Celkový dojem z návštěvy střediska
Savojské Alpy v minulém týdnu potěšily těmi nejlepšími podmínkami,
jaké si mohou lyžaři přát – prachovým povrchem sjezdovek s pevným,
vodivým podkladem, sluncem již hřejícím, ale mrazivými teplotami
chránícími kvalitu sněhu. Valloire je jednou ze dvou ubytovacích základen
areálu se 150 km sjezdovek na jižní straně údolí Maurienne. Atraktivita
tohoto francouzského obra je však přebita nedalekým komplexem Tří údolí,
navíc čeští lyžaři mířící do zdejšího areálu dávají přednost
„stanici“ Valmeinier, která narozdíl od starobylého Valloire vznikla na
rýsovacím prkně a je tedy 100% lyžařsky „bezbariérová“. Mnoho se ale
nenachodíte ke sjezdovkám ani ve Valloire, jehož malé centrum obrostlo
sympatickými rezidencemi s docházkou několika desítek metrů k nejbližší
lanovce.
Polovina března je požehnaný čas, v němž se statistickou pravidelností
přinejmenším část Alp ovlivňuje azorská anticyklóna zajišťující
slunečné počasí. Pomalu začíná ubývat i hostů. Pokud navíc ještě
není příliš teplo, nastávají rajské – jarní – podmínky. Ve Valloire
taková idylka vládla prakticky po celý týden, teprve s jeho koncem se
oteplilo výrazněji a sníh firnovatěl i ve vyšších polohách. Do té doby
se dalo užívat kompaktního prašanu i ve většině volného terénu.
Milým překvapením byla i prakticky bezchybná každodenní úprava
sjezdovek, která si nezadala ani s vyhlášenou italskou. Vymanšestrováno
bylo vše, co zřejmě být mělo – tedy vyjma (některých) boulemi
šlechtěných černých. Obzvláště hlavní valloireský svah Setaz s
tratěmi závodních parametrů nabízel téměř nepřetržitou carvingovou
nirvánu – i díky tomu, že černým tratím se typický zdejší
„rodinný“ návštěvník spíše vyhýbá. Nejvíce se jich naopak hemží
na širokých červeno-modrých sjezdovkách podél sedačkových lanovek na
hřebeni Crey de Quart a také nad Valmeinierem.
Areál pod sedlem Galibier, proslaveným i díky Tour de France, je nabit
vděčnými, přehlednými sjezdovkami lehčí střední obtížnosti s
typickým francouzským bonusem ve formě několika značených, ale
neupravených tratí a rozsáhlého volného terénu. Je zároveň poměrně
hustě propojen, takže z jednoho místa na druhé obvykle vede více variant
tratí – a vždy alespoň jedna modrá. Na francouzské poměry překvapí
„nízká“ nadmořská výška, jen lehce převyšující dvouapůltisícovou
hranici. Ty nejhezčí sjezdovky (alespoň z pohledu pokročilejšího lyžaře)
jsou ale naštěstí situovány k severu.
Z hlediska pestrosti vyžití (obchůdky, restaurace, kino, jednou týdně
trh, ...) i atmosféry vede maloměstské Valloire, pročesávané až do
večera v 15minutových intervalech skibusem, nad čistě rezidenčním
Valmeinierem, které plní úlohu lyžařské stanice obležené (poněkud
subtilnějšími) sjezdovkami. Cenou je o něco lákavější Valmeinier, i
když nepříliš výrazně, a tedy „masy“ se soustředí spíše tam.
Ačkoliv skipas pokrývá jen vlastní areál Galibier, ze dna údolí
Maurienne se jako chapadlo do Val Thorens nabízí ještě kabinková lanovka
Orelle (cca 30 min z Valloire) a okolo hodiny cesty jsou vzdálené i další,
„menší“ areály – Val Cenis, Aussois či La Norma.
