Článek vyšel v časopise SNOW 153 market (říjen 2024)

Po několika letech, kdy se výrobci zaměřovali především na lehčí a rychlejší vybavení, je nyní k dispozici jeden čistokrevný technický vynález: vázání Rottefella SkateX. Je navrženo speciálně pro závodní skejtové lyžování a funguje na bázi nacvakávacího systému umístěného revolučně vzadu pod botou, směrem k těžišti lyže. Představte si, jak fungují cyklistické nášlapné pedály, a získáte hrubou představu, o co jde. Více se dočtete v sekci Madshus, což je v současnosti jediná značka boty s tímto systémem kompatibilní. Nejspíš to tak nezůstane nadlouho, protože toto řešení může podle názorů mnohých znamenat budoucnost skejtového lyžování.

Uvážíme-li, že jde od vývojářů Rottefelly v pořadí už o třetí průkopnický produkt během posledních několika let – po posuvném systému Move (2019) a pinovém backcountry řešení X-plore (2022) – je to něco v historii oboru zřídka vídaného. To ani na přelomu osmdesátých let, kdy ti zkušenější z nás byli přímými svědky vývoje bruslicího vybavení, neodsýpala zásadní konstrukční řešení takto dynamicky, zdá se mi.


(Fotografie v tomto článku: Facebook)

Aby toto dobrého nebylo příslovečně pomálu, značky Madshus a Salomon uvádějí na trh obuv se systémem zapínání BOA. Dlouho oblíbené na snowboardových botách, v poslední době se ve velkém přidávají i na alpské lyžáky; tento způsob uzavírání boty ocelovým lankem lze rektifikovat mikroúpravou pomocí malého kolečka, pevně drží a nerozvazuje a nepovoluje se jako tradiční šněrování.

Adekvátní pozornost výrobci věnují i rekreačním a začínajícím lyžařům – zejména tím, že do jejich vybavení velkoryse stěhují technologická řešení z vyšších pater svých modelových řad, což se stává rok od roku samozřejmějším oborovým standardem. Značka Fischer pro tuto cílovou skupinu letos uvádí zbrusu novou kolekci bruslících lyží Aeroguide, jež vykazují pozoruhodné vlastnosti. Opět, nikdy v historii lyžařského sportu nebyla rekreační a začátečnická výbava – lyže, boty, hole i vše ostatní – tak sofistikovanou. K občasné lítosti a zklamání některých, je to však vždy lyžař – a nikoliv výzbroj, kdo definuje opojný sněhový zážitek od toho druhého. Ale to je už vcelku jiné téma.

Ačkoli letošní jaro, kdy nastal čas čerstvé modely pro novou sezónu vyzkoušet v terénu, bylo v našich končinách sněhuprosté, mí zámořští oboroví kolegové ve stejné době veškerou novou výbavu obšírně testovali ve štědrých sněhových podmínkách coloradského Winter Parku a laskavě mi poskytli své praktické výstupy. V následujících stručných vizitkách značek se jen povrchně dotýkám nejdůležitějších produktových rysů nejčastěji horního patra nabídky značek, které, jak zmíněno, typicky určuje trendy a technologicky vyživuje i nižší modelové kolekce; detailněji se pak výjimečným modelům chci věnovat buď v materiálové sekci na stránkách nejbližších NORDICů a/nebo na internetech.

Alpina

Slovinský obuvnický gigant od roku 1947, v oblasti běžeckých bot jeden z lídrů odvětví s téměř 30% podílem globálního trhu. Přes tisíc zaměstnanců vyrábí obuv ve Slovinsku, Bosně a Hercegovině a v Číně (letos tam otevřeli novou výrobnu). Od roku 2022 je značka pod českým soukromým vlastnictvím a vedením (majitel František Pivoda, 62).

Že je Alpina nejčastější volbou elitních světových závodníků, dokládá kdejaký pohled na jejich nohy obuté do jasně červené. Včetně těch nejlepších – své křišťálové glóby v nich sbírali Lukáš Bauer, Gaba Soukalová (ta si vlastně vysloužila růžovou), Petter Northug nebo letošní vítěz SP Harald Oestberg Amundsen – ať jmenuju čtyři z bezpočtu.

