Musely to být krásné doby – přinejmenším pro tehdy vyvolené Angličany. V roce 1890 začal jezdit vlak mezi Interlakenem a Grindelwaldem a rok nato mezi Lauterbrunenem a Mürrenem. Roku 1893 vyjel první vlak Wengernalpbahn, dráha spojující Grindelwald přes Wengen a Kleine Scheidegg (2 061 m n. m.) s Mürrenem. A to už muselo být opravdické lyžařské eldorádo!
Ale šlo to ještě dál. Adolf Guyer-Zeller se vrhl na stavbu zubačky na vrchol hory Jungfrau. Stavební dílo, které dodnes fascinuje celý svět, vytáhlo koleje do výšky 3 454 m (!) už roku 1912. Ledovec tehdy překrýval severní stěny pod průsmykem Jungfraujoch. Ještě před nějakými 60 lety se po něm lyžovalo dolů na Kleine Scheidegg a dále. V Grindelwaldu dnes dolyžujete do 944 m n. m., což dělávalo převýšení 2 510 m! Alpský rekord.
Ano, bývaly doby, kdy se z nejvýše položeného nádraží v Evropě dalo
sjet na lyžích. Do Grindelwaldu to dělalo přes 2,5 km převýšení! Tuto
atrakci zrušil ledovec svým ústupem už před desítkami let.
Dnes už nikoho nenapadne, že by mohl sjet z nejvýše položeného nádraží Evropy na lyžích. Ovšem je tu mnoho dalších možností na více než 200 km sjezdovek. Jungfrau Ski Region – jak se lyžařská oblast oficiálně jmenuje – je moderní středisko, jehož nostalgickou kulisou jsou barevné vláčky, stačí se jen trošku zasnít, abychom uvěřili, že jsme se ocitli ve fantaskní krajině posedlého vlakového modeláře. Vlaky vozí na skipas i lyžaře, ačkoli mnohem efektivnější je využívat rychlé moderní lanovky, které naopak než nostalgii předávají modernitu – třeba interiér terminálu nedávno otevřené lanovky Eiger Express si v ničem nezadá s nejmodernějšími letišti.

A ty atrakce! Můžete vyrazit na Jungfraujoch a podívat se z vrchu na křižovatku ledovců Konkordiaplatz či nejdelší alpský ledovec Aletsch. Můžete si vyzkoušet slavný, taky nejdelší sjezd Světového poháru Lauberhorn nebo se vydat po stopách Jamese Bonda na otáčivou restauraci na Schilthornu. Projet si trasu závodu Inferno Rennen. Vozit se vláčky tam a zpět. Kochat se nekončícími výhledy na jedinečné kulisy, nebo se schovat do útulné hospůdky, ať už třeba v Mürrenu, Wengenu či někde u sjezdovky.
Jungfrau Ski Pass
Pro celou oblast Jungfrau Ski Region platí jeden společný skipas, který zahrnuje areály Grindelwald-Wengen, Grindelwald-First a Mürren-Schilthorn. Denní stojí 75 franků a v součtu platí na 211 km sjezdovek, využít lze i na cestu do střediska a zpět vlaky Berner Oberland-Bahn (BOB) z nádraží Interlaken Ost.
Schilthorn: Otevřeno od 9. listopadu
Díky snowfarmingu, skladování sněhu, začíná lyžařská sezóna na Schilthornu už 9. 11. 2023. Lyžařská oblast Mürren-Schilthorn, součást lyžařské oblasti Jungfrau Ski Region, se rozkládá v nadmořské výšce mezi 1 600–3 000 m, proto může garantovat sněhovou pokrývku a nabízí dlouhou zimní sezonu až do konce dubna. Oblast je to spíše sportovní, nejostřejší sjezdovka č. 9, příznačně pojmenovaná Direttissima, je dlouhá 400 metrů a má sklon až 88 procent!

Pro děti a rodiny
Rodiny s dětmi najdou své na Allmendhubelu nad Mürrenem, kde si užijí kouzelnou dětskou sjezdovku Lilly's magic Kidsslope pod Schilthornem, hravou trať s terénními hrby, tunýlky a dalšími atrakcemi.

