Elan nejsou zdaleka jenom lyže. Do portfolia značky patří i výroba jachet nebo větrná energetika. Leon Korošec je ředitel divize zimních sportů Elanu a v obsáhlém rozhovoru na webu svetsportu.info vysvětluje, jak se dnes Elanu – výrobci lyží – daři. Mimochodem dosáhl dvouciferného růstu prodeje a zaměstnal již více než sto nových pracovníků.
Noví majitelé se po převzetí často snaží hospodářské výsledky
zlepšit snižováním výdajů, což zahrnuje propouštění nadbytečných
zaměstnanců. U vás je tomu naopak. Byl jste členem představenstva skupiny
Elan a předtím i obchodním ředitelem, potenciál společnosti jste dobře
znal. Zeptali se vás noví majitelé před převzetím na váš
názor?
Samozřejmě. Noví majitelé jak se mnou, tak i s mými kolegy na vedoucích pozicích našich divizí velice harmonicky a konstruktivně spolupracují. Když byl Elan na prodej, řekli jsme jim, že hodnota společnosti není v tom, co jsme měli v té chvíli, ale v potenciálu, kterého může firma dosáhnout. Nyní se ten potenciál začíná realizovat.
Kolik nových pracovníků jste zaměstnali?
Za rok jsme zaměstnali přinejmenším sto dalších pracovníků. Ještě před dvěma roky bylo v Begunje něco přes 600 zaměstnanců, nyní je to přes 800. Zvýšení počtu zaměstnanců jde především na účet růstu divize zimních sportů a větrné divize. Letos jste již realizovali i několik investic do zvýšení výroby…
Pracujeme v několika směrech. Jedním je rozšiřování kapacity pro větrnou energii, jelikož objednávky narůstají, a protože v tomto programu vidíme i dlouhodobou perspektivu. Aktualizujeme také výrobu lyží: jsou tu nějaké obnovy, mnoho investic je určeno ke zlepšování pracovních procesů a k větší kvalitě výrobků, toho většinou dosáhneme pořízením nových strojů. Noví majitelé jsou investicím více nakloněni, neboť lepší je i finanční situace.
Letos zvýšíte prodej lyží o 20 procent. To je překvapivý údaj v době, kdy jsou náznaky, že lyžování ztrácí na oblibě. Například kvůli zeleným zimám FIS zjišťuje, že zájem diváků o světový pohár v alpském lyžování upadá. Jak tyto změny pociťujete?
Počasí prodej lyží samozřejmě ovlivňuje, s tím nic nenaděláme. Platí však i to, že lidé tráví stále více volného času v přírodě – a v zimním prostředí je lyžování jedinečnou kombinací hor, sněhu, slunce. Proto globálně lidé stále rádi lyžují. Pravdou však je, že přitažlivost závodů v alpském lyžování klesá. Musím ale dodat, že návštěvnost závodů světového poháru v některých prostředích ani zdaleka neupadá, v mnoha částech světa však tato soutěž skutečně ztrácí význam. Proto jsme v Elanu redefinovali strategii jako značky, kterou určovalo alpské lyžování v dobách Stenmarka, Križaje a dalších. V závodním lyžování zůstáváme především díky posílení pozice ve skicrossu jako mladší disciplíně, která je zajímavá: několik lyžařů se spustí z kopce, v oblečení vypadají i blíže obyčejnému lyžaři než při tradičních závodech. Scicross má zároveň světový pohár, světové mistrovství, je olympijskou disciplínou.
Celý rozhovor čtěte na http://www.svetsportu.info/…ch-casu.html