Sjezdovky:
Pod Kitzsteinhornem se rozlévají ledovcové carvingové
dálnice, ale také mnoho útlejších sjezdovek, které se prosmýkají
morénovým terénem.
Kromě hlavní červeno-modré Gletscherpiste je dálničně široký i
vršek černě značené Maurerpiste, prostorná je i červená
Schmiedingerpiste.
Příjemně svižné a slunečné jsou „vlásenky“ směřující do
Sonnenkaru.
Parádní „střemhlavá“ dálnice je i opuštěná, neboť hůře
přístupná černá Gletscherseepiste (č. 2).
Do mezistanice Langwied směřuje „skákavá“ černá Mamba a příjemně
prostorná červená „jedenáctka“.
Ohromně rozsáhlý a rozmanitý je zdejší snowpark, rozdělený do 4
lokalit.
Nové spojení z Kaprunu na Kitzsteinhorn pomocí unikátní větruodolné a
panoramatické lanovky 3K vede přes původně samostatný areálek
Maiskogel, který je ideální liduprázdnou carvingovou
„tělocvičnou“.
Z vrcholu padá přímá černá Schermer Steilhang s velmi výraznými
příčnými „hrby“, obkroužená pozvolnější dálničně přehlednou
červenou a mírnou „šněrovací“ modrou sjezdovkou.
Kromě modré jsou obě hlavní sjezdovky místy až marnotratně široké.
Až do údolí pokračuje přehledná modrá, místy plošší, ale ke konci
ještě mile překvapí svou jemnou členitostí.
Schmittenhöhe, jemuž tvoří pohlednou kulisu jednak
jezero na jeho úpatí, tak hřeben Vysokých Taur s Kitzsteinhornem a
Grossglocknerem, je lyžařsky ještě pestřejší.
Na vrcholovém hřebeni se rozléhají mírné až středně strmé pláně,
do údolí se pak prostornými lesními průseky mj. řítí dlouhé
prvotřídní černé tratě (Standard, Trass) a jedna červená (Schütt).
Jižní svah Sonnkogl a Hochmais nese poctivě červené tratě, ale celkově
působí útulně a poměrně klidně, v aktuálním počasí také už
jarně.
Dlouhá, i když subtilní červená sjezdovka stéká do údolí Glemmtal, a
zajišťuje tak přístup do sousedního „cirkusu“ kolem Saalbachu.
Široká, hravá a zvlněná je červená Hirschkogel podél stejnojmenné
expresní 4sedačky.
Širokánská, postupně se rozbíhající a jemně zvlněná je červená
Kapellenpiste, o stupeň strmější pak sousední Kettingpiste – obě na
odvrácené straně Schmittenhöhe.
Dlouhá a členitá s terénními zlomy i změnami sklonu je černá Trass
– lahůdka pro milovníky „gravitace“.
Sněhové podmínky:
Sněhové podmínky jsou v důsledku velmi rozdílné nadmořské výšky i
orientace svahů dosti různorodé – na Kitzsteinhornu převládal suchý,
utemovaný a špičkově vodivý „ledovcový“ prašan, na Maiskogelu a
Schmittenhöhe spíše vrstvička prašanu na pevné, místy i zmrzlé a
výjimečně i ledové podkladové „desce“. Během teplého slunečného dne
se dokonce jižní svahy „roztopily“ jako na jaře.
Výtečně držel sníh kromě ledovce také na odvrácených tratích
Schmittenhöhe (Kapellen, Ketting) a samozřejmě na severně orientovaných
černých tratích do údolí, na nichž v noci přibyl ještě čerstvý
technický sníh, takže byly z velké části výborně vodivé.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Výjezd z Kaprunu na Kitzsteinhorn novou lanovkou 3K je zážitkem samo o
sobě – trasa je velmi vzdušná a díky prosklení kabin až k podlaze
opravdu panoramatická, navíc prostřední část trasy má dvoukilometrové
volné rozpětí mezi podpěrami, takže jde téměř o „let“.
Na ledovci samotném se většina sjezdovek dosáhne z krytých sedaček, jen
ty nejvýše položené jsou dostupné pouze kabinkou Gletscherjet 4 nebo
visutou kabinou na Kitzsteinhorn (ledovcové kotvy totiž byly mimo provoz).
Na Schmittenhöhe převažují expresní a kryté sedačky, z údolí
vyjíždějí kabinky.
Přejezdy mezi sjezdovkami na Schmittenhöhe jsou poměrně hladké, s výjimkou
návratu ze Sonnenalmu, kde čekají i dvě krátké, ale pomalé sedačky (lze
se jim vyhnout sjezdem do údolí a výjezdem kabinkou trassXpress), vyhnout se
lze i poslední pomalé 4sedačce Kapellen (sjezdem k moderní sedačce
Ketting).
Zalidněnost:
Na Kitzsteinhornu se většina lyžařů soustředila podél hlavní osy
lanovek Gletscherjet, kde vznikla i poměrně trvalá fronta na 5+ minut, naopak
čím okrajovější lanovka a sjezdovka, tím volněji až prázdno. Úměrně
tomu byla „nejzacpanější“ centrální svozová modrá trať k
Alpincentru.
Maiskogel – stejně jako dřív – byl zcela liduprázdný, většina jím
jen „projíždí“ na Kitzsteinhorn.
Na Schmittenhöhe jsou nejfrekventovanější mírné a přehledné dálnice
podél sedaček Glockner a Breiteck, naopak černé tratě byly dost
opomíjené. Celkově bylo na tratích i u lanovek živo, nicméně prakticky
bez front.
Doprava do střediska a parkování:
U hlavních lanovek mimo centrum Zell am See (Maiskogel, Areit, Viehofen) se
parkuje na prostorných venkovních plochách zdarma. Po letoviscích (Zell am
See, Kaprun) pendlují skibusy a další linka spojuje oba hlavní areály
(zdarma, interval 15 až 60 minut podle denní doby).