Článek vyšel v časopise SNOW 133 time (listopad 2021).


Livigno je prakticky ideálním pobytovým střediskem – městečko je horsky malebné, většinou zasněžené a sjezdovky jsou během pár minut dostupné pěšky nebo bezplatnými skibusy. Je příjemné se procházet po pěší zóně, posedět v kavárně či baru a lákavé je i nakupování, a to nejen alkoholu či kosmetiky. V protáhlém, vysoko položeném údolí v 1 800 m n. m., v němž městečko leží, se dá také příjemně běžkovat, třeba i po lyžování.

Širokánské dálnice

Lyžařské terény jsou rozprostřené po dvou protilehlých svazích, přičemž na obou dominují širokánské, pocitově nejčastěji sportovně červené tratě, ovšem nechybí ani velmi pohodové mírnější pláně. V údolí se soustředí cvičné louky s vleky, velice snadno pěšky dostupné přímo z městečka. Sjezdovky doplňují hravé fun parky všeho druhu – obří freestylový snowpark s překážkami a skoky se nachází na Mottolinu, menší pak i na Carosellu, děti se zase rády vyřádí na dlouhých „skicrossových“ dráhách zvaných funslope a hravé prvky a vlny se najdou také v údolí u cvičných vleků.

Sezóna do konce dubna

Livigno je díky nadmořské výšce s vrcholy nad 2 700 m sněhově spolehlivé od začátku prosince až do konce dubna, jen v případě absolutního „výpadku“ sněhu na jižní straně Alp se musí spolehnout na zasněžování, které však plně nepokryje jinak velkorysou šíři sjezdovek.

Rychlé, ale i trochu letité lanovky

Až na výjimky vozí lyžaře a snowboardisty na svah expresní lanovky, některé však již značně letité (Blesaccia I a II, Fontane, Costaccia) nebo kapacitně přetížené (Valsponda). Nejnovější 10místná kabinková lanovka Carosello 3000 je elegantní a prostorná, nicméně její betonové stanice působí poněkud syrově a nedostavěně.

Díky velké oblibě Livigna se u hlavních lanovek prakticky po celou sezónu nelze vyhnout minutovým frontám a občasnému mumraji, nicméně extrémně široké sjezdovky i tak umožňují svižnou jízdu. Dopoledne bývá volněji na zastíněném Mottolinu, ráno totiž většina lyžařů vyráží na osluněné Carosello 3000.

Nejvíce sjezdovek se rozbíhá na východně orientovaném hřebeni Carosello 3000 s vrcholem Vetta Blesaccia (2 796 m), kam z obou konců Livigna stoupají kabinkové a výše pak expresní sedačkové lanovky. Nejprudší, avšak ohromně široké sjezdovky se řítí v okolí kabinkové lanovky Carosello a sedaček Blesaccia.
Mezi vrcholem Vetta Blesaccia a lokalitou Costaccia se rozlévají mírnější, rovněž neskutečně široké dálnice s krytými 4sedačkami. Na strmosti tratě přidají až v nižších, zalesněných partiích při sjezdu do Livigna. Úpatí svahu v lokalitě Tagliede je opět o něco mírnější, využívané lyžařskými školami.


Méně útulných chat než jinde v Itálii

Na svazích se horské chaty a občerstvení soustředí k páteřním lanovkám, přičemž převažují kapacitní „tácovky“, naopak malé a malebné horské chaty jsou spíš výjimkou. Na Carosellu 3000 je rušná samoobslužná restaurace a o trochu klidnější samoobslužná pizzerie fast-foodového charakteru, kromě nichž jsou tu ještě menší restaurační sály s obsluhou a velká slunečná terasa. Milá a útulná je horská chata s obsluhou Berghütte v lokalitě Tagliede. Na Mottolinu je velkokapacitní restaurace u horní stanice kabinky a stylovější chata Camanel pod Monte della Neve.

Velmi příjemná je procházka pěší zónou Livigna s mnoha zachovalými tradičními dřevěnými stavbami, stejně tak je příjemné posezení v typicky italských restauracích a barech.

Městečko pro pěší procházky

V městečku, roztaženém podél údolí, je velké množství hotelů a apartmánů v pěší vzdálenosti od přibližovacích lanovek. Relaxovat se dá v novém akvaparku Aquagranda s wellness areálem. Přímo z centra města vybíhá do zadní části údolí pečlivě upravovaná běžecká trať.

