Szklarska Poreba aktuální report z 02.04.2016

    průměrné hodnocení:

Polsko Polsko - Karkonosze

  • autor: gimli35
  • hodnocení:
  • návštěva od: 02.04.2016 do: 02.04.2016
reagovat na report

Celkový dojem z návštěvy střediska

Pohodové jarní lyžování
Od začátku zimy jsem čekal na vhodnou příležitost, kdy bych mohl navštívit tento areál s trochu bizarním názvem SudetyLift Szklarska Poręba. A ta nakonec přišla až teď, první dubnovou sobotu. Severní svah dával naději, že sjezdovka bude po ránu pěkně umrzlá a nebude rychle měknout a navíc jsem v tomto areálu nikdy nebyl. Do Szklarske Poręby jsem vyrazil se směsí obav a očekávání, přeci jen, nikdy jsem v Polsku nelyžoval. Nakonec jsem ale byl mile překvapen kvalitou sněhu i počtem lidí na svahu, takže lyžařský areál na Szrenici mohu určitě doporučit.

Nejsilnější zážitky a zkušenosti z návštěvy střediska

Sjezdovky:

V provozu byly tyto sjezdovky: modré Puchatek (4) a Hala Szrenicka (5) a červené Śnieżynka (3) a horní část Lolobrygidy (2) ze Szrenice k dolní stanice vleku Świąteczny Kamień. Celá Lolobrigyda, která měří velmi pěkných 4 500 m, bohužel za celou zimu nebyla ani jednou v provozu. To samé platí i o jediné černé v areálu - FIS (1), která ovšem nějaký ten sníh měla a s největší opatrností a při dobré volbě jízdní stopy byla sjízdná. Teď podrobněji k sjezdovkám:

  • Puchatek (4) - příjemná modrá, která se využívá i k večernímu lyžování, opravdu dost mírná, ale nikde se nemusíte odpichovat nebo bruslit.
  • Śnieżynka (3) - občas trochu záludná červená s nepřehlednou dvojitou zatáčkou, dobře dostupná z horní stanice šestisedačky Karkonosz Express.
  • Lolobrygida (2) - s přehledem nejdelší sjezdovka v Krkonoších, 4 500 m dlouhá, v letošní zimě bohužel ani jednou nezprovozněna v celé délce. Její část podél vleku Świąteczny Kamień je ovšem velmi zábavná - po krátké úvodní rovince trať padá do poctivě červeného hangu s pěknými výhledy, aby se po chvíli opět srovnala do modré a skončila u dolní stanice kotvy Świąteczny Kamień.
  • Hala Szrenicka (5) - pěkná, velmi široká a přehledná modrá, o něco prudší než Puchatek (4). Je rozdělena na dvě části - ta levá je opravdu úžasně široká (prý i přes 100 m) a obtéká chatu Schronisko na Hali Szrenickiej, ta levá je naopak užší, je členitá a vede mezi mnoha stromy, takže se tu vyřádí hlavně děti :-). Sjezdovka je také velmi oblíbena lyžařskými kurzy.
  • FIS (1) - když je dostatek sněhu pro její otevření, musí být tahle trať úžasná. Začíná opravdu velmi strmým hangem, postupně se srovnává a jako červeno-modrá dotéká k mezistanici dvojsedaček Szrenica I a II.

Sněhové podmínky:

Zatímco na dojezdech k lanovkám už bylo znát, že je duben (úzké pruhy s asi deseti centimetry sněhu), nahoře ještě vládla zima, bylo tam něco málo přes půl metru sněhu. Ráno byly díky nočnímu mrazu všechny sjezdovky krásně umrzlé. Díky malé návštěvnosti se nikde netvořily boule, pouze Śnieżynka (3) a Puchatek (4) se potýkaly s mnohými místy, kde vykukovalo bahno a tráva (Puchatek byl většinu trasy použitelný zhruba z jedné poloviny), odpoledne se také sníh na těchto tratích změnil ve značně rozbředlý, Puchatek doslova tekl. Dojezdy k údolním stanicím lanovek Karkonosz Express a Szrenica I byly udržovány ve velmi úzkém koridoru pro jednoho lyžaře a po 14:30 už se k oběma lanovkám muselo přejít několik desítek centimetrů po bahně. Oceňuji ale, že od turniketům až k nástupním místům lanovek byl natažen gumový povrch, takže se na lyžích dalo dojít až k lanovce a přitom se zbytečně nespotřebovával sníh potřebný na dojezd k turniketům. Super nápad!

