Tento článek vyšel v časopise SNOW 136 (únor 2022).


Marku, vím, že jste vystudovaný trenér a sportovní psychlog i bývalý vrcholový cyklista. Jak jste se ale dostal k výrobě holí…
V Jeseníku má lyžování velkou tradici a já jsem odchovanec místní běžkařské školy. Konstituce mého těla ale nebyla pro běžecké lyžování ideální, proto mě to postupně táhlo víc a víc k cyklistice a ještě před vojnou jsem se dostal k dráhovým cyklistům. Začal jsem jezdit sprinty a výsledky byly zajímavé, prostějovští dráhaři se divili, že oni roky trénují a kluk z Jeseníku přijede a po chvíli jezdí podobně jako oni. Vyšetření u sportovního doktora pomocí biopsie svalů pak vysvětlilo, že mám vrozeně větší podíl rychlostních vláken. Skončil jsem v Dukle Praha, dvakrát se stal mistrem republiky, taky jsem trojnásobný mistr v tandemech. V komunistické Dukle platilo heslo „sportovci nadevše“, trénovat jsme mohli 24 hodin denně, péče byla maximální. Nárůst výkonnosti byl ale díky tréninkovým objemům, vitamínům i dalším preparátům až příliš rychlý a mé tělo to přestalo zvládat. Po konzultaci s lékaři jsem musel s vrcholovým sportem skončit…
Pak jsem absolvoval obor zaměřený na sport a po návratu do Jeseníku jsem také působil dva tři roky na sportovní škole. No jo, ale tehdy byly platy ve školství tak nízké, že mi má nastávající žena řekla, že pokud chci být s ní, tak si musím najít lépe placené místo (smích). Dostal jsem se na pozici marketingového ředitele společnosti Jesan, která za minulého režimu v jednom z přidružených závodů vyráběla hole. Noví porevoluční majitelé se časem rozhodli, že všechny menší přidružené výroby včetně výroby holí odřežou. V obchodním oddělení jsme měli přehled o situaci na trhu a doporučovali jsme některé z výrob ponechat, protože byly životaschopné. Ale rozhodnutí bylo jasné. A tak jsem vedení Jesanu požádal, zda bych od nich mohl odkoupit nějaké staré stroje a pokračovat ve výrobě holí samostatně. Nakonec jsem musel odkoupit i všechny zásoby materiálů i nepotřebné stroje, i když potřeba byl v zásadě jen jeden tehdy pro nás unikátní stroj. Začali jsme s dluhy budovat novou firmu takřka od nuly.

Poštovní známka vydaná k 20letému výročí Birki

Poštovní známka vydaná k 20letému výročí Birki

Značka Birki se zrodila jak?
Hledali jsme jméno s příběhem, s pojítkem na historii a lyžování. Zaujal mě příběh Birkebeinerů, jejichž dva členové mimo jiné v roce 1206 uskutečnili nebezpečnou výpravu pro dvouletého Haakona Haakonssona, budoucího krále, a zdolali s ním v zimě přes hory a lesy více než 50 kilometrů dlouhou cestu z nepřátelského území domů do dnešního Trondheimu. Tak se začal rodit název Birki. Já jsem tehdy písemně, posílalo se to faxem, oslovil muzeum v Lillehammeru, jestli nemají nic proti registraci takového názvu, a odpověď byla kladná. V den, kdy jsme založili firmu, se nám narodila i první dcera.
I když to nebyl žádný kalkul, tak v 90. letech, kdy bylo všechno české tak trochu nežádoucí, nám tento světově znějící název pomáhal. Ovšem než jsme vyrobili první hůl, už jsme měli několikamilionové půjčky, bylo třeba nakoupit formy na plastové komponenty a další vybavení a trvalo 10 let, než jsme dluhy splatili. Ze začátku jsme skoro nevyráběli hole pod značkou Birki, ale pro větší, často severské firmy. Díky panu Weisshäutelovi jsme například získali zakázky pro norský Swix. A tito partneři byli tak hodní, že nám prodali některé své stroje a technologie, ale zpravidla s příslibem, že po domluvenou dobu nebudeme vyrábět top modely pod vlastní značkou. A to bylo fér. I když jsme v celosvětovém měřítku malá ryba, stali jsme se součástí pětice firem na světě, které dokážou vyrobit hole od A do Z. Ano, mnozí je umí subdodávkami nakoupit a poskládat, ale výrobců je jen 5, včetně nás.


Stali jsme se součástí pětice firem na světě, které dokážou vyrobit hole od A do Z.