Inferno Rennen: Největší amatérský lyžařský závod světa
Závod Inferno Rennen je legendárním veřejným sjezdovým závodem, který
se koná každoročně v únoru. Jeho trasa je dlouhá 15,8 km a vede
z vrcholu Schilthornu do Mürrenu a závodníci během ní překonají
převýšení 2 100 metrů – nejenže jedou dolů ve sjezdovém postoji
i mezi branami obřáku, ale zároveň musí i kus vystoupat či vybruslit.
Závod byl založen v roce 1928 skupinou anglických lyžařů v čele se
Sirem Arnoldem Lunnem, první ročník závodu byl čistě spontánní, cíl byl
v jedné údolní restauraci. Od 1930 se koná každoročně, postupem času se
rozrostl na veliký lyžařský svátek. V současné době je kapacita omezena
na 1 850 účastníků.
80. ročník Inferno Skirennen, 24.–27. 1. 2024 inferno-muerren.ch

Romantické après-ski
Co takhle noční procházka zimní krajinou? Lantern Trail je nová večerní stezka osvětlená lucernami, která návštěvníky provede od restaurace Allmendhubel Panorama, kde večer můžete začít pověstnými švýcarskými fondue, do Mürrenu pod Schilthornem.

Tip: Schilthorn o narozeninách zdarma
V den svých narozenin můžete využít bezplatnou jízdu lanovkou ze Stechelbergu nebo Mürrenu na Schilthorn a zpět. Stačí se ve stanici lanovky prokázat platným průkazem totožnosti.
First View nad Grindelwaldem
Vyhlídková plošina ve tvaru větrného mlýna na vrcholu First nabízí jedinečný výhled na Bernské Alpy. Od horní stanice First k ní vede krátký výšlap, po vstupu se každá ze sedmi „mlýnských lopatek“ zaměřuje na určitý úsek okolí. Hned vedle je i vyhlídkový chodník First Cliff Walk nebo adrenalinové atrakce First Flyer a First Glider.
Láká vás „let s dravým ptákem“? Na First Glideru dosáhnete
rychlosti až 83 km/h. A pokud máte skipas, je let zdarma
Rekordman Jungfraujoch
Nejvýše položené nádraží Evropy láká tisíce turistů denně na spoustu atrakcí: podzemní ledovcový palác vyzdobený sochami z ledu či panoramatické velehorské kino. Lyžaře a milovníky přírody bude asi nejvíc bavit několik venkovních vyhlídek: plato na ledovci nebo visutá terasa na vědecké observatoři Sphinx s výhledem na nejdelší ledovec Aletsch a také křižovatku ledovců Konkordiaplatz. Kdo nemá potíže s aklimatizací, může se vydat na asi hodinový pochod po ledovci k chatě Mönchjoch ve výšce 3 657 metrů čili ještě o 200 metrů výš, než leží Jungfraujoch.

Fascinující historie
S odvážným, ale realistickým projektem horské železnice na vrchol Jungfrau přišel Adolf Guyer-Zeller těsně poté, co roku 1893 zahájila provoz ozubnicová dráha Wengernalpbahn na Kleine Scheidegg. Ještě v prosinci téhož roku zažádal o koncesi, a dokonce založil vlastní banku, aby vše utáhl. Jenže pak přišel tragický rok 1899: při výbuchu ve skladišti dynamitu zahynulo šest dělníků a Adolf Guyer-Zeller umírá na zápal plic. Přesto se v těle Eigeru kutalo dál, trať se ale zkrátila jen do sedla pod Jungfrau. Slavná a dodnes unikátní dráha byla otevřena s devítiletým zpožděním na švýcarský státní svátek 1. srpna 1912.
Oblast pod Eigerem se dramaticky vyvíjí. Supermoderní lanovka Eiger
Express doveze návštěvníka na jeden zátah až na nejvyšší lyžařský
bod, zastávku Eigergletscher, kde se v moderním terminálu přesedá směr
Jungfraujoch, anebo se nasadí lyže a jede se.
Lauberhorn: nejslavnější sjezd Světového poháru
Každý rok v lednu přichází chvíle, kdy slavné trio hor sleduje celý lyžařský svět – jede se rekordní závod Lauberhorn. Je nejdelší – měří 4270 metrů, přičemž závodníci překonají převýšení 1028 metrů, což historicky nejrychlejšímu Kristianu Ghedinovi (1997) trvalo bolestně dlouhé 2 minuty a 24,23 vteřin. Ghedina ale nebyl nejrychlejší: 19. ledna 2013 dosáhl nejvyšší zaznamenané absolutní rychlosti v historii SP Francouz Johan Clarey: 161,9 km/h. Pro běžné lyžaře je sjezd Lauberhornu spektakulární výlet trvající spíše půl hodinky i déle. Cestou můžete na vlastní kůži pocítit, čeho všeho jsou elitní lyžaři schopní, když jedou šusem tam, kde se zdatný amatér spíše sesouvá po hranách. Trasu lemují naučné panely, vysvětlují kontext závodu a další zajímavosti.
