Sjezdovky:
V areálu jsou dvě hlavní sjezdovky - červená dlouhá 800 m a modrá o
délce 1 200 m. Reálně jejich délku Garmin změřil jako zhruba 650 m a 1 050
m, avšak ani to není špatné, stále je to v jednom případě přes kilometr
a to je ve východních krušných horách unikát. Červená má opravdu
relativně červený sklon a byla by teoreticky sjízdná celá carvingem bez
přibruslování či zbytečného brzdění. Nicméně brání v tom její
šířka, která stěží dosahuje šířky dvou roleb a tak v těsném
obklopení stromy i při nulové zalidněnosti prakticky zamezuje
odvážnější jízdě. V její spodní polovině se ještě napůl oficiálně
odděluje černý úsek, což je v podstatě jízda v průseku pod lanovkou o
možná zhruba stejné šíři a přibližně stejném sklonu. Z důvodu
popsaného níže jsem ho raději ani nezkoušel.
Hlavním tahákem je nejdelší modrá sjezdovka, která sestává z úvodní
asi 300m takřka rovinaté pasáže, jejíž přejezd se v pomalém prašanu
neobešel bez bruslení, ale dovedu si představit, že při rychlejším
zmrzlém sněhu tomu může být jinak. Poté následuje nejlepší, asi 600 m
dlouhá část "Fleischerhang", která nabídne solidně široký, příjemně
modro-červeně skloněný hang, který lehce kazí asi 3 stromy stojící
uprostřed, těm ale není problém se vyhnout. Naopak spodní polovina vede
již nikoli lesem, ale po louce, která umožňuje prakticky oblouky neomezené
šíře (reálně je však omezuje chabá šířka úpravy). Posledních zhruba
100 m mírného dojezdu k lanovce po úzké cestě lze s nabytou rychlostí bez
problémů překonat bez bruslení.
V areálu se dále nachází sáňkařská dráha, která vede po druhé
straně kopce a délkou osciluje také okolo kilometru a jejíž uživatelé
tvoří naprostou většinu hostů areálu. Chtěl jsem si ji na lyžích projet
aspoň při poslední jízdě po 17. hodině, ale i tehdy stálo na rozjezdovém
kopci asi ještě 5 sáňkařů, tak jsem jim nechtěl překážet a cestu si
projedu třeba v blízké době na běžkách.
Podél modré sjezdovky dokonce bystré oko odhalí řídce rozmístěné
pouliční lampy, značící kdysi zde proběhnuvší večerní lyžování. Od
doby, kdy o areálu vím, tj. asi 5 let, zde však žádná podobná aktivita
neprobíhala.
Kousek vedle sáňkařské dráhy se nachází ještě vlek s asi 300 m
dlouhým svahem na louce, ten jsem ale nezkoušel. Lze si nicméně zakoupit i
levnější jízdné pouze na něj.
Sněhové podmínky:
Sněhové podmínky byly jednou z hlavních chyb na kráse lyžování.
Stránky areálu uváděly výšku pokrývky zhruba 15 cm a bohužel asi
příliš nelhaly. I tak jsem celkem sebevědomě věřil, že by vlekaři při
nízké pokrývce lyžování ani nespustili, natož pak v Německu, při
vědomí za jakých podmínek se uzavírají pro nedostatek sněhu třeba
sjezdovky v Alpách. O to větší bylo počáteční rozčarování z místy
opravdu zřetelného nedostatku sněhu pro bezpečné lyžování bez újmy.
Červenou sjezdovku jsem absolvoval pouze jednou, a to s velkými obavami o
skluznice, jelikož na několika místech vykukovala tráva, především ale
pak hlína spolu se spadanými listy ze stromů, pod nimiž se mohly skrývat
kameny. Několik ran, které jsem na skluznici pocítil, mě hodně rozčílilo
a raději jsem na lyže zespodu až do konce nekoukal. Černý úsek vypadal
ještě o něco hůře a tak jsem na něj raději nejel již vůbec. Způsobeno
to bylo asi hlavně hustým lesním porostem, který zamezil většímu
přídělu přírodního sněhu...
