Tento článek vyšel v časopise SNOW 136 (únor 2022).
Nová právní úprava, zakotvená v „dekretu“ č. 40/2021, upravuje povinnosti jak provozovatelů lyžařských areálů, tak jejich návštěvníků, přičemž mnohé z nich vstoupily v platnost již od 1. ledna 2022.
Přilba povinná do 18 let a nejen při lyžování
Dosud museli mít při lyžování ochrannou přilbu nasazenou děti do 14 let, nyní se povinnost rozšiřuje až do 18 let. Kromě toho se rozšiřuje také okruh „sněhových“ sportů, u nichž tato povinnost platí – je mezi nimi například telemark, ale také sáňkování nebo bobování. Sankce za nedodržení se zvyšuje z rozmezí 30 až 150 eur na 100 až 150 eur.
Konec „nesmyslné“ přednosti zprava
Nová norma v některých bodech upřesňuje chování lyžařů tak, aby
bylo ve větším souladu s mezinárodními a obecně známými pravidly FIS
(tzv. desatero).
Nejvýraznější změnou je odstranění legislativní chyby, která byla
původně převzatá z pravidel silničního provozu, ale byla zcela nevhodně
aplikovaná na lyžařský provoz – přednost zprava. Nové znění ukládá
povinnost lyžaře přizpůsobit rychlost a směr jízdy na křižovatkách
tratí tak, aby se lyžař vyhnul kontaktu s lyžaři přijíždějícími
z jiných tratí nebo jiného směru, přičemž musí brát v potaz
i lyžaře, kteří přijíždí z jiné tratě seshora.
Sankce za porušení pravidel se zvyšuje na 100 až 150 eur.
Lavinová výbava mimo vyznačené tratě
Pro zimní sporty a turistické aktivity mimo vyznačené tratě jako skialpinismus, freeride, ale nově i túry na sněžnicích je v oblastech s rizikem lavin nově kromě elektronického vyhledávače (tzv. pípáku) nutná kompletní lavinová výbava, tj. včetně lopatky a sondy. Za nedodržení hrozí sankce 100 až 150 eur. S tím souvisí i nová povinnost provozovatele lyžařských areálů, a to vyvěšovat lavinovou předpověď.
Na černou sjezdovku jen zdatní lyžaři
Novinkou je také povinnost lyžaře spouštět se pouze po tratích takové
obtížnosti, která odpovídá jeho technickým a fyzickým schopnostem. Pro
vjezd na černou sjezdovku tak musí být lyžař vybaven vysokou úrovní
technických dovedností a fyzických schopností.
Jde tak v podstatě o zdůraznění odpovědnosti lyžaře, který užívá
obtížné tratě „na vlastní nebezpečí“. Nikde nejsou stanovena
konkrétní kritéria nebo způsob ověřování či prokazování daných
schopností. Teoreticky vzato by však technicky zdatný, ale třeba odpoledne
již znavený lyžař neměl na obtížné tratě vjíždět. Je to tedy
poněkud excesivní regulace, byť s legitimním cílem.
Současně je toto nové pravidlo doplněno povinností provozovatele označit
obtížnost návazných tratí již u nástupu na příslušnou lanovku nebo
vlek, aby se nezpůsobilí lyžaři, kteří vyjedou nahoru, neocitli
„v pasti“ bez možnosti jiné přepravy dolů.
Povinné pojištění odpovědnosti
Původní presumpce spoluzavinění v případě kolize mezi lyžaři zůstává ve stejném znění, ale po vzoru silničního provozu přibyla nově povinnost „povinného ručení“. Každý lyžař tedy musí mít uzavřeno pojištění odpovědnosti za škodu nebo způsobené úrazy třetím osobám. Pokud pojištění nemá, provozovatel je povinen mu uzavření pojištění nabídnout při zakoupení skipasu. Pokuta za případné nedodržení je stanovena na 100 až 150 eur včetně možnosti odebrání skipasu. Výše pojistného krytí nebyla zákonem stanovena, teoreticky ji ale mohou do budoucna stanovit prováděcí nebo místní předpisy. Nebyl zatím určen ani postup kontroly plnění povinnosti. V současnosti nebudou provádět kontroly uzavřeného pojištění ani provozovatelé areálů, přinejmenším v prvním roce účinnosti předpisu. Budou však pojištění nabízet při koupi skipasu a budou vhodným způsobem informovat o nové zákonné povinnosti (letáky, plakáty v místě pokladen apod.). Kontrola bude poté svěřena kontrolním orgánům dle zákona (policie, carabinieri, finanční stráž ap.). Ty budou kontroly provádět jen v případě nehod a budou zároveň moci vymáhat sankce.
Zákaz lyžování v podnapilém stavu
Nově je explicitně zakázáno lyžovat v podnapilém stavu v důsledku
požití alkoholu nebo toxikologických látek. Kontrolní orgány mohou
zjišťovat přítomnost těchto látek neinvazivním způsobem pomocí
přenosných zařízení. V případě pozitivního výsledku dechové zkoušky
jsou oprávněny provést další zjišťování dle souvisejících předpisů.
Je stanovena sankce v rozmezí 250 až 1 000 eur!
Nikde není přímo stanoven limit tolerance, k dispozici není prováděcí
předpis ani metodika pro kontrolní orgány. Odborná obec předpokládá, že
by měl být limit 0,5 promile jako v silničním provozu, kde zákon odkazuje
na Prezidentský dekret č. 495/1992. Panuje shoda, že by nemělo být cílem
kriminalizovat lyžaře ani násilně měnit zažitou „kulturu“ zimních
sportů, k nimž bombardino, aperitivo a digestivo patří, ale pouze
postihnout zjevné excesy, jako třeba opilé osoby na sjezdovce ohrožující
ostatní lyžaře.
Soudní případy týkající se lyžování sledujte na:
www.snow.cz/pravo
Komentované bezpečnostní desatero FIS najdete na:
www.snow.cz/desatero
Ladislav Janků
Učitel a trenér lyžování Svazu lyžařů ČR, soudní znalec v oboru
sport se specializací na bezpečnost lyžování
Ve spolupráci s IUSKI – Institut lyžařského práva, www.iuski.cz