  • FIS (1) - oficiálně zavřená trať. Začátek sjezdovky byl dost vyfoukaný a zledovatělý, pak už to s kvalitou sněhu bylo lepší, ovšem jeho vrstva se neustále zužovala, nakonec byl sjízdný jen jeden úzký pruh, kterým už jel někdo přede mnou. Sjezdovka končí asi 200metrovou cestou k mezistanici lanovek Szrenica I a II. Druhá půlka této cesty byla už pokryta sněhem, ta první byla ovšem úplně holá. Přemýšlel jsem co teď. Mám si sundat lyže? To se mi nechtělo. Pak jsem ale objevil, že v mělkém příkopu vedle cesty stále leží trochu sněhu, a tak jsem (chvílemi po jedné lyži) šel po tomto úzkém proužku, překonal jsem asi půl metru po jehličí a pak už jsem byl na sněhu. Ano, sjel jsem to bez sundání lyží! :-D

Komfort – lanovky, vleky a zázemí:

Tento areál by se také dal nazvat jako "místo, kde se nespěchá". Až na moderní šestisedačku jsou totiž všechna přepravní zařízení ukrutně pomalá. Zase tu ale vládne příjemný klid, vlekaři se vyhřívají na slunci před svými budkami, občas něco prohodí s lyžaři... prostě klídek. Mimochodem, jediná věc, která je tady rychlá, je pokladna. Paní za přepážkou pracovala velmi efektivním stylem "dobrý den, jeden dítě, jeden dospělý, takže xxx zlotých, dobře, tady máte pět zpátky, děkuju, na shledanou, další prosím, dobrý den...", takže dokázala obsloužit snad tři lidi za minutu :-D.

  • Karkonosz Express (C) - nejmodernější (rok výroby 2010) zařízení v areálu. Tato šestisedačka sice postrádá jakékoli moderní vymoženosti (bublina, polstrované sedačky) a je dost dlouhá (2 393 m), ale je rychlá a pro sportovnější lyžaře je to nejlepší volba.
  • Szrenica I (A), Szrenica II (B) - tak tady s rychlostí rozhodně nepočítejte. Dvě sekce starých dvojsedaček jsou totiž neustále zpomalovány či zastavovány kvůli nástupu a výstupu pěších turistů a příliš pohodlné také nejsou. Před tím, než byl postaven Karkonosz Express, to asi muselo lyžaře přivádět do infarktových situací :-D. Z její druhé sekce jsou nádherné výhledy na prudké stráně polských Krkonoš, ale dost na ní fouká a třeba v lednu to je nejspíš jen pro ty nejotrlejší horaly.
  • Hala Szrenicka I+II (F, G) - dvojice paralelních kotev, která vyváží lyžaře na širokou modrou sjezdovku. Je dost využíván lyžařskými kurzy, které často zastavují levý vlek a tvoří u něho frontu, naštěstí je tu ale pravý vlek, a ten jezdí téměř prázdný. Opět nepříliš závratná rychlost, ale dá se to vydržet - kotvy mají délku jen něco přes 600 m.
  • Świąteczny Kamień - tak na téhle kotvě můžete bez obav vyřídit několik telefonních hovorů, přemýšlet nad smyslem života nebo pořídit pár snímků okolní krajiny. Jede totiž tak neuvěřitelně pomalu, že je to nahoru snad rychlejší pěšky :-D. A jako na potvoru obsluhuje tu nejzajímavější sjezdovku - horní část Lolobrygidy (2). Ale párkrát za den se to dá vydržet.