Sázka na jistotu

Rozsah sortimentu značky je pozoruhodně velkorysý – v katalogu tuzemského dovozce jsem napočítal přes šedesát různých běžkařských modelů! Struktura jejich srozumitelně značené kolekce zůstává v průběhu sezón stabilní – nač taky měnit to, co skvěle funguje a vyhrává nejen světové sportovní medaile, ale i neméně prestižní průmyslová ocenění (Red Dot, Design Award).

Zdaleka nejen za sebe mohu prohlásit, že kdo si vybere boty Alpina, volí jistotu praxí prověřené kvality. Netýká se to jen čistokrevně závodních modelů – řady Elite, Pro, Comp a Racing jsou mezi sportovci vysoce žádaným evergreenem, ale i neuvěřitelně pestrého backcountry sortimentu (17 modelů do celkem tří norem vázání: BC NNN, X-plore a 75 mm). Mluvě o vázáních: Alpina se v příští sezóně má stát další značkou obouvající letošní převratný SkateX systém.

Atomic

Prestižní rakouský výrobce kompletních běžeckých setů (lyže, vázání, boty, hole, doplňky) s vlajkovou lodí produkce tradičně oděnou do červené barvy oslavuje v nadcházející sezóně 70 let své existence pod svým zavedeným a vskutku všeříkajícím sloganem #weareskiing, My jsme lyžování. Značka, jež je vlastnickou strukturou součástí nadnárodního sportovního řetězce Amer Sports, se ve své nové kolekci má věru čím chlubit.

V letošní sezóně došlo v produkci Atomicu k několika významným změnám. Rakušané již několik let pracují na novém materiálu jádra s názvem Innowave, které testují ve Světovém poháru, a tuto sezónu je technologie konečně na trhu. Materiál nově tvarovaného voštinového jádra si vyrábějí přímo ve své továrně v Altenmarktu, čímž docilují mnohem větší kontroly nad celým výrobním procesem. Nový materiál jádra na sněhu vede ke stabilnímu a živému pocitu ve srovnání se staršími modely používajícími jádro z Nomexu.

Bruslicí lyže

U skejtového modelu S9 Carbon došlo díky novému jádru k proměně pocitu pod nohama, lyže se staly citlivějšími a stabilnějšími než starší modely. Nové lyže vykazují výraznou torzní tuhost, která umožňuje silný odraz v různých podmínkách. Do budoucna budou lyže S9 Carbon nabízeny ve třech délkách: 175 cm, 183 cm a 191 cm, což znamená odklon od pěti délek z předchozí doby. Všechny letošní lyže Atomicu jsou dodávány s novou vestavěnou deskou a posuvným vázáním Prolink Shift (blíže o tomto kroku ve vizitce sesterské značky Salomon, jež s Atomicem desku sdílí).

Topmodel značky Gen S9 si i nadále drží pozici nejstabilnějších skejtových lyží v branži a nově je k dispozici ve dvou délkách 183 cm a 173 cm. Gen S si zachovává své staré dobré krojení s širšími špičkami a patkami, což usnadňuje lyžaři pohybovat se dopředu, místo aby se při každé fázi skluzu vychyloval do stran. Gen S si získal zasloužený obdiv mnoha výtečných lyžařů pro výkon na pevných a/nebo ledových tratích a krátkou a hbitou platformu.

Klasické lyže

Atomic je proslulý svými výjimečnými výkony klasických skinových běžek (jsou rychlé a drží v odrazu) a podobně superlativy zaznamenávám i u nové řady voskovatelných lyží Classic. Začlenění jádra Innowave zvýšilo stabilitu lyží při zachování jejich lehké konstrukce. Klasické lyže C9 Carbon vykazují lepší tuhost pod nohama ve srovnání se staršími modely, které postrádaly nově dodávanou desku s posuvným vázáním. Ta nyní umožňuje individuální nastavení razance odrazu a zároveň podporuje váhu lyžaře při skluzu.

