Historii, tu více než sedmdesátiletou, nejspíš netřeba nijak zvlášť osvětlovat. Je hodně podobná mnoha dalším značkám, které svoji existenci v lyžařském světě odstartovaly v období První nebo Druhé světové války. Zruční, se dřevem denně pracující řemeslníci byli ozbrojenými silami osloveni ve věci vybavení pro pohyb v zasněžených horách. Ti slovinští se blýskli lyžemi lehkými, a přitom náležitě odolnými, takže se není co divit, že byl o jejich lyže zájem i po válce, tedy v řadách civilistů. Seriózní produkce, spíš tedy jejího řízení, se v roce 1945 ujal Rudi Finžgar, mimochodem velmi úspěšný skokan na lyžích, v roce 1941 dokonce držitel světového rekordu (už tenkrát letěl bezmála 100 metrů!). Však také byly široké skokanské lyže předlouhou dobu pro Elan významným artiklem. Nikdy sice nebyly zajímavé z pohledu obchodního, slávu značky ale světem šířily poměrně úspěšně. Když Slovinci v týmovém závodě na Olympiádě v Salt Lake City slavně vybojovali bronzové medaile, mávali nad hlavou elankami, ale nikdo si samozřejmě nemohl myslet, že naroste prodej skokanských lyží. Nicméně tleskal jim v té chvíli celý svět. A o to v reklamě tak nějak jde. Mimochodem, Elan, na rozdíl od jiných evropských značek, lyže od prvních let svojí existence s velkým úspěchem vyvážel i do zámoří. A tam jsou skoky na lyžích historicky hodně populární.


Elan multižánrový

V 50. a 60. letech se Elanu natolik dařilo, že expandoval do dalších odvětví a začal vyrábět plachetnice, kajaky a jiná menší plavidla, tenisové a badmintonové rakety, pálky na stolní tenis, hokejky, vodní lyže a rekreační i závodní saně. V roce 1962 firma založila Institut inovací, z něhož začaly na svět už od dva roky později přicházet první patenty využívané při výrobě sportovního vybavení.

Později Elan produkci ostatních položek přece jen zredukoval, ale třeba v 80. letech ještě vedle lyží a snowboardů vyráběl také ultralehká bezmotorová letadla. V současnosti značku kromě zimních sportů s úspěchem reprezentují zejména plachetnice. Málo se ví, že je Elan zainteresován také v průmyslu souvisejícím s větrnými elektrárnami.


Epicentrum inovací

Tím, co Elanu udělalo tak skvělé jméno v prostředí alpského lyžování, jsou, pochopitelně, samy sjezdové lyže. Ale při hlubším pohledu na jejich produkci hned třeba říci, že jsou to především neotřelé nápady, které za úspěchem sjezdových lyží Elan nezřídka stojí. Pokud bychom měli vybrat jedno jediné slovo, které by slovinskou značku co nejlépe charakterizovalo, potom by to rozhodně muselo být slovo inovace.

Ačkoliv Elan není jediným výrobcem, který si dnes nárokuje zásadní vliv, ne-li prvenství ve vývoji carvingových lyží, v každém případě je slovinské firmě nutno přiznat přinejmenším velice významný podíl na napsání příběhu jménem Carving. Na začátku 90. let na trh uvedla dnes již legendární lyže Elan SCX, až po nich přišel Kneissl s modelem Ergo a Head s lyžemi Cyber. Největší producenti té doby, mezi něž se počítaly Salomon, Rossignol a americká K2, carvingové lyže ještě ignorovali. Nevěřili tomu, čím už se vývojové oddělení Elanu na svazích zdvihajících se nad městem Begunje seriózně zabývalo drahnou dobu – krátké lyže s radikálním bočním vykrojením. Zbytek příběhu o carvingových lyžích už dnes každý zná.