Na modré sjezdovce byla naštěstí situace o poznání lepší, ale zdaleka
ne ideální. Hodně pomohlo, že se z většiny nachází na travnatém
povrchu, a tak když někde vykoukla stébla trávy, neměl člověk takový
strach o skluznice. Za přejezdem (v zimě uzavřené) silnice zhruba uprostřed
koukala na několika místech i hlína, naštěstí ale zřejmě bez kamenů.
Nejlepší sněhové podmínky byly na horním přejezdovém úseku, kde byla
nadílka prašanu nejbohatší. Dojezdový úsek k LD nebyl nijak tragický,
nacházelo se zde jen pár šišek a listů. K mému velkému překvapení
naštěstí za celou dobu lyžování na skluznici přibyl nakonec pouze jeden
menší škrábanec, v hloubce asi jednoho milimetru. I proto na konci mé
rozhořčení značně pominulo. Kdybych však jezdil více po červené
sjezdovce, dopadlo by to zajisté jinak.
Celkem bídná byla bohužel i úprava, což bylo dle mého názoru
způsobeno v prvé řadě její velmi malou četností - upravuje se sice na
každý provozní den, ale vlivem jejich malého počtu je asi svah jednak málo
"vyžehlený" od různých nerovností a jednak by zkrátka bylo lepší, kdyby
byl nový sníh přežehlen třeba 5x a řádně udusán, než jen jednou a to
ještě na hrbolatém travnatém povrchu. Takto při jízdě občas vadily
nerovnosti a občas hlubší vrstva prachového sněhu. Ve spodním a
nejširším úseku modré sjezdovky jsem se pak pozastavil nad žalostně malou
šířkou úpravy, v podstatě v šířce dvou roleb, což bylo při šířce
svahu asi 100 m až úsměvné. Na druhou stranu se ve zbylém pásu nacházelo
asi 30 cm prašanu na travnaté louce a tak nebyl problém vybrat si svou lajnu
zde. Kvalitnějšímu sjezdu v prašanu ale bránil zas celkem mírný sklon
svahu.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Komfort v areálu zamrzl zhruba v době jeho vybudování, tedy na počátku
90. let. Stará dvousedačka je samozřejmě neodpojitelná, i tak vás ale
její "rychlost" takřka jistě překvapí. Ne že by nebyla schopná i solidně
rychlé jízdy, vlekaři však kvůli prakticky nepřetržitému nástupu a
výstupu sáňkařů udržují její rychlost na snad nejnižší možné mezi.
Jezdí se tak ještě o malý kousek pomaleji než třeba na Monínci, kde je
letos mimo provoz rozběhový pás. Ten zde k dispozici ani není, ale vlekaři
alespoň vždy zhruba po 10 minutách dávají návštěvníkům přičichnout k
plné rychlosti LD tím, že na několik sekund otočí knoflíkem až k maximu
a hned zas zpomalí na minimum. Citelně rychleji (avšak stále jen o pár
procent) se jezdí až při opravdu nižším podílu sáňkařů před 17.
hodinou. Jednu jízdu nahoru a dolů po modré sjezdovce lze zvládnout při
maximálním nasazení za nějakých 12,5 minuty. V případě červené
sjezdovky tomu bude asi o minutu rychleji.
Zázemí zde tvoří kasa v dřevěné budce u dolní stanice LD a asi o 20
metrů níže stojící bouda s toaletami, vše samozřejmě též z doby let
devadesátých. Úsměv vyvolá třeba fakt, že za vykonání velké potřeby v
kabince je třeba do jejích dveří nejprve vhodit 50 centů. 