Pro letošní sezónu se klasické skinové modely C9 a C9 Carbon Skintec slučují do jediného. Tento nový model C9 Skintec obdržel lehké jádro Innowave a z minulosti si zachovává vysoce kvalitní karbonovou konstrukci Race známou svými shovívavými odrazovými vlastnostmi, umožňujícími výjimečný odraz bez ohledu na sněhové podmínky. Atomic vyrábí jedny z mých nejoblíbenějších skinových lyží – a to už patnáct let, odkdy novodobou skinovou technologii novátorsky přinesl na trh a zažehl jednu z nejradikálnějších revolucí v jinak konzervativním odvětví.

Fischer

Tradiční rakouský brand slaví plné století svého slavného fungování nejen na poli běžeckého lyžování, ale zejména na něm – jelikož neexistuje dlouhodobě úspěšnější značky, měřeno medailemi i pouhým pohledem pod nohy lídrů prakticky každého lyžařského pelotonu. Fischer pochopitelně nabízí kompletní škálu výzbroje a výstroje, zaměstnává na 500 pracovníků v domovském ústředí v Riedu a další bezmála tisícovku v zahraničí, zejména v ukrajinském Mukačevu. Výčet všech inovativních řešení, kvůli nimž běžkaři na celém světě značku milují, by byl nepřehledně dlouhý.

Nová vlajková loď

V nabídce závodních běžeckých lyží Fischer pro nadcházející sezónu nedochází k výrazným změnám, kromě několika přírůstků na straně skejtových modelů. Zářivě žluté brusličky Helium přinášely v minulé sezóně výborné výsledky a každý je chtěl; model Helium se tak pro nadcházející sezónu postupně rozšiřuje napříč celou závodní řadou Fischer. Lyže Helium jsou znatelně lehčí pod nohama a ukázalo se, že kloužou a fungují stejně skvěle jako starší oblíbené modely Speedmax 3D. Lze tak předspokládat, že lyže Helium v budoucnu postupně nahradí obecný model Speedmax, a již nyní jsou k dispozici v níže popsaném provedení Cold, Skate Plus a 61k, což je verze pro teplejší/měkčí sníh.

Fischer také v posledních několika sezónách vyvíjí nové molekulární struktury skluznic pro optimální absorbci vosku a maximální rychlost. Jejich nová skluznice 31 Cold Base se v uplynulé sezóně hojně používala na závodech SP, kde dosahovala vynikajících výsledků na chladnějším a novějším sněhu. V porovnání se staršími studenými skluznicemi Fischer se ukazuje, že tento nový materiál funguje v mnohem širší škále podmínek, zůstává odolný a snadno se s ním pracuje podobně jako s prověřenou a oblíbenou skluznicí Fischer Plus.

Klasičky beze změn

Rovněž klasické závodní modely značky zůstávají letos bez větších vylepšení nebo změn – což s jistotou znamená, že i v nové sezóně budou klasické Fischerky famózní. Fischer si dlouhodobě drží pozici nejoblíbenějšího brandu mezi závodníky všech úrovní i kondičními sportovci, jak u voskovatelných klasických a skejtových modelů, tak skinových.

Elitní závodníci od SP po národní úroveň nejčastěji žádají konstrukční klasické modely Speedmax 902 (forma Uni/Uni Plus), Speedmax 812 (specifické pro chladnější období) a špičkové skiny Speedmax TwinSkin a TwinSkin Carbon Pro; u skejtových verzí pak Speedmax Helium (31 Cold Base, Skate Plus, 61k), Speedmax Skate Plus, případně i tradiční RCS.

Fischer Aeroguide

Třeskutou novinkou v prověřené modelové škále značky je nová řada skejtových lyží Aeroguide, jež podle firemního katalogu vznikla s primárním cílem usnadnit bruslení začátečníkům a rekreačním lyžařům. K tomu pomáhá výrazné boční krojení lyží zlepšující přilnavost hran, takže odpich bruslícího kroku je relativně beznámahový, a zároveň dvě drážky ve skluznici, jež zvyšují stabilitu ve skluzu. Přičemž záměrně kratší délky modelů (od 165 cm) se zvýšenou tuhostí, aby lyže nebyly příliš měkké, mají usnadnit začátečníkům a středně pokročilým ovládání na sněhu. První testérské ohlasy vyznívají tak, že …lyže více odpouštějí a jsou stabilnější, snadněji se na nich jezdí rovně a – lehce se na nich lyžuje. A lehkost je tím, co začínající lyžař potřebuje.

