Sjezdovky:
Každá sjezdovka má něco do sebe:
- Kejnos - nejdelší svah areálu (850 m) s červenomodrým
sklonem, obsloužený čtyřsedačkovou lanovkou. Jistota pro každého, sklon
tak akorát, osvětlení pro večerní lyžování.
- Liška - pěkná černá sjezdovka s modrým dojezdem a
hravou terénní "houpačkou". Nebývá příliš přeplněna, protože ji
obsluhuje historická kotva (viz níže), která nemá příliš velkou
kapacitu. Rozhodnutí o otevření této sjezdovky zřejmě padlo až na
poslední chvíli, protože její levá polovina nebyla upravena.
- HSK - široká modrá sjezdovka, která není příliš
přeplněna, takže je velmi vhodná pro široký oblouk
. Je tu i
měřený slalom a osvětlení pro měřený slalom.
- Krakonoš, Barka, Jesen, Zvon - modré sjezdovky hojně
využívané lyžařskými kurzy, takže na nich nárazově bývá trochu
husto.
- Nový Cinkáč - malý tajný tip
, je totiž
trochu stranou, takže tam skoro nikdo nejezdí. Jsou tu tři sjezdovky:
Cinkáč I (červenočerná s poctivě černým hangem), Cinkáč II
(červená), Cinkáč III (nádherná členitá modrá vedoucí mezi
dřevěnými chaloupkami - krása). V den mé návštěvy byl otevřen pouze
Cinkáč III, ovšem Cinkáči I a II měli dostatek sněhu na freeride a
prázdný hang Cinkáče I byl opravdu výborný.
Sněhové podmínky:
V týdnu opravdu vydatně sněžilo, takže se nově podařilo otevřít
Lišku a Nový Cinkáč. Celkem na sjezdovkách leželo až 50 cm sněhu.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
- Kejnos - čtyřsedačková lanovka s rozběhovým pásem.
Na sedačkách č. 50 a 100 jsou přivázáni plyšáci
.
- HSK - nejrychlejší poma. Přesto je u ní největší
"fronta" - čeká se u ní maximálně tři minuty.
- Liška - opravdu historická záležitost. Tato kotva
(ještě s původními dřevěnými kotvami) vyváží klidným tempem lyžaře
už nějakých 40 let, je tu dokonce i stará cedule "Transporta Chrudim - Made
in Czechoslovakia". Ochotní vlekaři pomáhají s nasedáním a případnou
porouchanou kotvu rychle opraví. Zaznamenal jsem tu ale jednu zvláštnost -
výstupní stanice je těsně před kolem horní stanice, takže vystupující
lyžař musí s kotvou v ruce vyčkat, až se bubínek (naviják) na laně
otočí kolem kola, a pak teprve kotvu pustí (je to kvůli tomu, aby se kotva
nezamotala).
Cesta přehrazující trasu vleku byla vzorně překryta sněhem, aby byla
jízda pohodlná. Jednou se stalo, že se rozbil systém navíjení kotvy a ta
se kodrcala po zemi. Vlekař z horní stanice nelenil, nasedl na sáňky a kotvu
doprovázel až do dolní stanice, kde byla bleskově odmontována, aby se mohlo
co nejdříve opět jezdit
. A to vše trvalo jen nějaké tři, čtyři minuty!
A pokud chcete tento unikátní vlek navštívit, rozhodně bych s návštěvou
neotálel - do několika let by totiž měl být nahrazen dvojsedačkou.
- Krakonoš, Barka, Jesen, Zvon - jednoduché menší
pomy
- Nový Cinkáč - asi 450 m dlouhá poma s velmi pomalým
tempem, moderními unašeči a příkrou trasou. Opět je nutné pouštět pomu
až po objetí kola horní stanice.
Zalidněnost:
Příjemná, o něco málo větší zalidnění sjezdovek pouze na Kejnosu,
nárazově na Barce a Krakonoši. Fronty nad pět minut nebyly nikde.
Občerstvení a aprés-ski:
Pěkná restaurace Kejnos ležící na stejnojmenné sjezdovce. Nabízí
hlavně českou klasiku (svíčková, smažák, guláš...) v dobré kvalitě za
velmi slušné ceny . O její popularitě svědčí i to, že byla v době
oběda nacpaná k prasknutí a jen se štěstím jsem urval volné místo
.
Doprava do střediska a parkování:
Silnice zasněžená a posypaná štěrkem (řetězy nejsou nutné),
parkoviště zdarma u lanovky Kejnos.