
16.02.2021 | Szklarska Poreba
- autor: Patcha
- hodnocení:
Pohodové jarní lyžování
Od začátku zimy jsem čekal na vhodnou příležitost, kdy bych mohl
navštívit tento areál s trochu bizarním názvem SudetyLift Szklarska
Poręba. A ta nakonec přišla až teď, první dubnovou sobotu. Severní svah
dával naději, že sjezdovka bude po ránu pěkně umrzlá a nebude rychle
měknout a navíc jsem v tomto areálu nikdy nebyl. Do Szklarske Poręby jsem
vyrazil se směsí obav a očekávání, přeci jen, nikdy jsem v Polsku
nelyžoval. Nakonec jsem ale byl mile překvapen kvalitou sněhu i počtem lidí
na svahu, takže lyžařský areál na Szrenici mohu určitě doporučit.
Sjezdovky:
V provozu byly tyto sjezdovky: modré Puchatek (4) a Hala Szrenicka (5) a červené Śnieżynka (3) a horní část Lolobrygidy (2) ze Szrenice k dolní stanice vleku Świąteczny Kamień. Celá Lolobrigyda, která měří velmi pěkných 4 500 m, bohužel za celou zimu nebyla ani jednou v provozu. To samé platí i o jediné černé v areálu - FIS (1), která ovšem nějaký ten sníh měla a s největší opatrností a při dobré volbě jízdní stopy byla sjízdná. Teď podrobněji k sjezdovkám:
Sněhové podmínky:
Zatímco na dojezdech k lanovkám už bylo znát, že je duben (úzké pruhy s asi deseti centimetry sněhu), nahoře ještě vládla zima, bylo tam něco málo přes půl metru sněhu. Ráno byly díky nočnímu mrazu všechny sjezdovky krásně umrzlé. Díky malé návštěvnosti se nikde netvořily boule, pouze Śnieżynka (3) a Puchatek (4) se potýkaly s mnohými místy, kde vykukovalo bahno a tráva (Puchatek byl většinu trasy použitelný zhruba z jedné poloviny), odpoledne se také sníh na těchto tratích změnil ve značně rozbředlý, Puchatek doslova tekl. Dojezdy k údolním stanicím lanovek Karkonosz Express a Szrenica I byly udržovány ve velmi úzkém koridoru pro jednoho lyžaře a po 14:30 už se k oběma lanovkám muselo přejít několik desítek centimetrů po bahně. Oceňuji ale, že od turniketům až k nástupním místům lanovek byl natažen gumový povrch, takže se na lyžích dalo dojít až k lanovce a přitom se zbytečně nespotřebovával sníh potřebný na dojezd k turniketům. Super nápad!
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Tento areál by se také dal nazvat jako "místo, kde se nespěchá". Až na
moderní šestisedačku jsou totiž všechna přepravní zařízení ukrutně
pomalá. Zase tu ale vládne příjemný klid, vlekaři se vyhřívají na
slunci před svými budkami, občas něco prohodí s lyžaři... prostě
klídek. Mimochodem, jediná věc, která je tady rychlá, je pokladna. Paní za
přepážkou pracovala velmi efektivním stylem "dobrý den, jeden dítě, jeden
dospělý, takže xxx zlotých, dobře, tady máte pět zpátky, děkuju, na
shledanou, další prosím, dobrý den...", takže dokázala obsloužit snad
tři lidi za minutu .
Zalidněnost:
Na začátku dne byla jediná fronta asi deseti lidí u pokladny, kterou pokladní (viz Komfort) dokázala se svou kolegyní odbavit asi za dvě až tři minuty. Pak jsem čekal maximálně dvě minuty na kotvě Hala Szrenicka (F), a to ještě kvůli tomu, že byla zastavena z důvodu spadnuvšího lyžaře. Pak už jsem čekal jen jednou, a sice 30 vteřin na kotvu Świąteczny Kamień, jinak bylo všude prázdno (i na sjezdovkách).
Občerstvení a aprés-ski:
Přímo na svahu jsou pouze dvě možnosti občerstvení - bufet na mezistanici lanovek Szrenica I a II a restaurace ve Schronisku na Hali Szrenickiej (česky Novoslezská bouda). Využil jsem právě zmíněnou restauraci a dal jsem si žurek (polskou polévku s výraznou kyselou chutí a spoustou vajíček, slaniny a klobásy), bramborové placky se špenátem a smetanou (Placki ziemniaczane ze szpinakem i śmietaną) a zapil jsem to Coca-Colou. To vše mne vyšlo asi na 28 zlotých, což je podle aktuálního kurzu nějakých 170 korun. A bylo to dobré!
Doprava do střediska a parkování:
Cesta mokrá, ale beze sněhu, několik malých parkovišť hned u lanovky, všechna bohužel placená. Mimochodem, s obsluhou parkoviště, i s pokladní se s trochou snahy domluvíte i česky.
Vydal jsem se prozkoumat další z příhraničních polských areálů, který je (stejně jako ostatní) českými lyžaři nepochopitelně přehlížen. I přes nedostatky, které dnešní návštěvu provázely, utratím peníze raději zde než v sousedním Harrachově, kde neproběhla jediná inovace už roky (a ceny jsou tam pře...