Zalidněnost:

Na začátku dne byla jediná fronta asi deseti lidí u pokladny, kterou pokladní (viz Komfort) dokázala se svou kolegyní odbavit asi za dvě až tři minuty. Pak jsem čekal maximálně dvě minuty na kotvě Hala Szrenicka (F), a to ještě kvůli tomu, že byla zastavena z důvodu spadnuvšího lyžaře. Pak už jsem čekal jen jednou, a sice 30 vteřin na kotvu Świąteczny Kamień, jinak bylo všude prázdno (i na sjezdovkách).

Občerstvení a aprés-ski:

Přímo na svahu jsou pouze dvě možnosti občerstvení - bufet na mezistanici lanovek Szrenica I a II a restaurace ve Schronisku na Hali Szrenickiej (česky Novoslezská bouda). Využil jsem právě zmíněnou restauraci a dal jsem si žurek (polskou polévku s výraznou kyselou chutí a spoustou vajíček, slaniny a klobásy), bramborové placky se špenátem a smetanou (Placki ziemniaczane ze szpinakem i śmietaną) a zapil jsem to Coca-Colou. To vše mne vyšlo asi na 28 zlotých, což je podle aktuálního kurzu nějakých 170 korun. A bylo to dobré!

Doprava do střediska a parkování:

Cesta mokrá, ale beze sněhu, několik malých parkovišť hned u lanovky, všechna bohužel placená. Mimochodem, s obsluhou parkoviště, i s pokladní se s trochou snahy domluvíte i česky.

+ plusy

  • Ve vyšších polohách dobré sněhové podmínky
  • Po ránu krásně umrzlé sjezdovky
  • Poměrně nízké ceny
  • Daleké výhledy
  • Milý personál - když jsem před poslední jízdou v 15:59 zjistil, že jsem někde vytrousil permanentku, pustili mě zadarmo
  • Tabule na sjezdovkách oznamující, kolik metrů zbývá do konce sjezdovky
  • Lanovka Karkonosz Express
  • Málo lidí
  • Klid a pohoda
  • Gumový povrch od turniketů k nástupním místům lanovek

- mínusy

  • Dost pomalá přepravní zařízení
  • Ani jednou za zimu nezprovozněna FIS (1) a hlavní část Lolobrygidy (2)
  • Dojezdy k lanovkám
  • Odpoledne velmi rozbředlý Puchatek (4)
zpět na přehled všech reportů reagovat na report

Níže naleznete další reporty ze střediska

16.02.2021  | Szklarska Poreba

  • autor: Patcha
  • hodnocení:

V době covidu pro Pražáky asi nejbližší legální lyžování. A pro mírně pokročilé začátečníky naprosto super sjezdovka Lolobrygida - členitá, zatáčkovitá a přitom mírná, reálně hezky modrá (přestože označená červeně), snadno sjízdná po celé délce (cca 4 km).
Rychlé poznatky:

  1. Dvojsedačkami nahoru opravdu ne, trvalo to 23 minut. Šestisedačka to dá pod deset, i když ne úplně na vrchol. Vyplatí se raději pár minut počkat ve frontě.
  2. Alpy to nejsou. Vše je tu placené (parkování 25 zlotých, záchody 2 zl.) a trochu nedomyšlené - otevíráme v 8:30, tak teda všechno. Pustí se lanovky, ale nikdo na nich nevyjíždí, protože stovky lidí stojí v půlhodinové frontě na permici.
  3. Parkoviště naproti je malé (cca 100 aut), v 8:15 plné. Někde musí mít ale schované ještě jiné (podle toho, kolik tam přicházelo lidí v průběhu celého dopoledne).
  4. Nějaká epidemiologická opatření dodržuje sotva půlka lidí. U lanovky to byla hlava na hlavě, teda spíš holá huba na holé hubě.

13.01.2019  | Szklarska Poreba

  • autor: 0ndra
  • hodnocení:

Vydal jsem se prozkoumat další z příhraničních polských areálů, který je (stejně jako ostatní) českými lyžaři nepochopitelně přehlížen. I přes nedostatky, které dnešní návštěvu provázely, utratím peníze raději zde než v sousedním Harrachově, kde neproběhla jediná inovace už roky (a ceny jsou tam pře...

Reporty z lyžařských středisek

Engelberg

Engelberg

Engelberg

Engelberg