Tento článek obsahuje dlouhodobě platné informace a byl aktualizován k 18. 9. 2019.

Není to žádná věda, ale první krok k tomu, aby naše milované lyže zůstaly v dobrém stavu, je dobré udělat už na jaře. Tedy ve dnech, kdy s lyžování končíme, protože v garáži už nedočkavě poskakuje kolo, ze zimního spánku se probralo windsurfingové prkno a golfové hole vyloženě trpí nečinností. Ještě než jim dáte šanci, potěšte se naposledy s lyžemi tím, že je řádně vysušíte a když chcete skluznici udělat pomyšlení, napusťte ji základním, klidně levným měkký voskem. Nestahujte ho, nechte ho na skluznici po celé léto, hezky ji zakonzervuje a ochrání před vysycháním. Povolte také vázání, to znamená stočte ukazatel vypínací síly na nejnižší hodnoty, pružiny si tak odpočinou. Potom lyže postavte do suchého skladu, kde se ani v parném létě teploty neškrábou k rekordům. Ideálně tak okolo 20 stupňů, to by skluznicím mělo dělat dobře. Určitě lyže nevystavujte přímému slunečnímu svitu.

Lyže nechte nabrousit a namazat

Co jste tedy měli udělat před půl rokem, jsme si zopakovali, a pokud na to nedošlo, nebude to žádná katastrofa, jestliže nezrezivěly hrany…

Na podzim nechte lyže nabrousit a znovu namazat, tentokrát už by skluznice měly dostat i nějakou tu pěknou strukturu. „Struktura umí docela výrazně zlepšit ovladatelnost lyží a zajístí plynulý skluz, protože pomáhá odvádět vodu z povrchu skluznice,“ potvrzuje Daniel Krčmář z pražského Montana sportu. Ten je vyhlášený kvalitní přípravou skluznic i hran. Bezvadně připravená skluznice je ve výsledku tmavá, hladká a lesklá, přičemž z ní na povrch „vykukuje“ právě jenom struktura.
Struktura Struktura
Hrany nechť jsou lesklé, hladké a na dotyk ostré! Zní to jako z budovatelského filmu pro pamětníky, ale přesně tohle byste si měli přát, když svoje lyže odevzdáváte do rukou servismana. On bude rád, když ještě přidáte informaci o tom, pod jakým úhlem si hrany necháváte brousit – standardních 0,5 stupně od skluznice, z boku potom 89 nebo 88 stupňů – a klidně mu svěřte i to, jak dobře lyžujete. Není od věci se servismanem na toto téma pohovořit. Zaprvé zjistíte, nakolik své práci rozumí, a pokud jí rozumí, možná vám v této problematice i dobře poradí. Není špatné si vyzkoušet různé způsoby broušení hran a zjistit, co vám nejlépe vyhovuje. Věřte, že správně zvolený a kvalitně udělaný servis dokáže z průměrných lyží udělat to nejlepší vybavení na světě. A také naopak…

Hlavně na podzim asi budete hodně lyžovat na technickém, případně tvrdém přírodním sněhu, a to jsou právě podmínky, za nichž je správná příprava hran nejdůležitější. Lyže musí v oblouku na tvrdém podkladu držet hranu, stejně tak by ale měly po hraně bez problémů sesouvat. Moderní lyžařská technika je kombinací jízdy po hranách i odsunu, ať už v začátku, nebo na konci oblouku. A lyže, na kterých se těžko sesouvá, jsou špatně připravené lyže. Stejně jako ty, co nedrží na ledu.

Opravit skluznici, znovu ji namazat a také nabrousit hrany je nutné nejméně dvakrát za zimu. Čím častěji svým lyžím tento servis dopřejete, tím lépe se vám bude lyžovat a také vám lyže déle vydrží!

Vázání zkontrolujte nejen kvůli své váze

Pokud jste opravdu před létem vázání „stočili“, tedy uvolnili napětí ocelových pružin, měli byste do odborného servisu. A pokud jste si koupili nové lyžáky – odpovídá nastavení velikosti vázání velikosti vašich nových bot? Stejná velikost bot nemusí znamenat stejnou délku podešve. A ptejte se i takto: opravdu pořád vážím tolik, kolik jsem vážil, když jsem si naposledy nechal seřídit vázání? Stárneme, přátelé… A stárnou i pružiny a materiály, kterým věříme, že nám botu uvolní jen tehdy, kdy je to žádoucí.

Zkušenější lyžaři jsou mnohdy zvyklí nastavovat si vypínací sílu vázání sami. Ano, dá se to pochopit, zejména s ohledem na to, že víme, jak servisy vypínací síly nastavují. Ach ty jejich tabulky! Pro 90 % lyžařů je hodnota nastavená servisem v pořádku…

Nicméně, vážení experti, vy, co si vázání po seřízení odborným servisem ještě utahujete (dá se to pochopit),věřte, že práce lyžařského servisu má smysl. Málokdo je schopný nastavit si sám také správnou hodnotu takzvaného předpětí, tedy sílu, která vlastně přes patku vázání tlačí botu do špičky. I to je velice důležitý faktor ovlivňující správnou funkci vašeho bezpečnostního vázání. Kromě toho, čísla na stupnici indikující vypínací sílu nemusí odpovídat realitě, zde se mnohdy dají naměřit poměrně významné odchylky. Nechte si v kvalitním lyžařském servisu vše alespoň jednou za čas proměřit a zkontrolovat. A potom už si na vlastní odpovědnost na vázání „natočte“, kolik chcete.


Servisní kurýr

Pražský Montana sport přišel s dobrým nápadem – lyže vám oservisuje, i když třeba nemáte čas do servisu přijít. Na základě předchozí domluvy si zaměstnanec servisu lyže vyzvedne u vás doma nebo v kanceláři, doporučí vhodný servisní úkon a domluví si s vámi termín, kdy a kam servisované vybavení přiveze. Pokud se „vejdete“ do 50 km, bude vás jedna cesta servisáka stát 250 Kč.