Sjezdovky:
V provozu byly tyto sjezdovky: modré Puchatek (4) a Hala Szrenicka (5) a
červené Śnieżynka (3) a horní část Lolobrygidy (2) ze Szrenice k dolní
stanice vleku Świąteczny Kamień. Celá Lolobrigyda, která měří velmi
pěkných 4 500 m, bohužel za celou zimu nebyla ani jednou v provozu. To samé
platí i o jediné černé v areálu - FIS (1), která ovšem nějaký ten sníh
měla a s největší opatrností a při dobré volbě jízdní stopy byla
sjízdná. Teď podrobněji k sjezdovkám:
- Puchatek (4) - příjemná modrá, která se využívá i k
večernímu lyžování, opravdu dost mírná, ale nikde se nemusíte odpichovat
nebo bruslit.
- Śnieżynka (3) - občas trochu záludná červená s
nepřehlednou dvojitou zatáčkou, dobře dostupná z horní stanice
šestisedačky Karkonosz Express.
- Lolobrygida (2) - s přehledem nejdelší sjezdovka v
Krkonoších, 4 500 m dlouhá, v letošní zimě bohužel ani jednou
nezprovozněna v celé délce. Její část podél vleku Świąteczny Kamień je
ovšem velmi zábavná - po krátké úvodní rovince trať padá do poctivě
červeného hangu s pěknými výhledy, aby se po chvíli opět srovnala do
modré a skončila u dolní stanice kotvy Świąteczny Kamień.
- Hala Szrenicka (5) - pěkná, velmi široká a přehledná
modrá, o něco prudší než Puchatek (4). Je rozdělena na dvě části - ta
levá je opravdu úžasně široká (prý i přes 100 m) a obtéká chatu
Schronisko na Hali Szrenickiej, ta levá je naopak užší, je členitá a vede
mezi mnoha stromy, takže se tu vyřádí hlavně děti . Sjezdovka je
také velmi oblíbena lyžařskými kurzy.
- FIS (1) - když je dostatek sněhu pro její otevření,
musí být tahle trať úžasná. Začíná opravdu velmi strmým hangem,
postupně se srovnává a jako červeno-modrá dotéká k mezistanici
dvojsedaček Szrenica I a II.
Sněhové podmínky:
Zatímco na dojezdech k lanovkám už bylo znát, že je duben (úzké pruhy
s asi deseti centimetry sněhu), nahoře ještě vládla zima, bylo tam něco
málo přes půl metru sněhu. Ráno byly díky nočnímu mrazu
všechny sjezdovky krásně umrzlé. Díky malé
návštěvnosti se nikde netvořily boule, pouze Śnieżynka (3) a Puchatek (4)
se potýkaly s mnohými místy, kde vykukovalo bahno a tráva (Puchatek byl
většinu trasy použitelný zhruba z jedné poloviny), odpoledne se také sníh
na těchto tratích změnil ve značně rozbředlý, Puchatek doslova tekl.
Dojezdy k údolním stanicím lanovek Karkonosz Express a Szrenica I byly
udržovány ve velmi úzkém koridoru pro jednoho lyžaře a po 14:30 už se k
oběma lanovkám muselo přejít několik desítek centimetrů po bahně.
Oceňuji ale, že od turniketům až k nástupním místům lanovek byl natažen
gumový povrch, takže se na lyžích dalo dojít až k lanovce a přitom se
zbytečně nespotřebovával sníh potřebný na dojezd k turniketům. Super
nápad!
- FIS (1) - oficiálně zavřená trať. Začátek sjezdovky
byl dost vyfoukaný a zledovatělý, pak už to s kvalitou sněhu bylo lepší,
ovšem jeho vrstva se neustále zužovala, nakonec byl sjízdný jen jeden
úzký pruh, kterým už jel někdo přede mnou. Sjezdovka končí asi
200metrovou cestou k mezistanici lanovek Szrenica I a II. Druhá půlka této
cesty byla už pokryta sněhem, ta první byla ovšem úplně holá.
Přemýšlel jsem co teď. Mám si sundat lyže? To se mi nechtělo. Pak jsem
ale objevil, že v mělkém příkopu vedle cesty stále leží trochu sněhu, a
tak jsem (chvílemi po jedné lyži) šel po tomto úzkém proužku, překonal
jsem asi půl metru po jehličí a pak už jsem byl na sněhu. Ano, sjel jsem to
bez sundání lyží!
