Kdy: 4. 3. 1910 kolem půlnoci
Kde: Úsek železniční trati v Rogersově průsmyku mezi horami Cheops a Avalanche, pohoří Selkirk, provincie Britská Kolumbie, Kanada
Oběti
58 zaměstnanců železniční společnosti Canadian Pacific Railway, z toho 32 japonského původu
Přeživší
B. LaChance – operátor parního pluhu J. Soucie – vedoucí týmu dělníků D. McRae – dělník R. Thomas – dělník
Příběh tragédie se začal psát na konci předminulého století,
v dobách, které přály dobrodruhům. Dříve nedobytná pohoří ztrácela
s příchodem průmyslové revoluce nádech tajemna a jejich průsmyky se
hemžily průzkumníky železničních společností.
Přesně tak to vypadalo i v pohoří Selkirk na západě Kanady. V roce 1871
se totiž doposud nezávislá Britská Kolumbie – do níž Selkirk spadá –
rozhodla připojit ke Kanadě a mnoho odhodlaných železničních
zeměměřičů se proto vydalo do hor hledat nejvhodnější trasu, kudy by
bylo možné propojit její železniční síť se zbytkem Kanady.
Drsná krajina plná hrozivých srázů a strmých útesů však už od 60. let
19. století vzdorovala všem pokusům o zkrocení. Úspěchu dosáhl až major
Albert Rogers, odhodlaný a přísný muž, který neváhal hnát své
podřízené až na samou hranici lidské výdrže a ve jménu kolonizace hor
riskovat životy. V květnu roku 1881 podstoupil se svým týmem pochod do
míst, kam se žádný z jeho předchůdců neodvážil, a po dlouhé
a nebezpečné cestě se jim skutečně podařilo nalézt vytoužený horský
průsmyk, kudy by mohly vést koleje. Stalo se tak shodou okolností na jeho
narozeniny a jako správný objevitel ho nechal pojmenovat po sobě.
Křehká železniční trať
Uběhlo pár let a pohoří Selkirk protnul had železničních kolejnic.
Dělníci ze všech koutů světa pracovali ve dne v noci na stavbě
a později především na údržbě trati, která neustále zapadávala
sněhem a bortila se pod prudkými lavinami, s nimiž při návrhu stavby
nikdo nepočítal.
„Muži mají strach,“ napsal v roce 1885 stavbyvedoucí James Ross
generálnímu řediteli železniční společnosti Canadian Pacific Railway
(CPR). Během stavebních prací už zemřeli dva dělníci, dalších sedm bylo
zasypáno a vyvázlo se zraněními. Koleje často zapadaly mnohametrovými
vrstvami sněhu a následné laviny je pak vyrvaly ze země. Na některých
místech dosahovaly sněžné závaly až dvanáctimetrové výšky a neustále
přerušovaly plynulý provoz na železnici. „Laviny v pohoří Selkirk jsou
mnohem větším problémem, než jsem očekával. Nedovedete si představit,
jak závažné komplikace nám způsobují,“ pokračoval znepokojený Ross,
ale odezvy se nedočkal. CPR investovala do stavby obrovskou sumu peněz
a opustit nebo pozastavit celý projekt znělo manažerům jako čiré
šílenství.
Když se v listopadu 1885 konečně spojily kolejnice jihu a severu, ihned
započaly práce na protilavinových zátarasech, které měly v těch
nejzranitelnějších místech stavbu ochránit. I po jejich dokončení ale
ležela tíha osudu kanadské interkontinentální železnice hlavně na ramenou
dělníků a jejich lopat. Trať mezitím slavila enormní úspěchy. Jeden
z tamních železničních mostů byl oslavován jako nejvyšší svého druhu
na světě (sloupy se pnuly do výše 64 metrů), výhledy z vagonů do
otevřené horské krajiny uchvacovaly cestující a v roce 1886 byly
v oblasti založeny dva národní parky. Zdálo se, že člověk zase jednou
triumfálně zvítězil nad přírodními živly.

