Sjezdovky:
Zastoupeny všechny barvy, jen modré jsou místy docela červené. Červené
mají rudé až černé úseky, a černé také stojí za to. Z vrcholu pod
Hockenhornem (3 100m) vede o patro níže pěkná hravá modrá č. 10 s
ostřejšími úseky. Černá č. 11 je zcela přímá, široká a celý den
velmi tvrdá trať, z níž se odpojuje okružní červená č. 12.
Z Gandegu (2 720 m) spadá vpravo krásná červená č. 6 se strmými hangy.
Dále vlevo při kotvě jednohubkové modrá + červená + černá při dojezdu
se spojující k dolní stanici vleku a přibírající dojezd č. 12.
Pod ní černá č. 5 spojující se na Stafelu (2 120 m) s červenou č. 6.
Mezi nimi po letech nyní v zimě obnovili přímou černou, co nyní v plánku
není ani zaznačena a upravují ji občas. Je mezi 3sedačkou a červenou č.
6.
Pak níže už je jen mírnější spíše výukový terén kolem 6sedačky k
horní stanici dolní velkokapacitní kabiny (1 970 m), spojující Lauchernalp
s Wilerem, vesnicí v údolí.
Tam vede modrá č. 1 po obslužné komunikaci, tedy odjezdová, v horní
části po loukách drobné terény mimo. Jinak super na sáňkování.
Sněhové podmínky:
Bohužel přišlo předčasné jaro, takže dojezd po jedničce do údolí
zavřeli v den příjezdu. S opatrností šel, ale ledu přibývalo stejně jako
hnědých ploch. Ale boby jsme navečer užili dost. Lyžování je vlastně od
Lauchernalpu výše, kde udávali kolem 1 metru a čím výše, tím lépe. Na
konečné něco pod 3,5 metry. V dolní části mají zasněžování. Ale v
drtivé většině přírodní sníh. Před lety dole v údolí byly skoro 2
metry a nahoře přes metrů 5... Doba se mění.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Z údolí VonRoll kabina pro 100 pasažérů, jezdící podle řádu co 20
minut od 7:25 do 17:25. Poté ještě 3x do noci, takže pokud máte čelovku a
boby nebo sáně, legrace s ukončením lyžování zdaleka nekončí. Dále
6sedačka od Bartholetu bez krytu, rychlá, z roku 2019. Třetí patro obsluhuje
stará 3sedačka Garaventa sice bez krytu, ale odpojitelná a docela rychlá,
doplněná v horní části o klasickou kotvu. A 4. patro zase zajišťuje
oběžná kabinka od Garaventy pro 15 lidí. Ale sám bych chtěl vidět, jak se
do ní vměstnaji s lyžemi či prkny v tomto počtu.
Zalidněnost:
Kdysi bylo trochu lidi přes víkend, jinak prázdno. Nyní v pondělí
docela plno kolem 10. až 12. hod., úterý volno, ve středu bohužel zase
dvouhodinové plné okno. Ve čtvrtek se pokazilo počasí, tak volno. Další
dny jsme jeli plánovaně jinam poznávat další střediska Wallisu. Prý měly
děti prázdniny, ale nikde na internetu jsem pro Wallis nic takového
neověřil.
Občerstvení a aprés-ski:
Vlastní. Jde o Švýcarsko, takže ceny poctivé. Ale kolem sjezdovek je
dost možností. Po večerech sáňkování.
Doprava do střediska a parkování:
Tam přes Rozvadov, poté kolem Mnichova na Bodamské jezero, dále po
švýcarské dálnici kolem Bernu a Ženevskeho jezera do údolí Rhony do Stegu
a pak vzhůru na ubytování do Wileru. Jde cestu zkrátit přes Lotschberský
tunel asi o 100 km, ale zase průjezd přijde na 35 CHF. A bylo krásně, tak co
pod zemí. Zpět zase kolem jezera, kde byla bohužel zácpa od Aigle. Tak jsme
to vzali přes Montreaux, kde jsem nikdy nebyl, s napojení na dálnici a
tentokráte přes Basilej do Německa po A5 s napojením na A6 kolem Norimberku.
Za ním bohužel zavřená dálnice prý až do konce října, tak trochu
zdržení na objížďce kolem půlnoci při cestě zpět.
U dolní stanice kabiny dost míst na parkování, vše placené. My stáli u
ubytování zdarma.