Kästle

Další stoletá, dříve globální a veleslavná lyžařská značka se po řadě vlastnických eskapád snaží prodrat zpět mezi aktuální velké brandy pod taktovkou českého podnikatele a lyžaře Tomáše Němce (66), jenž spoluzprivatizoval a následně prodal gumárnu Mitas (znárodněnou záběhlickou Michelinku). Ač s rakouskou orlicí ve znaku, novodobé běžky Kästle lze považovat za české, od počátku vyvíjené i vyráběné v nově roboticky vybavené fabrice v Novém Městě na Moravě.

Tento „New kid in town“ v mátově zelené, jak se značka ve světě prezentuje, během několika – nemnoha – let vskutku pozoruhodně a doslova z nuly vystavěl plnohodnotnou kolekci běžeckých lyží čítající aktuálně šest modelových pater od závodních zbraní řady RX 10 až po nemazací rekreační běžky se šupinami nebo skinem. Na webovém katalogu značka nabízí rovněž obrandované hole, vázání, doplňky a dokonce elektrokola; protože se majitel zjevně nezdráhá do nové výroby velkoryse investovat, nepřekvapí, kdyby v dohlednu přibyla i běžkařská obuv, po vzoru té z alpské divize značky.

Novinka 2025: backcountry

V letošní sezóně značka nově představuje hned čtyři široké backcountry modely lyží do volného terénu v řadě nazvané XT a v šířkách od umírněných 63 mm po už solidních 84 mm ve špičce. Lyže jsou osazeny ocelovými hranami, na skluznici pod patou mají šupiny a širší modely i možnost dodatečného klipového připevnění mohérového skinu. K dispozici jsou varianty osazení vázáním normy BC NNN anebo robustnějšího pinového X-plore.

Madshus

Jedna z nejstarších (1906) a nejproslulejších lyžařských firem světa, zaměřená výhradně na běžecké lyžování, byla v osmdesátých letech koupena americkou značkou K2, produkci svých závodních modelů si však zachovala po celou svou dlouhou historii doma v Norsku. Madshus letos představuje významné změny napříč portfoliem svých produktů a právem je ve středu pozornosti celého odvětví. Kromě již nastíněného revolučního řešení systému bruslicího vázání prošly zásadní konstrukční inovací i některé modely obuvi a celé horní patro nabídky lyží.

Madshus SkateX

Nelze nezačít u nejdiskutovanější letošní změny v branži – rottefellovského systému vázání Madshus SkateX a stejnojmenných bot. Nejvýraznějším rozdílem v novém designu je kontaktní bod upnutí do vázání na botách, který má nyní namísto tradičního uchycení za špičku podobnou konstrukci jako cyklistický nášlap, s upevněním pod nártem chodidla. Díky tomu dochází k zvýšení tuhosti celého spojení a souvisejícímu citlivějšímu přenosu sil z nohy přes lyži na sníh.

Samotné boty (doslova inspirovány funkčností cyklotreter) mají velmi tuhou jednodílnou karbonovou konstrukci a v oblasti špičky již nedochází k žádnému prohnutí. Do budoucna má být k dispozici několik různých variant tuhosti podrážek pod nártem chodidla, pro různý pocit a míru kontroly a přizpůsobení se dynamice každého lyžaře.

Kolega Nathan Schultz z coloradského Boulderu, který měl tento systém při tamním březnovém skitestu obut na nohou, svou zkušenost popsal: „Torzní tuhost spojení je bezkonkurenční, stejně tak okamžité ovládání lyže od hrany ke hraně. Na kopec jsem mohl okamžitě vybruslit stylem jedna-jedna, ne pajdákem. Při soupaži jsem se cítil trochu nesvůj, stejně tak je potřeba zvyknout si, aby se člověk trefil botou správně do vázání. Ale to vše je věc sžití se s novým náčiním. Celkově jsem nadšený.“

Boty s BOA

Když je řeč o botách, značka Madshus letos uvádí na trh nové modely na klasiku i skate (kompatibilní se standardem vázání NNN) využívající BOA systém zapínání pro co nejpříjemnější usazení boty na noze, v barevných variantách dámské i pánské.