Nové milénium, původní carvingová horečka pomalu upadá a Elan se o slovo znovu hlásí s technologií, která na první pohled vypadá… Bláznivě. Ne že by lyže s výrazným bočním krojením vycházely z módy, ale kde koho mohlo v ten čas napadnout, že vývoj sjezdových lyží je zkrátka u konce. V Elanu to zatím vře, protože už velice brzy se na svět podívají lyže vyztužené příčně zvlněným materiálem – technologie Waveflex. Ta nápaditým způsobem řešila problém, s nímž se v kategorii nezávodních lyží toho času potýkali snad všichni výrobci, a totiž jak docílit požadované tuhosti ve zkrutu a zároveň dát lyži příjemně měkký podélný průhyb. Waveflex, podpořený efektním marketingem, lyžařskému světu učaroval a značku Elan znovu vytáhl do centra pozornosti lyžařského publika. To ještě nemohlo tušit, co přijde jen o pár let později.

Lyžařským světem cloumal rocker (Elan jej nevymyslel), variabilní tvarování lyží v podélné ose, potlačení tradičního předpětí lyží pod vázáním a především diskuse o tom, jak moc a zda vůbec lze z rocker profilu profitovat při jízdě po sjezdovce. Do mysli konstruktérů lyží se vkrádaly bláznivé myšlenky o tom, že někdy je rocker fajn a jindy zase ne, někteří tyto myšlenky dokonce převedli v povětšinou obskurní pokusy o lyže s mechanickým přepínáním na rocker a camber (tradiční průhyb). Jako bílý nosorořec potom do rozvýřených vod rocker technologií vkráčel Elan s konceptem Amphibio. Ten do té doby nevídaným způsobem zkombinoval tradiční prohnutí lyže s prohnutím opačným – rockerem tak, že se tyto dva profily potkaly na špičce lyže! Součástí tohoto unikátního konceptu je i potřeba rozlišovat u lyží Amphibio pravou a levou lyži, protože souhlasné hrany mají buď camber, anebo rocker. Doba, kdy zvednutá špička – rocker – nacházela uplatnění především u freeridových lyží, se stala minulostí a dnes je tento prvek úspěšně využíván i ve stavbě lyží určených na sjezdovku.

Mezi významnými počiny na poli vývoje technologií usnadňujících lyžování je třeba jmenovat i do lyže integrovaný nosník vázání Fusion, nejlehčí sjezdové lyže na trhu – dámské Elan Delight Prime, technologii Element usnadňující výuku lyžování a nově také skládací touringové lyže Ibex Tactix. To všechno, a ve skutečnosti ještě víc, nominuje značku Elan oprávněně do pozice nejinovativnějšího výrobce lyží posledních desetiletí. Potvrzuje to mimo jiné i dvakrát udělená Plus X Award (2012 a 2015), oceňující Elan nejen v oboru lyžování, ale dokonce mezi výrobci sportovního vybavení obecně.

Bohové lyžují na Elanech

Je náklonnost lyžařských bohů upřímná, nebo se jedná o dobře praktikovaný marketing? Ať už je to jakkoliv, jedno se musí uznat: S Elanem historicky spolupracují největší osobnosti lyžařského světa. Představovat pána jménem Ingemar Stenmark je asi zcela zbytečné, zadejte si to jméno do Googlu. Celou svoji kariéru odjezdil nepřemožitelný slalomář na Elanech a mimochodem, ještě stále je Stenmark nejúspěšnějším lyžařem všech dob. S příchodem freeskiingové vlny se zhruba před deseti lety k týmu Elanu připojila ikona freeski scény, nejrozpoznatelnější lyžař světa, Američan Glen Plake. A je docela zajímavé sledovat, jak dobře jim to klape, přinejmenším v propagaci značky. O něco méně extravagantní, ale pořád hodně extrovertní, je mistr světa ve skicrossu Filip Flišar, navíc umí výtečně lyžovat. No a pokud pro vás lyžování představuje spíš překonávání přirozených překážek spojených se zdoláváním těch nejdivočejších horstev, pak vám jistě netřeba představovat Davo Karničara. Legenda ski mountaineeringu by na své dobrodružné výpravy snad nevyrazila na jiných než slovinských lyžích. Stejně to cítil i vítěz Světového poháru ve skocích na lyžích Peter Prevc. Silně ztrátovou výrobu skokanských lyží ale Elan v roce 2016 zastavil.

V současnosti je tradiční slovinská firma vlastně americkou finanční skupinou. V roce 2018 měl Elan podle odhadů CEO Jeffrey Tirmana vyrobit zhruba 400 000 párů lyží, z nichž se 2/3 budou prodávat pod značkou Elan. Zbytek je produkce pro ostatní značky.