Sjezdovky:
U hlavního parkoviště A a B začíná široká modrá placka o délce cca
půl kilometru, svah je oddělený od cvičného svahu lyžařské školy fun
trackem. Lyžaře primárně vyváží neodpojitelná čtyřsedačka názvem
Efka, na pravé straně svahu je poma a za fun trackem ještě dvě pomy pro
lyžařskou školu. Jedná se o ideální široký mírný svah na výuku, na
levé straně z pohledu ze spodu ještě zpestřen různými boulemi, hupy a
skoky.
Z horní stanice čtyřky Efka lze jednoduše přejet ke kryté vyhřívané
šestce Luxtorpeda. Lehký problém tohoto přejezdu je, že se vjíždí
přímo na dojezd černo-červené sjezdovky FIS A. Z hlavního vrcholu
obslouženým šestkou Luxtorpeda rolují dvě široké sjezdovky od výstupu z
lanovky: napravo černo-červená s extrémně širokým hlavním hangem, vlevo
pak startuje červená FIS B, je to krásná sjezdovka s lehčí prostřední
částí a hned za tím s trochu prudším hangem, obě sjezdovky v délce něco
přes půl druhého kilometru.


Z této sjezdovky je možné spojovačkou přesunout se k lanovce Zmija, v
případě nedostatku sněhu je možnost dostat se do této lokality krátkou
pomou Jedrus, za lanovkou Luxtorpeda. Zmija je neodpojitelná čtyřka, v
poslední třetině docela dost exponovaná, takže v případě horšího
počasí v kombinaci s rychlosti lanovky na ní člověk docela vymrzne. Při
výstupu vpravo začíná FIS C, pro mě pocitově dost podobná FIS B, možná
lehce mírnější a vlevo pak má nejoblíbenější FIS D. Jedná se o
širokou modro-červenou širokou ranvej, kde se to dá krásně pustit, obě
sjezdovky o délce zhruba kilometr a čtvrt. Sjezdovky E a F jsme jediné
neprojeli. Všechny sjezdovky široké s dostatkem prostoru pro jízdu i v době
přeplněného areálu.
Sněhové podmínky:
V pondělí naprosto perfektní podmínky, plechové nebe a přemrzlý
prašan. Po cestě nám v autě ukazoval teploměr až -23 °C, přes den se pak
pohybovaly teploty okolo -5 °C a skoro bezvětří. Jediné plotny jsme viděli
na uzavřené spojovačce a muldy z prašanu taé žádný problém. Na druhý
den přes noc napadlo dalších 5 až 10 cm čerstvého sněhu a i když
sjezdovky zůstaly ve stavu z noci (neupraveny), tak se díky struktuře sněhu
žádné extra muldy netvořily. Sníh ale padal celý den a vál nepříjemný
vítr. Takže ač bylo jen asi -1 °C, tak pocitově rozhodně větší zima.
Celkově prostě parádní sníh i stav sjezdovek, mocnost pokrývky odhaduji na
1m.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Páteří areálu je krytá vyhřívaná šestisedačka Leitner o délce
necelých 1,4 km obsluhující nejdelší a nejtěžší sjezdovky.
Od parkoviště A a B vyváží neodpojitelná čtyřka Tatrapoma, které
zároveň obsluhuje modrý svah pro začátečníky a funtrack. Na stejném
svahu jsou ještě 3 pomy (dvě pro lyžařskou školu). Sjezdovky D a C
obsluhuje také neodpojitelná čtyřka Tatrapoma, ta je zejména za horšího
počasí je v horní třetině za trest. V nejzazší místě areálu je poma
pro sjezdovky E a F a krátká poma Jedrus, která propojuje oblast okolo
Luxtorpeda se Zmijou.
U nástupu lanovky Efka v budově hotelu Czarna Perla jsou bezplatné a
čisté záchody, pokladny, půjčovna, bufet a bar. Dále stojí vedle budova
lyžarské školy. Alespoň Zmija by chtěla vyměnit za odpojitelnou
lanovku.
Zalidněnost:
Tak to byl největší problém. V pondělí ráno jsme byli až překvapeni,
jak málo je aut na parkovišti i lidí na lanovce. To se brutálně změnilo po
desáté hodině, kdy začaly proudit davy na pokladnu a nekonečná fronta
trvala až do odpoledne. Čekací časy se pak pohybovaly na 6sedačce okolo 10
až 15 minut.
Na čtyřky se čekalo 5 až 10 min a to samé i na vleky. Bylo krásně, tak
se větší návštěvnost dala očekávat. To, co se ale dělo v úterý, už
jsme moc nechápali, navrváno od rána, čekací doby skoro dvojnásobné,
fronta na pokladny v 11 h dopoledne minimálně na hodinu. Parkoviště narvaná
k prasknutí a to bylo ošklivo, foukalo... V úterý se navíc objevili exoti,
kterým stát frontu nic neříká a neustále předbíhali (a nebyli to
jednotlivci, ale skupiny, na jedno čekání na Luxtorpedu v úterý předjelo
frontu asi 30 lidí).
Občerstvení a aprés-ski:
Tak tohle je pro mě, který má pobyt na horách za kompletní relaxaci,
trochu k nepochopení. V celém areálu o velikosti cca Dolní Moravy, jsou jen
dvě restaurace (jestli jsem nic nepřehlédl), a to u spodních stanic lanovek
Efka, tam se jedná o bufet a zároveň bar v budově Czarna Perla, a druhá je
Karczma u spodní stanice Luxtorpeda. Pak zavřený stanový bar u spodní
stanice lanovky Zmija, jinak nic. Na Dolní Moravě jich je přímo na sjezdovce
7, a to včetně vrcholových partii s výhledy. Přitom od horní stanice
Luxtorpedy je takový nádherný výhled, že si to o terasu s lehátky a drinky
přímo říká. Jen taková perla z občerstvovny Czarna Perla: v pondělí
šlo objednat pivo přímo v bufetu, naopak v úterý již to nešlo a muselo se
o patro níž do baru. Mimochodem všude mají reklamu na Lech, ale točí
Plzeň a jídlo v bufetu prodávají na váhu, a to 6 Zlt za 100g a je jedno,
jestli máte mísu plnou brambor nebo kuřecích stehen.
Doprava do střediska a parkování:
Dojížděli jsme z Dolní Moravy preš Miedzylesie a přes sedlo Biala Woda,
cesta trvala okolo jedná hodiny. Jediný problém po cestě bylo pokaždé
překonání sedla, v pondělí ledové zmrazky a v úterý 10 cm nového
sněhu, ale s opatrností sjízdné bez řetězů. Vždy jsme parkovali na
parkovišti A u lanovky Efka, hned pod ním je ještě parkoviště B a pod
lanovkou Luxtorpeda C a D. Parkovací kapacita je opravdu obrovská, je to asi i
dáno tím, že přímo v místě není moc velká ubytovací kapacita. V
pondělí parkování podle svého uvážení, v úterý už navigováno
zaměstnanci areálu. Všechna parkoviště bezplatná.