Článek vyšel v časopise SNOW 132 market (listopad 2021)

Kolik lyží jste za loňskou sezónu neprodali oproti plánu?

Kdybychom to měli porovnat s běžnou zimní sezónou, tak minulou zimu jsme prodali asi polovinu lyží. Horší ale je, že velká část prodaných lyží zůstala pravděpodobně na skladech našich prodejců.

Jak se v té těžké době chovali vaši odběratelé? Rušili objednávky?

Část předobjednávek si naši prodejci odebrali, většinou to byli ti, se kterými máme dlouhodobé přátelské vztahy, ale bohužel větší část nám tu zůstala neodebrána. Obchodníci byli nuceni zavřít své obchody ještě před odběrem předobjednávky, takže i kdyby si lyže odebrali, neměli by je kde prodávat.

Kolik tržeb od prodejců nepřišlo?

Přesto, že jsme oproti běžné zimní sezóně prodali asi polovinu lyží, je propad tržeb výrazně větší než 50 %. Důvodem je, že se letos prodávaly především skialpové lyže, které jsou proti sjezdovým levnější. Už sezóna 19/20 nebyla ideální, protože kvůli lockdownům končila dříve a připravila nás o část tržeb. A taky o to nejkrásnější jarní lyžování.

Jak zamrznutí trhu ovlivnilo vaše výrobní plány? Objednává někdo sjezdové lyže?

Objednávek na sjezdové lyže bylo v porovnání s jinými sezónami úplné minimum, občas se našel někdo, kdo nás chtěl třeba jen podpořit, což nás vždy velmi potěšilo. Lidé řešili úplně jiné problémy, než aby kupovali lyže, na kterých stejně neměli kde lyžovat.

Dokázali jste najít náhradní výrobní program?

Samozřejmě jsem se snažili vymyslet něco nového, co by nám pomohlo překlenout toto šílené období. Máme tu 30 zaměstnanců, které musíme platit a nemůžeme si dovolit je propustit, protože výroba lyží je natolik specifická, že bychom za ně potom, až se vše vrátí do normálu, těžko hledali náhradu. Takže ano, zařadili jsme do výroby i jiné produkty, které třeba ani nesouvisí s lyžařským průmyslem.

Co vás na tom všem nejvíce zaskočilo, překvapilo?

Nejvíce nás asi překvapilo tvrdé uzavření lyžařských areálů. Stále si myslíme, že pobyt v přírodě je v porovnání s pobytem v přeplněných obchodních centrech nebo ve veřejné dopravě daleko méně nebezpečný a po fyzické i psychické stránce naopak velmi prospěšný. Jsme si jisti, že by majitelé skiareálů byli schopni dodržovat a kontrolovat i přísná nařízení – určitě by to bylo více pod kontrolou než nekontrolované davy lidí sáňkujících nebo bobujících na zasněžených sjezdovkách. Nemůžeme se ubránit dojmu, že uzavírání a otevírání různých segmentů podnikání je mimo jiné i přímo spojeno s osobními zájmy členů vlády… a skiareály zatím nikdo z nich nevlastní.

Lze najít na celé situaci i něco pozitivního?

Těžko, ale co se týká našich lyží, tak vidíme plus v tom, že jsme dostali více do povědomí zákazníků naše skialpové lyže – prodej oproti loňské sezóně vzrostl téměř o 350 %, za což jsme vděční, protože jejich vývoji jsme věnovali spoustu času. Tím, že se teď dostaly více mezi lidi a roste po nich poptávka, nás nakoplo k dalšímu rozšíření skialpové kolekce mimo jiné i o dětské skialpy, které obecně v nabídce chybí.




Nový model MP 77

I v Lusti se pustili do inovací, respektive rozšířili paletu svých modelů do míst, kde se mohlo zdát prázdno. Vychází z odsvědčeného základu řady PC, ale je odladěna tak, aby oslovila i lehčí a méně ambiciózní lyžaře, dřevěné jádro doplňuje jedna vrstva titanalu. Chystá se i další varianta, modrá MP 74.