Jitka Fucimanová - komentář k analýze č. 1: ike - SNOW.CZ

Jitka Fucimanová - komentář

k analýze: ike (lyžařská analýza č.1) | Zpět na analýzu

První dojem:

Ahoj IKE. Rozhodně se nám to nesnažíš ulehčit, ale líbí se mi tvé nadšení. Snažíš se vytěžit z lyží, co to jde. Užíváš si každý oblouk, nebojíš se rychlosti, stavíš lyže na hrany a děláš pro to všechno možné, aby lyže jely tam, kam chceš. Ale jak sám asi vnímáš, nešlo by to trochu lehčeji, efektivněji? A hlavně, co na prudším kopci? Tam už je to asi velká dřina a chvílemi i boj.

Analýza:

Postavit lyže na hrany lze různým způsoby. Ty používáš celé své tělo a hlavně boky. Přece jenom nejsi žádné tintítko a při tvé výšce a váze se pod tebou relativně malé lyže prohnou raz dva a díky svým parametrům jsou rychleji v oblouku, než vůbec stačíš mrknout. Abys neupadl, a protože víš, že tělo má být z kopce dolů, tak se tam taky pěkně natočíš. Bohužel pro tebe, to ale vede ke značnému zatížení vnitřní lyže. Ta se ještě více zařízne a vnější se ti odlehčí a odjíždí malinko jiným směrem. Takže jednoduše řečeno, je třeba se mrknout na základní postoj. Zkus rozhýbat nohy, ale uklidnit tělo.

Cvičení:

Celý trik je v tom, začít pracovat od chodidel. Pokud začneš vnímat chodidla, jako tvůj prvotní impuls pro zahájení oblouku, pak zbytek tvého těla bude tyto pohyby přirozeně následovat a ty se u toho méně nadřeš. Pokud by sis se mnou přišel zalyžovat, vybrala bych hodně mírnou sjezdovku, popřípadě nějakou hodně dlouhou a přitom ne úplně úzkou spojovací cestu s mírným sklonem, kde se všichni jen vezou šusem. Ale my se tam naučíme užívat si carvingové oblouky bez námahy. Princip je jednoduchý. Rozjedeme se po plochách lyží a pomalu začneme naklánět obě chodidla společně na stranu, lyže nám začnou hranit a zatáčet. Do nového oblouku uvolníme tlak z hrany pozvolným naklápěním chodidel na opačnou stranu. V momentě naklopení chodidla se začne pohybovat i kotník a koleno. Přirozeně se tam naklopí i pánev, ale hlavně se ji tam nesnaž násilím nacpat. Princip přenášení váhy funguje pořád stejně. Malinko víc váhy je na vnější noze a abychom nespadli, tělo se nám mírně odkloní na opačnou stranu než chodidla. Nejdříve zkoušíme mírné naklápění s malou změnou směru. Později s vyšší rychlostí zvyšujeme úhel naklápění a rádius oblouku. V podstatě se soustředíš jen na práci chodidel. Tak vzhůru dolů, čeká tě ještě hodně práce, aby té práce bylo méně

Zpět na analýzu - ike (lyžařská analýza č. 1)

Články

24.11.2017

Vázání Hagan CORE

Moderní, funkční a komfortní skialpinistické vázání...
24.11.2017

Aktuálně: plnohodnotné lyžování už koncem listopadu

Hory zasypal po několika letech sníh už během listo...
24.11.2017

Počasí 2017/18: zima se sněhem ještě před adventem

Současné oteplení se zdá být už téměř jistě pouze p...
23.11.2017

Colmar - vývoj, inovace, historie

Lyžařská kolekce technického oblečení Colmar navazu...
23.11.2017

Jet na hory bez cestovního pojištění se nevyplatí

Pomalu se blíží lyžařská sezóna a s ní i plánování ...
22.11.2017

Galtür - stará horská vesnička s novými nápady

Horská vesnička na konci údolí Paznaun v 1 600 m n....

Diskuze o lyžování

SPORTEN

dnes 03:44:17 od mski

Odlepující fólie na lyžích

dnes 01:27:47 od ivan

Máme vůbec kritizovat?

dnes 01:23:42 od ivan

#MeToo

dnes 01:18:42 od ivan

Juniorské lyže pro dívku 11 let

včera 23:05:37 od Lenny81

Alpine Ski World Cup 17/18

včera 22:43:15 od Harry

Už nejezděte do Alp!

včera 22:34:20 od Harry

Monínec: [Středisko]

včera 19:35:28 od Boryš