Lyže plné změn

A lyže? Závodní řady Redline, Race Pro a Race Speed prošly zásadními inovacemi v rámci celé své vnitřní kontrukce (pod názvy Carbon Power Wrap, Carbon Race Wrap a Carbon Wrap), kdy je pěnové jádro lyže obaleno karbonovým laminátem, jenž poskytuje neobvykle tuhou konstrukci a přenáší maximum energie z nohy na sníh. Nově je též u skejtových topmodelů Madshus použita offsetová kontrukce hrany zlepšující celkovou kontrolu bruslicího odrazu z hrany lyže i odolnost skluznice podél hrany.

Podobně i u klasických závodních modelů lyží došlo k totožným změnám konstrukce, ve snaze o výrazné zlepšení odrazové fáze a vlastností klenby lyže. Nová stavba z karbonového laminátu umožňuje hladké a přirozené uzavření celé mazací kapsy, což napomáhá přesnějšímu přechodu od skluzu k odrazu.

Jak je u Madshusu již delší dobu standardem, nenachází se v jejich sportovních a závodních modelech lyží žádné dřevo nebo papír.

Peltonen

Zavedená skandinávská lyžařská značka (vyrábějící ve Finsku ruční technologií od roku 1945 dodnes) se v našich končinách prosazuje nejen v tradičních mazacích verzích běžeckých lyží, nýbrž je hojně vidět i v rekreačních stopách díky široké paletě svých nemazacích modelů. Nyní se k mé radosti v katalogu dovozce objevují i backcountry lyže, a to vůbec ne tuctové!

Ohnivé závoďačky

Do letošní sezóny vstupuje finský brand v doslova ohnivém designu své nomexové závodní řady a zřetelná, dynamická černo-oranžová kombinace se zdá být novým poznávacím znamením značky Peltonen pro nadcházející roky.

Závodní kolekci vévodí bruslicí modelová řada Supra X a klasická Infra X s plamenným potiskem skluznic, novým řešením hran (Speed Edge) a kombinací optimalizovaného vykrojení s nižším prohnutím (OSC Curve), v níž nechybí ani vyloženě soutěžní speciálky pro soupaž nebo nulové mikrokontakty. Následuje nižší sportovní patro lyží Supra/Infra C a rekreační Acadia a Astra, kde se už objevují na většině modelů skinové pásy či osvědčená nanoskluznice G-Grip.

Pravé severské backcountry

Značka přináší na náš trh dosud nevídané, nefalšované terénní BC lyže do hlubokého prašanu: 70 mm široké modely Metsä v úpravách skluznice skin nebo šupiny v délkách 210, 230, 250 a 270 cm (sic!) a ultraširoký (110 mm) model Hunter s dvojitým mohérovým skinem pod patou svého sněžného dobrodruha. Vše v decentním kartografickém designu povrchového pláště lyže. Už jsem napsal Santovi!

Rossignol

Legendární francouzský výrobce lyží od roku 1907, několikrát v novém miléniu měnící svou majetkovou strukturu, v současnosti členem skupiny oborových brandů, kam patří mj. i Lange a Dynastar. Závodní běžecký program vyrábí Rossignol ve své domovské továrně ve francouzských Alpách, ostatní produkce pochází z rozsáhlejší výrobny ve Španělsku. Značce dělal dlouhé roky slávu biatlonový femomén Martin Fourcade, Rossi se však drží na světových pódiích i po jeho odchodu.

Co se týče elitního běžeckého lyžování, Rossignol se vždy lišil od všech ostatních značek svou filozofií a provedením; staví jiné lyže, nesnaží se kopírovat někoho druhého. Po působivém vítězství Guse Schumachera na letošním únorovém SP v Minneapolisu si Rossignol získal velkou pozornost celé branže před další sezónou díky do té doby neznámému novému modelu lyže, na níž mladý Američan deklasoval svět.

