Jitka Fucimanová - komentář k analýze č. 1: ike - SNOW.CZ

Jitka Fucimanová - komentář

k analýze: ike (lyžařská analýza č.1) | Zpět na analýzu

První dojem:

Ahoj IKE. Rozhodně se nám to nesnažíš ulehčit, ale líbí se mi tvé nadšení. Snažíš se vytěžit z lyží, co to jde. Užíváš si každý oblouk, nebojíš se rychlosti, stavíš lyže na hrany a děláš pro to všechno možné, aby lyže jely tam, kam chceš. Ale jak sám asi vnímáš, nešlo by to trochu lehčeji, efektivněji? A hlavně, co na prudším kopci? Tam už je to asi velká dřina a chvílemi i boj.

Analýza:

Postavit lyže na hrany lze různým způsoby. Ty používáš celé své tělo a hlavně boky. Přece jenom nejsi žádné tintítko a při tvé výšce a váze se pod tebou relativně malé lyže prohnou raz dva a díky svým parametrům jsou rychleji v oblouku, než vůbec stačíš mrknout. Abys neupadl, a protože víš, že tělo má být z kopce dolů, tak se tam taky pěkně natočíš. Bohužel pro tebe, to ale vede ke značnému zatížení vnitřní lyže. Ta se ještě více zařízne a vnější se ti odlehčí a odjíždí malinko jiným směrem. Takže jednoduše řečeno, je třeba se mrknout na základní postoj. Zkus rozhýbat nohy, ale uklidnit tělo.

Cvičení:

Celý trik je v tom, začít pracovat od chodidel. Pokud začneš vnímat chodidla, jako tvůj prvotní impuls pro zahájení oblouku, pak zbytek tvého těla bude tyto pohyby přirozeně následovat a ty se u toho méně nadřeš. Pokud by sis se mnou přišel zalyžovat, vybrala bych hodně mírnou sjezdovku, popřípadě nějakou hodně dlouhou a přitom ne úplně úzkou spojovací cestu s mírným sklonem, kde se všichni jen vezou šusem. Ale my se tam naučíme užívat si carvingové oblouky bez námahy. Princip je jednoduchý. Rozjedeme se po plochách lyží a pomalu začneme naklánět obě chodidla společně na stranu, lyže nám začnou hranit a zatáčet. Do nového oblouku uvolníme tlak z hrany pozvolným naklápěním chodidel na opačnou stranu. V momentě naklopení chodidla se začne pohybovat i kotník a koleno. Přirozeně se tam naklopí i pánev, ale hlavně se ji tam nesnaž násilím nacpat. Princip přenášení váhy funguje pořád stejně. Malinko víc váhy je na vnější noze a abychom nespadli, tělo se nám mírně odkloní na opačnou stranu než chodidla. Nejdříve zkoušíme mírné naklápění s malou změnou směru. Později s vyšší rychlostí zvyšujeme úhel naklápění a rádius oblouku. V podstatě se soustředíš jen na práci chodidel. Tak vzhůru dolů, čeká tě ještě hodně práce, aby té práce bylo méně

Zpět na analýzu - ike (lyžařská analýza č. 1)

Články

23.10.2018

Ladislav Forejtek: Žádná válka mezi sjezdaři a Ester Ledeckou neexistuje

V létě hýbala zákulisím českého lyžování kauza Ester...
22.10.2018

Nejzajímavější novinky lyžařského trhu 2018/19

Největší světový veletrh sportovního vybavení ISPO v...
22.10.2018

Seiser Alm/Alpe di Siusi: jedinečná horská louka slaví 80 lyžařských let

Prázdninový region Seiser Alm, klidná horská louka o...
22.10.2018

Atomic Allmountain - novinky na sezónu 2018/19

Názvy Vantage a Hawx jsou ve světě lyžování téměř le...
22.10.2018

SNOW 111 market - lyže 2018/19 + Supertest lyží

Lyže, boty, helmy, přilby… Jak nakupovat vybavení na...
21.10.2018

Stöckli - novinky pro sezónu 2018/19

Švýcarská značka Stöckli přichystala pro nadcházejíc...