Tento článek vyšel v časopise SNOW 140 (říjen2022)

Jak proběhla minulá sezóna? Došlo alespoň částečně k donasycování trhu se sjezdovými lyžemi? A jaký byl trend v prodeji skialpů?
Přestože v prodeji sjezdových lyží došlo k výraznému nárůstu oproti minulé sezóně, kdy byly kvůli covidu uzavřeny obchody i sjezdovky, se celkové objemy prodejů našich lyží nedostaly na předcovidové roky. Dle našeho názoru to bylo zřejmě způsobeno i spoustou omezení, která stále platila v různých státech a znesnadňovala a prodražovala možnosti lyžování.
Co se týká skialpových lyží, tak alespoň u naší značky došlo sice k mírnému poklesu prodejů, ale vzhledem k velkému nárůstu prodaných párů v době covidu tato čísla považujeme i tak za velký úspěch.

Cítíte nějaké zásadní rozdíly mezi chováním domácího trhu a zahraničím?
Podle našeho názoru se domácí prodejci z covidu „oklepali“ trošku rychleji než ti zahraniční. Pravděpodobně to souviselo i s různě přísnými opatřeními v jednotlivých státech. V letošní sezóně zase cítíme, že Evropa je současnou situací zasažena více než zbytek světa, takže prodeje v Evropě stagnují, zatímco například v USA se výrazně zvyšují.

V současné době se všude mluví o energiích. Víme, že lisy se musejí ohřívat a chladit, ve výrobním řetězci je i řada dalších energeticky náročných provozů a úkonů. Jak to ustojíte? V tuto chvíli pro nás není závažnější problém, než jsou ceny energií. Přestože se výrazně a opakovaně zvyšují i ceny všech vstupních materiálů a mzdové náklady, dá se tento nárůst kompenzovat relativně přijatelným zvýšením ceny výrobku. Současné nesmyslné a nelogické zvýšení ceny energií v řádu mnoha set procent do výrobku však už zakalkulovat nelze.

Nějak to řešit ale musíte?
V současné době spoléháme na zastropování cen, ale pokud k tomu nedojde, budeme zřejmě nuceni na nějakou dobu firmu zavřít a počkat, až se situace uklidní.

Jaká je pozice globálních producentů v porovnání s vaší situací? Přinesly někomu poslední změny ve světě výhody a naopak?
Dle našeho názoru jsme na tom (alespoň co se týká lyžařského segmentu) všichni dost podobně. Nárůsty cen vstupních materiálů a jejich dlouhé dodací doby musí řešit vesměs všichni, stejně jako obavu, jak budou letošní sezónu fungovat lyžařské areály při současných neúměrně vysokých cenách energií. Těžit z této situace by dle našeho názoru mohli snad jedině firmy vyrábějící běžky a skialpové lyže, tedy výrobky, které nejsou na skiareálech nijak závislé.

Museli jste aktualizovat výrobní či prodejní strategii ve smyslu například snížení výroby na sklad apod.?
Výrobní ani prodejní strategii jsme nijak zásadně nezměnili. Spíše jsme se v současné době zaměřili na možné úspory a investice do zlevnění a zefektivnění výroby.

Budou se lyže plošně zdražovat? Jaká je vaše strategie ohledně cenotvorby?
Vzhledem k výše zmíněnému nárůstu všech vstupních cen musí samozřejmě dojít i ke zdražení lyží. Naše filozofie vždy byla nabídnout co nejkvalitnější lyže za co nejlepší cenu a v této cestě chceme pokračovat. Proto jsme i letos na jaře spočítali všechny zvýšené náklady na výrobu konkrétních modelů a cenu zvedli o nutné minimum … problém ovšem je, že s každou další objednávkou kteréhokoliv materiálu se ceny opět zvyšují, a to u něčeho velmi výrazně.
Samozřejmě u výrobků, jako jsou lyže a snowboardy, nelze měnit ceny každý měsíc a zvýšené náklady tedy musíme nést my. Jak tedy tato lyžařská sezóna pro nás dopadne, ukáže až čas.

Funguje už aspoň zásobování narušené covidem?
Dodací doby materiálů se výrazně zvýšily. Lhůty, které bývaly v týdnech, se nyní pohybují v řádech i mnoha měsíců. Často se stává, že vám dodavatel potvrdí termín dodání, který následně i o několik měsíců nedodrží. Tyto skutečnosti pak velmi výrazně zasahují do celé výroby.

Už za covidu rapidně vzrostla výroba skialpových lyží. Jaký je nyní poměr těchto dvou segmentů?
V našem případě stále výrazně převažují lyže určené na sjezdové lyžování. Skialpové lyže u nás představují cca 15 % z celkové produkce.

Je rozdíl ve výrobních nákladech mezi lyžemi pro skialp a sjezd?
Zde se výrazně liší náklady dle jednotlivých modelů, a to jak u sjezdových, tak u skialpových lyží. U nejlevnějších variant jsou náklady podobné, ale u dražších modelů jsou díky použitým materiálům náklady vyšší u skialpových lyží. Je to především kvůli velmi vysoké ceně karbonu, který je pro svou vysokou pevnost při zachování nízké hmotnosti právě více používán u skialpových lyží. U sjezdových lyží se dají použít i mírně těžší materiály, jako jsou skelná vlákna a titanal.


Pro letošek jste připravili nové skialpové lyže, které jsou ale na první pohled dost podobné. Jaké jsou mezi nimi rozdíly?
Jedná se o nové modely Tour Progress 88 a Tour Performance 88. Tvarově jsou tyto modely sice totožné, ale liší se složením a podílem carbonových vrstev. Výsledkem je, že při zachování stejně nízké hmotnosti jsou Tour Performance 88 výrazně tužší, a tak vhodnější pro zkušenější lyžaře. Naproti tomu Tour Progress 88 jsou snáze ovladatelné a tím vhodné i pro méně zdatné lyžaře.


Přišli jste s konceptem Black Hill – popište nám svými slovy účel a výhody použití jedné lyže s výměnným vázáním…
Lyže Black Hill budou patřit do nové edice „ML“. Jedná se o výjimečné modely, které nám v kolekci Lusti chybí. Co se týká konkrétně lyží Black Hill, jsou to univerzální all mountain lyže s šířkou 87 mm pod vázáním, ale s konstrukcí celokarbonových skialpových lyží. Hlavní výhodou tohoto modelu je možnost osazení jak sjezdovým, tak skialpovým vázáním na jednu desku. Takže během pár vteřin můžete sundat vázání jedno a nasadit druhé. Díky celokarbonové konstrukci s titanalovou výztuhou pod vázáním jsou tyto lyže při zachování nízké hmotnosti zároveň dostatečně pevné pro skvělý zážitek při jízdě na sjezdovce.