Tajemná vizualizace

V procesu osvojování správné struktury pohybu hraje kromě návodu, nápodoby a fixace opakováním velikou a dříve opomíjenou – neboť neprozkoumanou – roli i představa pohybu, jeho vnitřního „vidění“ čili vizualizace. Tedy myšlenkový proces, při němž samotná představa nedoprovázená vykonávaným pohybem vyvolává v mozku neurofyziologické reakce, které korespondují s pohybem skutečně prováděným. A co víc – i ve svalech probíhá elektromyograficky doložitelné podráždění (Carpenterův efekt), jež se blíží reálně vykonávaným pohybům. Lidsky řečeno, je to jakési přehrávání děje ve svém vlastním vnitřním kině.

Skutečnost, že kombinace klasického tréninku a této formy mentálního přináší výsledky, je třeba dnes už považovat za prokázanou. Jedním z průkopníků u nás byl věhlasný sportovní psycholog-novátor Oleg Mazurov.

Compagnoni i Trnka

Podobný proces – kdysi spíš nevědomě, dnes už programově – prodělávají třeba zranění lyžařští závodníci. Když ve vynucené pauze sledují videozáznamy, v nekonečných hodinách závodní nečinnosti sní o návratu a představují si sami sebe v akci, vizualizačně trénují. Pokud současně analyzují technicky správně jezdící soupeře a snaží se podchytit přednosti jejich techniky, vlastně tak už pracují na svém zlepšování. Možná to nemá daleko k tradičnímu snění malých sportovců o tom, jak budou slavnými hvězdami...

Přidáme-li tzv. reminiscenční efekt, kdy v průběhu dlouhé pauzy může vymizet nebo se oslabit nežádoucí nebo chybná pohybová struktura (kterou pak lze snadněji nahradit správnou), přestáváme se divit, že se někteří borci dokáží vrátit po zranění relativně stejně dobří nebo i lepší, než byli předtím. Zřejmě i zde lze najít „tajemství“ Debory Compagnoni, přečasto zraněné, přesto takřka v pauzách vyhrávající nejdůležitější závody. Podobnou zkušenost líčí i známý trenér Milan Trnka. Jako mladý kvůli zdravotním potížím nelyžoval dokonce několik let. V pauze vystudoval trenérství a logicky přitom neustále vizualizoval správnou techniku. Hned první sezonu po návratu prý jezdil lépe než kdykoliv předtím.

Trénink v křesle?

Vraťme se ale k vizualizaci. I mimo sezonu, když vzpomínáme na pěkné lyžování a těšíme se na nové, můžeme vlastně „trénovat“. Znamená to ale představu pohybu prováděného správně. Výborné by bylo dobře udělané video/CD se zpomalenými a rozfázovanými záběry (nevím o takovém dostupném, jízda závodníků SP je přece jen poněkud specifická a vhodná spíše pro závodníky) či dokonce záznam své vlastní správné jízdy.

Ideální je, když ve vás ani po sezoně nevyhasne POCIT, který máte při průjezdu obloukem: postavení lyží na hranách, náklon, vkloněné vnitřní koleno, postavení pánve, trupu. Když si dokážete – třeba před usnutím – co nejvěrněji vyvolat pocit, jak sjíždíte krásný manžestrový svah. Když si takovou konkrétní ranní jízdu, která se vám skutečně povedla a vryla do paměti, dokážete vnitřně rekonstruovat. Když si nejlépe všemi možnými smysly dokážete vyvolat „chuť“ jízdy: s barvami, se zapojením detailů.

Jsem blázen? Buďte klidně taky. Máte výhodu, že o tom nikomu nemusíte říkat. Těšit vás může pomyšlení, že vizualizace je ten nejlevnější trénink vůbec.

Studijní program po sezoně

Je to zároveň náš doporučený „studijní program“ pro období, v němž SNOW nevychází a v němž už asi ani většina z vás lyžovat nebude. Snad dokáže povzbudit i ty, kdo s ukrouceným kolenem nebo jiným zraněním na milované lyžování vynuceně jenom vzpomínají.

Jinak ale, pokud můžete, využívejte jarní sníh! Pro nácvik techniky neexistuje lepší období! Jste rozježdění, na svazích je volněji, povolující firn je typický “hero snow“, tedy sníh, jenž nás ideálně podrží v náklonech a umožní nám nevídané věci. Kromě testování nových lyží trénují i nejlepší závodníci před létem právě techniku. Lze je vidět v pomaloučké jízdě, v pluhu, na jedné lyži, a třeba i na běžkách a telemarských lyžích.

Když jste si svoje zimní kilometry už nachrtili, soustřeďte se na techniku!

Netradičně

Téma vizualizace nás nasměrovalo do oblasti spojení mozku a těla. Je nesporně velmi složité a zdaleka ne probádané. Nepřekvapuje proto, že na pořad dne se dostávají i netradiční přístupy, někdy založené i na klasických orientálních principech chápání jednoty duše a těla a pohybu. (Jistě, je to i celosvětová móda.)

Mnozí odborníci vychovaní v evropské klasice to neslyší rádi. Pokud se ale tyto „alternativní přístupy“ nesnaží zpochybňovat neoddiskutovatelné fyzikální a biomechanické zásady, a pro výuku ani pedagogické, nevidím důvod, proč by si takové správně vyložené a rozumně aplikované přístupy nemohly najít svůj prostor.

Snad se tak v příští zimě seznámíme třeba i s tím, že
- nejenom „máte tělo“, ale také „jste tělo“
- nasazení levé, „racionální“ hemisféry a jí odpovídajícího „já“ může cíleně ustoupit kreativní, intuitivní pravé
- vnoření do stavu „flow“ může přinést hluboké zážitky i pokroky
- není jedno, z jaké vnitřní pozice sebe jako lyžaře sledujeme

- není pokyn jako pokyn a mezi tzv. externími a interními vodítky je velký rozdíl

Tím nemyslím, že pokračování Univerzity bude orientální s vonnými tyčinkami. Jen to, že tyto u nás zatím vesměs neznámé přístupy rozhodně stojí přinejmenším za základní informaci a třeba inspiraci.