Rossignol Premium+ SX

Tou lyží je nyní oficiální topmodel Premium+ SX, nejnovější přírůstek závodní skejtové řady. Lyže se vyznačují nižším profilem prohnutí než oblíbený model S2 a menším tlakem na patku lyží, což vede k lepšímu zrychlení, zejména na měkčím sněhu. Nomexové voštinové jádro a karbonová vrstva po celé délce udržují lyži štíhlou, ale torzně tuhou. S2 dál zůstává fantastickou lyží na tvrdý povrch, SX nyní zaujímá místo nejuniverzálnější zbraně. Model S1 reprezentuje základ ve výbavě mnoha závodníků a v letošní sezóně zůstane nezměněn, stejně jako model S3, který je jednou z nejlepších variant lyží do teplých a mokrých podmínek. Celá vrcholná řada Premium+ se dočkala příjemného grafického osvěžení s elegantnějším vzhledem, který obsahuje více černé a méně šedé barvy.

Dosavadní trojice závodních modelů S1 až S3 byla léta známá svou nesmlouvavou tvrdostí a díky tomu bezkonkurenční směrovou stabilitou, což na nich jejich jezdci milují; současně to někdy může znamenat velmi direktivní pocit, kdy jste trochu ve sporu, kdo má být na sněhu pánem. U modelu SX vývojáři provedli velkou změnu profilu tloušťky, a ač lyže zůstává charakteristicky rossignolovská, celkově je mnohem méně direktivní, méně odmlouvá a trestá, jede přes různé typy sněhové pokrývky a terénní prvky mnohem elegantněji a je to velmi přístupná a univerzální závodní bruslička, která může fungovat v mnoha podmínkách. Může se stát ideálním závodním nástrojem mnoha nových aspirujících lyžařů, protože závodní nástroje mají být přizpůsobivé.

Klasičky: v novém kabátě

Všechny tři klasické topmodely zůstávají z hlediska konstrukce beze změny, mírně se jen pozměnila jejich povrchová grafika. Model C1 je i nadále skvělou volbou pro chladné dny s tvrdým voskem, verze C2 je velmi rychlá univerzální volba pro dynamické a spíš těžší lyžaře, kteří preferují rázně se opřít do odrazu a mít volnou klenbu lyže pro rychlou jízdu soupaž a sjezdy, a C3 slouží jako klistrový model pro teplé a mokré podmínky tam, kde není výhodné či možné použít mikrokontakt.

Značka nabízí tradičně pestrý sortiment svých výrobků od závodní úrovně níže spektrem směrem ke kondičnímu a rekreačnímu lyžování – týká se to nejen lyží (včetně vynikajících skinových modelů), ale i bot (závodní platí za jedny z nejlehčích v oboru a padnou i na širší nohu, rekreační za jedny z nejpohodlnějších), holí a ostatních doplňků.

Salomon

Vždy trendy francouzský sportovní brand (zal. 1947), dříve známý propojením s Adidasem, dnes součástí skupiny Amer Sports a její sesterskou značkou je Atomic, s nímž sdílí mnohá technologická řešení.

Běžecké lyže Salomon (a totéž platí pro Atomic) prošly před nadcházející sezónou poměrně výraznou změnou: všechny modely se budou dodávat s vestavěnou deskou, do které se vsadí vázání. Běžkařští staromilci, kteří se dosud drželi tradičního šroubovaného systému SNS, tak budou muset přejít na NNN/Prolink (vázáním i obuví), čímž získají přístup na nové lyže nyní už všech značek na trhu.

V horním patře salomonovské nabídky zůstávají modře oděné modely S/RACE, S/MAX a S/LAB v loňské konstrukční podobě, všechny ve variantách Blue pro chladné podmínky se skluznicí G5 Cold, Universal se skluznicí G5%, Red pro teplé a mokré podmínky se skluznicí G5 Warm Edged a mohérový eSKIN.

Odeskované lyže

Ačkoli nedošlo k žádným změnám v materiálech jádra ani ve skladbě karbonu, z testování nových modelů se zdá, že přidání desky zvyšuje tuhost pod nohama a poskytuje stabilní pocit při přenosu váhy. U klasických modelů to tradičně znamená, že vázání lze nastavit více dopředu pro odraz či dozadu pro skluz. Klasické lyže s novou deskou se pod nohama zavírají konzistentněji po celé délce komory.

