Líbí se vám tato představa?

V pátek večer se nalodíte do vagonu v Praze, po večeři a lahvince vína se necháte ukolébat na jedoucím lůžku v hotelu vlak, abyste se časně ráno probudili před švýcarským městem Sargans, kde je první významná přestupní stanice. Z ní už míří vlaky přímo do hor, třeba do Davosu či Kosters, kde vystoupíte ještě před devátou. Rovnou na lyže.

Pokud odpovíte ano, vaše vzrušení může pokračovat a stát se realitou: znovu po letech se i vám otevírá paleta možností lyžování v Alpách s využitím nočního vlaku, takže na plnohodnotný víkend o dvou lyžařských dnech bude stačit jediné přenocování v (kamenném) hotelu. A co víkend? Vyrazit můžete klidně i na den – podobně jako jsme to vyzkoušeli my.


Kolik se toho dá stihnout?

Naše výprava nebyla čistě lyžařská, tak jen pro představu přednesu náš program: dojeli jsme až do Curychu, kde jsme vyrazili po vánočně vyzdobené Bahnhofstrasse na snídani do slavné cukrárny Sprüngli. Na sezonní bürcher müsli jsme měli tak akorát času, abychom stihli vlak po desáté do Lucernu. Tam jsme za 50 minut a pokračujeme mhd pod bájnou horu Pilatus. Nahoře se kocháme – máme štěstí a krásné počasí – a obědváme. Procházíme si dračí stezku a obcházíme výhledy.

Po 11 hodině stoupáme na bájný Pilatus. Máme parádní počasí, další sérii snímků z jeho vrcholu proto najdete v galerii
Po 11. hodině stoupáme na bájný Pilatus. Máme parádní počasí, další sérii snímků z jeho vrcholu proto najdete v galerii

Až kolem třetí se vracíme dolů a v Lucernu si užíváme efektní západ slunce nad Kapličkovým mostem. V Lucernu bychom mohli vydržet klidné déle, ale vracíme se do Curychu na tamní vánoční trhy. Dvě hodiny se touláme mrazivým a úchvatně vyzdobeným centrem, abychom den zakončili v proslulé restauraci Zeughauskeller. A pak se jen už částečně ztichlým městem vracíme na nádraží – do našeho hotelu. Vlaku číslo EN 467 / Ex 1540. Zažili jsme velmi dlouhý a na zážitky bohatý den, který by šel stejně efektivně naplnit i lyžařským obsahem. V Praze jsme druhý den v 10:57.

Vánočně vyzdobený Curych
Vánočně vyzdobený Curych


Jak se cestuje?

Vůz českých drah vyhrazený pro tento spoj je to nejlepší, co v ČD na noční cestovní mají. Tři kupé dokonce disponují vlastní sprchou, další pak mají aspoň umyvadlo. Na kupé s protilehlými sedačkami zapomeňte, budete sedět maximálně tři vedle sebe v jedné řadě a proti vám bude sprchový box. Osobně mě toto rozložení trochu snižuje index vlakové poetiky, přesněji řečeno společenský rozměr – sedět v šesti či osmi proti sobě je ideální dispozice pro oslavu takové cesty. Ale společenský efekt holt musí ustoupit požadavkům na komfort.

Každý vagon má svého průvodce, který se o cestující stará, zásobuje je jídlem (polévka 55 Kč, sendvič 60 Kč), pitím (ležák plzeň nebo Budvar 0,5 l za 45, Gambrinus 35 Kč…), informacemi, přestavuje pokoj z obýváku na ložnici a naopak. Buzení však obstarává zabudovaný automatický budík u hlavy spícího cestujícího – aniž by to chtěl, vyzve ho zvukem, aby vstal a stihl snídani. Průvodce ho jen jistí, žádné bouchání na dveře kupé, a to samozřejmě ani při přejezdu hranic. Paradoxně může být významným rušivým vlivem dlouhá přestávka v Linci, kde se zastaví kolébání a hluk jedoucího vlaku při čekání na přepřažení a více vyniknou jemné zvuky zevnitř či pohyby souprav vně na nádraží. Ostatně v jízdním řádu je několik mezer, které by šly vylepšit, třeba zkrátit tuto proluku a být ve Švýcarsku o hodinu dřív nebo se vydat zpět dříve tak, aby se stihla i významnější část pracovního dopoledne příjezdového dne. Komu zaměstnavatel uzná půldenní home office, dá se v případné pondělí dopoledne slušně pracovat v zázemí kupé.


A ceny?

Lůžkový vůz v období Vánoc a Nového roku (13. až 23. prosince 2016 a 2. až 8. ledna 2017), od 11. do 19. února 2017 kvůli MS v alpském lyžování ve Svatém Mořici a v letní sezóně od 1. dubna do 30. října 2017 doplní klimatizovaný oddílový vůz 2. třídy k sezení. Tisková zpráva Českých drah uvádí, že „jízdenky z Prahy do Curychu stojí ve voze k sezení od 497 korun (18 EUR). Cena jízdenky s rezervací do třímístného oddílu T3 v lůžkovém voze začíná na 994 Kč (36 EUR). České dráhy kromě toho nabízejí také zvýhodněné ceny pro skupiny. Ceny jízdenek a místenek jsou stanoveny fixně v eurech a na koruny se přepočítávají podle aktuálního jednotného železničního kurzu.“

Zlevněnou jízdenku je ale nutné objednat minimálně dvě měsíce před jízdou a možná i mít trochu štěstí, jelikož jejich kontingent se podobně jako u letenek mění se sezonou a dalšími vlivy.



Dva tipy na lyžařský výlet novým vlakem


1. Určitě Davos

Doporučujeme vystoupit hned v Klosters, prolyžovat oblast a skončit třeba v některé z tamních mládežnických ubytoven, například v Klosters lze přenocovat již za 34 franků na osobu. Na lyžích strávíte nekompromisní dva dny ve špičkovém alpském středisku. Když započteme jízdenku po Švýcarsku (zpáteční 46 CHF), lze takový zážitkový víkend pořídit pod 4000 Kč + skipas, za který v plné sezoně zaplatíte 136 franků (3 400 Kč).


2. Lenzerheide Arosa

Pěkný výletní okruh nabízí nedávno propojené Lenzerheide Arosa. Ze Sargans přejedete vlakem do Churu a dále poštovním autobusem do Churwaldenu, kde je první nástupní místo do střediska Lenzerheide. Tam jste prvním busem v 8:21, takže stíháte první lanovku v 8:30. Dva dny můžete brázdit rozlehlou arénu, až skončíte na nádraží v Arose. Tamní slavná dráha vás pak v klidu sveze do Churu, a to v rámci skipasu. V Churu si stihnete ještě projít historické centrum, nakoupit suvenýry a bohatě povečeřet, než vám po desáté večer pojede poslední vlak do Sargans, kde záhy chytnete vlak směr Praha.