Sněžná válka
Čtyřiadvacet let se CPR dařilo držet trasu Rogersovým průsmykem
v rámci možností průjezdnou, i když za cenu lidských ztrát, vážných
zranění a množství zničeného majetku. V roce 1910 se však na západním
pobřeží rozpoutalo bílé peklo.
„Bouře, která může za tragickou událost v Rogersově průsmyku, byla
monstrum,“ tvrdí John Woods, autor knihy Snow War o tragické historii
průsmyku. „Šlo vlastně o sérii tří propojených bouří, které více
než dva týdny bičovaly celou západní část kontinentu,“ dodává. Ty
s sebou přinesly střídání teplého a chladného počasí, tedy ideální
podmínky pro tvorbu lavin.
Během šestnácti dnů zemřelo na západě Kanady a Spojených států pod
lavinami celkem 180 lidí. Mnohá dochovaná svědectví hovoří o nejhorší
bouři, jakou v horách kdy kdo pamatoval. Železniční doprava se
zadrhávala, vlaky končily zaklíněné mezi městy a lidé měli strach
kamkoli cestovat. CPR ale ve svém boji s pohořím Selkirk nepolevovala
a rozhodla se Rogersův průsmyk udržet stůj co stůj.
Lucerny ve vichřici
Večer čtvrtého března 1910 začal v Rogersově průsmyku stejně jako
stovky předchozích. Před mrazem zocelenými muži stál zase jednou úkol
vysvobodit koleje ze sněhu, kterým ho zasypala hora Cheops. Cestu skrze
nejhlubší závěje jim razil otočný sněžný pluh na parní pohon, v jeho
stopách pak dělníci za svitu luceren lopatami odhazovali zbylý sníh
a čistili koleje.
Tým sestával z celkem třiašedesáti dělníků, inženýrů, technických
mistrů a dalších odborníků. Osud je sem přivedl ze všech koutů světa,
byli mezi nimi Kanaďané, Dánové, Angličané, Irové, Skotové, Švédi,
Poláci a především Japonci, kteří tvořili více než polovinu celé
skupiny. Nejmladšímu bylo devatenáct let, nejstaršímu osmačtyřicet.
Tentokrát však stáli před nelehkou výzvou. Spěšný vlak č. 97 si právě
razil cestu sněžnou bouří podél Skalnatých hor a do Rogersova průsmyku
mu zbývalo jen pár hodin. Když navíc čisticí četa dorazila na místo,
začal se padající sníh mísit s deštěm, čímž dále narušoval už tak
dost nestabilní sněžné kupy na okolních svazích.
Zatímco muži ve tmě a mrazu odhazovali ztěžklý sníh, zuřila kolem nich
plískanice a vlhkým nočním vzduchem se rozléhalo dunění a praskání
lavin, padajících ze vzdálených vrcholů. Dělníci byli na takové
podmínky zvyklí. Nikdo se nezalekl, nikdo neodhodil lopatu a z několik
metrů vysokého tunelu sněhu neprchl. Těsně před půlnocí se konečně
zdálo, že se práce blíží ke konci. Předák Billy LaChance, který měl na
starosti parní sněžný pluh, se proto rozhodl dát si na minutku pauzu.
Seskočil ze stroje a vydal se na krátkou procházku k mostu přes nedalekou
řeku. Vteřinu poté, co po něm přešel na druhý břeh, ho nečekaný
tlakový náraz odhodil do křoví.
V srdci laviny
„Jako by v unisonu zahřmělo tisíc strašlivých hromů. Během
několika vteřin se lavina utrhla ze skály a vzala s sebou vše, co jí
přišlo do cesty. Průsmyk zavalila masa sněhu, ledu, stromů a obrovských
balvanů,“ informovaly druhý den místní noviny The Province.
Sníh spadl z hřebene Avalanche, který se tyčí přímo proti hoře Cheops.
