Jitka Fucimanová - komentář k analýze č. 1: ike - SNOW.CZ

Jitka Fucimanová - komentář

k analýze: ike (lyžařská analýza č.1) | Zpět na analýzu

První dojem:

Ahoj IKE. Rozhodně se nám to nesnažíš ulehčit, ale líbí se mi tvé nadšení. Snažíš se vytěžit z lyží, co to jde. Užíváš si každý oblouk, nebojíš se rychlosti, stavíš lyže na hrany a děláš pro to všechno možné, aby lyže jely tam, kam chceš. Ale jak sám asi vnímáš, nešlo by to trochu lehčeji, efektivněji? A hlavně, co na prudším kopci? Tam už je to asi velká dřina a chvílemi i boj.

Analýza:

Postavit lyže na hrany lze různým způsoby. Ty používáš celé své tělo a hlavně boky. Přece jenom nejsi žádné tintítko a při tvé výšce a váze se pod tebou relativně malé lyže prohnou raz dva a díky svým parametrům jsou rychleji v oblouku, než vůbec stačíš mrknout. Abys neupadl, a protože víš, že tělo má být z kopce dolů, tak se tam taky pěkně natočíš. Bohužel pro tebe, to ale vede ke značnému zatížení vnitřní lyže. Ta se ještě více zařízne a vnější se ti odlehčí a odjíždí malinko jiným směrem. Takže jednoduše řečeno, je třeba se mrknout na základní postoj. Zkus rozhýbat nohy, ale uklidnit tělo.

Cvičení:

Celý trik je v tom, začít pracovat od chodidel. Pokud začneš vnímat chodidla, jako tvůj prvotní impuls pro zahájení oblouku, pak zbytek tvého těla bude tyto pohyby přirozeně následovat a ty se u toho méně nadřeš. Pokud by sis se mnou přišel zalyžovat, vybrala bych hodně mírnou sjezdovku, popřípadě nějakou hodně dlouhou a přitom ne úplně úzkou spojovací cestu s mírným sklonem, kde se všichni jen vezou šusem. Ale my se tam naučíme užívat si carvingové oblouky bez námahy. Princip je jednoduchý. Rozjedeme se po plochách lyží a pomalu začneme naklánět obě chodidla společně na stranu, lyže nám začnou hranit a zatáčet. Do nového oblouku uvolníme tlak z hrany pozvolným naklápěním chodidel na opačnou stranu. V momentě naklopení chodidla se začne pohybovat i kotník a koleno. Přirozeně se tam naklopí i pánev, ale hlavně se ji tam nesnaž násilím nacpat. Princip přenášení váhy funguje pořád stejně. Malinko víc váhy je na vnější noze a abychom nespadli, tělo se nám mírně odkloní na opačnou stranu než chodidla. Nejdříve zkoušíme mírné naklápění s malou změnou směru. Později s vyšší rychlostí zvyšujeme úhel naklápění a rádius oblouku. V podstatě se soustředíš jen na práci chodidel. Tak vzhůru dolů, čeká tě ještě hodně práce, aby té práce bylo méně

Zpět na analýzu - ike (lyžařská analýza č. 1)

Články

20.02.2018

SNOWtour 2017/18: Branná – nový manšestrový vlk!

Branná se vyznačuje tou nejpohodovější atmosférou š...
19.02.2018

Snowboardy Endless – prkna vyvinutá ve spolupráci s trenéry Evy Samkové

Chcete jezdit jako Eva Samková? Vyzkoušejte jízdu n...
19.02.2018

SNOWtour 2017/18: Val di Fiemme - čtyři neodolatelné tváře

Val di Fiemme je jedním z italských středisek, kde ...
18.02.2018

60 let lanové dráhy Javorový vrch

V Moravskoslezských Beskydech se nachází lanovka, k...
18.02.2018

SNOW tour 2017/18: Špindlerův Mlýn – sportovní Medvědín a zábavné Mísečky

Z Medvědína se dá svézt po dlouhých a sportovně lad...
18.02.2018

No Way Back! Pět modelů K2 pro skitouring

Řada lyží určených pro aktivní pohyb mimo značené s...

Diskuze o lyžování

Blizzard WRC

dnes 11:43:22 od PavelC

Petříkov: [Středisko]

dnes 11:28:15 od pool

BROUŠENÍ-MAZÁNÍ RUČNĚ

dnes 11:18:25 od pool

Fischer RC4 WC SC RT + RC4 Z12 PR 17/18

dnes 11:16:51 od Vvladimir

ZOH 2018 Pchjongčchang, Jižní Korea

dnes 07:47:14 od fischerbl

Plešivec: [Středisko]

dnes 00:25:45 od fischerbl

Ester Ledecká

včera 21:16:14 od mski

Nejlepsi lyzovani v Rakousku.

včera 19:24:08 od tatapavel