Nejdříve jsem se snažil tepelně natvarovat skelet. Když se to nepřežene, je to nedestruktivní metoda. V případě závodní plug boty jsem velké výsledky neočekával a ani se nedostavily. Moc tlustý plast a malý tlak. Ale i tak to mohu doporučit, povolí to aspoň tam kde je tenčí plast a celkově si botička a noha sedne do skeletu.
![]() |
Nahřívání skeletu v páře |
K vyjmutí boty z trouby jsem použít rukavice, prvních pár vteřin je skelet (a kovové části na něm) dost horké. Chladne ale dost rychle. Z boty jsem vylil nakondenzovanou vodu, vložil zeppu, obul botičku, po chvíli zapnul klipsny a nechal chladnout na noze.
Po zchladnutí jsem oddělil komín boty od kopyta, dlouho ho nebudeme potřebovat.
Další práce nejsou možné bez dostatečného osvětlení vnitřku skeletu. Vyřeší to malá LED svítilna vhozená na dno skeletu, je praktická a funguje překvapivě účinně. Použít se dá i LED čelovka.
2 VÝŠKA NOHY
Druhým krokem je přizpůsobení výšky chodidlové části, to se dá dělat buď úpravou nártu, nebo zeppy.
2.1 Úpava nártu
Začal jsem úpravou nártu, která je nadřazená ostatním úpravám, protože když nemáte správnou výšku nohy v botě, nemá význam frézovat ostatní. Předtím než se do toho pustíte, je třeba si uvědomit, že málokdo má obě nohy stejné. Jestliže upravíte výšku nártu na jednom skeletu a naslepo to okopírujete na druhý skelet, nemusí to dopadnout dobře. Doporučuji přeměřit výšku nártu na obou nohách.
Upozornění od bootfitterů: nedotýkejte se plastu pod zeppou a po bocích zeppy!
Nártovou část skeletu je možné frézovat jen velmi omezeně (je tam malá tloušťka materiálu). Místo toho jsem zvolil broušení jazyka botičky v oblasti nártové kosti (navicular bone) a broušení zeppy.
![]() |
![]() |
2.2 Úprava zeppy (bootboard)
Protože mi obroušení jazyka nestačilo, musel jsem brousit i zeppu.
Upozornění: zeppa je skloněná pod určitým úhlem (RAMP), který byste měli dodržovat, pokud vám ale nevyhovuje a víte co děláte, teď máte nejlepší šanci úhel změnit.
![]() |
Zeppa originál |
![]() |
![]() |
![]() |
Snížení výšky zeppy |
Porovnání broušené zeppy s originálem |
Zaoblení hran |
![]() |
Dobrušování středového můstku na zeppě |
3 FRÉZOVÁNÍ SKELETU
3.1 Označení problémových míst
Výšku nohy ve skeletu tedy máme správně a budeme frézovat skelet. Začneme nejdříve frézovat patu, jestliže nesedí začneme právě s ní a budeme postupovat směrem k prstům, nikdy naopak. Postupů jak správně vyznačovat místa na frézování je víc. Já jsem použil ten při kterém se do skeletu položí na zeppu vložka z botičky a na ni jsem se postavil bosou nohou.
Pata mi seděla dobře, tak jsem přešel k prstům, které tlačily. Fénem jsem nahřál skelet, aby se snáz rozevíral a noha do něho vkĺouzla tak, aby se značka otiskla až na správném místě. Označil jsem si rtěnkou na bosou nohu kosti které tlačily a vložil nohu do skelet. Označené místo se přeneslo na skelet.
![]() |
![]() |
Skelet před označením |
Místo označené pomocí těnky |
Používal jsem samozřejmě brusku, která má jako příslušenství pružnou hřídel (sada FAIRLINE FMT 4004 za směšných 700 Sk v Metru). Jako brusný nástavec jsem používal kulaté brusné tělísko (přímo ze sady - růžové). Funguje dobře. Plast v oblasti kotníku není tak silný jako dole u chodidla, tak opatrně. Frézuje se malými krouživými pohyby, které se překrývají. Nefrézujeme čtverce, ale ovály. Během frézování jsem několikrát zkoušel usadit nohu, dokud dokonale nesedla. Na oblast kotníků a celkově horních částí skeletu se mi nejvíc osvědčilo nikam skelet neupínat, ale jednoduše si ho položit na nohu a frézovat. Nic není třeba roztahovat. Po vybroušení jsem hrbolatá místa vyhladil pomocí filcového leštícího kotouče.
![]() |
![]() |
Vyfrézované místo pro kotník |
Upevnění kopyta |
Na zafixování roztáhnutého skeletu jsem používal vhodně upnuté lanko nebo asistenta
„Frézuj, měř a testuj“ se opakuje.
4 SPOILER
Jako poslední úpravu, kterou jsem udělal já, je přehození zadního spoileru. Idea je jednoduchá, pokud máte silné lýtko, spoiler dáte pryč.Ale pokud ho tam potřebujete (tenčí nebo v jiné poloze), musíte ho předělat. Zatím jediná kritika na Somy je právě na spoiler, který je nepochopitelně přichycený vruty a ne „suchým zipem“ jako u jiných výrobců. Kromě toho, že jej nelze nastavovat má jednu zvlášť nepříjemnou vlastnost, botička se při vyzouvání zachytává o spodní hranu spoileru. Navíc botička je z výroby pro velkro jakoby uzpůsobená.
Koupil jsem tedy v galanterii velkro a nalepil jsem ho na vnitřní část spoileru. Pokud je třeba, lze předtím zadní čát spoileru obrousit na požadovanou tloušťku.
![]() |
![]() |
Přišroubovaný spoiler |
Botička od výrobce je připravená na velkro |
![]() |
![]() |
Spoiler před přilepením velkra |
Spoiler na svém místě |
Tuto úpravu jsem nedělal, je to jen tip pro ty, kteří by si chtěli změkčit, pro ně moc tvrdou botu. Vyznačil jsem linie podle kterých se dá plast odfrézovat aby skelet změkl do nákleku. Uvedené je možné kombinovat, a nebo si vybrat. Některé jsou dokonce vyznačený přímo z výroby.
![]() |
![]() |
![]() |
Tři možnosti změkčení skeletu |
Na závěr ještě chci poděkovat lidem z diskuzního fóra SNOW.CZ a bootfitterům z Epicski.com za cenné rady a konzultace. Konkrétně Ivanovi, Jardovi, Marťasovi, Radimovi, Ďurovi a Honzovi.
Článek ke stažení: