Mnohým řidičům nestačí objem kufru jejich vozidla, a tak při cestách na hory nebo na dovolenou k moři rozšíří nákladovou kapacitu auta o střešní box.

Odpověď na otázku, kterou schránku na zavazadla vybrat, dává společný test evropských autoklubů z Rakouska, Německa a Švýcarska.

Řidiči ocení, když je box lehký a snadno se upevní na střechu. Výhodou bývají odolné zámky, příjemné zavírání a otvírání, ale samozřejmě také bezpečnost. Sportovní nebo jinou výbavou naložená „rakev“ musí na střeše pevně sedět a při nárazu nesmí dopustit, aby například ostré lyže prorazily její stěnu.

Achillovou patou střešních boxů je způsob upevnění nákladu. Potvrdil to srovnávací test autoklubů. Nárazové zkoušky ukázaly, že v některých případech mohou při velkém zatížení popruhy prasknout. Náklad se potom provrtá přes stěnu boxu a ohrozí své okolí.

Nejlépe v testu dopadnul výrobek Thule Pacific 600. Na jedničku obstál v jízdních zkouškách a ve své konstrukci. Druhá příčka patří boxu Kamei Delphin 340 K.



Naopak nejslabší hodnocení získal produkt Montblanc Vista 380. Propadnul v crash testu v rychlosti 30 km/h.
Jeho popruhy objímající sportovní výbavu praskly a náklad se poroučel přes proraženou čelní část ven z boxu.

Kupříkladu volně položené lyže v boxu jsou podle autoklubů hazardem. Při každé jízdě by je měl objímat pevný pás spojený se schránkou.

Po nárazových zkouškách následoval tak zvaný losí test v rychlosti 90 km/h. Rychlý manévr, kterým se auto vyhýbá překážce na silnici, nezvládly střešní schránky Atera Carver a Thule Ranger. Nevydržely pevně na svém místě a o několik centimetrů se na nosiči posunuly.

S tím, že dovezou obsah boxu suchý až do cíle, nemohou počítat majitelé výrobků Mont Blanc Vista, Neumann Whale a Thule Ranger.
Když na ně namířil proud vody, nedovedly jí zabránit v proniknutí do svých útrob.
Naprostou odolnost vůči vodě prokázala trojice Kamei Delphin, Atera Carver a Thule Pacific.

Rakouský autoklub ÖAMTC chválí zámky na boxech značek Neumann, Hapro a MontBlanc. Jsou prý odolnější než u ostatních. Svinovací schránka Thule Ranger, která nedostala na rozdíl od ostatních konkurentů pevnou konstrukci, má dokonce jen malý visací zámek.

ÖAMTC řidičům připomíná, že mají pamatovat na odlišné jízdní vlastnosti auta s „rakví“ na střeše. Například na mostech se může do zvýšeného vozidla citelně opřít boční vítr.



Převzato z partnerského webu www.autembezpec­ne.cz



Zprávy o autech, testy pneumatik, dětských autosedaček, statistiky spolehlivosti, rozhovory