BIKE tour 2023 - CykloŠvec Gravel bike from SNOW.cz on Vimeo.
Gravel znamená anglicky štěrk, tedy gravel bike se dá volně překládat
jako kolo na štěrkové cesty, zaslechnout se dá také „štěrkáč“ nebo
„štěrkolet“. Koneckonců kolébkou gravel biků je USA, kde je
štěrkových cest požehnaně. Gravel je jedno z nejuniverzálnějších kol v
současnosti, protože zvládne rychle a efektivně krájet kilometry po
asfaltu, stejně tak svižně sviští na zmíněných šotolinových cestách,
velmi dobře si umí poradit i na lesních cestách a s trochou šikovnosti
jezdce dokáže zdolat i lehký terén. Zkrátka pokud by si běžný cyklista v
českých podmínkách měl vybrat jen jedno jediné kolo, aspiruje gravel na
vhodného kandidáta.
Gravel Stevens Prestige
O gravelu tedy můžeme hovořit jako o takovém „kříženci“. Na
první pohled může nezasvěcenému připomínat silničku, znalejším spíš
cyklokrosové kolo. A jaký je mezi nimi rozdíl? Gravelová kola jsou na
rozdíl od silničních kol vyšší, mají vyšší střed pro lepší
prostupnost terénem a zároveň jsou delší pro lepší stabilitu v
náročnějším terénu. Co asi i oko laika lehce zaznamená, jsou pak na
rozdíl od silniček o něco širší pneumatiky se vzorkem vhodným i do
lehkého terénu.
Gravel Stevens Izoard
Gravel bike původně vychází z kol určených na dlouhé cesty, jinak
řečeno mluvíme o tzv. bikepackingu, tedy lidově řečeno čundrování na
kole. Pro takové cyklistické cestování jsou důležité dvě věci: zaprvé
dostatek prostoru v rámu na připevnění různých brašniček a tašek,
zadruhé příjemný posed, který bude pohodlný i na několik hodin jízdy.
Obojí gravel biky splňují. Mluvíme-li o prvním bodu, má z toho důvodu
gravel spoustu montážních bodů na uchycení cestovních brašen, nezřídka
mají také na spodní rámové trubce možnost pro uchycení dvou až tří
košíků na bidony. Co se týká posedu, jde o další rozdíl mezi silničkou
a gravelem, tedy zatímco na silničce sedíte spíš více shrbení, na gravelu
vám vyšší řídítka a jinak položený úhel vidle umožní poměrně
komfortní sezení. Celkově je „kokpit“ gravelu uzpůsobený hlavně tak,
aby vám jízda na něm byla pohodlná. Díky více položené vidli oproti
silničce je navíc gravel bike stabilnější ve vyšších
rychlostech.
Gravel Stevens Vapor
A jaký je vlastně rozdíl mezi gravelem a cyklokroskou? Hlavní rozdíl
najdeme opět v geometrii, cyklokroska je především závodní stroj, a tak
má kratší geometrii a je tím pádem obratnější do zatáček, zatímco
gravel zkrátka „valí“. Stejně jako v případě srovnání se silničkou,
i tady bude pro gravel platit pohodlnější geometrie potažmo posed. Střed
gravelu je oproti cyklokrosce níž, což zvyšuje stabilitu a tím
pohodlí.
Řídítka na gravelu Stevens Gavere
Další rozdíl je také v řídítkách, která jsou v případě gravelu
širší a otevřenější, abyste v průběhu dlouhé cesty mohli řídítka
uchopit v různých polohách. V neposlední řadě je rozdíl také ve váze,
kdy cyklokroska je lehčí kvůli nutnosti v závodech nést kolo na
rameni.
Gravel ovšem není jen rekreační záležitostí, jak by se vzhledem k
uvedenému bikepackingu mohlo zdát. Jak ve světě, tak i v České republice
se jezdí různé závody na gravelech a tato disciplína má dokonce i své
Mistrovství světa. Ať už závodně, nebo nezávodně, gravel je prima
záležitost a otevírá zas nové dimenze a možnosti cyklistiky. Za takový
český „gravelový ráj“ můžeme považovat například Jizerské hory,
které jsou protkané štěrkovými a panelovými cestami, nicméně jak už
jsem psala výše, pokud kromě bikeparků nebo technických trailů zvládne
gravel bike široké spektrum cest a pěšinek a dá se tak považovat za jedno
z nejuniverzálnějších kol.
Pro videoreport jsme využili prostory písecké prodejny CykloŠvec a názorné
ukázky probíhaly na gravelech Stevens.