Jitka Fucimanová - komentář k analýze č. 1: ike - SNOW.CZ

Jitka Fucimanová - komentář

k analýze: ike (lyžařská analýza č.1) | Zpět na analýzu

První dojem:

Ahoj IKE. Rozhodně se nám to nesnažíš ulehčit, ale líbí se mi tvé nadšení. Snažíš se vytěžit z lyží, co to jde. Užíváš si každý oblouk, nebojíš se rychlosti, stavíš lyže na hrany a děláš pro to všechno možné, aby lyže jely tam, kam chceš. Ale jak sám asi vnímáš, nešlo by to trochu lehčeji, efektivněji? A hlavně, co na prudším kopci? Tam už je to asi velká dřina a chvílemi i boj.

Analýza:

Postavit lyže na hrany lze různým způsoby. Ty používáš celé své tělo a hlavně boky. Přece jenom nejsi žádné tintítko a při tvé výšce a váze se pod tebou relativně malé lyže prohnou raz dva a díky svým parametrům jsou rychleji v oblouku, než vůbec stačíš mrknout. Abys neupadl, a protože víš, že tělo má být z kopce dolů, tak se tam taky pěkně natočíš. Bohužel pro tebe, to ale vede ke značnému zatížení vnitřní lyže. Ta se ještě více zařízne a vnější se ti odlehčí a odjíždí malinko jiným směrem. Takže jednoduše řečeno, je třeba se mrknout na základní postoj. Zkus rozhýbat nohy, ale uklidnit tělo.

Cvičení:

Celý trik je v tom, začít pracovat od chodidel. Pokud začneš vnímat chodidla, jako tvůj prvotní impuls pro zahájení oblouku, pak zbytek tvého těla bude tyto pohyby přirozeně následovat a ty se u toho méně nadřeš. Pokud by sis se mnou přišel zalyžovat, vybrala bych hodně mírnou sjezdovku, popřípadě nějakou hodně dlouhou a přitom ne úplně úzkou spojovací cestu s mírným sklonem, kde se všichni jen vezou šusem. Ale my se tam naučíme užívat si carvingové oblouky bez námahy. Princip je jednoduchý. Rozjedeme se po plochách lyží a pomalu začneme naklánět obě chodidla společně na stranu, lyže nám začnou hranit a zatáčet. Do nového oblouku uvolníme tlak z hrany pozvolným naklápěním chodidel na opačnou stranu. V momentě naklopení chodidla se začne pohybovat i kotník a koleno. Přirozeně se tam naklopí i pánev, ale hlavně se ji tam nesnaž násilím nacpat. Princip přenášení váhy funguje pořád stejně. Malinko víc váhy je na vnější noze a abychom nespadli, tělo se nám mírně odkloní na opačnou stranu než chodidla. Nejdříve zkoušíme mírné naklápění s malou změnou směru. Později s vyšší rychlostí zvyšujeme úhel naklápění a rádius oblouku. V podstatě se soustředíš jen na práci chodidel. Tak vzhůru dolů, čeká tě ještě hodně práce, aby té práce bylo méně

Zpět na analýzu - ike (lyžařská analýza č. 1)

Články

18.05.2018

Padesát let sedačkové lanovky na Velkou Čantoryji

995 metrů vysoká Czantoria Wielka (Velká Čantoryje)...
17.05.2018

Konec legendy Zai?

Posledních několik sezón nebylo pro prodej lyží úpl...
15.05.2018

Bike SNOW tour: Pro koho jsou elektrokola a podle čeho vybírat?

Mnohá lyžařská střediska se na léto promění ve voln...
11.05.2018

Ester Ledecká je Královnou bílé stopy 2018

Anketa Král bíle stopy mívá své favority, ale letos...
09.05.2018

Monínec otevírá letní sezónu s několika novinkami

Areál Monínec spustil v sobotu 5. května letní sezó...
24.04.2018

Historie kabinkové lanovky na Szyndzielniu v Bielsko-Białé

Město Bielsko-Biała (česky Bílsko-Bělá) se 175 tisí...

Diskuze o lyžování

Nejede někdo, nemá chuť jet, na ledovec?

20.05.2018 16:39:47 od oblouk

hikingové/trekingove boty (pro zenu s malou nohou)

18.05.2018 09:00:48 od valerius

Leki SL grip vs GS grip

17.05.2018 10:32:35 od Marek Bednář

Silová a kondičná príprava lyžiara

17.05.2018 10:03:44 od Marek Bednář

Reklama v diskuzích a bazaru

13.05.2018 19:04:43 od Vvladimir

Zermatt-Cervinia: [Středisko]

11.05.2018 22:16:40 od oblouk

Atomic Redster x9

05.05.2018 13:50:04 od alfi62

NĚCO Z HISTORIE

05.05.2018 13:04:16 od AntonByckov

Snow Town Yeti: [Středisko]

02.05.2018 12:14:10 od Vvladimir

Sölden: [Středisko]

27.04.2018 02:06:37 od Jarda007