BIKE tour 2024 - Cyklo Švec E-Bike from SNOW.cz on Vimeo.



Elektrokola prošla za posledních 10 let znatelným vývojem, který lze sledovat i pouhým okem. Velké baterie, které se dříve dávaly třeba i do zadního náboje nebo byly odkrytě nainstalovány na spodní rámovou trubku, jsou dnes už povětšinou elegantně zasazené přímo do rámu kol, až u některých musíte dlouze přemýšlet, zda vůbec o elektrokolo jde nebo ne. Také hmotnost elektrokol se postupně daří snižovat, a zatímco přede deseti lety můžeme s nadsázkou mluvit o „těžkých herkách“, dnes se váha moderního sportovního elektrokola vyrovná skoro běžnému celoodpruženému kolu. Znatelný rozdíl sledujeme také ve výkonu elektrokol, kdy se zvýšila kapacita motoru, kapacita baterie.



Současným trendem jsou lehká elektrokola s malou přípomocí a pro zjednodušenou představu můžeme říct, že jde o sportovní nástroje, na kterých máme ty nejsilnější nohy na světě. E-bike vám pomáhá, ale jen tam, kde potřebujeme, navíc je lehoučký a pokud motor vypnete, máte pocit, jako byste jeli na běžném kole. Právě na tato moderní lehká elektrokola jsem narážela v úvodu, kde jsem si troufla tvrdit, že jsou elektrokola také pro sportovce.



Jeden takový lehký e-bike najdete v portfoliu píseckého prodejce CykloŠvec, konkrétně jde o celoodpružený 29 palcový Stevens E-Maverick AM 9.4.3, který váží pouhých 16,5 kg, což je v podstatě méně, než váží moje neelektrické enduro kolo. Pokud by vás někdo neupozornil, řada z vás by si ani při pohledu na toto kolo nemusela uvědomit, že se jedná o e-bike, protože motor i baterie jsou elegantně usazené v rámu.



U tohoto sportovního e-biku je použita baterie s kapacitou 360 Wh a motor TQ-HPR50 Light Assist s maximálním točivým momentem 50 Nm. V případě vypnutého motoru tu nedochází k žádnému odporu šlapání, takže pokud ho nezapnete, můžete šlapat za své tolik, kolik můžete. Až někde v horách dojde dech, můžete zapnout přípomoc a dostanete se dál, výš a troufnu si říct, že i častěji, protože na kolo tohoto typu se vám doma určitě v garáži prášit nebude a budete se na něm chtít vozit tak často, jak jen to půjde. Cenovka bez mála 250 000 Kč samozřejmě odpovídá celému popsanému komfortu, o něco levnější variantou je pak Stevens E-Maverick AM 7.4.3 za necelých 175 000 Kč.



Samozřejmě daní u těchto lehkých elektrokol je o něco nižší kapacita baterie, tedy v případě výše uvedeného e-biku s kapacitou 360 Wh mluvíme o nějakých 3 až 4 hodinách jízdy. Přesto e-biky s vyšší kapacitou baterie vypadají sportovně a jsou takřka podobně hravé, takže značka Stevens má v nabídce také plnotučné motory značky Bosch a Shimano s vysokokapacitními baterkami, nicméně hmotnost těchto e-biků je vyšší a pohybuje se například kolem 22-26 kg. Příkladem takového e-biku s vyšší kapacitou baterie je Stevens E-Inception ED 7.6.1, cena je tím pádem také nižší, než u výše uvedených e-biků, tedy dostaneme se na necelých 135 000 Kč.



I u e-biků s vyšší kapacitou a hmotností se ale už zcela běžně setkáváme s baterií integrovanou v rámu, což má například výhodu, že se do baterie nedostávají nečistoty a prach a také jde o vhodné umístění hlavně, co se týká geometrie a těžiště kola.



Výrobci kol se v posledních letech na segment elektrokol významně zaměřili, a tak těmto e-bikům nechybí prakticky nic z oblasti moderní cyklistiky. I zde se používá elektrické řazení, které přispívá nejen k efektivitě řazení jako takového, ale také lze s trochou nadsázky říct, že šetří peníze. Pokud totiž elektrická přehazovačka dostane v terénu ránu v důsledku jízdy kolem nějakého velkého kamene nebo přímo od odletěného kamene, přehazovačka se ceká uvolní a automaticky se vrátí zpátky na své místo, tedy o ni nepřijdete. Běžná lanková přehazovačka má tendenci se při velké ráně utrhnout úplně.



I přes novinky v oblasti celoodpružených elektrokol jsou samozřejmě stále k mání také pevná elektrokola a rekreační kola. Na zmíněné starší ročníky nebo pro lidi s nějakým pohybovým omezením apod. se zaměřuje značka Totem, která nabízí robustnější kola s nízkým nástupem, na která se starším lidem nastupuje na kolo mnohem pohodlněji. Také posed je u těchto elektrokol přizpůsobený rekreačnímu ježdění, tedy jezdec tu není natažený, ale má příjemný vzpřímenější posed. Příkladem takového pohodlného kola Totem Delta za cenu 54 990 Kč nebo dámské cestovní kolo Stevens E-Molveno za 49 990 Kč.



Jezdců na elektrokolech přibývá, a to je dobře, protože víc lidí stráví čas venku na čerstvém vzduchu příjemným sportovním pohybem. Na závěr si ovšem dovolíme malý tip pro nováčky, kteří na začátku ještě nemají zkušenosti s řazením a šlapáním a jezdí například do kopce na relativně těžký převod nebo používají pořád jeden stejný, čímž zas nerovnoměrně opotřebovávají kazetu. Je dobré tedy i za přípomoci motoru řadit a do kopce dávat lehké převody, tím pojedete i frekvenčně, což je správně nejen pro vaše nohy, ale také tím nebudete dusit motor.



Videoreport jsme natáčeli v prostorách písecké prodejny CykloŠvec.