Salomonem patentovaná deska s nastavitelným vázáním je precizně navrženým systémem, spojení s lyží je přesné a pevné na úrovni, jíž dřívější řešení jiných značek po mém soudu nedosahují. Použité materiály dávají jistotu, že se při nízkých teplotách neroztříští; předozadní nastavitelnost je ovladatelná v vpřední části vázání ještě před botou; zatáhnete za páčku nahoru a jednoduše nastavíte požadovanou pozici (obvykle si chcete couvnout na -1). Nepotřebujete žádné nářadí, můžete to provést v rukavici i bez, dokonce s nohou v lyži, jakkoli jednodušší je rektifikovat vázání na vyzuté lyži.

Proč nastavovat dozadu?

Technicky disponovaný běžkař si typicky touží posunout pozici vázání univerzálně o cvak dozadu, aby tím získal větší stabilitu – jelikož velká část jízdní stability pochází z patek lyží a pokud se dostanete příliš dopředu, lyže nedrží směrovou stabilitu zdaleka tak dobře.

Dalším problémem je, že pokud je klenba lyže poměrně měkká, komora se vám může pod nohou příliš uzavřít a vy máte pocit, že vaše lyžování se odehrává na patkách, protože jste přetížili komoru příliš vpředu a ztrácíte část pružné odezvy a část stability delšího rozvoru klenby. Opět, posunutím vázání dozadu se klenba lyže zpevní.

BOA a širší kopyto

Závodní boty Salomon prošly letos zásadní změnou a u svých klasických i bruslicích topmodelů S/LAB a S/RACE nyní využívají technologii šněrování BOA. Jde o vítané praktické vylepšení předešlého rychloutahovacího řešení nejen pro komfortní fit, nýbrž i proto, že umožňuje dříve nemyslitelné: korekci utažení boty v průběhu jízdy. Kdo z nás běžkařů tuto potřebu během lyžování nikdy nepocítil?

Že tato funkce není jen teoretickou, dokazuje megahvězda značky Jessie Diggins, jež BOA botu v závěru uplynulé sezóny používala a několikrát byla spatřena, jak během závodu kolečkem rychle upravuje upnutí. Střih boty je mírně širší v oblasti prstů, což vyhoví lyžařům, kteří potřebují trochu prostoru navíc. Dosud v závodním segmentu platilo nepsané pravidlo, že kdo má širší nohu, hledá u Atomicu a Rossignolu; je bohulibé, že nyní přibývá Salomon.

Sporten

Novoměstská porevoluční lyžařská značka historicky navazující na československý Artis. Dlouhé roky v tichém vlastnictví Ladislava Adamce (syna posledního socialistického premiéra), od roku 2017 ve vlastnictví Tomáše Němce (viz Kästle výše). Po konsolidaci výrobní a obchodní strategie se značka koncentruje na domácí trh, na němž je hluboce zakořeněna.

Ekonomická varianta pro nenáročné

Na konkurencí přeplněném domácím trhu kondičního a rekreačního běžkování v upravených tratích produkce Sportenu chytře zaplňuje výklenek v segmentu zákazníků citlivých na poměr cena vs. výkon a obecně orientovaných na cenovou dostupnost. Přičemž v případě Sportenu rozhodně neplatí, že by za relativně nízkou cenovku obdrželi podřadnou kvalitu (na poměry rekreačního sportu). Jednoduchá produktová řada obsahuje sportovní model Super (ve verzích mazací klasika, skin nebo bruslení), a turistické modely Favorit a Perun se šupinami nebo skiny.

Český král backcountry

Po právu silná stránka značky Sporten. Katalog obsahuje hned čtyři modely rozšířených lyží do terénu mimo stopy: Forester (šíře 60 mm), Explorer (64), Ranger (68) a můj nejoblíbenější sportenovský BC model, nejširší Wanderer (83); všechny ve verzi šupiny nebo skin. BC nabídku doplňují netradičně konstruované krátké lyže sněžnicového typu Free Walk, plně funkční a zábavné náčiní pro procházky i delší tůry hlubokým sněhem.

Pod značkou Sporten je v nabídce i pět modelů lyžařských bot normy NNN a dva unisexové backcountry modely do širší normy vázání BC NNN.