Příjezd pro trpělivé, hlavně v sobotu

Hlavní příjezdová trasa z Česka vede přes rakouský Landeck a švýcarský Zernez, do Livigna se pak vjíždí jednosměrným tunelem s vysokým mýtným a kyvadlově řízeným provozem – zvláště o sobotách je vhodné počítat se zdržením. Tunel Munt La Schera, provozovaný švýcarskými elektrárnami, které obhospodařují i přehradní nádrž zkraje údolí, je otevřen 7 dní v týdnu 24 hodin denně, a to střídavě ve směru do a z Livigna, pouze v sobotu má „pevně“ stanovený směr od 6 do 10 hodin pouze pro výjezd z Livigna a od 10 do 18 hodin pouze pro vjezd do Livigna.

Menší, kompaktnější a celkově docela sportovně laděný areál Mottolino spojuje s centrem Livigna 12místná gondola a z lokality Teola ještě krytá 4sedačka.
Hustá spleť přehledných tratí spadá z vrcholů Monte Sponda (2 576 m) a Monte della Neve (2 785 m) – kromě mírné hřebenovky bičují holé severní svahy červené až černé tratě dálničního charakteru. Všechny obslouží dvě lanovky, a to starší krytá 4sedačka a novější krytá 6sedačka.
Velmi příjemná „na rozlyžování“ je široká pláň podél kryté 4sedačky z Trepalle s mírnější červenou sjezdovkou, v sousedství je pak ještě jedna nenáročná modrá trať nad Passo d’Eira.
Podél přístupové kabinkové lanovky zpět do Livigna stéká široká a oblíbená červená sjezdovka, strmější černá s terénními zlomy pak kopíruje 4sedačku Teola.


Nejvíce sjezdovek se rozbíhá na východně orientovaném hřebeni Carosello 3000 s vrcholem Vetta Blesaccia (2 796 m), kam z obou konců Livigna stoupají kabinkové a výše pak expresní sedačkové lanovky. Nejprudší, avšak ohromně široké sjezdovky se řítí v okolí kabinkové lanovky Carosello a sedaček Blesaccia.
Mezi vrcholem Vetta Blesaccia a lokalitou Costaccia se rozlévají mírnější, rovněž neskutečně široké dálnice s krytými 4sedačkami. Na strmosti tratě přidají až v nižších, zalesněných partiích při sjezdu do Livigna. Úpatí svahu v lokalitě Tagliede je opět o něco mírnější, využívané lyžařskými školami.


Kapacitní a prostorné parkoviště je k dispozici u kabinky Mottolino, o něco menší terasovité pak pod kabinkou Carosello 3000, ještě menší parkoviště a parkovací „domečky“ jsou i u dalších lanovek, a to zpravidla zdarma. Čtyři linky skibusu (červená Rossa, modrá Blu, žlutá Gialla a zelená Verde) projíždějí Livignem v polookružní trase, tedy „ke sjezdovce“ se často jede jinou linkou a někdy i jinou trasou než „ze sjezdovky“. V exponovaných časech jsou vytížené, jezdí ale časově spolehlivě a zdarma.

Výlet do Bormia nebo Santa Cateriny

Livigno je přívětivé letovisko s vysokohorským duchem, i když při oblíbeném týdenním pobytu pro náročného lyžaře už přeci jen poněkud monotónní. O zpestření se dokáží postarat „sousedé“ v Alta Valtellině – především Bormio a Santa Caterina, znamená to však více než hodinovou cestu po horských silnicích.

Tato dálnice uhání z Carosella 3000 kolem 6sedačky Federia do údolí na odvrácené straně kopce

Klady

  • ultraširoké, pohodově i sportovně skloněné sjezdovky
  • trvanlivý sníh, zejména na Monte della Neve
  • převážně kryté lanovky
  • malebné městečko s horskou atmosférou
  • bezcelní nákupy (benzín, alkohol, tabák, kosmetika)
  • dobře fungující skibusy

Zápory

  • pravidelné až monotónní svahy
  • několik vysloužilých lanovek
  • minimum sjezdovek chráněných lesem proti nepřízni počasí
  • poměrně rušné středisko
  • komplikovanější příjezd a sobotní dopravní zácpy

www.livigno.com

www.snow.cz/stredisko/131