BIKE tour 2024 - Cyklo Švec E-Bike from SNOW.cz on Vimeo.
Elektrokola prošla za posledních 10 let znatelným vývojem, který lze
sledovat i pouhým okem. Velké baterie, které se dříve dávaly třeba i do
zadního náboje nebo byly odkrytě nainstalovány na spodní rámovou trubku,
jsou dnes už povětšinou elegantně zasazené přímo do rámu kol, až u
některých musíte dlouze přemýšlet, zda vůbec o elektrokolo jde nebo ne.
Také hmotnost elektrokol se postupně daří snižovat, a zatímco přede
deseti lety můžeme s nadsázkou mluvit o „těžkých herkách“, dnes se
váha moderního sportovního elektrokola vyrovná skoro běžnému
celoodpruženému kolu. Znatelný rozdíl sledujeme také ve výkonu elektrokol,
kdy se zvýšila kapacita motoru, kapacita baterie.
Současným trendem jsou lehká elektrokola s malou přípomocí a pro
zjednodušenou představu můžeme říct, že jde o sportovní nástroje, na
kterých máme ty nejsilnější nohy na světě. E-bike vám pomáhá, ale jen
tam, kde potřebujeme, navíc je lehoučký a pokud motor vypnete, máte pocit,
jako byste jeli na běžném kole. Právě na tato moderní lehká elektrokola
jsem narážela v úvodu, kde jsem si troufla tvrdit, že jsou elektrokola také
pro sportovce.
Jeden takový lehký e-bike najdete v portfoliu píseckého prodejce
CykloŠvec, konkrétně jde o celoodpružený 29 palcový Stevens E-Maverick AM 9.4.3, který váží pouhých 16,5
kg, což je v podstatě méně, než váží moje neelektrické enduro kolo.
Pokud by vás někdo neupozornil, řada z vás by si ani při pohledu na toto
kolo nemusela uvědomit, že se jedná o e-bike, protože motor i baterie jsou
elegantně usazené v rámu.
U tohoto sportovního e-biku je použita baterie s kapacitou 360 Wh a motor
TQ-HPR50 Light Assist s maximálním točivým momentem 50 Nm. V případě
vypnutého motoru tu nedochází k žádnému odporu šlapání, takže pokud ho
nezapnete, můžete šlapat za své tolik, kolik můžete. Až někde v horách
dojde dech, můžete zapnout přípomoc a dostanete se dál, výš a troufnu si
říct, že i častěji, protože na kolo tohoto typu se vám doma určitě v
garáži prášit nebude a budete se na něm chtít vozit tak často, jak jen to
půjde. Cenovka bez mála 250 000 Kč samozřejmě odpovídá celému popsanému
komfortu, o něco levnější variantou je pak Stevens E-Maverick AM 7.4.3 za necelých 175 000
Kč.
Samozřejmě daní u těchto lehkých elektrokol je o něco nižší
kapacita baterie, tedy v případě výše uvedeného e-biku s kapacitou 360 Wh
mluvíme o nějakých 3 až 4 hodinách jízdy. Přesto e-biky s vyšší
kapacitou baterie vypadají sportovně a jsou takřka podobně hravé, takže
značka Stevens má v nabídce také plnotučné motory značky Bosch a Shimano
s vysokokapacitními baterkami, nicméně hmotnost těchto e-biků je vyšší a
pohybuje se například kolem 22-26 kg. Příkladem takového e-biku s vyšší
kapacitou baterie je Stevens E-Inception ED 7.6.1, cena je tím pádem také
nižší, než u výše uvedených e-biků, tedy dostaneme se na necelých 135
000 Kč.
I u e-biků s vyšší kapacitou a hmotností se ale už zcela běžně
setkáváme s baterií integrovanou v rámu, což má například výhodu, že
se do baterie nedostávají nečistoty a prach a také jde o vhodné umístění
hlavně, co se týká geometrie a těžiště kola.
Výrobci kol se v posledních letech na segment elektrokol významně
zaměřili, a tak těmto e-bikům nechybí prakticky nic z oblasti moderní
cyklistiky. I zde se používá elektrické řazení, které přispívá nejen k
efektivitě řazení jako takového, ale také lze s trochou nadsázky říct,
že šetří peníze. Pokud totiž elektrická přehazovačka dostane v terénu
ránu v důsledku jízdy kolem nějakého velkého kamene nebo přímo od
odletěného kamene, přehazovačka se ceká uvolní a automaticky se vrátí
zpátky na své místo, tedy o ni nepřijdete. Běžná lanková přehazovačka
má tendenci se při velké ráně utrhnout úplně.
I přes novinky v oblasti celoodpružených elektrokol jsou samozřejmě
stále k mání také pevná elektrokola a rekreační kola. Na zmíněné
starší ročníky nebo pro lidi s nějakým pohybovým omezením apod. se
zaměřuje značka Totem, která nabízí robustnější kola s nízkým
nástupem, na která se starším lidem nastupuje na kolo mnohem pohodlněji.
Také posed je u těchto elektrokol přizpůsobený rekreačnímu ježdění,
tedy jezdec tu není natažený, ale má příjemný vzpřímenější posed.
Příkladem takového pohodlného kola Totem Delta za cenu 54 990 Kč nebo dámské cestovní kolo
Stevens E-Molveno za 49 990 Kč.
Jezdců na elektrokolech přibývá, a to je dobře, protože víc lidí
stráví čas venku na čerstvém vzduchu příjemným sportovním pohybem. Na
závěr si ovšem dovolíme malý tip pro nováčky, kteří na začátku
ještě nemají zkušenosti s řazením a šlapáním a jezdí například do
kopce na relativně těžký převod nebo používají pořád jeden stejný,
čímž zas nerovnoměrně opotřebovávají kazetu. Je dobré tedy i za
přípomoci motoru řadit a do kopce dávat lehké převody, tím pojedete i
frekvenčně, což je správně nejen pro vaše nohy, ale také tím nebudete
dusit motor.
Videoreport jsme natáčeli v prostorách písecké prodejny CykloŠvec.