Kdy se propojily cesty Birki a Ondry Banka?
My jsme všechny peníze dávali zpátky do výroby a nebyl prostor pro vlastní marketing. Chtěli jsme jít s holemi přímo mezi závodníky, ale vzhledem k obchodním vztahům jsme měli úmluvy a běžecké lyžování pro nás bylo uzavřené. Nikoliv však to sjezdové. Protože dcery nechtěly běhat na lyžích, dodělal jsem si na FTVS i trenérskou specializaci na sjezdové lyžování. Tak jsem se do tohoto světa postupně dostával a měl jsem to štěstí, že Jeseník a Šumperk, odkud byl náš nejlepší lyžař Ondra Bank, je vlastně provázaná vesnice. A Ondra mi jednou řekl: „Podívej, všichni mají stejné hole, ale já chci být jedinečný.“ A tím to začalo, Ondra měl neomezený přístup k našemu materiálu, tehdy měl jako jediný hole se svým jménem a designem. Po čase měla naše hole skoro celá reprezentace.
Všechno se to propojilo, působil jsem jako trenér, sponzor, dcera Helena začala závodit. Přirozenou formou jsme se dostali do povědomí lyžařů, a to nejvíce díky popularitě Ondry Banka a jeho úspěchům ve svěťáku a na olympiádě. Rád vzpomínám i na české vítězství v týmové soutěži v SP roku 2010, kdy většina týmu měla naše hole.

Přibližte nám cestu vaší rodiny do vrcholového lyžování…
Naše dcery jsme do výkonu netlačili, nenutili jsme je do závodů, dělaly spoustu sportů. Starší Helča postupně začala tíhnout k lyžování, ale to jí bylo už 15, 16 let. Nebylo to z tlaku rodičů a povinností, bylo to z jejího vlastního rozhodnutí. Zdálo by se, že je to pozdě, ale dle mých zkušeností sportovních i trenérských ne nutně. Určitě nám pomohla tehdejší spolupráce s Ondrou, pohybovali jsme se kolem našich nejlepších lyžařů, od nichž se Helena mohla učit. Fyzické dispozice měla dobré a postupně ji nejvíce začaly lákat rychlostní disciplíny. Tou dobou se do rodného Šumperka vrátil i otec Honzy Hudce, který měl svou tréninkovou skupinu, do které se přidala i dcera. Výkonnost šla postupem let nahoru, jezdili jsme evropské poháry, výsledky byly dobré. Jenže pak při mistrovství Rakouska v Saalbachu se jí propadla lyže do měkkého sněhu a přivodila si tříštivou zlomeninu lýtkové kosti. To k rychlostním disciplínám bohužel patří. Rekonvalescence byla pomalá, trvalo 670 dnů, než se postavila k dalšímu závodu. Bylo to mistrovství ČR ve sjezdu a obsadila 3. příčku. Byla to odměna za tu nesmírnou dřinu a potvrdilo se, že talent tam je. Její cíl a sen je postupně se propracovat ke startu ve svěťáku, na trať v německém Ga-Pa, kde to máme moc rádi.

Minulou olympiádu jste absolvoval v roli trenéra s Janem Hudcem…
To byla úžasná spolupráce. Od Honzy jsem se víc učil, než jsem mu dával, protože patřil ke světové špičce. Rád říkávám, že jsem dělal jeho externí oči. Říkal jsem mu, co vidím, neříkal jsem mu, co má dělat, to on dávno věděl.
Dnes spolupracuji s ukrajinskou reprezentací, takže i letos na olympiádě budu.

Kde vidíte značku Birki za 5 let?
Myslím, že evropským výrobcům tato doba nahrává. Ekonomika byla už před covidem celá přetočená, v supermarketu se daly koupit čínské hole za cenu, za kterou je my nebyli schopni ani vyrobit. To se nyní začíná postupně narovnávat. Konečně můžeme prodávat výsledek naší práce za rozumné a reálné ceny. Velcí hráči také začínají řešit téma udržitelnosti a omezují mezikontinentální dopravu zboží. Dodávky z Asie váznou a nám se odtamtud postupně vracejí zákazníci. Loni jsme poprvé museli s pokorou odmítat zakázky, protože už jsme neměli materiál.
Nyní nastala doba i pro budování značky Birki, rádi bychom zvyšovali podíl holí pod vlastním jménem. Do budoucna chceme být etablovaná česká značka pro český trh, být takové to „rodinné stříbro“, aby naši zákazníci věděli, odkud naše hole pochází…

Rodinné stříbro Birki

Birki je ryze rodinná firma. Vede ji manželka Helena, mladší dcera Lucie tvoří design a starší dcera Helena má na starosti komunikaci na sociálních sítích. Vyrábí plný sortiment všemožných holí pro sport od A do Z.