Bez nejmenších potíží vytrhl ze země devadesátitunový parní pluh
a odhodil ho patnáct metrů vstříc protilavinovému zátarasu, na kterém
stroj přistál podvozkem vzhůru. Z dřevěného návěsu pluhu zůstaly jen
třísky a téměř všichni muži byli ve vteřině pohřbení pod masivním
nánosem sněhu. Podle zpráv místního tisku dosahoval výše dvou vlakových
vagonů a pokryl koleje v délce téměř půl kilometru. Když se Billy
LaChance vzpamatoval z šoku, zjistil, že se sněžná vlna zastavila přímo
u jeho nohou. Šťastnou náhodou se tak stal jedním z mála přeživších.
O pár chvil později se setkal se dvěma dalšími, dělníkem Duncanem McRaem
a jeho nadřízeným J. Souciem. Čtvrtým šťastlivcem byl jistý R. Thomas,
kterému se ten den udělalo nevolno a tak zůstal v autě na okraji
národního parku Glacier. Nikdo další nepřežil.
McRae později dopodrobna vylíčil průběh laviny: „Slyšel jsem praskání,
jako když se sesouvá sníh, ale přes hukot parního motoru a zuřící vichr
jsem si nemohl být ničím jistý. Sníh stříkající z pluhu nás navíc
oslepoval, takže jsme na svahy pořádně neviděli. Řekl jsem si, že se mi
to asi jen zdá.
Najednou jsem ale zcela jasně zaslechl, jak nad námi praskají stromy. V tu
chvíli mi bylo jasné, že se na nás řítí lavina. Zakřičel jsem
‚všichni ven!‘ a začal se drápat ven z dvoumetrové jámy, ale
čerstvý, měkký a hluboký sníh mi znemožňoval běžet. Udělal jsem pár
kroků a pak mi do zad narazil vítr.
Zůstal jsem stát na nohou a vítr mě tlačil kupředu, takže jsem si
připadal, jako bych chodil po vodě. Přistál jsem na jedné
z protilavinových zábran. Kousek ode mě dopadl i Soucie, který stále
držel v ruce rozsvícenou svítilnu. Díky tomu jsme se našli.
Okamžitě jsme začali hledat ostatní, ale kolem vládlo naprosté ticho. Po
chvíli jsme uslyšeli volání o pomoc, byl to LaChance. Nikoho dalšího už
jsme nenašli. Náčiní jsme v lavině ztratili a bez něj jsme si nemohli
nic počít, nijak pomoct. Rozhlíželi jsme se kolem sebe, nikde nikdo. Řekl
jsem jenom: ‚Všude kolem nás musí být spousty pohřbených
chlapů.‘“
Spěšný vlak č. 97 v době laviny vyjížděl z městečka Field,
vzdáleného přes 60 kilometrů od průsmyku. Jeho pasažéři mohli mluvit
o ohromném štěstí, že to k místu nehody nestihli. Stačilo pár desítek
minut a počet mrtvých mohl vzrůst o několik set.

Pohřbeni s cigaretou mezi prsty
„Pro nešťastné pracovníky železnic nebylo úniku. Stovky tisíc tun
sněhu a sutin je strhly s sebou do kaňonu o několik desítek metrů
níže,“ popsal zával den nato deník Winnipeg Free Press Manitoba. Svět
oběhly ikonické fotografie záchranářů v černých pláštích, jak se
z hlubin hrozivého výjevu snaží vyprostit těla obětí. Okolní města
okamžitě vyslala záchranné čety, celkem asi šest set lidí. Reakce byla
skutečně blesková, zapojili se dokonce i studenti z maturitního plesu,
kteří se ještě ve společenském oblečení a bez jakýchkoli ochranných
oděvů v mrazu jali odklízet sníh. Na místo se také postupně sjížděli
doktoři a zdravotní sestry. Po zběžném obhlédnutí laviniště ale bylo
zjevné, že nebudou mít koho zachraňovat.