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Tento areál by se také dal nazvat jako "místo, kde se nespěchá". Až na
moderní šestisedačku jsou totiž všechna přepravní zařízení ukrutně
pomalá. Zase tu ale vládne příjemný klid, vlekaři se vyhřívají na
slunci před svými budkami, občas něco prohodí s lyžaři... prostě
klídek. Mimochodem, jediná věc, která je tady rychlá, je pokladna. Paní za
přepážkou pracovala velmi efektivním stylem "dobrý den, jeden dítě, jeden
dospělý, takže xxx zlotých, dobře, tady máte pět zpátky, děkuju, na
shledanou, další prosím, dobrý den...", takže dokázala obsloužit snad
tři lidi za minutu .
- Karkonosz Express (C) - nejmodernější (rok výroby 2010)
zařízení v areálu. Tato šestisedačka sice postrádá jakékoli moderní
vymoženosti (bublina, polstrované sedačky) a je dost dlouhá (2 393 m), ale
je rychlá a pro sportovnější lyžaře je to nejlepší volba.
- Szrenica I (A), Szrenica II (B) - tak tady s rychlostí
rozhodně nepočítejte. Dvě sekce starých dvojsedaček jsou totiž neustále
zpomalovány či zastavovány kvůli nástupu a výstupu pěších turistů a
příliš pohodlné také nejsou. Před tím, než byl postaven Karkonosz
Express, to asi muselo lyžaře přivádět do infarktových situací . Z její
druhé sekce jsou nádherné výhledy na prudké stráně polských Krkonoš,
ale dost na ní fouká a třeba v lednu to je nejspíš jen pro ty nejotrlejší
horaly.
- Hala Szrenicka I+II (F, G) - dvojice paralelních kotev,
která vyváží lyžaře na širokou modrou sjezdovku. Je dost využíván
lyžařskými kurzy, které často zastavují levý vlek a tvoří u něho
frontu, naštěstí je tu ale pravý vlek, a ten jezdí téměř prázdný.
Opět nepříliš závratná rychlost, ale dá se to vydržet - kotvy mají
délku jen něco přes 600 m.
- Świąteczny Kamień - tak na téhle kotvě můžete bez
obav vyřídit několik telefonních hovorů, přemýšlet nad smyslem života
nebo pořídit pár snímků okolní krajiny. Jede totiž tak neuvěřitelně
pomalu, že je to nahoru snad rychlejší pěšky . A jako na
potvoru obsluhuje tu nejzajímavější sjezdovku - horní část Lolobrygidy
(2). Ale párkrát za den se to dá vydržet.
Zalidněnost:
Na začátku dne byla jediná fronta asi deseti lidí u pokladny, kterou
pokladní (viz Komfort) dokázala se svou kolegyní odbavit asi za dvě až tři
minuty. Pak jsem čekal maximálně dvě minuty na kotvě Hala Szrenicka (F), a
to ještě kvůli tomu, že byla zastavena z důvodu spadnuvšího lyžaře. Pak
už jsem čekal jen jednou, a sice 30 vteřin na kotvu Świąteczny Kamień,
jinak bylo všude prázdno (i na sjezdovkách).
Občerstvení a aprés-ski:
Přímo na svahu jsou pouze dvě možnosti občerstvení - bufet na
mezistanici lanovek Szrenica I a II a restaurace ve Schronisku na Hali
Szrenickiej (česky Novoslezská bouda). Využil jsem právě zmíněnou
restauraci a dal jsem si žurek (polskou polévku s výraznou kyselou chutí a
spoustou vajíček, slaniny a klobásy), bramborové placky se špenátem a
smetanou (Placki ziemniaczane ze szpinakem i śmietaną) a zapil jsem to
Coca-Colou. To vše mne vyšlo asi na 28 zlotých, což je podle aktuálního
kurzu nějakých 170 korun. A bylo to dobré!
Doprava do střediska a parkování:
Cesta mokrá, ale beze sněhu, několik malých parkovišť hned u lanovky,
všechna bohužel placená. Mimochodem, s obsluhou parkoviště, i s pokladní
se s trochou snahy domluvíte i česky.