pohonných hmot (3 Kč/km) a poplatky pro cestu tam i zpět (dálniční známky, mýto) a jsou přepočteny na Kč.