Podle očitých svědků vypadali zavalení muži jako oběti světoznámé
sopečné erupce v Pompejích. Lavina spadla tak rychle, že jich mnoho našli
stát ve vzpřímené poloze, někteří dokonce ještě třímali v prstech
cigaretu. Jiný muž zase držel dva své kolegy za ruce, zřejmě ve snaze
strhnout je stranou a uhnout tak valícímu se sněhu. Takto vylíčil
záchrannou akci jeden z účastníků:
„Vyvstal před námi devastující pohled na sníh smísený s kusy dřeva,
nařezanými jako zápalky. Byl stlačený tak pevně, jako by šlo o obří
kus ledu. S lopatami jsme nic nezmohli, potřebovali jsme těžké krumpáče.
Skalní stěna byla úplně holá, nezůstal na ní jediný strom ani kámen,
takže jsme se mohli alespoň utěšovat tím, že další lavina nám nehrozí.
Vedoucí záchranářů prohlásil, že zavalení jsou někde v té mase sněhu
a že by byl zázrak, kdybychom našli někoho živého.“
Odkaz odvážného zeměměřiče
Společnost CPR ztratila po lavině u Rogersova průsmyku definitivně půdu
pod nohama. Počet mrtvých se nakonec vyšplhal na 58 a dovršil tak děsivou
bilanci lidských ztrát od počátku kolonizace hor na západním pobřeží
Kanady a USA: od roku 1885 zde zahynulo více než 200 lidí. Celá země byla
v šoku. Hlavní železniční koordinátor pro danou oblast, John Anderson,
rezignoval. „Málokdo znal hory tak dobře jako on,“ řekl k tomu Duncan
McRae, „ale ztráta bratra a hlavně tolika lidských životů pod jeho
velením s člověkem udělá své. Už nikdy na sobě nechtěl nést tíhu
takové zodpovědnosti.“ Stejně se s tragédií vypořádal i Billy
LaChance.
I přes heroickou snahu železničních dělníků a inženýrů,
protilavinové zábrany a další opatření bylo zřejmé, že průsmyk nebude
nikdy bezpečný. V CPR proto padlo odvážné rozhodnutí vyhloubit v hoře
tunel a nepřejícímu počasí se tak zcela vyhnout. Už tak obří investice
se navýšila o dalších zhruba 10 milionů dolarů (při započtení inflace
by dnes šlo o zhruba 220 milionů dolarů).
Dnes vede skrze průsmyk dálnice, kterou hlídají meteorologové ve
spolupráci se silničáři a dělostřelectvem. Meteorologové monitorují
lavinové riziko, a pokud ho vyhodnotí jako příliš vysoké, silničáři
dálnici uzavřou a jednotka Kanadského královského jízdního
dělostřelectva vypálí několik salv z děla. Otřesy pak strhnou nakupený
sníh ze svahů do údolí v době, kdy nemohou nikoho zranit.
Když major Albert Rogers v roce 1881 triumfálně oznamoval svůj nález,
nemohl mít ani tušení, kolik lidských životů tím zpečetil. Jeho průsmyk
zůstává i dnes velmi nebezpečným místem a stejně jako před sto lety se
o něj – i přes technologický a vědecký pokrok – starají
především odvážní lidé. Jen už oproti svým předkům vědí, že
lepší než pokoušet se živly zkrotit je se jim přizpůsobit.
32 zavalených Japonců
Zatímco evropským a kanadským dělníkům byl uspořádán pohřeb se
všemi poctami v Revelstoke, těla 32 zavalených Japonců putovala do
Vancouveru. Když se o sto let později vydal prasynovec jednoho z nich
pátrat po jejich hrobech, musel i s celou rodinou podstoupit doslova
detektivní práci, protože se o pohřbu nedochovaly téměř žádné
údaje.
Jelikož jsou však Japonci pověstní svou úctou k zemřelým, nepolevila
rodina ve svém pátrání a nakonec našla místo odpočinku všech
japonských dělníků včetně svého příbuzného v neoznačených hrobech
na hřbitově ve Vancouveru. Tím se uzavřela japonská kapitola tragédie.