Zalidněnost:
Jedním z mála pozitiv této návštěvy byla skutečně nulová
zalidněnost, která překonala dokonce i má očekávání. Zhruba 80 %
návštěvníků představují v areálu sáňkaři, o zbytek se pak dělí
pěší a lyžaři. Pokud to přeženu, odhaduji, že nás lyžařů zde jezdilo
okolo 20. V dopoledních hodinách to mohlo být více, ale fronty se zde
rozhodně nekonaly. Při nástupu na LD je z obou stran ohraničen koridor pro
lyžaře, z jedné strany pak pro sáňkaře a pěší. Lyžaři mají při
nástupu na LD absolutní přednost a tak se jezdí 99 % času rovnou na první
sedačku, zatímco sáňkaři musí čekat vedle. 
Občerstvení a aprés-ski:
Pojem aprés-ski byl pravděpodobně na počátku 90. let v bývalém
východním Německu neznámým, čemuž odpovídá i jeho absence na tomto
místě dnes. Co se týká alespoň základní možnosti občerstvení, tak u
sjezdovek není žádná.
Zřejmě však bude možné se občerstvit v některém z
blízkých ubytovacích zařízení, případně pak v blízké vesnici - to už
se ale spíše neobejdete bez přiblížení se autem.
Doprava do střediska a parkování:
Doprava do střediska je bezproblémová, až do Dubí stejná jako při
cestě na Cínovec či do Altenbergu (jezdím přes Velemín po silnici č. 8,
je to kratší a časově stejné jako po dálnici až do Teplic). Konec konců
i přes Altenberg do Rehefeldu lze dorazit, a to po lepších cestách. Já jel
nicméně po té nejkratší, přes Hrob, Nové Město a Moldavu. Cesta byla
kompletně bez sněhu a většinou i bez děr, ale hodně klikatá. Bylo fajn
vidět jednou ze silnice všechna místa, která člověk zná jen na
běžkách, když danou silnici přechází.
Prvním ze zásadních problémů byla nehoda a statická zácpa již na
Jižní spojce, která mě zdržela asi o 30 minut, nicméně přišel jsem
"pouze" o časovou rezervu, určenou k výměně pár eur u benzinky, a těšil
se na příjemné lyžování od 13 do 17 hodin. Další, již hodně
nepříjemné zdržení nastalo po návštěvě pokladny, kde mi přes
předchozí ujištění na parkovišti sdělili, že karty sice berou, ale "ne
české".
Přiměl jsem pokladního to alespoň zkusit, ale výsledkem
byl jen zamítavý tón terminálu, se kterým jsem se ještě nikdy nikde
nesetkal. Jako na potvoru jsem měl u sebe pouze pár eur, a tak nezbylo než se
vydat k nejbližšímu bankomatu do blízkého Neuhermsdorfu. Místní Sparkasse
byla ale o víkendu celá uzamčena, a tak jsem byl odsouzen k cestě na
opačnou stranu do Altenbergu (z části moje chyba, měl jsem tam jet rovnou).
Z plánovaných 4 hodin lyžování tak byly rázem jen 3, avšak palec nahoru
za to, že se zde jezdí (v Německu poměrně běžně) do 17 hodin. Nevím,
kdy se konečně takovýchto jevů u nás dočkáme a po pátečním pivu a
klidném spánku se nebude třeba vydat v poledne do Německa, ale třeba do
Krkonoš, kde se bude lyžovat například do 18 hodin (nebo nejlépe nonstop
třeba do 21 h, jak je běžné v Polsku).
Třešničkou na dortu pro pohár mé trpělivosti byl zpoplatněný parking
v celém okolí areálu částkou 5 euro, budiž však ke cti, že poplatek
nejde do kapsy nějakému soukromníkovi vlastnícímu louku či parkoviště,
jak je běžné u nás, ale do kasy města Altenberg, což vás opravňuje k
parkování na jakékoli z více než 10 ploch patřících městu, třeba u
běžeckých tras po skončení lyžování. Já parkoval na place pro asi 40
aut hned u lanovky. Placení se lze vyhnout cestou po silnici Am Donnerberg,
která je oficiálně od 8 do 18 hodin uzavřena a kterou dojedete přímo k
parkovišti pod LD. Odvážil jsem se tudy jet ale až cestou zpět a žádnou
kontrolu jsem nepotkal.