Sjezdovky:
Den začínáme na Lagalbu, protože jsem měl obavu z fyzické náročnosti
celodenního lyžování, neboť páteřními přepravními zařízeními jsou
dvě velkokapacitní gondoly, které na vrcholu Diavolezzy doplňuje ještě
rychlá čtverka s bublinou. A právě tuto sedačku jsme si chtěli nechat na
odpoledne, až budeme stáním v gondolách unavení.
Když přijíždíme pod Lagalb na parkoviště, je na něm s bídou patnáct
aut. Raději se jdu podívat, zda lanovka vůbec jezdí. Naštěstí ano, i
přes naprosto minimální počet lyžařů. Když totiž po půl desáté
poprvé vyrážíme na vrchol, tak jsme v kabině pro 80 lidí, která jezdí v
pravidelném taktu 10 minut, pouze čtyři. Při dalších dvou jízdách už je
to číslo mnohonásobně vyšší - to nás už jelo čtrnáct, přesně...
Když z kabiny sleduji špičkově upravené sjezdovky, tak při první jízdě
jsem napočítal obdobně pouhých dvanáct lyžařských stop.
I když Lagalb nabízí tři dlouhé sjezdovky s parádním převýšením
téměř 800 metrů, teď na konci sezony je v provozu zhruba polovina z nich.
Jde o páteřní červenou č. 21 a horní polovinu černé č. 22, která je
ovšem v reálu proti obrázku ve skimapě výrazně kratší. Červená má po
plošším začátku hodně sportovní charakter, je parádně členitá a
širší přehledné pasáže se střídají se zatáčkami a změnami sklonu.
Ve střední části sjezdovky je možnost několika variant. Spodní část
černé č. 22 už byla zavřená, škoda, se sklonem 86 % jde o nejprudší
sjezdovku Graubündenu. Stejně tak byla mimo provoz i červená č. 23, delší
a méně prudká varianta sjezdu, která vede "okolo" kopce. Zřejmě se jim už
na konci sezony nevyplatí udržovat celý areál pro těch pár desítek
nadšenců, kteří sem zavítají. Zdatný lyžař kopec zvládne v taktu "své
kabiny", tzn. 3x za hodinu.
Po třech jízdách tak děláme rychlý přesun autem pod možná kilometr
vzdálenou Diavolezzu, kde je parkoviště už zaplněno podstatně více. Kolem
jedenácté zde chytáme nějakou místní špičku, takže nahoru odjíždíme
až druhou gondolou (kapacita 100 lidí). Ta při dostatku lyžařů pendluje v
taktu okolo 10 minut, pokud jich je málo, tak se tento prodlužuje na zhruba 15
minut. Nahoře nás čeká nádherný výhled na čtyřtisícovou hradbu Piz
Palü a Piz Bernina a ledovce stékající z jejich svahů.
V kotli na vrcholu je červená sjezdovka, která se ovšem brzy mění
širokou modrou carvingovou dálnici se dvěma variantami. Tato je obsluhována
rychlou čtverkou, jejíž obsazenost je i "ve špičce" s bídou čtvrtinová.
Páteřními sjezdovkami jsou pak sjezdy do údolí v barvě červené a
černé. Otevřená je již jen červená s několika objížďkami a variantami
po trase, resp. dojezdem pod vedlejší Lagalb, kde vás pak k lanovce vyveze
dlouhý pojízdný pás. Černá, přímá, o solidním sklonu, i když vcelku
úzká, je již uzavřená, ale opět, evidentně to není kvůli sněhovým
podmínkám, ty jsou i na ní pohledem shora z lanovky OK.
Páteřní červená je opět velmi dlouhá, s luxusním převýšením od
horní stanice okolo 900 metrů. V horní polovině sjezdovky, pod dolní
stanicí čtyřsedačky, se střídají ostřejší a prudší pasáže s
kratšími přejezdy. Spodní část je velmi široká, rovná a přehledná
červeno-modrá dálnice. Jednoznačně nejlepší sjezdovka, co jsme v Mořici
jeli. Jedno kolo na ní lze udělat za zhruba 25 minut, na jeden zátah dolů je
to neskutečná paráda.
Po skončení lyžování jsme si ještě cestou zpět vyjeli pozemní
lanovkou na Muottas Muragl, odkud je odpoledne nádherný výhled na Berninu,
Celerinu, Mořic a dál na jih. Jízdenka na lanovku je v rámci skipasu.
Sněhové podmínky:
Všechny sjezdovky perfektně vysněžené, na kamínky jsme nenarazili
vůbec nikde. Ranní úprava bez výhrad. A hlavně, orientace a nadmořská
výška udržely sjezdovky v perfektním stavu rychlých dálnic až do
pozdního odpoledne, kdy jsme z Diavolezzy sjížděli ve chvíli, kdy se horní
kotel u čtyřsedačky dostával do stínu.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Lanovky jsou jediným slabým místem, protože gondoly mohou být pro mnohé
při delším lyžování fyzicky náročné. A ježdění pouze na horní
sedačce s jednou, sic parádní sjezdovkou, se může omrzet. U obou gondol
jsou dostatečně velká parkoviště.
Zalidněnost:
Zalidněnost Lagalbu byla, jak jsem již zmínil, naprosto mizivá. Na
Diavolezze bylo lidí již mnohem více, ale i když jsme při prvním výjezdu
gondolou čekali, na sjezdovkách to byl i té době naprostý alpský
podprůměr. Po obědě počet lyžařů rychle opadal, nahoru gondolou nás
jezdilo s bídou dvacet. Ve tři hodiny téměř mrtvo.
Občerstvení a aprés-ski:
Restaurační zázemí je na Lagalbu v obou stanicích, na Diavolezze jen v
té horní.
Doprava do střediska a parkování:
Doprava zde z okolí Mořice je ideální a ukázková. Autem zde dojedete po
krásné okresce a bezplatná kapacitní parkoviště jsou přímo u lanovek. K
oběma areálům zajíždí i autobusy, které jsou zdarma v rámci
celoplošných skipasů. A navíc, před oběma lanovkami má zastávku i
červený vláček Rhétské dráhy, taktéž zdarma ve skipasu.