Nejsilnější dojmy:
Sjezdovky
- domovský svah Valloire – Setaz – ve spodní partii bičují široké a
poměrně strmé lesní průseky (červené, černé), v horních bezlesých
partiích pak přehledná, ale rovněž svižnější červená
- nejvděčnějším místem pro pohodové kroužení je 6sedačka Brive na
západní straně hřebene Crey du Quart mezi oběma letovisky – obtékají ji
nenáročné červené sjezdovky a v jejím okolí jsou i další podobné
tratě s pomalejšími lanovkami či vleky
- z Crey du Quart na sever stékají svižné až slalomové, ale přehledné
tratě, vrcholící černou Grandez Drozes
- nad Valmeinierem se vine spleť poněkud točitých a subtilnějších,
především modrých sjezdovek – atraktivnější výjimkou je dlouhá
červená z Le Gros Crey až do Valmeinier 1 500 s 1 000m převýšením
- většina hlavních sjezdovek je dostatečně prostorná, užší jsou
především zelené a modré sloužící jako propojovací cesty
Sněhové podmínky
- dostatek sněhu na všech svazích, i když ne v přílišném
množství
- pevný, vodivý podklad a na něm vrstva sypkého prašanu – od konce
týdne postupně odtávající i ve vyšších polohách
- perfektní a každodenní úprava sjezdovek včetně strmých pasáží
Komfort
- areál je prolinkován především sedačkovými lanovkami, v podstatě
není nutné nastoupit na „trhavou“ rychlopomu
- kabinka z Valloire na Crey du Quart moderní, prostorná, bezbariérová,
zatímco na Setaz stísněnější a poschoďová
- časté jsou i pomalejší sedačkové lanovky, vždy bez krytu (prý
zhoršujícího stabilitu lanovek ve větru)
- celý areál je velmi kompaktně propojen a i díky mnoha variantám tratí
prakticky nemá „úzké“ nadmíru frekventované křižovatky
- všudypřítomné rozcestníky, interaktivní infotabule u nástupních
stanic, horská služba na hlavních vrcholech
- promyšlené je i tyčové značení sjezdovek, kde kromě jména figuruje i
postupně se snižující číslo, přibližně vypovídající o vzdálenosti
do cíle tratě
- skibus jezdí v 15minutových intervalech od cca 8 do 20 hodin
Zalidněnost
- příjemně živá – bez front na většině lanovek a s dostatkem
prostoru na sjezdovkách
- největší nával vznikal u atraktivních lanovek atypicky vždy mezi
třetí a čtvrtou odpoledne
- i díky trvanlivému sněhu se dokonce i na strmých tratích tvořilo jen
minimum nerovností
Občerstvení a aprés-ski
- horské restaurace a bufety na všech hlavních křižovatkách lanovek
- Steak Haché Frites (mletý řízek s hranolkami) 7,20 EUR
- Paninis (sendvič – se sýrem, šunkou atd.) – 6 EUR
- Crepes (palačinky s cukrem, nutellou atd.) – 3–4 EUR
- limo – 3,60 EUR
Doprava do střediska
- hlavní příjezdová cesta vede buď ze severu (Německo, Basilej, Ženeva,
Chambéry), nebo z jihu (Bodamské jezero, Bellinzona, Milano, tunel Frejus) –
jižní je kratší, teoreticky rychlejší, ale dražší, neboť kromě
nezbytné švýcarské dálniční známky je navíc vhodná i rakouská, oproti
severní cestě se více zaplatí na italských dálnicích (oproti
francouzským), drahý je i tunel Frejus (35,10 EUR!)
- z údolí Maurienne se strmě stoupá do Valloire i Valmeinieru (cca 15
km)
Plus lyžařského areálu:
- velký, kompaktní a členitý areál s převahou „střední“, červené
třídy sjezdovek
- nechybí žádný typ tratě (pohodová dálnice, slalomák, boule,
...)
- poměrně široké tratě (Setaz, Crey du Quart)
- odevšud vedou „záchranné“, zelené či modré cesty
- fotogenická horská kulisa
- ubytování přímo u sjezdovek nebo v minimální pěší vzdálenosti
Minus lyžařského areálu:
- relativně nižší nadmořská výška – bez typicky savojských
vysokohorských terénů (i sněhové trvanlivosti)
- mix moderních i starších, méně pohodlných lanovek včetně
„náročnějších“ rychlopom
- serpentinovité a celkově užší tratě ve Valmeinier 1 800
- omezený rozsah terénu v lese při nepřízni počasí
Plus ubytovacího střediska:
- pulsující, ale přitom malé městečko s kostelíkem a celoročními
obyvateli
- pohledné, moderní a dobře vybavené rezidence v blízkosti sjezdovek
- všestranné a dobře dostupné nelyžařské vyžití: pěší a
sněžnicové stezky, bruslení, sáňkování, paragliding, kino, animační
program, ...
- výborně fungující skibus
Minus ubytovacího střediska:
- sjezdovky v pěší vzdálenosti od rezidencí
Odkazy:
www.galibier-thabor.com