Sjezdovky:
Stejně jako loni, lyžařský den začínáme na Lagalbu, kde se lyžařům
nabízí pouze jediná visutá kabina, i když s parádním převýšením
téměř 800 metrů. Letos na parkovišti bylo znatelně více aut a i kabina
(loni jsme jezdili i pouze čtyři) byla podstatně naplněnější. A i když
letos bylo sněhu podstatně méně než loni, tak překvapivě nabídka
sjezdovek byla o něco pestřejší. Objízdná červená č. 23, otočená ke
slunci, byla sice zase zavřená, ale páteřní červená č. 21 i černá č.
22 byly otevřené a špičkově upravené. A to tak, že i když černá má
být nejprudší sjezdovkou v Engadinu, tak se to po ní dalo velmi bezpečně a
vcelku rychle "pálit" dolů.

Obě sjezdovky se navzájem proplétají, takže při sjezdech lze kombinovat
několik variant a snad kromě spodní přímé prudké části černé je
především střední část areálu členitý a zábavný, kdy se střídají
široké přehledné a optimálně prudké carvingové pasáže s částmi,
které jsou zatáčkovité, užší a přitom stále velmi rychlé. Na Lagalbu
dáváme pět jízd, kdy při té poslední se do areálu již valí velké
množství návštěvníků přijíždějících spojovací sjezdovkou z
Diavolezzy, takže kabina jezdí už naprosto plná a její takt se z běžných
10 minut (ideální pro lepší lyžaře, který tak stihne bez velkého
čekání dole každou druhou) zkracuje na minut asi 7, tzn. jezdí nahoru dolů
tak rychle, jak jen to lze.
My se v té chvíli přesunujeme autem o pár set metrů níže ke spodní
stanici kabiny na Diavolezzu, která nabízí sjezdovky v průměru
mírnějšího sklonu a nižší náročnosti než Lagalb. Parkoviště zde je
zaplněno tak z jedné třetiny. A na rozdíl od minulého roku, kdy jsme si tu
vystáli frontu s několika sty dalších lyžařů, letos jedeme nahoru hned
první, naprosto poloprázdnou kabinou. Z nějakého důvodu se na rozdíl od
loňského roku většina lidí mezitím přesunula na Lagalb.

I nahoře je na sjezdovkách polomrtvo, protože tak 3/4 lidí posedá na
vrcholu v restauraci nebo jen tak na slunci. Přehledná červeno-modrá
dálnice ve vysokohorském žlabu, obsluhovaná rychlou čtverkou, je tak skoro
prázdná. Během odpoledne si několikrát sjíždím až dolů ke kabině a na
této dlouhé sjezdovce vždy potkávám tak do deseti lidí maximálně.
Otevřená je pouze páteřní červená včetně několika (ale ne všech)
subvariant, černá je zřejmě kvůli nedostatku sněhu zavřená celá. Dole
je otevřena i spojka na Lagalb. Pozor, ta je jen jednosměrná. Nevím, zda se
pak dá dolů na Diavolezzu nějak "dobruslit" po běžkařských tratích, ale
nejjednodušší je asi se ten kousek svézt autobusem.
Na Diavolezze pohodově lyžujeme na obou skoro prázdných svazích celé
odpoledne, než se vrcholový kotel dostane do stínu skal. Pak na závěr,
protože je to cestou do svatého Mořice, ještě využíváme možností
skipasu, a vyjíždíme si na pozemní lanovkou na Muottas Muragl (běžná
zpáteční jízdenka je za 47 CHF), odkud je v zapadajícím slunci nádherný
výhled na celou oblast - Celerinu, Svatý Mořic i jezera nad ním, a hlavně
na horské masivy včetně dominantní Piz Bernina.
Sněhové podmínky:
Letošní zimu bídné, což lze vidět i na fotkách v porovnání s
loňskými. Ale zde to alespoň vypadalo jako v zimě i dole, zatímco o pár
set metrů níže v hlavním údolí již těžce úřaduje jaro a zelená
tráva. Naštěstí na sjezdovkách bylo vše v pořádku, dokonce jich bylo
otevřených více než loni. A úprava všech byla naprosto prvotřídní,
nikde jsme nenarazili na fleky nebo kamínky. A i když teploty ve výšce 3 000
stoupaly až někde k šesti stupňům, nejvyšší pasáže sjezdovek krásně
držely.
A i když ty nižší pasáže výrazně měkly, tak minimální počet
lyžařů je nedokázal nijak výrazně rozjezdit, takže i když se pak
odpoledne jednalo o čistě jarní lyžování v mokrém sněhu, tak terén byl
stále rovný, bez jakýchkoliv muld, a dalo se to pořád valit naplno.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Cenou za parádní vysokohorské lyžování na poloprázdných sjezdovkách
s nadstandardním převýšením je bohužel lyžařská kvalita přepravních
zařízení. Lagalb obsluhuje pouze visutá kabina. Na Diavolezze je sice i
vrcholová rychlá čtyřsedačka, ale ta jen okolo jedné nepříliš dlouhé
sjezdovky, která se může brzo omrzet. Zajímavé a extra dlouhé svižné
svahy až dolů bohužel také zdoláte jen pomocí visuté kabiny (s běžným
taktem jízdy 20 minut). Takže nohy a fyzička zde neustálým stáním
dostanou solidně zabrat. I na tyto areály lze zakoupit mimo celoplošných
skipasů pouze skipas lokální, ale rozdíl v ceně je naprosto zanedbatelný.
Ceny jsou zde navíc plovoucí a obecně odpovídající věhlasu a cenové
úrovni Svatého Mořice.
Zalidněnost:
Minimální až téměř nulová, často jsme byli na sjezdovce skoro sami. V
odpoledních hodinách vozil velký vagón na Diavolezzu, který má kapacitu
100 lidí, nahoru běžně 10 až 20 lyžařů. Tentokrát ovšem se z
nějakého důvodu nahrnulo v poledne výrazně více lidí na Lagalb, kde je
kabina menší, ale i tam to pak znamená možná teoretické maximum 500
lyžařů za hodinu na dvě zhruba tříkilometrové sjezdovky.
Občerstvení a aprés-ski:
Na danou oblast, která leží bokem zájmu většiny lyžařů, naprosto
dostatečná nabídka občerstvení v obou částech areálu nahoře ve
konečných stanicích kabinových lanovek, s bonusem unikátních výhledů. A
na Lagalbu i dole.
Doprava do střediska a parkování:
Tak jako i mnohé jiné areály v Engadinu, doprava na Diavolezzu a Lagalb je
naprosto příkladná. V rámci skipasu je možné využít bezplatnou dopravu
červenými vláčky Rhétské dráhy nebo zde dojet modrými autobusy, které
propojují Svatý Mořic se všemi okolními lyžařskými areály. Pokud jedete
autem, tak oba areály leží přímo vedle hlavní silnice a teď po sezoně
jsou parkoviště u obou více než dostatečná. A navíc, na rozdíl od
Corviglie nebo Corvatsch, zdarma.